بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

اگر به دنبال خرید خودرویی جمع و جور اما کاربردی با قیمت مناسب هستید، یک کراس‌اوور SUV کوچک بهترین گزینه به شمار می‌رود. مصرف سوخت مناسب، طراحی داخلی زیبا و با کیفیت، ایمنی زیاد، و کیفیت رانندگی بی‌نظیر، ویژگی‌هایی هستند که مزدا CX-5 مدل 2015 را به یکی از پرطرفدارترین خودروهای این کلاس تبدیل می‌کنند. با وجود تمام ویژگی‌ها و امکانات، این مدل از مزدا زندگی را برای شما راحت می‌سازد؛ چرا که CX-5 خودرویی است که می‌توان از آن هم برای داخل شهر و رسیدگی به امور روزانه و هم برای مسافرت استفاده کرد. پیشرانه 2.5 لیتری آن نیز، که در بیشتر تیپ‌ها به صورت استاندارد عرضه می‌شود، نه تنها قدرت و شتاب کافی را در اختیار راننده قرار می‌دهد، بلکه از نظر مصرف سوخت سردمدار کلاس خود می‌باشد. سواری نرم، کابین ساکت و آرام، صندلی‌های راحت، فرمان‌پذیری دقیق و هندلینگ اسپرت، شاسی‌بلند ژاپنی را به خودرویی ایده‌آل برای مسافرت تبدیل می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که هیچ خودرویی کامل و بی‌عیب نیست و همواره نقطه ضعف‌هایی در محصولات کمپانی‌های مختلف خودروسازی مشاهده می‌شود؛ مزدا CX-5 نیز، از این قاعده مستثنا نیست و یکی از بزرگ‌ترین ایرادات وارد بر آن به کیفیت نه چندان مناسب نمایشگر آن بازمی‌گردد که در مقایسه با رقبا، گرافیک متوسط، چیدمان نامناسب منوها و عدم امکان بالا و پایین رفتن در نقشه (در تیپ‌های مجهز به مسیریاب ماهواره‌ای) کار با آن را کمی سخت و دشوار می‌سازد؛ کیفیت صدای سیستم صوتی نیز، رضایت‌بخش نیست؛ پیشرانه 2 لیتری تعبیه شده در تیپ Sport آن، علی‌رغم مصرف سوخت پایین، قدرت کافی در اختیار راننده قرار نمی‌دهد و به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد مسافرت یا حمل بارهای زیاد و سنگین را دارید، از پیشرانه 2.5 لیتری استفاده کنید.

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

در کلاس کراس اوورهای کوچک گزینه‌های بسیاری وجود دارد که حتما باید پیش از خرید آنها را بررسی کنید. یکی از گزینه‌های مطرح در این کلاس، هوندا CR-V است که با عرضه فضای مناسب، طراحی داخلی زیبا و با کیفیت، و رانندگی راحت خریداران بسیاری را به سوی خود می‌کشد. فورد Escape با طراحی داخلی زیبای خود و امکان سفارش پیشرانه مجهز به توربوشارژر، همچنین تویوتا RAV4 با کابین جادار و عملکرد خوب در بزرگراه‌ها، از دیگر گزینه‌‌هایی هستند که باید مد نظر قرار دهید. اگر به دنبال کراس‌اووری کوچک با قابلیت آف‌رود هستید، جیپ چروکی و سوبارو Forester گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. با وجود تمام مزایا و نقاط قوت رقبا، مزدا CX-5 مدل 2015 خودرویی است که تحت هر شرایطی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند رضایت شما را جلب کند. 

 

طراحی بدنه و امکانات رفاهی

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

مزدا CX-5 مدل 2015 شاسی بلندی جمع و جور است که با ظرفیت پنج سرنشین و در سه تیپ Sport، Touring و Grand Touring به بازار عرضه می‌شود. تیپ پایه Sport با تجهیزاتی چون رینگ‌های 17 اینچی، امکانات تمام برقی، تهویه مطبوع، کروز کنترل، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به چپ و راست، صندلی عقب تاشو به نسبت 40/60، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و مجهز به چهار بلندگو، پورت صوتی کمکی و رابط USB/iPod به صورت استاندارد در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. با سفارش پکیج Bluetooth Audio می‌توانید از امکاناتی چون اتصال بلوتوث تلفن همراه و سیستم صوتی، نمایشگر لمسی، رادیو HD، رادیو اینترنتی Pandora، هشدار خودکار تصادف، قابلیت خواندن پیغام‌های متنی (SMS) و کنترل صوتی بهره‌مند شوید.

