5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

وجود طرفداران و علاقه‌مندان بی‌شمار، برگزارکنندگان و مجریان مسابقات فرمول یک را به جستجوی راه‌حل‌ها و ترفندهایی برای افزایش هیجان و جذابیت این مسابقات وامی‌دارد. از همین رو تکنولوژی و فرمول یک، از دیرباز دست در دست یکدیگر گذاشته و در کنار هم به پیش می‌روند. سالانه میلیون‌ها دلار صرف تحقیقاتی در راستای بهبود هرچه بیشتر شرایط و قوانین این مسابقات می‌شود. در این مقاله نیز قصد داریم شما را با پنج فن‌آوری جدید که سبب افزایش سرعت خودروهای فرمول یک شده‌اند، آشنا کنیم.

 

1. وزنه تعادل (2005-رنو R25)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

همان‌طور که می‌دانید، تایرها نقش مهمی در حفظ تعادل خودرو ایفا می‌کنند. در مسابقات فرمول یک نیز، تایرهای نرم با سیستم تعلیقهای خشک همواره در حال مبارزه هستند تا این تعادل برقرار شود. به منظور عملکرد بهتر خودرو هنگام عبور از ناهمواری‌ها و یا گذر از پیچ‌ها، یک وزنه داخل دماغه خودرو آویزان شده است که تعادل خودرو را در هر شرایطی حفظ می‌کند. برخلاف خودروهای معمولی که ضربات و تکان‌ها از طریق سیستم تعلیق و تایرها به بدنه و کابین منتقل می‌شود، خودروی R25 تیم رنو توانست با استفاده از این فن‌آوری به خوبی از پس شرایط مختلف بربیاید. اگرچه استفاده از این تکنولوژی مدت کوتاهی پس از عرضه ممنوع شد، اما وسیله جدیدتر و بهتری به نام فنر J جای آن را گرفت. گفتنی است، تنها مزیت فنر J نسبت به وزنه تعادل، کوچک‌تر بودن آن است.

 

2. طراحی آیرودینامیک (سال2008-فراری F2008،سال2004-ویلیامز FW26)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

اگرچه این دو خودرو به یک دلیل شهرت یافته‌اند، اما از جهات بسیاری با یکدیگر تفاوت دارند. اگر اغراق نباشد، باید بگوییم که FW26 دارنده شاخص‌ترین و متفاوت‌ترین دماغه در خودروهای فعلی فرمول یک می‌باشد. برخلاف دماغه‌های نوک تیز معمولی، FW26 از یک دماغه پهن و مسطح بهره می‌برد و پایه‌های باله جلوی آن تا زیر دماغه امتداد یافته‌اند. این امر سبب می‌شود فضای بیشتری برای عبور هوا به وجود بیاید. پس از مدتی مهندسان تیم ویلیامز با طراحی یک دماغه استاندارد نشان دادند حتی یک طراحی معمولی هم می‌تواند کارایی بسیاری داشته باشد. در سوی دیگر، فراری F2008 از آنچه دیگر تیم‌ها در سال 2008 انجام دادند، پیروی کرد. با مطرح شدن علم آیرودینامیک، مهندسان و طراحان به دنبال ارائه بهترین‌ها بودند و طراحی باله‌ها، دریچه‌ها، رکاب‌ها، فلپ‌ها و دیگر بخش‌ها همگی در راستای بهبود عملکرد خودرو صورت گرفتند. وضع قوانین جدید در سال 2009 خط بطلانی بود بر بسیاری از این طراحی‌ها.

 

3. دیفیوزر (رنو و دیگر تیم‌ها)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

اگرچه دیفیوزرهای عقب نقش مهمی در ایجاد نیروی رو به پایین ایفا می‌کنند، اما جزو بخش‌هایی هستند که چندان قابل رویت نیستند. طبق قوانین، تمامی خودروها باید از سطحی مسطح بین دو محور برخوردار و دیفیوزر عقب باید در نزدیکی مرکز محور عقب قرار داشته باشد. تیم‌ها با آگاهی از نقطه ضعف‌های قوانین، یک دیفیوزر دیگر در بالای دیفیوزر اول قرار دادند و بدین ترتیب، چسبندگی چرخ‌های عقب را بدون وجود احتمال درگ، افزایش دادند. گفتنی است، حدود یک سال طول کشید تا قانون‌گذاران این نقطه ضعف را برطرف کردند. 

