اگر احساس میکنید شاسیبلندهای جمع و جور، بیش از حد کوچک هستند، از طرفی مصرف بالای شاسیبلندهای خیلی بزرگ نیز برایتان رضایتبخش نیست، دوج Journey میتواند راه حل مشکل شما باشد و یکی از معدود کراساوورهایی است که میتواند ثابت کند از قد و قواره مناسبی برخوردار است. این خودرو برای مردم جذابیتهای زیادی دارد. صندلیهای ردیف سوم برای کودکان مناسب است، بزرگسالان نیز روی صندلیهای ردیف دوم به راحتی جا میشوند. صندلیهای کودک نیز به صورت سفارشی قابل خریداری هستند که کار والدین را بسیار راحت میکند. سیستم تفریحات و سرگرمی نیز بسیار خوب کار میکند، استفاده و کنترل آن آسان است و کار کردن با آن هنگام رانندگی، حواس راننده را پرت نمیکند. متأسفانه، دوج Journey نقاط ضعفی نیز دارد. با این که این خودرو با دو موتور به بازار عرضه میشود، ولی هیچ کدام از آنها استثنایی نیستند. موتور چهار سیلندر استاندارد که در کنار یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک قرار میگیرد و نسبتاً پر مصرف است و نیروی چندان زیادی هم تولید نمیکند. موتور شش سرعته که به صورت سفارشی قابل خریداری است، نسبتاً از شتاب خوبی برخوردار است ولی در مقایسه با موتورهای ارتقا یافته امروزی، حرفی برای گفتن ندارد. کیفیت سواری نیز تعریف چندانی ندارد و هنگام عبور از پیچها چسبندگی کم است، همین امر باعث میشود اعتماد به نفس راننده پایین بیاید. به جرأت میتوان گفت همه خودروهای پرطرفدار این کلاس، از ثبات و چسبندگی بیشتری برخوردارند. از میان این رقبا، میتوان به هوندا CR-V مدل 2015 اشاره کرد که با این که پنج نفره است، ولی از فضای بار زیادی بهره میبرد، سواری خوبی دارد و مصرف سوخت آن نیز پایین است. مزدا CX-5 و فورد Escape مدل 2015 نیز از بسیاری از خصوصیات هوندا CR-V بهره میبرند ولی کیفیت سواری هوندا قدری بهتر است. اگر صندلی ردیف سوم میخواهید، بهتر است به نیسان Rogue، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه مدل 2015 نیز نگاهی بیندازید. کیا و هیوندای کمی گرانتر هستند ولی در عوض از فضای بار بیشتری بهره میبرند. روی هم رفته، میتوان گفت دوج Journey برای خانواده مناسب است، ولی گزینههای بهتری هم در بازار موجودند که میتوان آنها را انتخاب کرد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
دوج Journey مدل 2015 یک در دو مدل پنج و هفت نفره به بازار عرضه میشود و دارای تیپهای مختلفی است که عبارتند از: تیپ American Value Package یا به اختصار (AVP)، تیپ SE، تیپ SXT، تیپ Crossroad، تیپ Limited و تیپ R/T. تجهیزات استاندارد تیپ AVP عبارتند از: رینگهای فولادی 17 اینچی، گرمکن آینههای جانبی، دسترسی بدون کلید، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، تنظیمات زیاد برای صندلی راننده، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلیهای تاشوی ردیف دوم، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و شش بلندگو، نمایشگر 4.3 اینچی و درگاه iPod/USB. تجهیزات تیپ SE عبارتند از: شیشههای دودی، روف ریل و چراغهای حرکت در روز LED. تیپ SXT نیز این تجهیزات را در اختیار خریداران قرار میدهد: رینگهای آلومینیومی 17 اینچی، چراغهای مهشکن، طراحی منحصر به فرد صندلیهای جلو و عقب، آینههای جانبی همرنگ بدنه، کفی، روکش مخصوص بار و رادیوی ماهوارهای.
