چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

روغن ترمز از موارد مهم مورد بحث در محافل فني خودرويي است، زيرا بسياری از مردم نمی‌دانند كه چرا بايد روغن ترمز را عوض كرد؟ آيا می‌دانستيد كه به طور ميانگين راننده ای كه 10,000 تا 15,000 مايل را در سال طی می‌كند حدود 75,000 دفعه از پدال ترمز استفاده می‌كند؟ يكی از نظر سنجی هایی كه در مركز مراقبت های خودرویی در آمريكا انجام شد، نشان داد كه نيمی از رانندگان ايرادات احتمالي ناشی از سيستم ترمز را به عنوان خطرناكترين تهديد براي خودشان می‌دانند، به طور متوسط نيمی از خودروها و كاميون های سبك در آمريكا براي 10 سال يا بيشتر هرگز روغن ترمز خود را عوض نكرده اند. در بسياری از كشورهای اروپایی بازرسی دوره ای روغن ترمز از ضروريات است و نيمی از خودروها تست هايی را به طور مرتب انجام می‌دهند. اينها می‌تواند دلايل خوبی باشد برای تعويض به موقع روغن ترمز.

 

تعويض روغن ترمز

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

روغن ترمز يكی از مهمترين مايعاتی است كه امروزه مورد بی توجهي قرار می‌گيرد، در حالي كه به طور غير قابل انكاری از نيازمندی های يك رانندگي ايمن است؛ در نتيجه تكنسين های حرفه ای و مكانيك های با تجربه بايد بازرسی و تعويض كلي روغن ترمز را به دارندگان خودرو سفارش كنند. نكته مهم ديگر اين است كه روغن را بايد هم از نظر سطح و مقدار بازديد كنند و هم ميزان كاركرد و لزوماً سطح كافی نشان دهنده سلامت و بازدهی روغن نمی‌تواند باشد.

 

تعویض روغن ترمز می‌تواند از تعميرات احتمالی بعدی جلوگيری كند!

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

بسياری از متخصصان توصيه مؤكدی بر تعويض هر ساله و يا هر 2 سال يك بار روغن دارند تا بتوان از تعميرات سنگين ديگر جلوگيری نمود. دليل آنها هم بر اين اساس است كه روغن ترمز با پايه گليكول در طی كاركردش، آلودگی ها و رطوبت سيستم را در خود جذب می‌كند. مايع، رطوبت را از بين درزهای ميان لوله های پلاستيكی جذب می‌كند، به خصوص نشتی های گذشته و جاهایی كه ممكن است از قبل در معرض هوا قرار گرفته باشند نيز، بسيار مهم است؛ از طرفی مشكل نشتی به طور واضحی در آب و هوای مرطوب تشديد خواهد شد. پس از گذشت يك سال از سرويس، روغن ترمز به طور متوسط دارای 2 درصد آب می‌شود و پس از گذشت 18 ماه سطح نشان دهنده می‌تواند تا سه درصد افزايش پيدا كند و پس از چند سال از آخرين سرويس، بعيد نسيت كه 7 تا 8 درصد از مايع شما آب باشد! يك نظر سنجی سازمان ترافيك آمريكا نشان داد كه روغن ترمز در 20 درصد از 1,720 وسيله نقليه به طور نمونه دارای 5 درصد يا بيشتر آب بوده است!

