امروزه خودروهای کراساوور SUV به دلیل راحتی، فضای جادار و مصرف سوخت کم به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای خانوادگی شناخته میشوند. از این رو تقریبا تمامی خودروسازان به ساخت چنین خودروهایی اقدام کرده و تنوع بینظیری را در بازار به وجود آوردهاند. هیوندای توسان 2015 کراساووری جمع و جور است که به خاطر ابعاد مناسب و طراحی بدنه زیبایش مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، اما در مقایسه با رقبا باید ویژگیهای بیشتری از خود نشان دهد. عوامل مختلفی این مدل از هیوندای را از صدر جدول کنار میگذارند که از جمله آنها میتوان به صندوق کوچک آن، البته در مقایسه با رقبا، اشاره کرد. یکی دیگر از علل پایین آمدن جایگاه این کراساوور کرهای، عملکرد نه چندان مطلوب پیشرانه پایه آن از نظر قدرت و مصرف سوخت است.
مدل 2015 مزدا CX-5 یکی از خوش ترکیبترین و مجللترین اعضای این کلاس است که با عملکرد خوب و طراحی داخلی زیبا، توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. هوندا CR-V و فورد Escape مدل 2015 از دیگر خودروهایی هستند که به دلیل کابین زیبا و آرام، مصرف سوخت ستودنی و حجم صندوق بیشتر با توسان به رقابت میپردازند. جیپ چروکی 2015 نیز، از نظر ابعاد، هماهنگی بیشتری با کراساوور کرهای دارد؛ البته طراحی جیپ نیز به گونهای است که صندلی عقب آن فضای بیشتر را به سرنشینان اختصاص میدهد تا بار. با وجود تمام این موارد، هیوندای توسان ویژگیهایی دارد که آن را به گزینهای مقبول و مورد پسند تبدیل میکند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای توسان 2015 یک کراساوور SUV جمع و جور است که در سه تیپ GLS و SE و Limited به بازار عرضه میشود. تجهیزات استاندارد تیپ پایه GLS عبارتند از: پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری، رینگهای آلومینیومی 17 اینچی، شیشه دودی، چراغهای حرکت در روز LED، بادشکن عقب، تودوزی پارچهای، تهویه مطبوع، تجهیزات برقی، کامپیوتر سفری، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی عقب تاشو به نسبت 40/60، امکان اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، فرمان تلسکوپی با قابلیت بالا و پایین کردن، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و قابلیت پخش CD، رابط iPod/USB، و رادیو ماهوارهای.
با سفارش پکیج Popular Equipment میتوانید از تجهیزاتی چون چراغهای جلوی خودکار، نمایشگر لمسی 4.3 اینچی، دوربین دید عقب، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در شش حالت و تودوزی پارچه/چرم مصنوعی بهرهمند شوید. در تیپ SE تمامی تجهیزات بالا به همراه پیشرانه بزرگتر 2.4 لیتری، چراغهای مهشکن، آینههای جانبی مجهز به گرمکن، روکش اسپرت برای بدنه، ریل باربند، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و دریچه تهویه عقب دیده میشوند.
رینگهای 18 اینچی، تزئینات بدنه کرومی، دسترسی و استارت بدون کلید، تودوزی چرم، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، آینه الکتروکرومیک، سیستم Blue Link هیوندای و تاقچه عقب جمعشو از جمله تجهیزات تیپ Limited هستند. با سفارش پکیج Technology برای این تیپ، تجهیزاتی چون چراغهای عقب LED، سانروف پانوراما، سیستم صوتی پیشرفته مجهز به هفت بلندگو، نمایشگر لمسی 7 اینچی، رادیو HD و GPS در اختیار شما قرار میگیرند.
قدرت و عملکرد موتور
کمپانی هیوندای برای توسان 2015 دو پیشرانه مختلف در نظر گرفته است. گفتنی است، هر دو پیشرانه با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و به صورت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند و خریدار در صورت تمایل میتواند سیستم چهار چرخ محرک را برای خودروی خود سفارش دهد. تیپ پایه GLS با پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری که قدرتی معادل 164 اسببخار و گشتاوری در حدود 205 نیوتنمتر تولید میکند، عرضه میشود. سازمان EPA مصرف سوخت این خودرو را در حالا دیفرانسیل جلو حدود 10.95 لیتر در سیکل ترکیبی (11.90 در شهر و 9.44 در بزرگراه) تخمین زده است؛ در صورت سفارش سیستم چهارچرخ محرک این مقادیر به ترتیب به 11.90، 13.03، و 10.95 لیتر در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه افزایش پیدا میکنند. دو تیپ SE و Limited نیز، با پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری عرضه میشوند و با قدرتی معادل 182 اسببخار و گشتاوری در حدود 240 نیوتنمتر به پیش میروند. طبق ارزیابیهای انجام شده، مصرف سوخت این دو تیپ در حالت دیفرانسیل جلو حدود 11.40 لیتر در سیکل ترکیبی (13.03 در شهر و 9.78 در بزرگراه) و در حالت چهارچرخ محرک حدود 12.44 لیتر در سیکل ترکیبی (13.69 در شهر و 10.95 در بزرگراه) تخمین زده شده است. در ارزیابیهای صورت گرفته، توسان Limited دیفرانسیل جلو توانست طی 8.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که اگرچه از متوسط تیپ پایه کراساوورهای جمع و جور کمتر است، اما برای خودرویی با چنین موتوری ضعیف است.
