بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول

بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول

وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالی اواخر دی‌ماه امسال واردات خودرو از سوی شرکت‌های متفرقه را ممنوع کرد که از آن زمان تا‌کنون، قدم به قدم از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و در نهایت نیز واردات خودرو را به خانه اول خود بازگرداند.
حدود یک ماه پیش بود که ناگهان خبر رسید وزارت صنعت دستور حذف واردات متفرقه خودرو (خارج از مدار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران) را صادر و اعلام کرده از این پس تمام خودروهای سواری خارجی باید از کانال نمایندگی‌های رسمی وارد کشور شوند. این تصمیم وزارت صنعت، معنایی جز ممنوعیت ثبت‌سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور به‌صورت متفرقه یا همان شناسنامه‌ای و شخصی نداشت و طبق آن، هر شخص حقوقی (غیر از نمایندگی‌ها) که قصد واردات خودرو را داشت، باید پس از هماهنگی با نمایندگی‌های مربوطه، به‌دنبال ثبت‌سفارش و واردات می‌رفت.
آن‌طور که مسوولان وزارت صنعت در آن برهه از زمان اعلام کردند، هدف از این کار (حذف ثبت‌سفارش و واردات متفرقه)، هدفمند کردن و کانالیزه شدن واردات خودرو به کشور بوده، چه آنکه به این واسطه مدیریت بهتر و صحیح‌تری بر بازار خودروهای وارداتی‌ها انجام خواهد داد. به گفته آنها، از آنجاکه 70 درصد از بازار خودروهای وارداتی را واردکنندگان متفرقه تشکیل می‌دهند و سهم نمایندگی‌های رسمی تنها 30 درصد است، خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان (از سوی متفرقه‌ها) ارائه نمی‌شود؛ بنابراین اگر کل واردات به دست نمایندگی‌های رسمی بیفتد، ارائه خدمات مناسب به مردم، تضمین خواهد شد. دفاعیات مسوولان وزارت صنعت از «منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی در حالی بود که بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف اصلی این وزارتخانه از این تصمیم، کاستن از حجم واردات خودرو به کشور (به دلیل کاهش قیمت نفت و کمبود منابع ارزی)، است. آنها اعتقاد داشتند که وقتی وزارت صنعت از سهم 70 درصدی واردات متفرقه خودرو می‌گوید؛ بنابراین با حذف متفرقه‌ها، ورود خودروهای خارجی به کشور افت شدیدی را تجربه خواهد کرد. کارشناسان همچنین تاکید داشتند که اگر دولت به‌دنبال کاهش واردات خودرو است، باید به جای حذف متفرقه‌ها، تعرفه و نرخ ارز را بالا ببرد؛ زیرا با این دو اقدام، ورود خودروهای خارجی به کشور خود به خود کاهش پیدا خواهد کردن هرچند وزارت صنعت در ابتدا اصرار زیادی روی عملی کردن تصمیم خود داشت و استدلال‌های زیادی نیز بابت منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، آورد، اما رفته رفته بر اثر فشار رسانه‌ها و کارشناسان، از تصمیم خود عقب کشید. برخی مسوولان وزارت صنعت البته چون نمی‌خواستند رسما بگویند که تصمیم نادرستی در مورد انحصاری کردن واردات خودرو گرفته‌اند، قدم به قدم راه را برای بازگشت متفرقه‌ها به بازار خودروهای وارداتی باز و در اولین اقدام، ورود خودروهای متفرقه با مجوز نمایندگی‌های رسمی را آزاد اعلام کردند. در نشست مشترکی که آن زمان مسوولان وزارت صنعت و واردکنندگان رسمی و غیر‌رسمی برگزار کردند، از طرحی با نام «ساماندهی واردات خودرو» رونمایی شد، طرحی که به واسطه آن، متفرقه‌ها می‌توانستند دوباره اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. با توجه به این طرح، شرکت‌های متفرقه می‌توانستند واردات خودرو را به دو روش انجام دهند؛ مطابق با روش اول، واردکننده غیر رسمی می‌توانست پس از واردات خودرو از طریق نمایندگی رسمی، برای ارائه خدمات پس از فروش به خریداران، اقدامات لازم را انجام دهد؛ به این معنی که خودش باید شبکه خدمات پس از فروش را ایجاد می‌کرد. در روش دوم نیز واردکننده غیررسمی ملزم به واردات خودرو از کانال نمایندگی‌های رسمی بود و خدمات پس از فروش شان نیز از طریق همین نمایندگی‌ها به مشتریان ارائه می‌شد.
