خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول
1393/12/07
09:30
بازگشت «واردات خودرو» به خانه اول
وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در حالی اواخر دیماه امسال واردات خودرو از سوی شرکتهای متفرقه را ممنوع کرد که از آن زمان تاکنون، قدم به قدم از تصمیم خود عقبنشینی کرده و در نهایت نیز واردات خودرو را به خانه اول خود بازگرداند.
حدود یک ماه پیش بود که ناگهان خبر رسید وزارت صنعت دستور حذف واردات متفرقه خودرو (خارج از مدار نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در ایران) را صادر و اعلام کرده از این پس تمام خودروهای سواری خارجی باید از کانال نمایندگیهای رسمی وارد کشور شوند. این تصمیم وزارت صنعت، معنایی جز ممنوعیت ثبتسفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهصورت متفرقه یا همان شناسنامهای و شخصی نداشت و طبق آن، هر شخص حقوقی (غیر از نمایندگیها) که قصد واردات خودرو را داشت، باید پس از هماهنگی با نمایندگیهای مربوطه، بهدنبال ثبتسفارش و واردات میرفت.
آنطور که مسوولان وزارت صنعت در آن برهه از زمان اعلام کردند، هدف از این کار (حذف ثبتسفارش و واردات متفرقه)، هدفمند کردن و کانالیزه شدن واردات خودرو به کشور بوده، چه آنکه به این واسطه مدیریت بهتر و صحیحتری بر بازار خودروهای وارداتیها انجام خواهد داد. به گفته آنها، از آنجاکه 70 درصد از بازار خودروهای وارداتی را واردکنندگان متفرقه تشکیل میدهند و سهم نمایندگیهای رسمی تنها 30 درصد است، خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان (از سوی متفرقهها) ارائه نمیشود؛ بنابراین اگر کل واردات به دست نمایندگیهای رسمی بیفتد، ارائه خدمات مناسب به مردم، تضمین خواهد شد. دفاعیات مسوولان وزارت صنعت از «منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی در حالی بود که بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف اصلی این وزارتخانه از این تصمیم، کاستن از حجم واردات خودرو به کشور (به دلیل کاهش قیمت نفت و کمبود منابع ارزی)، است. آنها اعتقاد داشتند که وقتی وزارت صنعت از سهم 70 درصدی واردات متفرقه خودرو میگوید؛ بنابراین با حذف متفرقهها، ورود خودروهای خارجی به کشور افت شدیدی را تجربه خواهد کرد. کارشناسان همچنین تاکید داشتند که اگر دولت بهدنبال کاهش واردات خودرو است، باید به جای حذف متفرقهها، تعرفه و نرخ ارز را بالا ببرد؛ زیرا با این دو اقدام، ورود خودروهای خارجی به کشور خود به خود کاهش پیدا خواهد کردن هرچند وزارت صنعت در ابتدا اصرار زیادی روی عملی کردن تصمیم خود داشت و استدلالهای زیادی نیز بابت منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی، آورد، اما رفته رفته بر اثر فشار رسانهها و کارشناسان، از تصمیم خود عقب کشید. برخی مسوولان وزارت صنعت البته چون نمیخواستند رسما بگویند که تصمیم نادرستی در مورد انحصاری کردن واردات خودرو گرفتهاند، قدم به قدم راه را برای بازگشت متفرقهها به بازار خودروهای وارداتی باز و در اولین اقدام، ورود خودروهای متفرقه با مجوز نمایندگیهای رسمی را آزاد اعلام کردند. در نشست مشترکی که آن زمان مسوولان وزارت صنعت و واردکنندگان رسمی و غیررسمی برگزار کردند، از طرحی با نام «ساماندهی واردات خودرو» رونمایی شد، طرحی که به واسطه آن، متفرقهها میتوانستند دوباره اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. با توجه به این طرح، شرکتهای متفرقه میتوانستند واردات خودرو را به دو روش انجام دهند؛ مطابق با روش اول، واردکننده غیر رسمی میتوانست پس از واردات خودرو از طریق نمایندگی رسمی، برای ارائه خدمات پس از فروش به خریداران، اقدامات لازم را انجام دهد؛ به این معنی که خودش باید شبکه خدمات پس از فروش را ایجاد میکرد. در روش دوم نیز واردکننده غیررسمی ملزم به واردات خودرو از کانال نمایندگیهای رسمی بود و خدمات پس از فروش شان نیز از طریق همین نمایندگیها به مشتریان ارائه میشد.
روشهای ابداعی وزارت صنعت در حالی بود که همان زمان کارشناسان تاکید کردند این دو روش به اصطلاح جواب نخواهد داد؛ زیرا نمایندگیهای رسمی تمایلی به فعالیت متفرقهها ندارند و بنابراین اجازه نمیدهند آنها (متفرقهها) به این راحتیها خودرو به کشور بیاورند. آنها تاکید داشتند که بسیار بعید است نمایندگیها اجازه عرض اندام چندانی را در بازار خودروهای وارداتی به متفرقهها بدهند و این نتیجهای جز انحصار نخواهد داشت. اما در همین کش و قوس بود که وزارت صنعت با اعلام ضوابطی 14گانه، از ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان (به عنوان نهادی دولتی) به قیمتگذاری خودروهای وارداتی خبر داد. این تصمیم وزارت صنعت، سبب بهت کارشناسان شد، چه آنکه نمیتوانستند ورود دولت به قیمتگذاری در بازاری کاملا رقابتی را هضم کنند. با این تصمیم وزارت صنعت، قیمت خودروهای وارداتی عملا توسط سازمان حمایت تعیین میشد تا بازار وارداتیها نیز مانند بازار خودروهای دخلی، دستوری شود. در این گیرودار اما وزارت صنعت یک قدم دیگر از تصمیم بحثبرانگیز خود مبنیبر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی، عقب کشید و اعلام کرد متفرقهها میتوانند بدون فعالیت زیر نظر نمایندگیهای رسمی، اقدام به واردات خودرو کنند. طبق گفته مسوولان وزارت صنعت و براساس شیوهنامه جدید، واردکنندگان غیررسمی خودرو (متفرقهها) در صورت تضمین ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان، مجاز به واردات خودرو خواهند بود و این یعنی وزارت صنعت عملا از تصمیم یک ماه پیش خود مبنی بر منحصر کردن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی، منصرف شده است. بر این اساس، واردکنندگان متفرقه یا باید به طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافقنامه با نماینده رسمی، این خدمات را ارائه دهند. وزارت صنعت همچنین برای آنکه به قول خودش اجحافی در حق واردکنندگان متفرقه رخ ندهد، اعلام کرده شیوهنامه و توافقنامه میان واردکنندگان متفرقه و رسمی را خود تدوین میکند؛ زیرا نمیخواهد رسمیها در این مورد «سلیقه محور» عمل کنند.