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

زمانی‌كه ميزان رطوبت و آلودگی ها افزايش پيدا كند، تاثير بسزايی بر روی نقطه جوش مايع می‌گذارد. يك روغن ترمز نو با استاندار DOT3 خشك (بدون هيچ رطوبتی) نقطه جوشش حداقل 401 درجه فارنهايت است و در مقابل، يك مايع مرطوب (اشباع شده از رطوبت) دارای نقطه جوشی حداقل كمتر از 284 درجه است. بيشتر روغن های آكبند و نو DOT3 برای تامين اطمينان دارای نقطه جوشی در بازه 460 تا بالای 500 درجه هستند. فقط يك درصد آب در روغن می‌تواند درجه نقطه جوش مايع را تا 396 درجه بكاهد؛ به همين نسبت 2 درصد 320 درجه و 3 درصد آب تا 293 درجه كه طبق استاندارد DOT و توليدكنندگان قطعات اصلی خودرو OEM می‌تواند بسيار خطرناك عمل كند. روغن ترمز DOT4 هم كه دارای نقطه جوش مينيمم بيشتری است (نقطه خشك 446 درجه و مرطوب 311 درجه فارنهایت است) و در نتيجه ديرتر در رطوبت نفوذ می‌كند و سه درصد آب در آن می‌تواند تا 50 درصد نقطه جوش را كم كند. با توجه به اينكه سيستم های ترمز جلو محرك امروزی با لنت های نيمه فلزی بطور چشمگيري داغ تر از خودروهايی كه چرخ عقبشان محرك است، می‌باشند (‌يعنی در واقع ترمز خودروهايی كه محرك جلو هستند، علاوه بر اينكه بايد چرخی با دور بيشتر را متوقف كند بايد بار انتقال وزن عقب به جلو را هم با نيروی ترمز بيشتر جبران كند). ترمزهای داغ تر نيازمند روغن با دامنه گرمايی بيشتر هستند، زيرا گرمای بيشتری دريافت می‌كنند. همانطور كه قبلا گفته شد، روغن ترمز در خودروهای امروزی بسيار نقش پر اهميتی را ايفا می‌كنند. جبران سطح مايع مخزن با رطوبت های دريافت شده از سيستم، خطر بروز مشكل را افزايش می‌دهد؛ زيرا می‌تواند حجمی از بخار را در شرايط بسيار داغ بوجود آورد. بخار می‌تواند مايع را جابه جا كرده و قابليت تراكم را در آن زياد كند. در نتیجه زمانی كه شما پدال را می‌فشاريد، ممكن است خودرو همچنان به حركت ادامه بدهد بدون اينكه فشار موثری در سيستم داشته باشيد! علاوه بر مشكلات امنيتی، روغن دارای رطوبت می‌تواند موجب زنگ زدگی و خوردگی در  کالیپر ترمز، مجاری عبوری، سيلندر چرخ، سيلندر اصلی، لوله های فولادی و مدولاتور ABS نيز گردد.

 

مشكلات ترمزی كه مربوط به روغن ترمز می‌شوند

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

بارها و بارها ما در مورد تصادفاتی شنيده ايم كه دليل اصلی آنها مشكلات غير قابل توصيف ترمزی بوده است. هنگام بازدید ترمزها مشكل مكانيكی ظاهر نشده است، سطح مايع نرمال است، لنت ها طبق مشخصات كارخانه استاندارد هستند، سيستم هيدروليك به نظر خوب كار می‌كند و پدال هم به خوبی و صلابت خود كار می‌كند. تا اينكه ترمزها در يك سانحه تصادف اولين عامل بروز مشكل تشخيص داده می‌شوند؛ چرا؟ زيرا چيزی دمای ترمزها را بالا برده و داغی بيش از حد باعث جوشيدن مايع شده است! درحاليكه يك عامل ساده دليل اصلي اين ماجرا بوده است. راننده با وجود عدم آزاد كردن ترمز دستی شروع به حركت كرده و باعث افزايش دمای لنت ها شده، در نتيجه دمای روغن ترمز هم بيشتر شده و در پايان عدم عملكرد به موقع ترمزها را شاهد بوده ايم. اين تنها نمونه ای از اتفاقاتی ساده اما سرنوشت ساز است كه موجب تصادف می‌شوند. انواع ديگری از عيب های پيش آمده مانند اين، ناشی از به جوش آمدن روغن ترمز بوده است كه در هر شرايط رانندگی كل سيستم ترمز را تحت تنش قرار داده است، مانند: كشيدن ترمز دستی و يا فشردن پدال بطور ناگهانی و تحت يك حالت عصبی از سوی راننده و يا ديگری، رانندگی در جاده های كوهستانی، يدك كشيدن يك تريلر و يا خودروی ديگر و يا رانندگی در شرايط سخت.

 

تست روغن ترمز

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

به تنهايی و از روی ظاهر نمی‌توان كيفیت روغن را تشخيص داد (حتی اگر انبوهی از آلودگی ها و ذرات را به خود جذب كرده باشد و يا رنگش قهوه ای باشد). برای همين روغن بايد تست شود و در غير اينصورت به كلی عوض شود. سه راه برای تعيين وضعيت روغن وجود دارد كه البته در ايران متاسفانه اين گونه تست ها از سوی مكانيك ها و كارشناسان رايج نيست.

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

راه اول استفاده از يك رفركتومتر (Refractometer) است كه با تغیير و عبور جهت نور به روشنی می‌تواند مقدار آلودگی ها را در مايع نمايان كند. يك قطره از روغن در تستر ريخته می‌شود، سپس نور را در آن انداخته و مقدار مواد زائد را می‌خواند. دقت اين تستر بسيار بالا است و می‌تواند ميزان آلودگی ها (رطوبت) و نقطه جوش مايع را معلوم سازد.

