خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
سرنوشت خودرو بعد از فاز دوم هدفمندی
1393/12/25
08:31
سرنوشت خودرو بعد از فاز دوم هدفمندی
سال 93 سال سختی برای صنعت کشور بود. در حالی که صنایع مختلف کشور با چالشهای بسیاری از جمله تحریم، بالارفتن نرخ ارز و ... مواجه بودند دولت مرحله دوم قانون هدفمندی یارانهها را اجرا کرد. قانونی که در مرحله اول نیز نتوانست سهم بخش صنعت را پرداخت کند.
فاز دوم قانون هدفمندی یارانهها در ابتدای سال 1393 در حالی اجرایی شد که دولت از اعطای 5200 میلیارد تومان یارانه به تولید خبر داده بود. خبری که سخنگوی دولت یازدهم بارها بر اختصاص بخشی از آن در قالب 1200 میلیارد تومان تسهیلات تاکید کرده بود، اما برخی نمایندگان مجلس و تولیدکنندگان از پرداخت آن اظهار بیاطلاعی میکنند. در همین حین صنعت خودرو بهعنوان بزرگترین صنعت کشور بعد از نفت امید فراوانی به دریافت یارانه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی داشت حال آنکه چنین نشد. دولت و مجلس در قانون بودجه سال 93 با توجه به توسعه زیرساختهای صنعتی کشور و رونق بخشیدن به تولید سهم 10 هزار میلیاردی از محل درآمدهای حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها را برای صنعت در نظر گرفتند. سهمی که یک سوم مرحله اول قانون هدفمندی است. بنا به گفته مدیران صنعت خودرو در مرحله دوم قانون هدفمندی نیز همانند مرحله اول خودروسازیها هیچگونه دریافتی از دولت نداشتند تا بتوانند در کنار توسعه زیرساختها به افزایش کیفیت محصولات خود بپردازند. دولت با استناد به عدم تاثیرگذاری صنعت خودرو در مرحله اول قانون هدفمندی یارانهها و با تکیه بر ثبات قیمتها در آن سال در مرحله دوم نیز این صنعت را حائز اولویت برای دریافت یارانه ندانست. این در حالی است که خودروسازان معتقدند که صنعت خودرو نیز همانند دیگر صنایع از افزایش قیمت حاملهای انرژی تاثیر بسیاری میپذیرد و هزینه تولید محصولاتشان نسبت به گذشته بیشتر شده است. خودروسازان علت عدم افزایش قیمت خودرو در مرحله اول قانون هدفمندی را نیز برنامهریزی دولت احمدینژاد در این زمینه عنوان میکنند که باعث زیاندهی این شرکتها شده است. یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» درباره اختصاص یارانه خودرو از صنعت در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانهها، میگوید: مسلم است که افزایش قیمت حاملهای انرژی همانقدر که در سایر صنایع تاثیرگذار بوده در صنعت خودرو نیز اثرگذار بوده است، اما خودروسازان از ابتدای بحث مرحله دوم قانون هدفمندی یارانهها امیدی به دریافت یارانه نداشتند؛ زیرا دولت گذشته در اجرای مرحله اول قانون هدفمندی هیچ یارانههای به بخش صنعت و بهخصوص خودرو اختصاص نداد.
این کارشناس با بیان اینکه در هر صورت افزایش قیمت حاملهای انرژی منجر به گرانی همه کالاها در کشور شد، میگوید: از آنجا که اجرای این قانون موجب افزایش نرخ تورم و گران شدن بسیاری از محصولات و قطعات خودرو در کشور شد مسلم است که هزینه تولید خودروسازان را بالا ببرد. این کارشناس خودرو در ادامه تاکید میکند: از آنجا که خودروسازان در هنگام اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانهها با دولت همکاری بسیار خوبی داشتند و دولت نیز قولهای بسیار درخصوص اختصاص یارانه به خودروسازان داده بود، اما هیچ کدام از آن قولها عملی نشد، به همین دلیل در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی امیدی به کمکهای دولت در قالب یارانه نداشتیم. وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات خودروسازان هنگام اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانهها کاهش نرخ تعرفه واردات خودرو بود که ضربه سهمگینی به خودرو داخلی وارد کرد، میگوید: جای تاسف داشت که دولت به جای آنکه به صنعت خودرو بهعنوان یکی از بخشهای تولید کمک کند با تصویب چنین قوانینی در حوزه تعرفههای واردات ضربه سهمگینتری به خودروسازان وارد کرد.