 

4 و 5. سیستم‌های KERS و DRS (تمامی خودروهای جدید)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

این دو فن‌آوری که با راهنمایی‌های رانندگان محقق شدند، کمک شایانی به پیشرفت خودروهای فرمول یک کردند. در سیستم بازیابی نیروی جنبشی (KERS) با قرار گرفتن یک موتور هیبریدی روی پیشرانه اصلی یا گیربکس، قدرت موتور در هر دور حدود 80 اسب‌بخار و به مدت شش ثانیه افزایش پیدا می‌کند که این امر سبب بهبود عملکرد خودرو می‌شود. کامپوتر مورد تایید فدراسیون، بر نحوه استفاده از این سیستم نظارت می‌کند و هر بار که خودرو از خط پایان عبور می‌کند، این نیرو مجددا شارژ می‌شود. گفتنی است، رانندگان و مهندسان به منظور دستیابی به حداکثر بهره‌وری، زمان زیادی را صرف مشخص کردن زمان و مکان استفاده از این انرژی می‌کنند.

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

سیستم کاهش درگ (DRS) نیز، یک سیستم آیرودینامیکی است که با هدف افزایش سرعت طراحی شده است. در هر مسیر دو یا سه نقطه وجود دارد که در آنها راننده مجاز است باله عقب را با هدف کاهش احتمال درگ و نیروی رو به پایین، بالا بیاورد و از سیستم DRS استفاده کند؛ گفتنی است، این نقاط توسط کامپیوتر فدراسیون به اطلاع راننده می‌رسند. از آنجایی که استفاده از این دو سیستم مغایر با قوانین نیست، هر دوی این فن‌آوری‌ها راه خود را به سوی سوپرخودروها باز کرده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور نیز، شاهد حضور این دو سیستم در سوپر اسپرت‌ها خواهیم بود. 


منبع

RedBull

برچسب : فرمول یک , F1 , اتومبیلرانی , KERS , ِDRS , بازیابی نیروی جنبشی , نیروی رو به پایین , آیرودینامیک , دیفیوزر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: ژاوی هرناندز
0