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

روش شيمايی با استفاده از نوار: اين روش تست توسط سيستم فونيكس ساخته شده و Strip Dip خوانده می‌شود و می‌تواند ميزان مواد خورنده مايع را نمايان سازد؛ مواد شيميايی موجود در روغن در اثر واکنش با نشان دهنده مسی، سبب تغییر رنگ نوارهای تست و تعیین وضعیت روغن می‌شوند. وقتی كه نمايانگر مسی به 100 می‌رسد، نشان می‌دهد كه مقدار رسوبات نزديك به پايان انقضای عمر كاری خود است و اگر اين مقدار 200 و يا بيشتر بود، بايد حتما روغن تعويض شود.

چرا بايد روغن ترمز تعويض شود؟

تستر الكترونیكی: اين تستر دقیقا مقدار نقطه جوش را اندازه گیری می‌كند و تنھا در يك دقیقه كاملا كالیبره می‌شود. اگر نقطه جوش به مرز خطر رسیده باشد، تعويض را پیشنھاد می‌كند. شایان ذکر است، این مقاله توسط آقای سینا سَیِدَنا، کارشناس خودرو، ترجمه و بازنویسی شده است. شما نیز می‌توانید در صورت تمایل به جمع نویسندگان افتخاری سایت "یک خودرو" بپیوندید.


برچسب : روغن ترمز , سیستم ترمز , لنت ترمز , کالیپر ترمز , پدال ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

27 نظر

محسن غفاری
3

سلام وقت بخیر
کلینیک تخصصی خورده سپهسالار واقع خیابان سجاد اصفهان اینکار را با ضمانت انجام میده و عالی میشه من برای ۲۰۶ خودم م چندین ماشین دوستام انجام دادم
00:52  1398/11/18
گزارش
پاسخ دادن
جمشید
0

ممنون از مطالب کاربردیتان.
11:44  1396/04/08
گزارش
پاسخ دادن
رضا
16

با توجه به توصیه این سایت به مکانیکی رفتم و خواستم که روغن ترمز 206 را عوض کند. گفت کسی روغن ترمز را عوض نمی کند. یک مشتری به من گفت دل خجسته ای داری و معلوم است بیکاری مردم فرصت سر خارندن ندارند. بالاخره بعد از کلی متلک عوض شد. با توجه خرید روغن ترمز DOT 4 فرانسوی اصرار داشت که حتما روغن آبی بریزم چون روغن رنگش زرد است. در صورتیکه این روغن مناسب بود.
22:08  1395/11/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
21

تو ایران اصلا جدی گرفته نمیشه
حتی نمایندگی ها هم عوض نمیکنند
بیرون هم به هر مکانیکی بگی عوض کن میگه نمیخواد ولش کن
14:25  1395/10/25
گزارش
پاسخ دادن
مکانیک ناشی
3

سلام ممکنه خیلی از دوستان در جاهایی خشک زندگی میکنند ولی اگر توی جاهایی مثل بندر ها زندگی کنند و بروند از مکانیک ها بپرسن میبینند شایع ترین مشکلات در سیستم ترمز در این شرایط اب و هوایی نشتی سیستم ترمز هست ممنون از متن خوب و آموزنده ای که گذاشتید
10:49  1395/10/25
گزارش
پاسخ دادن
امین
20

سلام . من پراید 131 مدل 93 دارم که چند وقت روغن ترمز کم میکته نلیلش چیه
11:26  1395/10/15
گزارش
پاسخ دادن
ایلار
6

به نظر من اگر هر کسی به فکر ماشینش باشه و به چکاب مرتب ماشینش بپردازه به نفعه اون شخصه چون اگه به ماشین اهمیت داده نشود اگر ایرادی داشته باشه و ما خبر دار نشویم اون ایراد کوچیک باعث خرابی های بزرگ و بیشتر ماشین میشود
20:00  1395/09/06
گزارش
پاسخ دادن
وحید
8

سلام پراید مدل ۸۶دارم تا حالا روغن ترمزشو عوض نکردم امروز مخزن روغنو خالی کردم و بعد به اشتباهه روغن ترمز زرد ریختیم اخه قبلیش ابی بود کل چرخها رو باز کرده و هوا گیری کردم؛ ایا باید کل روغن ترمزم از اول خالی کنم و ابی بریزم یا نیازی نیست
13:51  1395/06/25
گزارش
پاسخ دادن
حسن
4

روغن ترمز واقعا نیلز به تعویض دارد
16:27  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
علی
15