خودرو اولویت ندارد
در سال جاری دولت قولهای زیادی مبنی بر دادن یارانه به صنعت به منظور افزایش تولید ملی داد. قولهایی که با انتقادات زیاد نمایندگان مجلس و تولیدکنندگان داخلی به دلیل اجرایی نشدن روبهرو شده است. حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه دولت تاکنون هیچ گونه یارانه ای به صنعت اختصاص نداده است، میگوید: در سال جاری، دولت 10 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی را برای حمایت از تولید در نظر گرفت، اما متاسفانه این رقم تاکنون محقق نشده است. فولادگر با اشاره به اینکه بر اساس قانون، 30 درصد از کل درآمدهای حاصل از هدفمندی باید به تولید اختصاص یابد، میگوید: توجه خاصی به صنعت و توسعه زیرساختهای آن صورت نگرفته چه برسد به اینکه دولت بخواهد به صنعت خودرو یارانه بدهد. در حالی که دولت صنعت خودرو را جزو صنایع دارای اولویت برای دریافت یارانه نمیداند، اما خودروسازان چنین عقیدهای ندارند ومعتقدند که برخی از قطعات قابل استفاده در این صنعت به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده نیازمند دریافت یارانه است تا هزینه تولید بالا نرود. اما احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان در مورد غیبت صنعت خودرو در لیست صنایعی که در اولویت دریافت یارانه قرار دارند، در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» میگوید: در بحث هدفمندی یارانهها صنعت خودرو هیچ گاه یارانهای دریافت نکرده است که علت آن نیز کم مصرف بودن خطوط تولید این صنعت است. اولویت دولت اختصاص یارانه به صنایع پرمصرف در بخش انرژی است تا قیمت نهایی محصول بالا نرود. وی میافزاید: خط تولید خودرو از سه بخش مونتاژ بدنه، رنگ خودرو و مونتاژ نهایی تشکیل شده است که این فرآیند انرژی کمی را مصرف میکند؛ بنابراین خودرو در اولویت دریافت یارانه قرار نگرفت، این در حالی است که خودروسازان برای تولید محصول نهایی نیازمند قطعات جانبی از جمله فولاد، قطعات ریختهگری، شیشه و ... هستند که این بخشها باعث بالا رفتن قیمت نهایی محصول میشود.
فاز دوم هدفمندی و قیمت خودرو
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت حاملهای انرژی و از سوی دیگر وعدههای مسوولان باعث خوشبینی برخی از خودروسازان به دریافت یارانه بود، اما این امید روز به روز افول کرد تا جایی که دولت با استناد به مرحله اول قانون هدفمندی، صنعت خودرو را بینیاز از دریافت یارانه دانست. این در حالی است که نظر خودروسازان خلاف این موضوع است. براساس نظر کارشناسان افزایش قیمت بنزین تغییراتی را در رفتار مشتریان خودرو و به دنبال آن تولیدکنندگان خودرو ایجاد کرد. از آنجا که رفتار خودروسازان تابعی از رفتار مشتریان است، گرایش بازار به سمت گرایش مشتریان به خودروهایی با مصرف سوخت کمتر سوق پیدا کرد و گران شدن بنزین باعث داغ شدن بازار خودروهای کم مصرف شد. اما سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی با رد این نظریه خودروسازان معتقد است که افزایش حاملهای انرژی هیچ تاثیری در بازار خودرو نداشته و ندارد. وی میگوید: اوایل سال جاری پیشبینی میشد که اجرای فاز دوم هدفمندی تاثیری در قیمت خودرو ندارد. خوشحالم که این پیشبینی هم تحقق پیدا کرد؛ چراکه افزایش یا عدم افزایش قسمت حاملهای انرژی هیچ تاثیر تعیینکنندهای بر تقاضای خودرو در جهت کاهش یا افزایش ندارد؛ بلکه الگوی مصرف خودرو در جامعه را تغییر میدهد نه الگوی خرید یا مالکیت خودرو را. لیلاز با اشاره به اینکه