چهره سال صنعت خودرو

چهره سال صنعت خودرو

آخرین برگ‌های تقویم سال 93 در حال ورق خوردن است، سالی که برای خودروسازی ایران پر افت‌و‌خیز و البته خوش یمن بود و غول‌های جاده مخصوص توانستند با عبور از بحران تولید، دوباره در مسیر رشد تیراژ قرار گرفته و  از روزهای تاریک شان در سال‌های 91 و 92 فاصله بگیرند. 
حالا شاید برای خیلی‌ها محل پرسش باشد که مردان اثرگذار بر این سال پر افت‌و‌خیز چه کسانی بوده‌اند و در بین آنها، چهره سال خودروسازی ایران کیست. اگر ملاک انتخاب را عملکرد (چه مثبت و چه منفی) و همچنین اظهارنظرها و واکنش‌های مسوولان مرتبط با صنعت خودرو کشور در نظر بگیریم، (بنا بر نظر کارشناسان و فعالان خودروسازی)، می‌توان «محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت»، «هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو»، «سعید مدنی مدیرعامل سایپا» و «رضا شیوا، رئیس شورای رقابت» را به‌عنوان چهار کاندیدای کسب عنوان «چهره سال خودروسازی ایران» طی سال 93 معرفی کرد. هر چند هر چهار چهره مذکور، به سهم خود در خودروسازی کشور طی سال 93 اثرگذار بوده و اظهارنظرها و عملکردشان، به‌نوعی پایه گذار اتفاقات مثبت و منفی زیادی در دومین صنعت بزرگ ایران شده است، با این حال، بیشتر کارشناسان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان چهره سال خودروسازی ایران معرفی کردند. به اعتقاد آنها، نعمت‌زاده به دلیل حضور مستمر در جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو، فراهم آوردن مقدمات شراکت و همکاری خودروسازان داخلی با خارجی‌ها، پیگیری چالش‌های صنعت خودرو از جمله قیمت‌گذاری دولتی و...، نقشی اساسی در احیای دوباره خودروسازان در سال 93 و عبور آنها از بحران تولید داشته و از همین رو شایسته کسب عنوان «چهره سال خودروسازی ایران» است. انتخاب نعمت‌زاده از سوی کارشناسان به‌عنوان چهره سال اثرگذار بر صنعت خودرو در حالی است که به نظر می‌رسد رئیس شورای رقابت نیز می‌توانست از جنبه‌ای دیگر به‌عنوان چهره سال خودروسازی کشور انتخاب شود، چه آنکه سال 93 به‌نوعی پرحاشیه‌ترین دوران قیمت‌گذاری خودرو بود و شورای رقابت (مسوول قیمت‌گذاری خودروهای داخلی) در متن این حواشی قرار داشت. «تغییر رسمی قیمت خودروها در تابستان»، «مخالفت با قیمت مدنظر ایران خودرو برای دنا» و «درگیری‌های لفظی با خودروسازان کشور» از جمله اتفاقاتی به شمار می‌روند که رضا شیوا رئیس شورای رقابت را در مرکز توجهات زیادی قرار دادند. همچنین از آنجاکه شیوا طی سال 93 چندان روی خوشی به افزایش قیمت خودروهای داخلی نشان نداد، شاید از نظر افکار عمومی، وی چهره سال اثرگذار بر صنعت خودرو ایران باشد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , خودروساز , افت و خیز , چهره سال , قیمت گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: Saeed.F.O.F
0

