تاریخچه خودروهای سنگین اسکانیا به سال 1969 بر می گردد؛ زمانی که اولین خودروی سنگین با موتور V8 به حجم 14 لیتر و قدرت موتور 350 اسب بخار چشم به جهان گشود. در آن اوایل، مهندسان شرکت خودروسازی اسکانیا تمام تلاش خود را به کار بردند تا گشتاور و توان برشی این خودروها را بیش از پارامتر دیگری مدنظر قرار دهند. این استراتژی هم چنان پابرجا است و به همین جهت است که کشنده های فعلی اسکانیا نیز از قدرت های مافوق به ویژه برای رانندگی در سربالایی ها و مسیرهای ناهموار برخوردارند.
رانندگی با اسکانیا یعنی در انحصار داشتن تمام قدرت های یک کشنده سنگین وزن، آن هم برای مواقعی که نیاز است از یک مسیر سخت عبور کرد. کسانی که سواری اسکانیا R730 را تجربه کرده اند، حتماً می دانند که در این کشنده، دست اندازها اصلاً محسوس نیست، شتاب بسیار فوق العاده است، و همیشه بیش ترین سرعت مطمئنه در اختیار راننده قرار می گیرد. گفتنی است، این اسکانیا از نقطه نظر میزان مصرف سوخت بسیار عالی عمل می کند و تعمیر و نگهداری آن به مراتب کم خرج است. قبل از این که بحث راجع به R730 را ادامه بدهیم، نظرتان چیست که اول فیلم (دانلود) زیر را که با هم تماشا کنیم؟ نمایشی تبلیغاتی از حرکت این اسکانیا در یک مسیر برف ی!
/uploads/Scania v8 R730 Final.flv
در این کشنده فوق مدرن مکانیسمی تحت عنوان سیستم پشتیبانی راننده اسکانیا (Scania Driver Support System) تعبیه شده است که به راننده این امکان را می دهد تا بتواند میزان مصرف سوخت و حالت های مختلف رانندگی را طی یک آنالیز پیوسته کنترل کند و در نتیجه رفاه و آسودگی خاطر بیش تری برای راننده فراهم شود.
کشنده اسکانیا R730 از جمله خودروهای سنگینی است که در آن از برترین فن آوری های روز دنیا استفاده شده است. این اسکانیا با داشتن یک موتور دیزلی V8 می تواند 730 اسب بخار نیرو و 3,500 نیوتن متر گشتاور تولید کند و با نمایش نهایت قدرت خود در برابر سایر رقبا، لبخند غرورآفرینی را بر لبان راننده اش بنشاند. حقیقتاً باید گفت که مصرف سوخت پایین و عملکرد بسیار عالی این کشنده، آن را از سایر خودروهای سنگین متمایز کرده است.
در میان انواع فن آوری های به کار رفته در این کشنده پرقدرت، "ریل سوخت انژکتور XPI" از جمله تکنولوژی هایی است که به تازگی به این اسکانیا اضافه شده است. هم چنین، معماری و طراحی بدنه این خودروی سنگین به قدری عالی و ایده آل است که دسترسی به قسمت های مختلف آن جهت تعمیر و سرویس بسیار راحت است. نکته جالب تر این که، موتور V8 این اسکانیا به گونه ای ساخته شده است که با سوخت بیو (Biodiesel) کاملاً سازگاری دارد و از همه مهم تر، استفاده از "سوخت بیو" باعث می شود تا به طور قابل ملاحظه از میزان آلایندگی این کشنده کم شود.
طراحی جدید اسکانیا V8 به قدری زیبا و فریبنده است که دنیا به زودی موفقیت و یکتایی آن را به رسمیت خواهد شناخت. از نمای بیرونی، مهندسی بدنه این کشنده از ابهت بالایی برخوردار است و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. هم چنین، فضای داخلی به قدری حرفه ای طراحی شده است که حداکثر امکانات حتی در بدترین شرایط آب و هوایی برای راننده فراهم شود.
کشنده های اسکانیا را همیشه می توان از روی چهره کرومی، جلوپنجره مشکی براق، و نشان V8 آن ها شناخت. در داخل کابین، پدال های فلزی پوشش داده شده با چرم مخصوص، حس تسلط بسیار خوبی را برای راننده به ارمغان می آورد. سمبل درخشان V8 را می توان در همه جای این اسکانیا از جمله وسط داشبورد، دستگیره درب ها، روی جلوپنجره، و بر روی رکاب ها دید. گفتنی است، چراغ های زنون تعبیه شده در این اسکانیا با فریم مشکی رنگ بسیار زیبایی پوشیده شده است.
از آپشن های داخلی این کشنده مدرن می توان به مواردی از جمله صندلی های چرم داخل کابین اشاره کرد. این صندلی ها به شکل شیاردار و با دوخت خاکستری رنگ طراحی شده اند و بر روی آن ها آرم V8 به عنوان سمبل اسکانیا حک شده است. گذشته از این، فرمان چوبی پوشش داده شده با چرم مشکی و مزین به دوخت های قهوه ای یا خاکستری رنگ است که همه این ها به زیباتر شدن تجربه رانندگی با این اسکانیای منحصر به فرد اضافه می کند.
پس از حدود 40 سال تجربه حضور اسکانیا در جاده ها، بسیاری از کشنده های دهه 60 و اوایل دهه 70 هم چنان در شاهراه های ترانزیتی دنیا در حال انجام مأموریت های جابجایی بار بین کشورهای مختلف هستند. به گونه ای که حتی یک اسکانیا با بیش از 2,000,000 کیلومتر کارکرد هم چنان به عنوان یک کشنده پرقدرت در بازار خودروهای سنگین مورد استقبال قرار می گیرد و خرید و فروش می شود. لازم به ذکر است اسکانیا R730 توسط شرکت ماموت دیزل وارد ایران می شود. با همه این تفاسیر، به نظر شما چرا برندهای معروفی نظیر اسکانیا هرگز فراموش نمی شوند و همواره طرفداران خود را دارند؟