روش‌های ابداعی وزارت صنعت در حالی بود که همان زمان کارشناسان تاکید کردند این دو روش به اصطلاح جواب نخواهد داد؛ زیرا نمایندگی‌های رسمی تمایلی به فعالیت متفرقه‌ها ندارند و بنابراین اجازه نمی‌دهند آنها (متفرقه‌ها) به این راحتی‌ها خودرو به کشور بیاورند. آنها تاکید داشتند که بسیار بعید است نمایندگی‌ها اجازه عرض اندام چندانی را در بازار خودروهای وارداتی به متفرقه‌ها بدهند و این نتیجه‌ای جز انحصار نخواهد داشت. اما در همین کش و قوس بود که وزارت صنعت با اعلام ضوابطی 14گانه، از ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (به عنوان نهادی دولتی) به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی خبر داد. این تصمیم وزارت صنعت، سبب بهت کارشناسان شد، چه آنکه نمی‌توانستند ورود دولت به قیمت‌گذاری در بازاری کاملا رقابتی را هضم کنند. با این تصمیم وزارت صنعت، قیمت خودروهای وارداتی عملا توسط سازمان حمایت تعیین می‌شد تا بازار وارداتی‌ها نیز مانند بازار خودروهای دخلی، دستوری شود. در این گیرودار اما وزارت صنعت یک قدم دیگر از تصمیم بحث‌برانگیز خود مبنی‌بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، عقب کشید و اعلام کرد متفرقه‌ها می‌توانند بدون فعالیت زیر نظر نمایندگی‌های رسمی، اقدام به واردات خودرو کنند. طبق گفته مسوولان وزارت صنعت و براساس شیوه‌نامه جدید، واردکنندگان غیررسمی خودرو (متفرقه‌ها) در صورت تضمین ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان، مجاز به واردات خودرو خواهند بود و این یعنی وزارت صنعت عملا از تصمیم یک ماه پیش خود مبنی بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، منصرف شده است. بر این اساس، واردکنندگان متفرقه یا باید به طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافقنامه با نماینده رسمی، این خدمات را ارائه دهند. وزارت صنعت همچنین برای آنکه به قول خودش اجحافی در حق واردکنندگان متفرقه رخ ندهد، اعلام کرده شیوه‌نامه و توافقنامه‌ میان واردکنندگان متفرقه و رسمی را خود تدوین می‌کند؛ زیرا نمی‌خواهد رسمی‌ها در این مورد «سلیقه محور» عمل کنند.
این تصمیم وزارت صنعت در حالی بود که دیروز نیز سازمان حمایت اعلام کرد «قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به واردکنندگان واگذار شده است.» آن‌طور که رئیس سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر داده، قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، به واردکنندگان محول شده و این سازمان نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر تخلفی صورت گیرد، با آن برخورد خواهد کرد.
با این دو تصمیم اخیر وزارت صنعت، (آزاد شدن واردات متفرقه خودرو و واگذاری قیمت‌گذاری به واردکنندگان) واردات خودرو به کشور عملا به خانه اول خود برگشت و حالا باید از مسوولان وزارت صنعت پرسید که هدف از این دور باطل چه بوده است؟

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , صنعت و معدن , واردات , قیمت گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: reza-4WD
0

از اولش معلوم بود این همه نظریه از یه جای مطمئن داده نمیشد
00:20  1393/12/18
گزارش
پاسخ دادن
M O J
7

تو ایران که الحمدالله استعفا مفهومی نداره. من نمیدونم حداقل این نماینده های مجلس دارن چیکار میکنن . . .
