آلفارومئو میتو QV که یکی از مدعیان اصلی کلاس هاتهچ ها به شمار میرود، از سال 2009 و عرضه آن در استرالیا به دلیل قیمت بالایش مورد بیمهری خریداران قرار گرفت؛ حال کمپانی آلفارومئو به دنبال احیای این خودرو و جلب نظر خریداران میباشد. با در نظر گرفتن رقبای برجستهای چون فورد فیستا ST، مینیکوپر S، فولکسواگن پولو GTI، پژو 208 GTi و رنو کلیو اسپرت که از بسیاری جهات بینظیر و بیهمتا میباشند، این سوال پیش میآید که این ایتالیایی کوچک چگونه میتواند خود را متفاوت و خاص معرفی کند؟
تجهیزات بیشتر و طراحی داخلی و خارجی جدید، مواردی هستند که در مدل 2015 این خودرو مشاهده میشود و همین تغییرات میتواند نظر افراد بسیاری را به سوی خود جلب کند؛ گفتنی است، کمپانی سازنده تغییری در پیشرانه میتو QV ایجاد نکرده است و مدل جدید این خودرو نیز، از همان پیشرانه چهار سیلندر 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر Multi Air بهره میبرد که قدرتی در حدود 170 اسببخار و گشتاوری در حدود 250 نیوتنمتر در اختیار آن میگذارد که البته در مقایسه با قدرت و گشتاور رقبا ناچیز به نظر میرسد.
بدین ترتیب، میتوی 1,145 کیلوگرمی در عرض 7.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد که باز هم در مقایسه با شتاب 6.9 ثانیهای پولو و فیستا، 6.7 ثانیهای تیپ پنج درب رنو، و 6.8 ثانیهای پژو و کوپر S کند میباشد.
همانند فیستا، 208 و مینی (با امکان سفارش گیربکس اتوماتیک)، آلفارومئو میتو نیز از یک گیربکس شش سرعته دستی برای انتقال نیرو به چرخهای جلو استفاده میکند؛ پولو و رنو نیز، در حال حاضر فقط با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه به بازار عرضه میشوند. خودروساز ایتالیایی تیپ پایه این هاتهچ را با قیمت 30,500 دلار استرالیا به بازار عرضه میکند که حدودا 500 دلار از مدل 2014 آن گرانتر است؛ در صورت سفارش تودوزی چرم و سانروف، این مبلغ به 33,500 دلار افزایش پیدا میکند. با در نظر گرفتن قیمت و شتاب آلفارومئو میتو QV شاید برخی افراد از خریدن این خودرو پشیمان شوند. پس به نظر شما چه چیز میتو را محبوب میسازد؟
با نگاهی به طراحی خودرو متوجه علت این امر میشوید: جلوپنجره سهگوش منقار مانند میتو، اگرچه ممکن است به مذاق افراد بسیاری خوش نیاید، اما در کنار طراحی اصیل ایتالیایی، زیبایی خاصی به این هاچبک میبخشد. دربهای بدون زوار شیشه نیز، اگرچه کمیاب، اما بسیار جذاب هستند. در مجموع، کیفیت طراحی داخلی در مقایسه با رقبای تازهکار و بیتجربه، یک سر و گردن بالاتر است و رضایت سرنشینان را جلب میکند.
با این وجود، هندلینگ و دینامیک میتو در جادههای پر پیچ و خم چندان رضایت بخش نیست و حتی در حالت Dynamic نیز، عملکرد خوبی از خود به نمایش نمیگذارد، اما در حالت A یا چهار فصل، خودرو از کشش بهتری برخوردار است. تاخیر واکنش توربو سبب میشود توانایی میتو در جادههای صاف نیز، کاهش بیابد. این هاتهچ ایتالیایی فرمانپذیری ضعیفی دارد و به نظر میرسد چرخها هنگام شتابگیری، در زیر خودرو میلرزند.
با این وجود، سواری میتو QV در سرعتهای بالا نرم و روان بوده و در پیچها از تعادل نسبتا خوبی برخوردار است. در مجموع میتوان گفت، عملکرد خوب میتو در بزرگراه و هنگام حرکت با سرعت زیاد و آرامش و سکوت حاکم بر کابین، بزرگترین نقاط قوت هاتهچ ایتالیایی محسوب میشوند. گیربکس شش سرعته نیز، با انتقال به موقع و مناسب قدرت، راننده را همراهی میکند. شایان ذکر است، به اعتقاد کمپانی سازنده مصرف سوخت میتو QV در سیکل ترکیبی حدود 6 لیتر به ازای 100 کیلومتر رانندگی میباشد.
تجهیزات استاندارد مناسب و طراحی داخلی زیبا، میتو را به خودرویی لوکس تبدیل کرده است؛ حواشی نقرهای رنگ آمپر سوخت و آب، روکش پلاستیکی طرح فیبرکربن داشبورد، و آرم متالیک آلفا نمای زیبایی به کابین میتو QV بخشیدهاند. غربیلک فرمان تخت، روکش چرم ترمز دستی، لوگوی سفید رنگ شبدر چهار برگ QV، پدالهای آلومینیومی، تودوزی پارچهای برای صندلیها به همراه دور دوزیهای سفید و سبز، نمایشگر لمسی 5 اینچی سیستم Uconnect به همراه امکان اتصال سیستم صوتی از طریق بلوتوث و پورت کمکی و USB از تجهیزات تیپ پایه QV میباشند. اگرچه کمپانی آلفا هیچگاه ارتباط خوبی با سیستمهای اطلاعات-سرگرمی برقرار نکرده است، اما این بار سیستم Uconnect عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته و همگان را شگفتزده کرده است؛ اتصال سریع بلوتوث، واکنش خوب نمایشگر لمسی و مسیریابی دقیق و راحت از ویژگیهای این سیستم میباشند.
همانطور که پیش از این اشاره شد، سانروف به صورت سفارشی عرضه میشود و روکش پارچهای نازک آن نمیتواند از ورود اشعههای خورشید به داخل کابین جلوگیری کند؛ روکش چرمی صندلیهای اسپرت با دور دوزیهای سفید رنگ، حس تجمل و لوکس بودن را به بیننده القا میکند. صندلی عقب نیز، با فراهم آوردن فضای کافی برای دو کودک رضایت بسیاری از خریداران را جلب میکند. یک جالیوانی، محفظه دردار کوچک زیرآرنجی تاشو، و یک محفظه کوچک پشت دسته دنده، تنها قسمتهایی هستند که برای نگهداری وسایل در نظر گرفته شده و فضای مناسب برای قرار دادن کیف پول یا تلفن همراه وجود ندارد. ارگونومی میتو نیز، اگرچه در حد و اندازه دیگر محصولات آلفارومئو نیست، اما در مجموع قابل قبول میباشد.
با تمام این تفاسیر، آلفارومئو میتو QV خودرویی است که با ارائه استایل ایتالیایی و طراحی ظاهری متفاوت و همچنین، کابین لوکس سعی در جلب نظر خریداران دارد و اگر این موارد برای شما اهمیت چندانی ندارند و بیشتر به عملکرد و قدرت موتور و مصرف سوخت خودرو اهمیت میدهید، رقبای این ایتالیایی کوچک به خصوص فورد فیستا را فراموش نکنید.