بازگشت دلال‌ها به بازار خودرو با «دنا»

بازگشت دلال‌ها به بازار خودرو با «دنا»

در شرایطی که حدود سه هفته از آغاز تحویل دنا (محصول جدید ایران خودرو) به ثبت‌نام‌کنندگان آن می‌گذرد، دلال‌ها بازار این خودرو را قرق کرده‌اند و از همین حالا قیمت حواله‌های دنا به مرز 50 میلیون تومان رسیده است. با توجه به این اتفاق، حالا دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای جدید، محل پرسش منتقدان قرار گرفته و آنها از ناکارآمدی برخی تصمیمات این شورا در بازار خودرو کشور صحبت به میان می‌آورند.
به اعتقاد منتقدان شورای رقابت، دخالت این شورا در قیمت‌گذاری دنا (به‌عنوان خودرویی جدید)، سبب شده پس از مدت‌ها پای دلالان و واسطه‌ها دوباره به بازار باز شود و بیم آن می‌رود اتفاقی که برای دنا رخ داده، برای سایر خودروهای جدید نیز رخ بدهد. در حال حاضر حدود یک ماهی از ختم غائله دنا می‌گذرد، غائله‌ای میان شورای رقابت و ایران خودرو که در نهایت آبی‌های جاده مخصوص مغلوب شدند و شورا توانست حرف خود را به کرسی بنشاند.
ایران خودرویی‌ها که حساب ویژه‌ای روی دنا باز کرده بودند، پیشنهاد قیمت 48 میلیون تومان را برای این خودرو ارائه کردند، اما شورای رقابت زیر بار نرفت و دست آخر قیمت 42 میلیون تومان را برای این محصول مصوب کرد. هرچند ایران خودرو تاکید داشت که دنا با توجه به امکانات و آپشن‌هایش، 48 میلیون تومان می‌ارزد و فروش این محصول با قیمت موردنظر شورای رقابت (42 میلیون تومان) با ضرر همراه خواهد بود، اما بعدها مشخص شد دلیل اصرار ایران خودرویی‌ها بر قیمت 48 میلیون تومان برای دنا، قطع دست دلالان از بازار آن بوده است.
به‌عبارت بهتر، ایران خودرویی‌ها می‌دانستند که دنا پس از عرضه به بازار، با افزایش قیمت روبرو و فاصله فاحشی میان نرخ کارخانه و بازار آن به وجود خواهد آمد، از همین رو می‌خواستند پولی را که قرار است به جیب دلال‌ها برود، روانه خطوط تولید خود کنند. آن طور که مسوولان فروش ایران خودرو پیش‌بینی کرده بودند، قیمت دنا پس از عرضه به بازار، حداقل تا 48 و حداکثر تا 50 میلیون تومان صعود خواهد کرد؛ بنابراین آنها می‌خواستند از همان ابتدا دنا را 48 میلیون تومان قیمت‌گذاری کنند تا چیزی نصیب دلال‌ها نشود.
حالا با توجه به اتفاقاتی که در بازار دنا رخ داده، پیش‌بینی ایران‌خودرویی‌ها درست از آب درآمده است، منتها این وسط دلالان و واسطه‌ها بهره‌مند شده‌اند و نه چیزی گیر آبی‌های جاده مخصوص آمده و نه مشتریان. در حال حاضر ایران خودرو حواله دنا را با قیمت مصوب شورای رقابت (42 میلیون تومان) تحویل می‌دهد و با توجه به قیمت‌هایی که دلال‌ها هم اکنون برای این حواله‌ها پیشنهاد می‌دهند (47 تا 50 میلیون تومان)، سودی حداقل پنج میلیون تومانی به جیب آنها می‌رود. اینجاست که برخی کارشناسان، شورای رقابت را مخاطب قرار داده و می‌گویند نتیجه دخالت این شورا در قیمت‌گذاری دنا به‌عنوان خودرویی جدید، پر شدن جیب دلال‌ها بوده و بس. با این شرایط، حالا این نگرانی وجود دارد که سرنوشت سایر خودروهای جدید (خودروهایی که قرار است طی ماه‌های آینده رونمایی شوند) نیز شبیه دنا شود و دلال‌ها و واسطه گران به بازار آنها هم ورود کنند. خود ایران خودرویی‌ها در سال آینده چند محصول جدید از جمله خودروهایی را که روی پلت فرم سمند ساخته‌اند، رونمایی خواهند کرد و سایپا نیز قرار است محصول جدیدش به نام ساینا را روانه بازار کند و با توجه به ماجرای دنا، این خودروها نیز در صورت دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری شان، از هجوم دلال‌ها در امان نخواهند ماند. البته شورای رقابت معتقد است فرمولی که برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در نظر گرفته، به اصطلاح فراگیر بوده و امکان تعیین قیمت تمام خودروهای داخلی اعم از قدیمی و جدید، به واسطه آن وجود دارد. به گفته مسوولان شورای رقابت، فرمول موردنظر به شکلی تهیه شده که هم قابلیت استفاده از آن برای قیمت‌گذاری خودروهای قدیمی وجود دارد و هم می‌توان قیمت واقعی محصولات جدید را با این فرمول محاسبه کرد، به نحوی که یک قیمت منطقی و منطبق با هزینه‌های تولید از دل آن درمی آید. این در شرایطی است که برخی کارشناسا ن معتقدند فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، کارآیی لازم را ندارد و از همین رو هر قیمتی که از آن حاصل می‌شود، معمولا با اعتراض‌هایی مواجه شده و نمی‌تواند رضایت عموم را ایجاد کند.
کارشناسان البته در کنار انتقادهایشان، بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که اقدام سال گذشته شورای رقابت در افزایش 5/ 5 درصدی قیمت خودروهای داخلی، به کم شدن فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها انجامیده و در حال حاضر دلال‌ها حداقل فعالیت را دارند، ولی در عین حال معتقدند فرمول شورا برای خودروهای جدید به خصوص دنا جواب نداده است. به گفته آنها، اگر شورای رقابت به قیمت‌گذاری سایر خودروهای جدیدی که در آینده راهی بازار خواهند شد نیز ورود کند، سرنوشتی مشابه دنا در انتظار آنها خواهد بود و این خبری بسیار خوش برای دلالان و واسطه گران است. هرچند دخالت کردن یا نکردن شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای جدید، چندان فرقی به حال مشتریان نخواهد کرد؛ اما به اعتقاد کارشناسان، اینکه پول ناشی از حاشیه بازار به خزانه خودروسازان برود، خیلی بهتر از آن است که جیب دلال‌ها را پر کند. به گفته آنها، اگر پول اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو به خطوط تولیدی شرکت‌های خودروساز راه پیدا کند، احتمال انجام تحقیق و توسعه و ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل وجود دارد، چه آنکه در حال حاضر به دلیل مشکلات نقدینگی، امکان چنین اقداماتی وجود ندارد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , دنا , دلال , قیمت , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
GتبدیلGl : هیچ‌‌ ربطی‌‌ به‌ شماره‌ پذیرش‌‌ نداره‌
علی : همه جمع بشیم بریم سایپا
امیر،اردیبهشت : لعنت بهشون با اعصاب و روان همه دارن بازی میکنن ،فردا یک تجمع بذارین بریم به حقمون برسیم اینا وجدان ندارن
سایپا دروغگو : مشکوکه شماره پذیرش مبینا میفرماید شماره پذیرش شما۶۵۹۷۳ ۱۲۰ هست ۱۸ خرداد خب من ۱۹خردادم با پذیرش ۱۲۰۶۸۶۶۵ یعنی یچیزی حدود ۳۵۰۰خودرو فاصله داریم داخل یکروز کل این بازی که سایپا دراورد برا شاهین ۹۰۰۰نفر را بیچاره کرد بین من و شما داخل یک روز یعنی ۳۵۰۰خودرو فاصلس 🤣🤣🤣🤣🤣
محمد : اقا چرا الکی جو میدین من جمعه 31 مرداد فاکتور شدم واریز دوم من 28 اردیبهشت بود که تکمیل وجه شده بودم.امروز هم پلاک شده خودرو جی ال فردا تحویل میگیرم دروغ نداریم بگیم
تارا-v4_فرسوده فوری-مرحله ششم : تارا اتوماتیک v4 _ سفید انتخاب نمایندگی 1404/05/08 پرداخت کل وجه 1404/05/17 دریافت پرونده 1404/05/22 آماده برای صدور فاکتور 1404/05/30 فاکتور شده در حال انجام ____________ موعد تحویل 15 شهریور 1404 آخرین موعد در حال تحویل قراردادهای دهه اول شهریور سال 1404 در حال فاکتور می باشد.
مهدی شاهین پلاس : شما سی وی تی میباشید احتمالا
شاهین18 خرداد : والا من ندونستم بلاخره زمان واریز وج مهمه زمان سخا مهمه شماره پذیرش مهمه .فقط خدا کنه حرف بچه ها راست باشه و ب زودی زود فاکتور بشیم
شاهین : ۱۸ خرداد جان هر کی برات خیلی عزیزه زاست میگی امروز فاکتور شدی؟ عند الاه اینم شماره پذیر شته؟ قسم میخوری که فاکتور شدی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خلیل یاری : من فروش 30 روزه بودم کوییک آر اس واریز13 و پذیرش 17 هنوز فاکتور نشدم اااا
mohammad : دوست عزیز تاریج تکمیل وجه دومتون چه تاریخی بود؟!
خبر تازه و ناب : افزایش قیمت کارخونه ای خودروها در نیمه دوم سال
افزایش قیمت : برطبق پیش بینی هاافزایش شدید قیمت خودرو در هفته های اتی و در ماههای اتی ادامه دار است
سمند : تا 13 وقت هست اما نمیشه پرداخت کرد.
فرسوده Gxrl فوق العاده : سلام شما پیش فروش یا فروش فوق العاده هستین
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : بر اساس پیش بینی کارشناسان بازارو سرمایه قیمت 207 دنده ای سقف فلزی بزودی 950میلیون و پانورامای دنده ای 1میلیارد و 50میلیون را گذر خواهد کرد
کوییک gxl سفید : سلام. قضیه این سود چیه؟ چه جوری میده؟ ثبت نام طرح مادران - واریز وجه اولیه یکم آذر 1403 موعد تحویل هفته چهارم مرداد ماه واریز وجه تکمیلی 31 مرداد 1404
کوییک gxl : سلام. قضیه این سود چیه؟ چه جوری میده
شهرام : سلام.فاکتور شدین مبارکه.میشه بفرمایید چه طرحی بودین.تاریخ واریز وجهتون چه موقع بوده؟؟؟