هر سال بدتر از پارسال.
15:12  1394/01/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : میگن 72 ساعت طول میکشه بریه تهران 3 ,4روزم کنترل کیفی طول میکسه بعد زنگ میزنن برای تحویل
تارا تیتانیومv4 : با این حادثه اخیر بندر عباس قطعا به دلیل مشکل عدم تامین قطعات وارداتی علی الخصوص قطعات خودروهای اتوماتیک ،روند صدور فاکتور در ایرانخودرو قطره چکانی خواهد شد
علی تارا 30 بهمن : سلام ، از دوستان کسی خبر نداره سود تاخیر در حمل چطوری محاسبه میشه ؟
تارا : سلام دوستان من دیروز رفتم نمایندگی اونحا با داد و بیداد با دعوا بلاخره امروز ماشینم فاکتور شد سی بهمن تکمیل وجه ۲۹اذر انشالله قسمت شما 😂
احمد123 : سلام تارا اتومات من یک هفته است که فاکتور شده ولی هنوز پلاک نشده چه کار باید انجام بدهم
شاهین اتومات : در مهر 1402 مبلغ 290 تومان بابت پیش خرید یک دستگاه شاهین اتومات از سایپا پرداخت کردیم مطابق قرارداد پیوست با سود مشارکت 19.5 درصد در اسفند 1403 دعوتنامه پرداخت ودیعه دوم صادر گردید که متاسفانه سود مشارکت که 85 میلیون تومان شده بود در نظر گرفته نشده و مبلغ 390 میلیون تومان دعوت نامه صادر گردید پس از پیگیری از شرکت سایپا اعلام کردند که شورای رقابت تبصره ای به خودرو ساز ها داده که خلاف قرارداد منعقده با مشتری می توانند سود مشارکت پرداخت نکنند و فقط نرخ تورم را در نظر بگیرند به همین منظور سایپا 40 میلیون تومان بابت نرخ تورم مطابق پرداخت ودیعه اول برای شما در نظر گرفته و 85 میلیون تومان سود مشارکت را در نظر نگرفته است . لذا مشتری که دو سال در تولید سایپا مشارکت کرده است باید 45 میلیون تومان بیشتر پرداخت نماید .
مهراد : اره خودشه برا هیچ کس فاکتور نشده خیلی دروغ میگه فک کنم اصلا شاهین پلاس ثبت نام نکرده یا پول نداره
تارامارا : بعد سه روز، همچنان منتظر حمل خودرو
میثم : مچکرم انشاالله قسمت شما و همه دوستان بشه در جواب سوال بعضی از دوستان اینه ها برقی نیستن ولی نسبت به مدلی های قبلی مثل ۵ دنده ها خییییلی بهتر شده مخصوصا دنده کشی عالی شده من ۵ دنده سوار شدم انگار گیربکس دنده کشی مشکل داشت دنده جا نمیخورد این عالی عالی شده دنده عقب هم مانیتور داره خطر عقب هم جدید گزاشتن دکمه ها شیشه بالابر هم از کنسول وسط گزاشتن رو تو دری ها که هم عالی شده
مهدی شاهین پلاس اسفندی : آقا منم تکمیل وجه کردم دیروز سخا ثبت شده ولی تکمیل وجه چراغش روشن نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده : پاسخ به صبح میگفتن شهر باید ویرایش بشه ما دوباره از طریق اداره پست انجام دادیم ولی باز همون شهر خورد اصلا مشکل نداشت به تهران زنگ زدم رسیدگی به پرونده رو درخواست دادم 72 ساعته جواب اومد شما هم شکایت کنید وباید به شما پیام بیاد که پرونده درحال رسیدگی هست وگرنه اینجوری خیلی دیر میشه حتی یه کارشناس بمن گفت ماشینت تحویل گرفتی پیگیری کن سود تاخیرش بگیر
علی 10 خرداد : سلام. سورن موتور جدید 10 خردادم هنوز فاکتور نشدم.
مریم : من 20 مهر تکمیل وجه و آبان 1403 تکمیل وجه شدم ولی هنوز فاکتور نشدم اینقدر دروغ تحویل مردم ندید
صبح : به دنا 6 دنده پلاکتون که دیر ارسال شده دلیلشو سامانه سخا میگفتن یا کسری پلاک؟
ع : مغزتو
توحید ارومیه : جود.فک کنم اسمت اقا جواد باشه الفش افتاده.شما سعی کن از 20اردیبهشت پولت اماده باشه چون از 20اردیبهشت تا 25خرداد احتمال داره دعوتنامه ات بیاد.دعوتنامه ات هم بیاد حدودا 14روز فرصت تکمیل وجه داری
توحید ارومیه : امین اگه روند فاکتور کردن روند طبیعی و عادی خودش رو طی کنه و فاکتور متوقف نشه حدودا 10.12روزی طول میکشه تا نوبت فاکتور به شما برسه
نازنین : قبلا اره میدادن
توحید ارومیه : شمس بعضی از شهرها پلاک ازاد دارن و هنوز پلاکشون تموم نشده.اون شهر ها یه سری پلاک چاپ میکنن میفرستن به کارخونه تا بعد از تخصیص پلاک نصب بشن.مشکلی نیست.حدودا یک هفته تا10روز برگ سبز کارت ماشینت با پست میاد .حدودا 1ماه دیگه هم برگ کمپانی و بیمه نامه میاد نمایندگی میری از اونجا میگیری
اشکان : سقف فلز هستید؟ منم فلز تحویل 6 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم فوری سفیدtu5