برای فاز بعد همین اتفاق میافتد و تغییر جدی نداریم، میگوید: افزایش قیمت تمام شده خودرو برای خودروسازها بیش از متوسط نرخ تورم نبوده است و اگر خودروسازی بگوید که این چنین است، شاید خیلی قابل قبول نباشد. وی تاکید میکند که نرخ تورم در سال 93 بیش از 15 تا 16 درصد نبود و نخواهد شد، در حالی که رشد تولید خودروسازیها در سال جاری 60 درصد است؛ یعنی تمام آثار مربوط به افزایش سطح عمومی قیمتها در افزایش بهرهوری صنعت خودرو جذب شده است. وی در ادامه تاکید میکند که بهنظر من خودروسازها بدون افزایش قیمت میتوانند هزینههای خود را پوشش دهند. وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر اکنون قیمت تمام شده خودرو دچار مشکل است به دلیل ثابت نگه داشتن قیمت خودرو در سالهای گذشته است میگویدکه خودروسازها وضعیت بدی در سال جاری نداشتند و میتوانستند تمام هزینههای خود را از طریق رشد بهرهوری پوشش دهند که این کار را هم کردند و اگر در خودروسازیها تقاضا برای افزایش قیمت داشتند به دلیل انباشته شدن تقاضا بوده است. وی همچنین کمک دولت به خودروسازی در قالب یارانه را یک اشتباه بزرگ میداند و معتقد است که دولت در پرداخت هر یارانهای باید به سه پرسش پاسخ دهد وگرنه جز دور ریختن پول کشور و تزریق سمی مهلک به اقتصاد نتیجه دیگری در بر ندارد. اولین پرسش این است که به چه کسی یارانه پرداخت شود؟ دوم اینکه برای چه باید پرداخت شود و سومین پرسش اینکه تا کی باید پرداخت شود؟ در مورد خودرو این سوال که برای چه باید یارانه پرداخت شود بیپاسخ است؛ زیرا خودرو جزو کالاهای اساسی نیست. اینکه دولت به مردم و به خودرو سبک یارانه دهد، عاقلانه و به صلاح نیست و اگر خودروسازها این امکان را داشته باشند که همه قیدو بندها از پیش پایشان برداشته شود و در عین حال همه یارانهها و رانتهایی را که میگیرند،پس دهند به نفع شان خواهد بود. لیلاز در ادامه تاکید میکند که افزایش قیمت سوخت حتی بر میزان خرید و فروش خودرو در میان مردم نیز اثرگذار نخواهد بود زیرا تمایل مشتریان به خرید از میزان درآمد آنها تبعیت میکند پس خودروسازان حتی میتوانند با ثابت نگه داشتن قیمت محصولاتشان یا تلاش برای کاهش قیمتها، بخش زیادی از مشتریان را حفظ کنند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
فاز دوم
,
هدفمندی
,
صنعت
,
دولت
,
یارانه
,
قیمت
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
0 نظر
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
26 نظر
شاهین اتومات 12 مهر 1402
12 نظر
صابری 1
6 نظر
اطلاعات خودرو
S.207.پانا
116 نظر
تحویل ۳۱ تیر ، بالاخره انتظار به پایان رسید
75 نظر
اخبار سایپا(خبر موثق)
47 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
علی
: سلام.امروز کسی فاکتور شد خبر بده ممنون
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
علی
: سلام.امروز کسی فاکتور شد خبر بده
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
سهند
: من 25تا31مهلت تکمیل وجه بود واسم دیرتر شما پیام تکمیل وجه فرستادن واسم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مریم
: من ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ماشین تی۸ ثبت نام کردم و۷مهر تحویل دادن خواستم بگم خیال همتون را حت کرمان موتور دیر میده ماشین رو ولی ماشین مردم رو میده ولی خدا لعنت کنه شرکت سایپا رو از خرداد سال ۱۴۰۲ برادرم ماشین شاهین جی ثبت نام کرده هنوز بهش ندادن وعده داده بودن که ۱۴۰۳ بهش میدن ولی زیر حرفشون زدن مردم برید سری به سایت سایپا بزنید ببینید چه به سر مردم آوردن یه شرکت به تمام معنا دزد و بی مسولیت که ماشینای مردم رو نمیدن ولی این شرکت میده بهتون و اصلا نگران نباشین نباشین
