بازگشت دلال‌ها به بازار خودرو با «دنا»

بازگشت دلال‌ها به بازار خودرو با «دنا»

در شرایطی که حدود سه هفته از آغاز تحویل دنا (محصول جدید ایران خودرو) به ثبت‌نام‌کنندگان آن می‌گذرد، دلال‌ها بازار این خودرو را قرق کرده‌اند و از همین حالا قیمت حواله‌های دنا به مرز 50 میلیون تومان رسیده است. با توجه به این اتفاق، حالا دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای جدید، محل پرسش منتقدان قرار گرفته و آنها از ناکارآمدی برخی تصمیمات این شورا در بازار خودرو کشور صحبت به میان می‌آورند.
به اعتقاد منتقدان شورای رقابت، دخالت این شورا در قیمت‌گذاری دنا (به‌عنوان خودرویی جدید)، سبب شده پس از مدت‌ها پای دلالان و واسطه‌ها دوباره به بازار باز شود و بیم آن می‌رود اتفاقی که برای دنا رخ داده، برای سایر خودروهای جدید نیز رخ بدهد. در حال حاضر حدود یک ماهی از ختم غائله دنا می‌گذرد، غائله‌ای میان شورای رقابت و ایران خودرو که در نهایت آبی‌های جاده مخصوص مغلوب شدند و شورا توانست حرف خود را به کرسی بنشاند.
ایران خودرویی‌ها که حساب ویژه‌ای روی دنا باز کرده بودند، پیشنهاد قیمت 48 میلیون تومان را برای این خودرو ارائه کردند، اما شورای رقابت زیر بار نرفت و دست آخر قیمت 42 میلیون تومان را برای این محصول مصوب کرد. هرچند ایران خودرو تاکید داشت که دنا با توجه به امکانات و آپشن‌هایش، 48 میلیون تومان می‌ارزد و فروش این محصول با قیمت موردنظر شورای رقابت (42 میلیون تومان) با ضرر همراه خواهد بود، اما بعدها مشخص شد دلیل اصرار ایران خودرویی‌ها بر قیمت 48 میلیون تومان برای دنا، قطع دست دلالان از بازار آن بوده است.
به‌عبارت بهتر، ایران خودرویی‌ها می‌دانستند که دنا پس از عرضه به بازار، با افزایش قیمت روبرو و فاصله فاحشی میان نرخ کارخانه و بازار آن به وجود خواهد آمد، از همین رو می‌خواستند پولی را که قرار است به جیب دلال‌ها برود، روانه خطوط تولید خود کنند. آن طور که مسوولان فروش ایران خودرو پیش‌بینی کرده بودند، قیمت دنا پس از عرضه به بازار، حداقل تا 48 و حداکثر تا 50 میلیون تومان صعود خواهد کرد؛ بنابراین آنها می‌خواستند از همان ابتدا دنا را 48 میلیون تومان قیمت‌گذاری کنند تا چیزی نصیب دلال‌ها نشود.