این تصمیم وزارت صنعت در حالی بود که دیروز نیز سازمان حمایت اعلام کرد «قیمتگذاری خودروهای وارداتی به واردکنندگان واگذار شده است.» آنطور که رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خبر داده، قیمتگذاری خودروهای وارداتی، به واردکنندگان محول شده و این سازمان نظارتهای لازم را انجام میدهد و اگر تخلفی صورت گیرد، با آن برخورد خواهد کرد.
با این دو تصمیم اخیر وزارت صنعت، (آزاد شدن واردات متفرقه خودرو و واگذاری قیمتگذاری به واردکنندگان) واردات خودرو به کشور عملا به خانه اول خود برگشت و حالا باید از مسوولان وزارت صنعت پرسید که هدف از این دور باطل چه بوده است؟
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
قیمت
,
صنعت و معدن
,
واردات
,
قیمت گذاری
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
کاربر: reza-4WD
0
از اولش معلوم بود این همه نظریه از یه جای مطمئن داده نمیشد
00:20 1393/12/18
گزارش
پاسخ دادن
M O J
7
تو ایران که الحمدالله استعفا مفهومی نداره. من نمیدونم حداقل این نماینده های مجلس دارن چیکار میکنن . . .
(البته چرا فقط هر جا کم اوردن سریع میکشن رو قیمتا . . .)
12:05 1393/12/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱
12 نظر
سوم بهمن
7 نظر
محمد-::::::::
5 نظر
اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷
76 نظر
توحید ارومیه
35 نظر
ساینا پیش فروش مرداد ۱۴۰۴
20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سلگی
: سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
V1پلاس آذر
: مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مهدی
: عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان
: سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید .تحویل ۹۰ روزه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
راحیل
: برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
مرتضی
: لعنت به اون طویلتون
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
۰۰۰۰
: نزدیک ۱۰ ت میشه باید موتوردار بگیری فلپ های فابریکیشو بندازی بدون سیم کشی اضافه سوکت به سوکت انجام میشه ولی باید با دستگاه بزنی اینه تاشو رو فعال کنی تا بعد قفل اینه ها بسته بشه ولی نمایندگی این کارو نمیکنه بیرون انجام بده
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
امیرشاهینالبرز🌹
: اگه تولید قطع شده چرا پول میگیرن؟ آیا این معنیش بغیر از اختلاسه؟ حداقل جوابگو باشن. خدایی مثل غزه شدیم.هیچکی گردن نمیگیره. 26خرداد در انتظار فاکتور🌹🌹120693
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
چانگان cs55
: همه مثل همیم و نمیدونیم ،باید بهش فکر نکنیم تا پیامک بیاد سوپرایز بشیم مثلا .....
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
Iman
: سلام واریزی 21 مهر ماه هنوز فاکتور نشده. در مرحله آماده تخصیص نشان می دهد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن ELX EF7
تحویل 30دیماه
: قرارداد من 155هست این که 156هست ،پس طبق قرارداد نیست
سایپا کوییک
نظری کوییک اس
: داداش نگفت تا کی پلاک میشن؟؟؟
پژو 207i دستی
مسعود
: درودآقاامید.من هم تحویلی 30مهرم.خودروامروزحمل شده وروی تحویل نمایندگی دور میزنه.چگونه بفهمیم که جریمه تاخیر شامل مون میشه وروزی چه مبلغ.لطفا راهنمایی کنید درچه سایت یا کاستومردرکجا بریم.
سایپا کوییک
کوییک GXR-L
: چطور فاکتور شدین پیش فروش بودید؟؟؟؟؟
ساینا
ساینا فوق العاده خرداد
: من 21 خرداد تکمیل وجه کردم و 22 خرداد پذیرش شدم و هنوز فاکتور نشدم اپراتور میگه تا 20 خرداد فوق العاده فاکتور شده
پژو 207i دستی
مجتبی تحویل 7 آبان
: کدوم قسمتش داداش قسمت تاریخچه یا قسمت خانه ممنون
ساینا
فوق العاده خرداد
: تا 3/20 فاکتور شده
سايپا کارا 151 TL
ابوالفضل
: اگه قراره تبدیل بزنند بایستی به ساینا اس بنزینی تبدیل بشه ماشین دیگه ما تبدیل نمیزنیم
نیسان دیزل
علی
: نیسان دوگانه اپشنال رادیال تو کارخونه. قیمتش 960 تومن تو دیوار گذاشتن 930 فک کنم دزدی کردن زیر قیمت کارخونه میدن 😂
نیسان دیزل
علی اکستند ex دوگانه
: امروز تا چه شماره ای فاکتور شده ؟