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مریم
: سلام برای منم نیومده
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
میثم
: سلام وقت بخیر تحویلی cvt مرداد ۴۰۴ هستم سود تاخیر پرداخت نشده و تاجایی ک میدونم از برج ده پارسال به این طرف واریزی نداشته سایپا. در حال حاضر cvt کسانی ک پول واریز کردن ولی متاسفانه با کمال پررویی طرح تبدیل gl فرستادن بگم ک الان مشکل تامین گیربکس cvt دارن برای شاهین پلاس مشکل تامین بلوک سرسیلندر دارن نمایشگاه مشهد ۴تا ۷ شهریور مسئولین سایپا اومدن و این اطلاعات ازونجا دارم
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
رضا
: هنوز برای تیر و مرداد پیام نرفته
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
امیرحسین
: 90 روز
فروش خودرو ریرا بزودی آغاز خواهد شد
وحید
: سفید مشکی های قبل عید همه فاکتور شدن، برای شما چون تیتانیومه هنوز مونده ، عجله داری برو سفید یا مشکی کن، فوری فاکتور میشه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین G
: سلام دوستان واسه هفته چهارم شهریور پیام تبدیل اومد؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
ساینا فوق العاده
: سلام 11 بهمنیا کسی چراغ تحویل براش روشن شده ؟؟به نظرتون چند روز طول میکشه چراغ تحویل روشن بشه ؟؟
ساینا
ساینا
: منم12156864 فاکتور نشدم
سایپا کوییک
چین
: من یک آبله هستم من سود پرستم و فقط سود برام مهمه ماشین اصلا ثبت نام کردم برای گرفتن سود خدا سود برسون برام زنگ زدم گفتم ماشین هیشکسو ندین همه سود می خوان اونا هم گفتن باشه سود تن تنانی میدیم بهشون
سایپا اطلس جی
اطلس دی
: سلام وقت بخیر دکتر مصطفی مهر آئین یه صحبت جالبی می کرد و می گفت که مردم کشور ما مردمان خوبی نیستند یه این معنا که خانواده گرایی پدر این جامعه در آورده هنوزم که هنوزه ماها گرفتار قبلیه گرایی هستیم یعنی آهسته بیا آهسته برو و فقط مسائل خانواده خودت را پیگیری کن و ماها باید یاد بگیریم که خوشبختی امری جمعی هست اگر چه به دست آوردن قدرت و امثالهم آنری فردیست اما خوشبختی امری جمعیست. دوستان عزیز همگی به فکر منفعت شخصی هستند یکی گرفتاره ماشین نداره یکی خانواده داره به دلیل نبود ماشین زجر میکشه یکی هم چند حواله خریده بفکر سود و منفعت شخصی هست همه بفکر خودشون هستند و اینکه هیچوقت درست نخواهیم شد چون همگی به دنبال منفعت شخصی هستیم لطفا همگی یک روز جمع بشید بریم دم در شرکت سایپا چه اونیکه در حا حاضر نیاز داره و چه اونیکه الان نیاز نداره
رانا LX
صالح
: چاب نشده مهم نیست همون سریال سند ملاکه اولش10100
رانا LX
علی
: روی شیشه ماشین منکه چیزی نوشته نیست ولی نمایندگی به من گف رانا تولید تهرانه هردو ریموت من هم قفل مرکزی داره
رانا LX
غلامعلی
: 45روز به موعد تحویل
نیسان دیزل
کلهر
: لطفا کسی خبر گرفت اعلام کنه ،همه در جریان باشن
سایپا کوییک
چین
: چی بهت میرسه با اسم دیگران تایپ میکنی؟؟
سورن ELX EF7
حمید
: کسانی که به برقی و سیمی بودن حساس هستن فکر کنم بیشترشون دلال هستن بخاطر اختلاف قیمتی که تو بازار است. ولی اصلا برقی و سیمی هیچ فرقی نداره تازه برقی یه سیستم بروز ی هم هست که میتونی روز کرکز کنترل نصب کنی، تورو خدا زیاد خودتون حساسیت خرج ندین....