خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول
1393/12/07
09:30
بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول
وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالی اواخر دیماه امسال واردات خودرو از سوی شرکتهای متفرقه را ممنوع کرد که از آن زمان تاکنون، قدم به قدم از تصمیم خود عقبنشینی کرده و در نهایت نیز واردات خودرو را به خانه اول خود بازگرداند.
حدود یک ماه پیش بود که ناگهان خبر رسید وزارت صنعت دستور حذف واردات متفرقه خودرو (خارج از مدار نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در ایران) را صادر و اعلام کرده از این پس تمام خودروهای سواری خارجی باید از کانال نمایندگیهای رسمی وارد کشور شوند. این تصمیم وزارت صنعت، معنایی جز ممنوعیت ثبتسفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهصورت متفرقه یا همان شناسنامهای و شخصی نداشت و طبق آن، هر شخص حقوقی (غیر از نمایندگیها) که قصد واردات خودرو را داشت، باید پس از هماهنگی با نمایندگیهای مربوطه، بهدنبال ثبتسفارش و واردات میرفت.
آنطور که مسوولان وزارت صنعت در آن برهه از زمان اعلام کردند، هدف از این کار (حذف ثبتسفارش و واردات متفرقه)، هدفمند کردن و کانالیزه شدن واردات خودرو به کشور بوده، چه آنکه به این واسطه مدیریت بهتر و صحیحتری بر بازار خودروهای وارداتیها انجام خواهد داد. به گفته آنها، از آنجاکه 70 درصد از بازار خودروهای وارداتی را واردکنندگان متفرقه تشکیل میدهند و سهم نمایندگیهای رسمی تنها 30 درصد است، خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان (از سوی متفرقهها) ارائه نمیشود؛ بنابراین اگر کل واردات به دست نمایندگیهای رسمی بیفتد، ارائه خدمات مناسب به مردم، تضمین خواهد شد. دفاعیات مسوولان وزارت صنعت از «منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی در حالی بود که بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف اصلی این وزارتخانه از این تصمیم، کاستن از حجم واردات خودرو به کشور (به دلیل کاهش قیمت نفت و کمبود منابع ارزی)، است. آنها اعتقاد داشتند که وقتی وزارت صنعت از سهم 70 درصدی واردات متفرقه خودرو میگوید؛ بنابراین با حذف متفرقهها، ورود خودروهای خارجی به کشور افت شدیدی را تجربه خواهد کرد. کارشناسان همچنین تاکید داشتند که اگر دولت بهدنبال کاهش واردات خودرو است، باید به جای حذف متفرقهها، تعرفه و نرخ ارز را بالا ببرد؛ زیرا با این دو اقدام، ورود خودروهای خارجی به کشور خود به خود کاهش پیدا خواهد کردن هرچند وزارت صنعت در ابتدا اصرار زیادی روی عملی کردن تصمیم خود داشت و استدلالهای زیادی نیز بابت منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی، آورد، اما رفته رفته بر اثر فشار رسانهها و کارشناسان، از تصمیم خود عقب کشید. برخی مسوولان وزارت صنعت البته چون نمیخواستند رسما بگویند که تصمیم نادرستی در مورد انحصاری کردن واردات خودرو گرفتهاند، قدم به قدم راه را برای بازگشت متفرقهها به بازار خودروهای وارداتی باز و در اولین اقدام، ورود خودروهای متفرقه با مجوز نمایندگیهای رسمی را آزاد اعلام کردند. در نشست مشترکی که آن زمان مسوولان وزارت صنعت و واردکنندگان رسمی و غیررسمی برگزار کردند، از طرحی با نام «ساماندهی واردات خودرو» رونمایی شد، طرحی که به واسطه آن، متفرقهها میتوانستند دوباره اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. با توجه به این طرح، شرکتهای متفرقه میتوانستند واردات خودرو را به دو روش انجام دهند؛ مطابق با روش اول، واردکننده غیر رسمی میتوانست پس از واردات خودرو از طریق نمایندگی رسمی، برای ارائه خدمات پس از فروش به خریداران، اقدامات لازم را انجام دهد؛ به این معنی که خودش باید شبکه خدمات پس از فروش را ایجاد میکرد. در روش دوم نیز واردکننده غیررسمی ملزم به واردات خودرو از کانال نمایندگیهای رسمی بود و خدمات پس از فروش شان نیز از طریق همین نمایندگیها به مشتریان ارائه میشد.