|
|
تیپ Crossroad نیز این تجهیزات را در اختیار مشتریان قرار میدهد: رینگهای 19 اینچی، تزیینات کروم روی بدنه، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، روکش چرمی، صندلی برقی با قابلیت حرکت در شش جهت، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر 8.4 اینچی برای سیستم صوتی، آینه الکتروکرومیک و صندلی کاملاً تاشوی شاگرد. تجهیزات استاندارد تیپ Limited عبارتند از: موتور 6 سیلندر خورجینی، استارت از راه دور، گرمکن صندلیهای جلو، گرمکن غربیلک فرمان و یک پریز برق 115 ولت. تیپ R/T دارای همه تجهیزات تیپ Limited است (به جز روف ریل) و این تجهیزات را نیز به آنها اضافه میکند: تزیینات تک رنگ روی بدنه، رینگهای 19 اینچی منحصر به فرد، سیستم تعلیق اسپرت، روکش چرمی مشکی به همراه دوختهای قرمز رنگ و سیستم صوتی بسیار با کیفیت. بسیاری از تجهیزاتی که در تیپهای بالاتر ارائه میشوند، به صورت سفارشی برای تیپهای پایینتر قابل خریداری هستند. تجهیزات دیگری که (بسته به تیپ) قابل خریداری هستد عبارتند از: پکیج Blacktop (شامل رینگهای 19 اینچی سیاه رنگ و تزیینات روی جلو پنجره و بدنه)، سانروف، سنسورهای پارک عقب، دوربین دید عقب، صندلیهای تاشوی ردیف سوم، کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطهای، صندلی کودک جهت نصب بر روی صندلیهای ردیف دوم، سیستم تفریحات و سرگرمی برای صندلیهای عقب، GPS (به همراه نمایشگر 8.4 اینچی) و اتصال Wi-Fi.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران تیپهای AVP، SE، SXT و Crossroad را یک موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری تأمین میکند که قادر است 173 اسببخار نیرو و حدود 225 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس استاندارد، یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعته است و در این تیپها فقط دیفرانسیل جلو عرضه میشود. میزان مصرف سوخت در سیکل ترکیبی 13.03 لیتر (14.41 لیتر در شهر و 10.53 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است که برای یک کراس اوور چهار سیلندر مناسب به نظر میرسد. موتور شش سیلندر 3.6 لیتری برای تیپهای SE، SXT و Crossroad به صورت سفارشی به فروش میرسد، ولی جزو تجهیزات استاندارد تیپهای Limited و R/T محسوب میشود. این موتور قادر است 283 اسببخار نیرو و حدود 353 نیوتنمتر گشتاور تولید کند و در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک قرار میگیرد. دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد و سیستم چهار چرخ محرک به صورت سفارشی به مشتریان عرضه میشود. دوج Journey هنگامی که به موتور شش سیلندر مجهز باشد قادر است ظرف 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند، که برای یک کراس اوور در این بازه قیمتی، مناسب به نظر میرسد. میزان مصرف سوخت موتور شش سیلندر با دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی 14.41 لیتر (16.10 در شهر و 10.95 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. هنگامی که موتور شش سیلندر در کنار سیستم چهار چرخ محرک قرار بگیرد، مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به 14.41 لیتر (17.11 لیتر در شهر و 11.40 لیتر در بزرگراه) تخمین زده میشود که برای یک کراس اوور 6 سیلندر مناسب به نظر میرسد.
ایمنی
تجهیزات استانداردی که برای همه تیپهای دوج Journey مدل 2015 ارائه میشوند، عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، پشت سریهای برقی برای صندلیهای جلو، کیسه هوای جلو، کیسه هوای پردهای و کیسه هوای زانوی راننده. صندلی کودک برای نصب روی صندلیهای ردیف دوم و سنسورهای پارک عقب نیز به صورت سفارشی به فروش میرسند. در تیپهای SXT، Crossroad و Limited دوربین دید عقب و سنسورهای پارک عقب به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار میگیرند. در تست ترمز، دوج Journey شش سیلندر به همراه دیفرانسیل جلو توانست پس از پیمودن 37.80 متر متوقف شود که برای این کلاس از خودروها، مسافتی متوسط به شمار میرود. موسسه ایمنی بزرگراهها به این خودرو در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو، مقاومت جانبی و مقاومت سقف، بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه "خوب" را کسب کرده است. طراحی صندلیها و پشت سریها نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
با این که دوج Journey هیچوقت از مواد بسیار با کیفیت در کابین داخلی استفاده نکرده است، ولی در مدل 2015 از مواد با کیفیت استفاده شده است. آمپرها و داشبورد، طراحی مدرنی دارند که شاید در خودروهای گرانتر نیز به چشم نخورد. سیستم تفریحات و سرگرمی UConnect به همراه یک صفحه لمسی 8.4 اینچی در همه تیپها عرضه میشود. شاید هیچ سیستم دیگری نتوانید که استفاده از آن تا این اندازه آسان باشد. صفحه بسیار بزرگ است و منوی آن نیز بسیار خوانا است. خانوادهها از محفظههای بار متعددی که درون کابین تعبیه شده است، نهایت بهره را خواهند برد.
صندلیهای عقب از فضای پای مناسبی برخوردارند و صندلیهای کودک نیز کارشان را خیلی خوب انجام میدهند. برای این که دوج Journey بیشتر در اختیار خانواده باشد از صندلیهای ردیف سوم نیز بهره میبرد که دارای دریچههای تهویه مطبوع نیز میباشد. البته بزرگسالان روی صندلی ردیف سوم راحت نیستند ولی برای جا دادن خردسالان و اسباببازیهایشان بسیار مناسب است. اگر همه صندلیها خوابانده شوند، فضای بار به 1.91 متر مکعب خواهد رسید که برای این کلاس از خودروها متوسط است (کمی کمتر از فضای بار کیا سورنتو و هوندا CR-V) ولی از سایر کراس اوورها از فضای بیشتری برخوردار است.
تجربه رانندگی
دوج Journey بسته به این که کدام موتور را انتخاب کنید، دارای شخصیتهای متفاوتی است. موتور چهار سیلندر پر سر و صداست و نیروی لازم برای به پیش بردن این کراس اوور سنگین را تأمین نمیکند. گیربکس از مد افتاده چهار سرعته اتوماتیک که در کنار این موتور قرار میگیرد، به دوج Journey در زمینه پایین آوردن مصرف سوخت هیچ کمکی نمیکند. به همین خاطر است که شاید بیشتر خریداران به طرف موتور شش سیلندر 3.6 لیتری گرایش پیدا کنند که در شرایط مختلف، عملمرد بهتری از خودش نشان میدهد. متاسفانه، مصرف سوخت این موتور بالاست و گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز تعویض دندههایی کند دارد. دوج Journey هنگام گشت و گذار در شهر از سواری نرمی برخوردار است ولی فرمان قدری سفت است و برای دور زدن یا پارک کردن، باید بیش از حد انتظار از دستهایتان کمک بگیرید. هنگام حرکت در بزرگراه نیز سنگینتر از سایر کراس اوورها احساس میشود و هنگام عبور از پیچها نیز به راننده اعتماد به نفس زیادی نمیدهد.