آقای البرز فلاح ثروتمندترین وبلاگ نویس ایرانی است و موسس سایت Caradvice می باشد. وب سایتی که در هر ماه، افزون بر 1,500,000 بازدید کننده جدید دارد. Caradvice که دفتر آن واقع در کشور استرالیا می باشد، اکنون تبدیل به منبعی موثق جهت کسب اطلاعات روز دنیا برای دوستداران خودرو است. فیلم آزمون های رانندگی ایشان با سوپرخودروهای روز دنیا از طریق شبکه های تلویزیونی معتبر استرالیا بارها پخش شده است. لازم به ذکر است همین فیلم ها در یوتیوب بیش از 1,000,000 بازدید کننده دارند. "البرز" انگیزه خود را برای این کار، فرار از محبوس شدن روزمره در دفتر کار و پشت میز نشینی ذکر می کند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مرسدس بنز SLS از زبان ایشان و در طی 1,000 کیلومتر رانندگی با این خودرو بپردازیم.
این بنز در کشور استرالیا، بین سیدنی (Sydney) تا بریسبان (Brisbane) در طی 18 ساعت و با وجود عوامل محیطی طبیعی، شرایط آب و هوایی مختلف و ترافیک مورد آزمایش قرارگرفته است. با وجود این که مرسدس بنز گالوینگ 486,320 دلاری، بال (استعاره از درب های خودرو که به سمت بالا باز می شوند) هم دارد، نمی شد با آن 1,000 کیلومتر را در کم تر از 18 ساعت پیمود! چراکه بارش شدید باران، کمی برنامه ما را به هم ریخت. در شرایط عادی، این مسافت در حدود 12 ساعت پیموده می شود.
با وجود این که SLS مجهز به موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم 6.2 لیتر بوده و قادر است تا در مدت زمان 3.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد، باز هم نمی توان در مقابل خشم طبیعت مقاومت کرد! زمانی که می خواهید مسافت طولانی را با یک سوپرخودرو بپیمایید، گزینه های انتخابی زیادی پیش رو ندارید. چراکه اکثر این خودروها یا راحت نیستند، یا مناسب جاده های استرالیا نیستند و یا فقط برای رانندگی در پیست اتومبیلرانی طراحی شده اند. ولی SLS در حقیقت یک " GT" با ویژگی های سوپرخودرو است.
شاید این مرسدس بنز زیباترین نباشد ولی تمام شاخصه های یک خودروی آلمانی را در خود دارد و باید گفت طراحی این مدل کاملاً وفادار به مرسدس بنز 300SL 1950 است. شاید لامبورگینی و فراری در زمان حرکت، توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند ولی مطمئن باشید یک SLS با درب های باز، توجه افراد بیش تری را به خود جلب می کند و این امر زمانی که در پمپ بنزین توقف کرده وسوخت گیری می کردیم کاملاً مشهود بود. چراکه تقریباً تمام افراد حاضر در پمپ بنزین به خودروی ما خیره می شدند و تمایل داشتند تا درون آن را ببینند. پیاده شدن از این اتومبیل کار سختی نیست ولی بحث سوار شدن کمی متفاوت است. زیرا اگر قد شما زیاد بلند نباشد، نمی توانید روی صندلی بنشینید و سپس درب را ببندید چون دست شما به سختی به دستگیره درب خواهد رسید. پس مجبورید در حین سوار شدن، دستگیره درب را گرفته و همزمان با اینکه روی صندلی می نشینید، درب را نیز ببندید.
نکته قابل توجه در مورد برف پاک کن های این مرسدس این است که گویا برای بارندگی های شدید طراحی نگردیده و کمی سرعت آن ها کم است. در حالت Comfort، موتور 8 سیلندر کمی رام شده و دنده ها نیز به لطف گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به نرمی تعویض می گردند. ولی در حالت Sport، این خودرو سرکش شده و صدای اگزوز آن می تواند یک کودک را بترساند! مصرف سوخت این بنز حدود 13.4 لیتر در صد کیلومتر است که این رقم در ترافیک هایی که روان نیستند تا حدود 17 لیتر افزایش پیدا می کند. در مسیرهای طولانی، این مرسدس بنز راحت بوده و ناهمواری های سطح جاده را به خوبی جذب می کند.
ابعاد بدنه خودرو نیز به اندازه ای است که شما را دچار مشکل نکرده و اتومبیل در کنترل راننده است. با این که SLS مانند دیگر محصولات مرسدس بنز دارای سیستم فرمان فوق العاده ای است، ولی کمی نیازمند تمرکز بیش تر راننده می باشد. چراکه زیاد گوش به فرمان نبوده و کمی میل به شیطنت دارد!
سیستم کنترل پایداری نیز به شما این جسارت را می دهد تا از حالت Comfort به حالت Sport بعد به Sport+ و سپس نیز به حالت Race تغییر وضعیت دهید! در داخل نیز خودروی ما با چرم قرمز بسیار مرغوب تودوزی شده است و در هماهنگی کامل با قطعات مشکی و نقره ای داشبورد می باشد. در حالی که بخش اعظمی از کنسول میانی نیز با فیبرکربن روکش شده است، محل قرارگیری دست بر روی غربیلک فرمان از جنس آلکانترا می باشد که از سر خوردن دست بر روی آن جلوگیری می کند.
سیستم مسیریاب ماهواره ای مرسدس بنز نیز قابلیت اجرای فرمان صوتی دارد. ولی فاقد پخش فایل صوتی از طریق بلوتوث است و اگر شما بخواهید به چیزی غیر از صدای دلنشین اگزوز SLS گوش دهید، کمی شما را دچار مشکل می کند! ولی قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارد. بر روی کنسول وسط تعداد زیادی دکمه به چشم می خورد که در عین زیاد بودن، خدشه ای به زیبایی این قسمت وارد نکرده است.
در نهایت باید بگوییم با وجود این که این مسافت طولانی بود، ولی به راحتی و آرامش آن را پشت سر گذاشتیم. صندلی های SLS به قدری راحت هستند که تصمیم گرفتم تا آن ها را به داخل اتاق نشیمن منزل خود ببرم و استفاده کنم! صندلی های این خودرو به خوبی بدن را در بر می گیرند و به لطف آن ها، بعد از 18 ساعت رانندگی، کوچکترین اثری از درد کمر یا گردن در من وجود نداشت. شما تجربه رانندگی هزار کیلومتری با چه خودرویی را داشتید؟ نظرات خود را با 1Car درمیان بگذارید.