حالا با توجه به اتفاقاتی که در بازار دنا رخ داده، پیش‌بینی ایران‌خودرویی‌ها درست از آب درآمده است، منتها این وسط دلالان و واسطه‌ها بهره‌مند شده‌اند و نه چیزی گیر آبی‌های جاده مخصوص آمده و نه مشتریان. در حال حاضر ایران خودرو حواله دنا را با قیمت مصوب شورای رقابت (42 میلیون تومان) تحویل می‌دهد و با توجه به قیمت‌هایی که دلال‌ها هم اکنون برای این حواله‌ها پیشنهاد می‌دهند (47 تا 50 میلیون تومان)، سودی حداقل پنج میلیون تومانی به جیب آنها می‌رود. اینجاست که برخی کارشناسان، شورای رقابت را مخاطب قرار داده و می‌گویند نتیجه دخالت این شورا در قیمت‌گذاری دنا به‌عنوان خودرویی جدید، پر شدن جیب دلال‌ها بوده و بس. با این شرایط، حالا این نگرانی وجود دارد که سرنوشت سایر خودروهای جدید (خودروهایی که قرار است طی ماه‌های آینده رونمایی شوند) نیز شبیه دنا شود و دلال‌ها و واسطه گران به بازار آنها هم ورود کنند. خود ایران خودرویی‌ها در سال آینده چند محصول جدید از جمله خودروهایی را که روی پلت فرم سمند ساخته‌اند، رونمایی خواهند کرد و سایپا نیز قرار است محصول جدیدش به نام ساینا را روانه بازار کند و با توجه به ماجرای دنا، این خودروها نیز در صورت دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری شان، از هجوم دلال‌ها در امان نخواهند ماند. البته شورای رقابت معتقد است فرمولی که برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در نظر گرفته، به اصطلاح فراگیر بوده و امکان تعیین قیمت تمام خودروهای داخلی اعم از قدیمی و جدید، به واسطه آن وجود دارد. به گفته مسوولان شورای رقابت، فرمول موردنظر به شکلی تهیه شده که هم قابلیت استفاده از آن برای قیمت‌گذاری خودروهای قدیمی وجود دارد و هم می‌توان قیمت واقعی محصولات جدید را با این فرمول محاسبه کرد، به نحوی که یک قیمت منطقی و منطبق با هزینه‌های تولید از دل آن درمی آید. این در شرایطی است که برخی کارشناسا ن معتقدند فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، کارآیی لازم را ندارد و از همین رو هر قیمتی که از آن حاصل می‌شود، معمولا با اعتراض‌هایی مواجه شده و نمی‌تواند رضایت عموم را ایجاد کند.
کارشناسان البته در کنار انتقادهایشان، بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که اقدام سال گذشته شورای رقابت در افزایش 5/ 5 درصدی قیمت خودروهای داخلی، به کم شدن فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها انجامیده و در حال حاضر دلال‌ها حداقل فعالیت را دارند، ولی در عین حال معتقدند فرمول شورا برای خودروهای جدید به خصوص دنا جواب نداده است. به گفته آنها، اگر شورای رقابت به قیمت‌گذاری سایر خودروهای جدیدی که در آینده راهی بازار خواهند شد نیز ورود کند، سرنوشتی مشابه دنا در انتظار آنها خواهد بود و این خبری بسیار خوش برای دلالان و واسطه گران است. هرچند دخالت کردن یا نکردن شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای جدید، چندان فرقی به حال مشتریان نخواهد کرد؛ اما به اعتقاد کارشناسان، اینکه پول ناشی از حاشیه بازار به خزانه خودروسازان برود، خیلی بهتر از آن است که جیب دلال‌ها را پر کند. به گفته آنها، اگر پول اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو به خطوط تولیدی شرکت‌های خودروساز راه پیدا کند، احتمال انجام تحقیق و توسعه و ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل وجود دارد، چه آنکه در حال حاضر به دلیل مشکلات نقدینگی، امکان چنین اقداماتی وجود ندارد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , دنا , دلال , قیمت , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 77 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داوود : من صبح زنگ زدم گفتن معلوم نیست کی خودرو را تحویل بدهند. و معلوم نیست کسی تا 11 آذر سخا تحویل داده فاکتور شده ولی روند فاکتور شدن به کندی داره انجام میشه
سجاد j4 : من ثبت نام 7 بهمن بودم j4 سفید مابه التفاوت رو هم پرداخت کردم ولی فعلا خبری نشده
ع.ا.ا شاهین اتومات : با سلام، خدمت دوستان و همدردان عزیز ، همه ما متاسفانه بخاطر بی تدبیری و بی کفایتی بعضی از مدیران ، هم سرمایمون و هم عمرمان ،داره از بین می رود. بخدا این ها کفران نعمت می کنند . بنزش هم این جوری افه نمی آد. در هر حال دم همتون گرم ، بنده از تبریز هستم و ازاینکه نمی توانم در کنار شما عزیزان باشم، اما از دور دستان تک تک تان را می بوسم. متاسفانه این خائنین آب در آسیاب دشمن می ریزند لذا باید تجمع کرد و موارد زیر را مطالبه نمود. 1 تحویل خودروها با سرعت بیشتر 2 اعمال سود مشارکت طبق توافق براساس قرارداد 3 اعمال جریمه تاخیر یا علی مدد
تارا وی یک ۳۱ ف : دوستان تیک حمل دیروز خورده هنوز نرسیده منم ک به تهران نزدیکم شهرم قزوینه هنوز ندادن نمایندگی میگه بعد تعطیلات احتمالا بیاد
شاهین cvt : توی سامانه سایپا کرپ وضعیتتون و چک کنید چراغ فاکتور روشن شده
تبدیلی s3 به j7 : هفته ۳۰ تا که ۴ تا تریلی میشه اینجوری نیست دیگه
علی x5 دی ۴۰۳ : الان انصراف بدی تا دو ماهه دیگ بهت پول نمیدن،پول اون موقع رو هم ماشینی بهت نمیدن،کاری کردن ک فقط صبر کنی و زجر بکشی
شاهین : آقا دعوت نامه مرحله دوم اسفند رو هنوز ارسال نکرده برا ما چی میگید!اینا یک تعداد کمی رو برا بستن دهن رسانه ها فاکتور کردن بقیه روهم اینقدر اذیت کنن تا پشیمون بشن.اینا تا مسلمونن خدا شاهد روانی شدیم
سیاوش : باسلام و عرض ادب واحترام خدمت دوستان عزیز یه خبر خوب اینکه در سایت مربوط به شاهین cvtدارن اسفندیها فاکتور میشن پس شایعات که میگن شاهین تولیدش به مشکل برخورده منتفی هست لطفا دوستان چک کنن ببینن احتمال دا ه فاکتور شده باشن یکی و تا ازدوستان که ۱۵ اسفند بودن هم چک کنن اگه فاکتور شدن اطلاع رسانی کنن قول داده بودن که ماراهم درجریانات امور قرار بدن (جناب اکبر رینگ عزیزوجناب احمد کرایی)ممنون میشیم .یاحق اینشاالله خبرهای خوبی درراه است
ایکس 5 : بزگواران خبری نیست دلتون صابون نزنید من زنگ زدم هیچ برنامه ی تحویلی نیست،ماشین میدن ولی مثلا هفته 30تا، خب با این حجم متقاضی این سی عدد ماشین ب کی میرسه، یکم عاقل باشین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد جواهری : شماره پذیرش شما چنده من امروز زنگ زدم گفت تا 4 اسفند نقره ای مشکی فاکتور شده سفیدش تا 9 اسفند
علی : سلام شما از کدوم شهر هستید؟؟ و ماشین چه رنگی ؟؟؟
نازنین : باتشکر از شما
فروش فوق العاده7بهمن : یعنی داداش سرعت بالا رفتی افسر اومده جریمه ات کنه یزیدتو بزار ماشین و بگیری بعد ویراژ بده
اطلس مهر : سلام ببخشید چراغ تحویل خودرو در میز مشتری روشن شده یانه
سارا : سلام ..دنا شش دنده دستی 28 /2فاکتور ..3 خرداد پلاک امروز هم اسناد ماشین با پست اومد ..تحویل آخر فروردین بودم .فروش فوق العاده ..
ساینا فوری : امین ساینا 1 اسفند، چیز خاصی نیست، پروسه پلاک داره طی میشه. صبور باش
207 پانا مرداد : حرف مفت نزن بی سواد وقتی تکمیل وجه کنی قیمت قطعیه حالیت شد یا بازم توضیح بدم
تحویل : من چهار روزه پلاک شدم هنوز چراغ تحویل روشن نمیشه مگه چقد طول میکشه؟
حمید تحویل مرداد : شادی روح واشری صلوات .واشری کجایی نیستی دیگه تو گروه