سیستم kers که باعث آتیش گرفتن ماشینا میشد. غیر قانونی نبود ولی عملا بلا استفاده بود.
19:39  1394/01/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیرمحمد x5 آبان : مرسی سجاد جان. الان نگاه کردم سیستم رو مرحله ارسال پلاک و مدارک بود . ممنون از راهنماییت
سهند 7اردیبهشت : من هرروز تماس میگیرم هرروزم یچی میگن امروز گفتن تا سخای 27فروردین فاکتور شده و داریم فاکتور میکنیم بمن گفت ان شاالله تا اخر خرداد فاکتور میشید
صادق 207خرداد : به نرگس خانوم،آره به منم همینو گفتن ،آخرهفته میرسه شیراز تا از شیراز دوباره بخان بدن نمایندگی میشه اواسط هفته دیگه،خدا لعنتشون کنه که انقدروح و روان آدمو بهم میریزن
شهریور-X5 : ببخشید؛ پاسخ بالا اشتباهی به جناب عالی ارسال شد.
J7 رضا : مبارکت باشه . دوستان نوبت بارگیری ها به شماره قرارداد و تاریخ ثبت نام ربطی نداره فقط بستگی به شهر و تعداد ماشین اون شهر توی صف بارگیری داره شهر های کوچیک که ثبت نامی کمتری داره مدت زمان انتظار بیشتره دقیقا برای همین اتفاق افتاده . پس چاره ای بجز صبر نداریم
شهریور-X5 : سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط عزیز و گرامی، حالا متوجه شدم. منظورتان "منبع شما" بود. بنده هم در لغت نامه دهخدا دنبال معنی "منبعت" می گشتم! عزیز شاید کلید واژه را درست انتخاب نکردید. بالاخره هر کاری تخصص خودشو میخواد. ببخشید.
شهریور-X5 : سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط عزیز و گرامی، حالا متوجه شدم. منظورتان "منبع شما" بود. بنده هم در لغت نامه دهخدا دنبال معنی "منبعت" می گشتم! عزیز شاید کلید واژه را درست انتخاب نکردید. بالاخره هر کاری تخصص خودشو میخواد. ببخشید.
Rj7 : سلام به همگی ثبت نام آذر شماره قرارداد 20238303 فاکتور 15 اردیبهشت بیمه 16 اردیبهشت پلاک 20 اردیبهشت امروز تحویل دادن سمنان انشاالله هرچه زودتر قسمت همه عزیزان بشه
اکبر رینگ : درود بر آقا محسن عزیز نمیدونم والا فردا میپرسم خدمتتون اعلام می کنم
اکبر رینگ : دورود برشما من هم همین سوال تو ذهنم بود زنگ زدم 096550 گفتم فردا برم مشکل نداره چون راهم دوره گفت بزار چک کنم بعد گفت میتونی بری فردا مشکل نداره.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : وزارت صمت افزایش 25 درصدی قیمت خودرو را تکذیب کرد. خبرگزاری تسنیم
3تیر تحویل : 02182272727داخلی 0رو بگیرید وصل به اپراتور
نرگس : سلام خب هزنیه ی حمل خوردرو چقدر هست حدودا ؟ کسی میدونه؟ اخه تو سایت ایران خودرو نزده هزنیه ی حمل ونقل رو
عارف : من هفته چهارم تیرماه بودم کوییک آرس ثبت نامی برج ده 198ریختم بحساب
207 پانا مرداد : another sample imageاطلاعیه مهم وزارت اطلاعات درباره انتقال اسناد رژیم صهیونیستی another sample imageاختصاصی| عراقچی با برخی مقامات منطقه در اسلو دیدار می کند another sample imageپزشکیان:آمریکا و اروپا درجلوگیری ازپیشرفت ایران موفق نمیشوند وزارت صمت افزایش 25 درصدی قیمت خودرو را تکذیب کرد 20 خرداد 1404 - 14:14 اخبار اقتصادی اخبار خودرو مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، موافقت این وزارتخانه با افزایش 25 درصدی قیمت خودرو را تکذیب کرد. مهرداد خسروی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در رابطه موضوع افزایش 25 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: این موضوع کذب است و هنوز در مورد تغییرات قیمت خودرو تصمیم نهایی اعمال نشده است. مدیرکل دفتر صنایع خودرو با بیان اینکه هر گونه تغییرات قیمتی از سوی وزارت صمت اعلام خواهد شد، گفت: افزود: تغییر قیمت خودرو هنوز در مرحله کارشناسی است.
... : به کوری چشم تو با قیمت قبل میگیریم میریم شمال شما خط 11 سوار شو
... : از اون بگیرن چی به تو میرسه دلال
حمید : دوستان امروز زنگ نزدن صدای مشتری که بدونیم چه تاریخ مجوز هایی که صادر شده بوده رفته واسه حمل ؟؟
احمد آریان : تا 27 ام فرصت داده واسه تکمیل وجهش اگ بریزیم و کارخانه افزایش بخوره بازم شامل ما میشع یا دعوتنامه رو بریزیم دیگه تمومه؟
حصین : آخرین پیام من،،،،،،،، تکمیل وجه 30 بهمن،،،،فاکتور 11 خرداد،،،پلاک آنلاین 13 خرداد،،،،،17 خرداد هم چراغ تحویل روشن شد ،،،،، امروزم 20 خرداد از نمایندگی تحویل گرفتم (استان اردبیل) ایشلا قسمت همتون🙏🙏🙏🙏