(البته چرا فقط هر جا کم اوردن سریع میکشن رو قیمتا . . .)
12:05  1393/12/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن a5 : سلام من یک A5 در مرداد1403/5/14در نمایندگی عاکف مشهد ثبت نام کردم و 1404/2/8شاسی شد و در تاریخ1404/3/5تحویل گرفتم از دوست خوب و جناب وکیل خواهش میکنم که توضیح بدهند برای شکایت و دریافت همان خسارت 36درصد از کجا شروع کنم.. آیا میشه در مشهد و دفاتر قضایی مشهد شکایت کرد یا باید بیایم تهران؟ و اگر در مشهد شکایت امکان پذیر هست چه نکاتی را باید هنگامی که لایحه را تحویل می‌دهیم به کاربر دفتر بگوئیم تا کار اولی ودقیق انجام شود....متن لایحه را دوستان در گروه گذاشتند ومیشه از اون استفاده کرد فقط ادامه مراحل را لطفا راهنمایی کنید..سپاسگزارم
تارا اتو سرامیگ : سلام تاریخ تحویلتون کی بود ؟؟؟؟منظورم‌تاریخ‌طبق قرار داد هست...
محمد : خانعلی آچنگان چیز تو اونت تا تهران
X5 آبان : ۲۵ فروردین فاکتور شده تمام مراحل رو رفته اما هنوز تحویل ندادن ، مسخره ست یک ماه معطلی فقط بخاطر حمل خودرو از بم به تهران. واقعآ شاهکاره این همه ضعف و سو مدیریت
Puya : اگ ماشین نیس که بهتون بدند، پس شماره شاسی چیا تو فاکتورتون ثبت کردند؟؟
خدا از دهنت لشنوه : سلام واسه ما مهر 1402پرداخت اولیه قرار بود زمستان 1403تکمیل وجه بیاد ولی هنوز خبری نیست کسی نمیدونه کی میاد
تارا اسفند ماه سرامیک : سلام کسی تارا تحویل 30 اسفند سرامیک فاکتور شده
تارا اسفند ماه سرامیک : سلام اسفند کسی فاکتور شده
رز زرد : هیچ کاری از دستمون بر نمیاد بخدا کل دارایی و پس انداز زندگیم همین پول ماشینه... همه بدبختی به کنار ...انقدر اطرافیان پرسیدن ماشینتون کو؟ آبرو واسم نمونده از محمد و آل محمد تمنا دارم به دردی گرفتار بشن که تو هیچ کشوری نتونن مداواشون کنن
M. شاهین جی آبان : وقتی کاری از دستشون بر نمیاد چرا مارو 2 ساله بازی دادن خدا باعث و بانیش را لعنت کنه سرشون به خودشون برگرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : یجری میشه که دیگه برا هیشکی نصرفه که بره از بازار آزاد تهیه کنه مستقیم میره از کارخونه میخره ، قیمتهای بازار آزاد یه توپ که خود کارخونه هی لگد به این توپ میزنه که خودش دنبالش بیوفته اینا همش با برنامه اس از روز اول 207 با رینگ بود ارتقاء میدن رینگو جدا میفروشن رینگ بخری 2 برابر که 10 15 روز زودتر بدن چند نفر تو همینجا با اینکه میدونن رنگ تیتانیوم و مشکی که انتخاب کردن گرونتر از سفیده ولی اومده هم رنگ خودروشونو سفید زدن هم 20،600 پول اضافه دادن به خاطر رینگ میخوان کلا 15 روز زودتر تحویل بگیرن ببینید چه پولای اضافه ای در میاد این همه ام هرکی پرسید میصرفه خیلیا گفتن نه بیرو رینگش نهایت 10 تومن ولی خیلیا پرداخت کردن چرا دیگه باید بفهمیم حالا شما دنبال این هستید که طرف دلال یا کاسب همینه دیگه روز اول اصلا ثبت نام قالپاق گذاشت نمیخریدی همه نمیخریدم ولی ایران خودرو 4 تا لاستیک با 4 تا چراغ بده بگه این 207 بازم همه میخرن همه هرکیم میگه نمیخرم اتفاقا دوتا میخره طرف فاکتور نشده الکی میگه برا من فاکتور شده که بقیرم تحریک کنه 20 اضافه بزن زودتر تحویل بگیر خیلیام میرن میزنن خیلیا متاسفانه