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015 بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

چراغ‌های مه‌شکن، سنسورهای پارک عقب، و استارت از راه دور (در مدل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک) از جمله تجهیزاتی هستند که به صورت مجزا در اختیار خریداران قرار می‌گیرند. تمامی تجهیزات تیپ Sport به همراه پکیج Bluetooth Audio در تیپ Touring به چشم می‌خورد. پیشرانه قوی‌تر، دسترسی و استارت بدون کلید، دوربین دید عقب، هشدار نقاط کور، قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش حالت، صندلی عقب تاشو به نسبت 40/20/40، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو، تودوزی پارچه‌ای عالی، و روکش چرمی فرمان از دیگر تجهیزات استاندارد این تیپ به شمار می‌روند. سانروف و سیستم صوتی پیشرفته Bose با نه بلندگو تجهیزاتی هستند که در صورت سفارش پکیج Moonroof & Bose Audio در اختیار شما قرار می‌گیرند. در تیپ Grand Touring علاوه بر تجهیزات Touring، رینگ‌های 19 اینچی، چراغ‌های جلو خودکار، برف پاک‌کنهای خودکار، آینه‌های مجهز به گرمکن، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه‌ای، صندلی‌های جلوی مجهز به گرمکن و تودوزی چرم دیده می‌شود.

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015
بررسی مزدا CX-5 مدل 2015 بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

پکیج Technology که در هر دو تیپ Touring و Grand Touring قابل سفارش است، تجهیزاتی چون سیستم ترمز هوشمند شهری، چراغ‌های جلوی زنون خودکار و قابل تنظیم، آینه الکتروکرومیک، مسیریاب و رادیو ماهواره‌ای به خودروی شما افزوده می‌شوند. گفتنی است، دو مورد آخر به صورت جداگانه نیز، عرضه می‌شوند؛ همچنین، با سفارش این پکیج برای تیپ Touring برف‌پاک‌کن‌های خودکار نیز در اختیار شما قرار می‌گیرند. 

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

تیپ Sport این کراس‌اوور دیفرانسیل جلو با پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری عرضه می‌شود که قدرتی معادل 155 اسب‌بخار و گشتاوری در حدود 203 نیوتن‌متر در اختیار آن قرار می‌دهد. گیربکس شش سرعته دستی به صورت استاندارد و اتوماتیک به صورت سفارشی برای مزدا CX-5 Sport عرضه می‌شود که در صورت سفارش سیستم چهار چرخ محرک، فقط می‌توانید از گیربکس اتوماتیک استفاده کنید. در ارزیابی‌های صورت گرفته، مزدا CX-5 مجهز به پیشرانه 2 لیتری و سیستم چهار چرخ محرک توانست طی 9.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای خودرویی در این کلاس بسیار کند است. سازمان EPA مصرف سوخت این کراس‌اوور جمع و جور را در مدل‌های دیفرانسیل جلو مجهز به گیربکس اتوماتیک حدود 9.5 لیتر در سیکل ترکیبی (10.5 لیتر در شهر و 8.5 لیتر در بزرگراه) و برای مدل‌های مجهز به گیربکس دستی 9.5 لیتر در سیکل ترکیبی و 7.8 لیتر در بزرگراه عنوان کرده است. در مدل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک، مصرف سوخت به 9.8 لیتر در سیکل ترکیبی (10.9 لیتر در شهر و 8.8 لیتر در بزرگراه) می‌رسد. کمپانی سازنده در تیپ Sport AWD (ساخته شده پس از می 2014) و دو تیپ Touring و Grand Touring از پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری استفاده کرده است که با تولید نیرویی معادل 184 اسب‌بخار و گشتاوری در حدود 251 نیوتن‌متر، آنها را به پیش می‌راند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک به صورت استاندارد عرضه می‌شود و هر دو سیستم چهار چرخ محرک و تمام چرخ محرک برای تیپ‌های Touring و Grand Touring قابل سفارش می‌باشند. در ارزیابی‌های صورت گرفته، مزدا CX-5 مجهز به پیشرانه 2.5 لیتری و سیستم تمام چرخ محرک توانست طی 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای خودرویی در این کلاس بسیار قابل قبول می‌باشد. سازمان EPA نیز، مصرف سوخت این خودرو را 10.13 لیتر در سیکل ترکیبی (10.9 لیتر در شهر و 8.5 لیتر در بزرگراه) برای مدل‌های دیفرانسیل جلو و 10.5 لیتر در سیکل ترکیبی (11.5 لیتر در شهر و 9.12 لیتر در بزرگراه) برای مدل‌های مجهز به سیستم AWD تخمین زده است. اگرچه تمامی تیپ‌های مزدا CX-5 مدل 2015 با قدرت بکسل 907 کیلوگرم به بازار عرضه می‌شوند، اما در تیپ‌های مجهز به موتور 2 لیتری بکسل کردن چنین باری پیشنهاد نمی‌شود. 