ایمنی
خودروساز کرهای با در نظر گرفتن تمهیداتی چون ترمزهای دیسکی ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، محافظ سر فعال برای صندلیهای جلو، کیسه هوای جانبی و پردهای، کنترل در سربالایی و سراشیبی به صورت استاندارد برای تمامی تیپهای هیوندای توسان 2015، ایمنی این خودرو را تامین کرده است. همانطور که پیش از این گفته شد، دوربین دید عقب در دو تیپ SE و Limited به صورت استاندارد عرضه میشود. سیستم Blue Link نیز، که در تیپ Limited به صورت استاندارد وجود دارد، امکاناتی چون تماس اضطراری، ردیابی خودروی مسروقه، و Geo-Fencing را در اختیار شما قرار میدهد.
در تست ترمز انجام شده، توسان Limited مجهز به سیستم چهارچرخ محرک توانست پس از طی مسافتی در حدود 38 متر متوقف شود که کمی از حد متوسط این کلاس بیشتر است. در تست تصادف نیز، توسان موفق شد چهار ستاره در مجموع، چهار ستاره برای برخورد از جلو و پنج ستاره برای برخورد از بغل کسب کند. موسسه ایمنی بزرگراهها نیز، به این کراساوور کرهای بالاترین رتبه خود یعنی "خوب" را برای برخورد از جلو، برخورد از بغل، مقاومت سقف و طراحی صندلیها و پشت سریها از نظر محافظت از گردن اعطا کرده است.
طراحی داخلی و تجهیزات خاص
طراحی داخلی هیوندای توسان 2015 بینظیر بوده و داشبورد خوش ترکیب آن، بر زیبایی هر چه بیشتر این خودرو میافزاید. با این حال، شیشههای جانبی و شیشه عقب کوچک، دید داخلی توسان را نسبت به محیط اطراف کم کردهاند. عملکرد دکمهها و اهرمهای قرار گرفته روی داشبورد، مخصوصا با وجود نمایشگر 7 اینچی، بسیار خوب است؛ البته نمایشگر 4.3 اینچی نیز، برای خودرویی با قیمت متوسط، گزینه خوبی به شمار میرود.
فرمان تلسکوپی با قابلیت بالا و پایین شدن خود، موقعیت رانندگی بسیار مناسبی را برای افراد مختلف و حتی رانندگان قدبلند فراهم میآورد. صندلی عقب آن کمی از حد استاندارد کوچکتر است و با وجود قابلیت تا شدن به نسبت 40/60، عدم امکان جلو و عقب کردن کفی، ایجاد تعادل بین فضای بار و سرنشین را دشوار میسازد.
در پشت صندلی عقب این کراساوور SUV فضایی به حجم حدود 728 لیتر قرار دارد که با تا کردن صندلی به 1,580 لیتر افزایش پیدا میکند؛ اگرچه این مقدار فضای کمی نیست اما در مقایسه با رقبایی چون هوندا CR-V و تویوتا RAV4 کوچک به نظر میرسد.
تجربه رانندگی
افرادی که میخواهند هزینه کمتری صرف خرید خودرو کنند، تیپ پایه توسان 2015 را انتخاب میکنند. اما چنانچه بودجه شما اجازه دهد، بهتر است یکی از دو تیپ SE یا Limited را با پیشرانه قویتر و مصرف سوخت نه چندان متفاوت انتخاب کنید. در بزرگراه کابین این کرهای شاسی بلند ساکت و آرام بوده و فرمان نرم و راحت آن، رانندگی با توسان را در جادههای ناهموار و پیچهای تند لذتبخش میسازد. ابعاد کوچک این خودرو نیز، با کاهش دایره گردش، عملکرد آن را بهبود میبخشد.