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : قرار نیست تو این کشور چیزی ثبات داشته باشه یا حتی ارزون بشه اصلا اینو از تو ذهنتون بیارید بیرون طرف رفته 2 میلیاردو خورده ای ماشین وارداتی خریده 500 تومن پول حواله داده براش حدود 3 میلیار در اومده زمان تحویل خودرو که رسیده بهش گفتن 450 میلیون یا میدی یا پولتو پس میدیم ماشین بی ماشین سودش شده 700 تومن براش اون یکی رفته بی ام و خریده 1 میلیاردو 600 گفتن باید بدی تا ماشینو بدیم این از وارداتی فیدلیتی دوستم نوشته بوده بعد 2 سال اومدن بهش بدن 150 میلیون اضافه گفتن بده تا خودرو تحویل بدیم ندی نمیدیم پولتو میدیم بعد شما توقع دارید که تاثییری نذاره وقتی میان میگن اگه توافقم بشه تاثییری روی قیمتها نخواهد گذاشت یعنی تحریم ربطی به گرونی نداره در صورتی که قبلا میگفتن داره علت گرونی تحریم الان میگن نه ربطی نداره حرفه دیگه خیلی راحتتر از این حرفا میشه عوض کرد حرفو همه شرکتها افزایش قیمت دادن آریسان چی داره 500 خورده ای چرا میان میگن باهاش کار میکنی پول خوب میشه دربیاری چرا گرون نکنن و منتظر افزایش قیمت ایران خودروهم باشید قیمت کارخونه انقدر گرون میشه تا یجایی با بازار آزاد یکی بشه
ربابه آقایی : سلام 18 خرداد قراره تحویل بدن طرح مادران فوق العاده است ولی هنوز رویه فاکتور شده می چرخه جریان چیه
ربابه آقایی : 18خرداد قرار تحویل بدن فوق العاده است هنوز فاکتور شده میچرخه طرح مادران است
دانیال : سلام برا من آماده تخصیص..و عدم نقص پرونده
هومن پانا : خب الان به بنده تا تاریخ 31اردیبهشت وقت داده تکمیل وجه انجام بدم بنده خب 17 اردیبهشت تکمیل وجه انجام دادم یه فرد دیگه هم اومده 28 اردیبهشت تکمیل وجه انجام داده هر دو نفر تاریخ تحویل خورده 31 تیر میاد اول اونی که 28 اردیبهشت تکمیل وجه انجام داده فاکتور میکنه بد منو که 17 اردیبهشت تکمیل وجه انجام دادم فاکتور میکنه آیا به نظر شما این بی نظمی در یک مجموعه به این بزرگی نیست یا بی سواد بودن اون مدیر فروش بازار یابی ایران خودرو نیست شما بگید؟؟؟
ساینا10اسفند : به دانیال.ربطی نداره برای من موقع تکمیل وجه پیامک نیومد ولی تو پیگیری وضعیت که میرم همه چی ثبت شده و اوکیه.برای شما تو پیگیری وضعیت چه مرحله ایه؟
207 پانا مشکی دنده : سلام دوستان تاریخ من 12 خرداد بود قالپاق بود تبذیل به رینگ زدم فاکتور شد امروز خواستم ببینم چه قدر طول میکشه تا تحویل بدن تهرانم
ماهان : قیمت واقعی 300 میلیونه حاجی چی میگی این فرعون ها رو کسی نمیخره قیمت دلاری 207 زیر 4 هزار دلاره واسه خودت چی می بافی حتی با دلار 100 هزار تومانی هم میشه 400 میلیون
ایمان اطلس اسفند : سلام شما هم تکمیل وجه واستون نیومده؟ من وارد سایت میشم واسم زده خودرو قابل تحویل کوییک