 

ایمنی

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، و کیسه هوای جانبی و پرده‌ای برای صندلی‌های جلو از جمله تجهیزات ایمنی استاندارد در تمام تیپ‌های مزدا CX-5 مدل 2015 به شمار می‌روند. همچنین، شما می‌توانید از سیستم هشدار تصادف در تیپ پایه به صورت سفارشی و در دو تیپ دیگر، به همراه هشدار نقاط کور، به صورت استاندارد بهره‌مند شوید. سیستم ترمز هوشمند شهری نیز، که به صورت سفارشی در دو تیپ Touring و Grand Touring عرضه می‌شود، با استفاده از یک  سنسور لیزری و تا سرعت 30 کیلومتر بر ساعت، موانع ثابت پیش رو از جمله خودروهای پارک شده یا عابرین پیاده را تشخیص می‌دهد و در صورت وجود احتمال برخورد و عدم واکنش مناسب راننده، سیستم ترمز خودرو را به صورت خودکار فعال می‌کند. در تست ترمز انجام گرفته، مزدا CX-5 Grand Touring مجهز به تایرهای چهار فصل، موفق شد با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از طی 37 متر متوقف شود که کمی بهتر از متوسط این کلاس می‌باشد. در تست تصادف صورت گرفته، مزدا CX-5 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی در مجموع، برخورد از جلو و بغل شد. طراحی صندلی‌ها و پشت سری‌ها نیز از نظر محافظت از گردن رتبه "خوب" را از آن خود کردند. 

 

طراحی داخلی و امکانات خاص

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

تمامی تیپ‌های مزدا CX-5 مدل 2015 از طراحی داخلی جذاب، مدرن و کاربردی بهره می‌برند. خودروساز ژاپنی در طراحی داخلی این کراس‌اوور کوچک دقیق و حساب‌شده عمل کرده و به جای استفاده از تزئینات چوبی نامرغوب یا کروم براق، آن را در کمال سادگی و با مواد مرغوب و سطوح نرم تزئین کرده است که همین امر، حس خوبی در سرنشینان ایجاد می‌کند. کیلومترشمار مشکی با اعداد سفید رنگ، از دیگر جلوه‌های بصری CX-5 به شمار می‌رود.

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015 بررسی مزدا CX-5 مدل 2015
بررسی مزدا CX-5 مدل 2015 بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

از سوی دیگر، نمایشگر لمسی کوچک کراس‌اوور ژاپنی که می‌توان آن را با یا بدون مسیریاب ماهواره‌ای سفارش داد، گاهی اوقات کند عمل می‌کند؛ نرم‌افزار مسیریابی TomTom نیز، اگرچه شما را به مقصد می‌رساند، اما عدم امکان بالا و پایین بردن نقشه و گرافیک نه چندان مناسب آن در مقایسه با رقبا، کار با آن را کمی سخت می‌سازد. قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و قرار دادن آن در حالت دلخواه، موقعیت رانندگی خوبی را برای رانندگان فراهم می‌آورد و راحتی صندلی‌های جلوی آن در سفرهای طولانی مدت، کاملا محسوس است.

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

صندلی عقب جادار بوده و فضای پای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. اگرچه کفی صندلی عقب برای بزرگسالان کمی تخت به نظر می‌رسد، اما کمپانی سازنده با استفاده از یک مکانیزم خاص در تیپ‌های Touring و Grand Touring، کفی صندلی را قبل از تا شدن پشتی پایین می‌آورد و بدین ترتیب، فضای مسطحی را برای قرار دادن اجسام بزرگ فراهم می‌آورد. حجم صندوق این کراس‌اوور در حالت عادی حدود 963 لیتر است که با تا کردن صندلی عقب، این مقدار به 1,840 لیتر افزایش پیدا می‌کند. 

 

تجربه رانندگی

بررسی مزدا CX-5 مدل 2015

پیشرانه 2 لیتری مزدا CX-5 اگرچه بر روی کاغذ عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد، اما در دنیای واقعی و هنگام سبقت گرفتن، آن‌طور که باید و شاید رضایت راننده را جلب نمی‌کند. به همین دلیل، اکثر خریداران این کراس‌اوور کوچک پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری را که هم از نظر قدرت و هم مصرف سوخت مناسب است، ترجیح می‌دهند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز، با تعویض دنده‌های نرم و سریع خود، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در این کلاس به شمار می‌رود. گیربکس دستی نیز، اگرچه عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد، اما به دلیل این‌که فقط با پیشرانه 2 لیتری عرضه می‌شود، کارایی چندانی ندارد. عملکرد بی‌نظیر سیستم ترمز، تعلیق و فرمان در تمامی شرایط و حتی جاده‌های پر پیچ و خم رضایت راننده را جلب می‌کند. این مزدای کوچک در بزرگراه‌ها نیز، عالی عمل کرده و صدای کابین آن، با وجود پیشرانه 2.5 لیتری، قابل چشم‌پوشی است. 


منبع

Edmunds

برچسب : CX 5 , مزدا , تویوتا RAV4 , هوندا CR V , فورد Escape , جیپ چروکی , سوبارو Forester , کراس اور , شاسی بلند , SUV






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

ميلاد
0

با سلام كسي از دوستان ميدونه ضبطش چطور خاموش ميشه
03:09  1396/02/18
پاسخ دادن
محسن
7

واقعا عالیه در نهایت زیبایی و تناسب در کلاس خودشه
12:03  1393/10/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد