در این فصل از رقابت های فرمول 1 شاهد حضور 22 راننده و 11 تیم 2 نفری هستیم. قصد داریم در 1Car معرفی مختصری از تمامی رانندگان شرکت کننده در این رقابت حرفه ای داشته باشیم. هر هفته به معرفی چهار راننده فرمول 1 خواهیم پرداخت و در هر پست با 2 راننده آشنا خواهیم شد. ترتیب معرفی راننده ها براساس حروف الفبای انگلیسی خواهد بود.
آدریان سوتیل (Adrian Sutil)
روز تولد: 21 دی 1361
محل تولد: آلمان - استاربرگ
قد: 184 سانتی متر
وزن: 75 کیلوگرم
تیم فعلی: فورس ایندیا
تیم های پیشین: میدلند، اسپایکر
عملکرد در فصل 2013-2014 |
گرند پری |
روز |
مدل خودرو |
رتبه |
امتیاز |
مکان شروع مسابقه |
استرالیا-آلبرت پارک |
17 مارچ |
فورس ایندیا (VJM06) |
هفتم |
6 |
12 |
مالزی-اسپانگ |
24 مارچ |
فورس ایندیا (VJM06) |
حذف |
- |
8 |
چین-شانگهای |
14 آپریل |
فورس ایندیا (VJM06) |
حذف |
- |
13 |
بحرین-بیک |
21 آپریل |
فورس ایندیا (VJM06) |
سیزدهم |
- |
6 |
اسپانیا-کاتولونیا |
12 می |
فورس ایندیا (VJM06) |
سیزدهم |
- |
13 |
"آدریان سوتیل" از جمله رانندگانی است که در نوجوانی قدم در مسیر مسابقات اتومبیلرانی گذاشت. او در سن 14 سالگی کارتینگ را تجربه کرد. پس از آن به تیم فرمول فورد پیوست و توانست تمامی مسابقات را از خط 1 شروع کنند و پیروز هر دوازده مسابقه شود. در ادامه، بعد از این که یک سال در تیم فرمول بی ام و رانندگی کرد و موفقیت چندانی کسب نکرد، در فصل دوم توانست کلاس مسابقات فرمول 3 اروپا را در مقام دوم پشت سر دوست صمیمی اش "لوئیس همیلتون" به پایان برساند. "سوتیل" در سال 2006 پس از آن که قهرمانی رقابت های فرمول 3 ژاپن را کسب کرد، مورد توجه تیم فرمول یک اسپایکر قرار گرفت. راننده آلمانی، اولین گرندپری خود را در استرالیا و در سال 2007 تجربه کرد. او در این مسابقه جایگاه هفدهم را کسب کرد.
نقاط ضعف و قوت
"سوتیل" ذاتاً علاقه زیادی به سریع بودن دارد و اغلب در دورهای تعیین خط، عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. البته برخی او را راننده ای خطرناک می دانند، چراکه چند باری باعث ایجاد تصادفات شدید شده است.
اوج حرفه
او در سال 2009 توانست رکورد سریع ترین دور گرندپری ایتالیا را به نام خود ثبت کند.
دوران افول
بعد از اینکه در گرندپری موناکو در خط هجدهم مسابقه را آغاز کرد، توانست در اواخر این رقابت خود را به رده چهارم برساند (بهترین نتیجه ای که تا آن زمان کسب کرده بود)؛ اما اتفاقات دست به دست هم دادند و او توسط "کیمی رایخونن" از مسیر و در نهایت از مسابقه خارج شد.
جملات به یاد ماندنی از "سوتیل" و در رابطه با وی
- "می خواهم توانایی های خودم را در پیست به همه نشان بدهم. چیز زیادی نمی خواهم. حس بسیار بدی است که همیشه جز آخرین نفرات باشید، درحالی که می خواهید خودتان را به اثبات برسانید، اما خودرو بیشتر از این توانایی ندارد."
"کولین کولس" مدیر سابق تیم اسپایکر: "او جوان با استعداد و آینده داری برای تیم ما محسوب می شود، اما باید واقع گرا باشیم و توان خودروهای خود را در نظر بگیریم. ما دائماً در تلاشیم که بیش تر روی خودروها کار کنیم. تیم می داند که باید خودروی بهتری در اختیار "آدریان" قرار بدهیم تا بتواند با سایر تیم ها و رانندگان برتر رقابت کند. مطمئن هستم که او در آینده رقیب سرسختی برای رانندگان و "لوئیس همیلتون" خواهد بود."
حاشیه
او "خورخه سوتیل" پسر ویلون نواز اروگوئه ای است و خود او نیز پیانیست بسیار مستعدی است. قبل از این که با کارتینگ آشنا شود، قرار بود که در کنسرت های پدرش شرکت کند و پیانو بنوازد.
گیدو ون در گارد (Giedo Van der garde)
روز تولد: 5 اردیبهشت 1364
محل تولد: هلند - رن
تیم فعلی: کاترهام
تیم پیشین: باوا آداکس تیم - کاترهام ریسینگ
عملکرد در فصل 2013-2014 |
گرند پری |
روز |
مدل خودرو |
رتبه |
امتیاز |
مکان شروع مسابقه |
استرالیا-آلبرت پارک |
17 مارچ |
کاترهام (CT03) |
هجدهم |
- |
21 |
مالزی-اسپانگ |
24 مارچ |
کاترهام (CT03) |
پانزدهم |
- |
22 |
چین-شانگهای |
14 آپریل |
کاترهام (CT03) |
هجدهم |
- |
21 |
بحرین-بیک |
21 آپریل |
کاترهام (CT03) |
بیست و یکم |
- |
20 |
اسپانیا-کاتالونیا |
12 می |
کاترهام (CT03) |
حذف |
- |
18 |
با وجود این که "گیدو ون در گارد" تجربه زیادی در رانندگی در مسابقات مطرح جهانی داشته است، اما فصل 2013-2014 اولین فصل حضور وی در فرمول 1 است. کسب جایگاه 15 در دومین گرندپری فصل بهترین نتیجه ای است که تا حال در این رقابت به دست آورده است.
نقاط ضعف و قوت
همان طور که اشاره شد، "ون در گارد" تجربه کافی در رقابت های جوانان داشته است، اما چهار سال حضور در GP2 و نزدیک نشدن به قهرمانی از نکات منفی کارنامه حرفه ای او محسوب می شود. با این حال او توانست در سن 27 سالگی به سرعت خودش را به اثبات برساند و در فرمول 1 جایگاهی بدست آورد.
اوج حرفه
او در سال 2008 و در رقابت های فرمول 3.5 رنو، قهرمانی را در حضور رانندگانی چون "چالرز پیک" از آن خود کرد.
دوران افول
در مسابقات GP2 سال 2010 درخشش هم تیمی او "سرخیو پرز" باعث شد تا او کمتر در کانون توجه قرار گیرد و در ادامه نیز یکی از مسابقات تست تیم "ویرجین" را از دست داد.
جملات به یاد ماندنی از "ون در گارد"
"بهترین ضرب المثل آلمانی که شنیده ام این بود "اگر نتوانی چیزی را به اشتراک بگذاری، هیچ وقت نمی توانی آن را دو برابر کنی".
حاشیه
روی کلاه ایمنی "گیدو" خطوط سفید و مشکی به سبک کتاب های کمیک نقش بسته است، خطوطی که یادآور کتاب های کمیکی است که پدرش در کودکی برای او خریده است.