روشهای ابداعی وزارت صنعت در حالی بود که همان زمان کارشناسان تاکید کردند این دو روش به اصطلاح جواب نخواهد داد؛ زیرا نمایندگیهای رسمی تمایلی به فعالیت متفرقهها ندارند و بنابراین اجازه نمیدهند آنها (متفرقهها) به این راحتیها خودرو به کشور بیاورند. آنها تاکید داشتند که بسیار بعید است نمایندگیها اجازه عرض اندام چندانی را در بازار خودروهای وارداتی به متفرقهها بدهند و این نتیجهای جز انحصار نخواهد داشت. اما در همین کش و قوس بود که وزارت صنعت با اعلام ضوابطی 14گانه، از ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (به عنوان نهادی دولتی) به قیمتگذاری خودروهای وارداتی خبر داد. این تصمیم وزارت صنعت، سبب بهت کارشناسان شد، چه آنکه نمیتوانستند ورود دولت به قیمتگذاری در بازاری کاملا رقابتی را هضم کنند. با این تصمیم وزارت صنعت، قیمت خودروهای وارداتی عملا توسط سازمان حمایت تعیین میشد تا بازار وارداتیها نیز مانند بازار خودروهای دخلی، دستوری شود. در این گیرودار اما وزارت صنعت یک قدم دیگر از تصمیم بحثبرانگیز خود مبنیبر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی، عقب کشید و اعلام کرد متفرقهها میتوانند بدون فعالیت زیر نظر نمایندگیهای رسمی، اقدام به واردات خودرو کنند. طبق گفته مسوولان وزارت صنعت و براساس شیوهنامه جدید، واردکنندگان غیررسمی خودرو (متفرقهها) در صورت تضمین ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان، مجاز به واردات خودرو خواهند بود و این یعنی وزارت صنعت عملا از تصمیم یک ماه پیش خود مبنی بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی، منصرف شده است. بر این اساس، واردکنندگان متفرقه یا باید به طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافقنامه با نماینده رسمی، این خدمات را ارائه دهند. وزارت صنعت همچنین برای آنکه به قول خودش اجحافی در حق واردکنندگان متفرقه رخ ندهد، اعلام کرده شیوهنامه و توافقنامه میان واردکنندگان متفرقه و رسمی را خود تدوین میکند؛ زیرا نمیخواهد رسمیها در این مورد «سلیقه محور» عمل کنند.
این تصمیم وزارت صنعت در حالی بود که دیروز نیز سازمان حمایت اعلام کرد «قیمتگذاری خودروهای وارداتی به واردکنندگان واگذار شده است.» آنطور که رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خبر داده، قیمتگذاری خودروهای وارداتی، به واردکنندگان محول شده و این سازمان نظارتهای لازم را انجام میدهد و اگر تخلفی صورت گیرد، با آن برخورد خواهد کرد.
با این دو تصمیم اخیر وزارت صنعت، (آزاد شدن واردات متفرقه خودرو و واگذاری قیمتگذاری به واردکنندگان) واردات خودرو به کشور عملا به خانه اول خود برگشت و حالا باید از مسوولان وزارت صنعت پرسید که هدف از این دور باطل چه بوده است؟
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
قیمت
,
صنعت و معدن
,
واردات
,
قیمت گذاری
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
کاربر: reza-4WD
0
از اولش معلوم بود این همه نظریه از یه جای مطمئن داده نمیشد
00:20 1393/12/18
گزارش
پاسخ دادن
M O J
7
تو ایران که الحمدالله استعفا مفهومی نداره. من نمیدونم حداقل این نماینده های مجلس دارن چیکار میکنن . . .
(البته چرا فقط هر جا کم اوردن سریع میکشن رو قیمتا . . .)
12:05 1393/12/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱
12 نظر
سوم بهمن
7 نظر
محمد-::::::::
5 نظر
اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷
78 نظر
توحید ارومیه
32 نظر
ساینا پیش فروش مرداد ۱۴۰۴
19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین ۱۱ آذر
: سلام ۱۱ آذر تکمیل وجه ۱۲ آذر پذیرش ۱۳ اذر سخا ۱۲۰۵۶۵۹۷
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین ۱۱ آذر
: سلام ۱۱ آذر تکمیل وجه ۱۲ آذر پذیرش ۱۳ اذر سخا ۱۲۰۵۶۵۹۷
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین
: ممنون از نازنین۱ خیالم راحت شد
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
پاسخ به حسین
: منم ۱۲ مهر تحویل گرفتم ولی خبری از اختلاف قیمت سانروف نیست .به شما برگه ای یا چیزی گفته بودن میدن .یا پیگیری کردین
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
T8
: منم ثبتنام اردیبهشت آخر مهر شاسی تو مرحله پلاک گیریم فعلا زرده
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین G تیر ماه
: سلام با این سری 4 بار اردیبهشت خرداد مرداد آبان ،نمیخواستم بزنم من حواله رو ازاد و گران هم خریدم ولی دیگه حوصله نداشتم من میخوام برای خودم نگه دارم تا ببینیم چی بشود.....
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
میثم
: ببخشید شما قبلا چندبار براتون پیامک جی ال آمده بود؟ آخرین بار چه تاریخی بود
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
ه
: بگیر مارک AMخیلی بهتره فیت فیت میشه
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
cvt مهر 1402
: سلام به همه راجبه آمار و تعداد نفر و صف انتظاری که سایپا میده مقداری تامل و منطقی محاسبه کنید: یه شفاف سازی راجبه آمارها بگم. بهرام عزیز تکمیل وجه 20 اسفند 1403 هستش. اینطور که به ایشون گفتن 100 نفر جلوی شما هستن که در 20 اسفند تکمیل وجه کردن. 100 تا مشتری هرکدوم 390 میلیون توی یک روز ریختن سایپا فقط برای cvt!!!!!! میدونید روزی 100 نفر چه بودجه ای میشه!!!! بیش از بودجه یکسال کل ایران!!!!!! مشخصه آمارها کذب محض و برای سرگردان کردن مشتریان هستش. شک نکنید روزانه کمتر از 10 نفر پول ریختن سایپا. حساب کنید چند همت میشه از 1 اسفند تا 26 اسفند روزانه 100 تا 200 نفر!!!!! تازه فقط cvt بعد میگن سایپا مشکل نقدینگی و تاکین قطعه داره. تناقض داره آمار و کذب محض هستش. همه هم میدونن
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
مرتضی
: نه مبلغی که از شما گرفتن به همون اندازه از مبلغ بخشنامه ای که شما مطابق اون خرید کردید کمتره.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
سایپا
: مشکلی نداشت هرچقدر آماده نقدی داشتی میزدی بحساب اینترنتی تا تاریخش برات ثبت بشه البته کمتر از 70درصد نباشه مابقیشم میزاشتی دعوتنامه بعدی یا داخل نمایندگی کارت میکشیدی
ساینا
ساینا تک پیش فروش واریز اول فروردین تحویل اذر
: سامیار پونزده روز بعد دوباره برات دعوت نامه میاد
رانا LX
رانا 30ابان
: برا منم امروز فاکتور شد
سورن ELX EF7
30 آبان
: پیش فروش 30 آبان سفید تک سوز .سورن پلاس واریز اول 12 اردیبهشت واریز دوم 9 شهریور . 8 آبان فاکتور شد .12آبان پلاک . 13 حمل شد 15 تحویل شد . انشالله نوبت شما
سایپا کوییک
کوییک اس
: سرچ کن پیگیری سایت سایپا . مشخصات خواسته شده رو وارد کن .
سايپا کارا 151 TL
مهدی
: سلام واقعا خبر خوبی بود
سایپا کوییک
کوییک اس
: شما تحویل هفته چهارم آبان هستید که مهر تکمیل وجه کردید . هنوز تحویل مهرماه مونده
سایپا کوییک
حسن
: سلام از کجا نگاه میکنید که فاکتور شدید یا نه؟ سایت سایما
سایپا اطلس جی
تجمع هحدهم
: دوستان بنر فراموش نشه، من خبرنگار هماهنگ کردم، خاک بر سر سایپا ، خاک بر سر انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، خاک برسر وزارت صمت تجمع لایت قبلا انجام شده و بی فایده بوده ، قرار نیست این همه راه بیایم و دست خالی برگردیم ، سر و صدا و جنجال و ورود به داخل دفتر فروش ، اگر قرار مثه بار قبل مجسمه باشین نیاین
سورن ELX EF7
علی
: تو دی،ماه میگن ماشین خیلی وحشتناک میره بالا احتمال اینکه بازار ازاد نیسان ابی 1404 خشک بشه 1200 و اکستند بشع 1400 خیلی زیاده