سلام
بله نیاز به تعویض دارد، شاید از مکانیک بخواهید که اینکار را برای شما انجام دهد با تعجب به شما بخندد.
اینکار در کشورهای پیشرفته توسط خود کمپانیها انجام میشود و جزو سرویسهای دوره یی است
شما یکبار اینکار رو انجام دهید متوجه تغییر خواهید شد اولین تاثیرش قویتر شدن ترمز است که بسیار مشهود خواهد بود
ما در ایران دستگاه ساکشن روغن ترمز نداریم
و راه انجامش به این صورت است
که
اول با سرنگی بزرگ مخزن روغن ترمز را خالی کرده و از روغن جدید پر میکنید..این یه کار دونفره است سپس خودرو را روشن کرده و یه نفر پشت رل و نفر دوم در کنار چرخ با حرکاتی هماهنگ هر چرخ را بیست بار به روش هواگیری روغن را تخلیه میکنیم.. کوچکترین اشتباهی میتواند باعث هواگرفتن سیستم ترمز شود....
بهتر است از چرخهای جلو شروع کنیم و بعد از هواگیری هرچرخ مخزن روغن را کنترل و کسری روغن رو به آن اضافه میکنیم تا هواوارد سیستم ترمز نشود
از مزایای تعویض روغن ترمز بالارفتن عمر سیلندرهای ترمز است
17:38  1395/02/15

گزارش
مهمان
5

دیروز آب رادیاتور رو چک کردم. متاسفانه سرپوش رو بد گذاشتم و سر ریز کرده بود. یکمی سر رادیاتور ضد یخ ریختم. امروز صبح دیدم یه مایع تقریبا زرد رنگ (درست مثل آبی که یه جا مونده باشه و کمی زرد شده باشه) از زیر ماشین ریخته. تقریبا چرب بود. میشه راهنمایی کنید آ؛یا روغن ترمزه یا به رادیاتور ربط داره؟
09:57  1394/10/21
گزارش
پاسخ دادن
مهمان
0

دیروز آب رادیاتور رو چک کردم. متاسفانه سرپوش رو بد گذاشتم و سر ریز کرده بود. یکمی سر رادیاتور ضد یخ ریختم. امروز صبح دیدم یه مایع تقریبا زرد رنگ (درست مثل آبی که یه جا مونده باشه و کمی زرد شده باشه) از زیر ماشین ریخته. تقریبا چرب بود. میشه راهنمایی کنید آ؛یا روغن ترمزه یا به رادیاتور ربط داره؟
09:36  1394/10/21
گزارش
پاسخ دادن
سعید
7

میشه ساکشن کرد دوباره اضاف کرد؟؟؟
20:39  1394/10/11
گزارش
پاسخ دادن
محمد امین
6

سلام نخیر نمی شه
18:55  1394/10/20

گزارش
غلامعلی
9

اگر قرار بود روغن ترمز تعویض بشود مبایست سازده پیچ تخلیه برای این کار تعبیه میکرد.
11:08  1394/09/24
گزارش
پاسخ دادن
محمد امین
6

دوست عزیز این دیگه از اون حرفها بود !!! چه ربطی داره اصلا به پیچ تخلیه؟؟؟؟؟؟
18:58  1394/10/20

گزارش
محمد امین
3

البته نمودار برای روغن ترمز دات 3 است
19:02  1394/10/20

گزارش
کاظم
5

سلام همه چیز رو گفتین الا این مورد که حالا این روغن ترمز چجوری باید تعویض بشه من بردم پیش مکانیک گفتش روغن ترمز که تعویض نمیشه!!!
14:25  1394/06/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: dodge
7

من یه پراید مدل 85 دارم از اول هم دست خودم بوده هیچ وقت هم روغن ترمز عوض نکردم ترمزش هم به نسبت پراید عالیه هیچ نیازی هم به تعویض نیست.

اصلا روغن ترمز رو کسی عوض نمیکنه.
16:24  1394/06/06

گزارش
محمد
10

باسلام
روغن ترمز باید از پیچ هوا گیری چرغها تخلیه بشه اما با توجه به اهمیت ترمزها بهتره این کار توسط افراد باتجربه صورت بگیره
اون دوستی هم که گفته روغن ترمز نیازی به تعویض نداره باید بگم جدا از کلیه توضیحات علمی فوق هر چیزی یه عمر مفیدی داره روغن ترمز،روغن هیدرولیک،واسکازین گیربکس،آب رادیاتور،و...
من خودم هر ۳۰۰۰۰کیلومتر کلیه موادمصرفی ماشین رو تعویض میکنم و نتیجه کارم هم تو حرکت اولی کاملا متوجه میشم
باتشکر از سایت خوبتون
21:15  1394/09/23

گزارش
کاربر: oMIID
4

دوستان کسی میدونه چجوری میشه روغن ترمز را هواگیری کرد؟؟؟
00:59  1394/04/31
گزارش
پاسخ دادن
امیر
9

بسته به خودرو روی هر سیلندر ترمز چرخ درجای مشخصی پیچ هواگیری وجود داره. هواگیری ترمز نیاز به دو نفر دارد. فردی که داخل خودرو پدال ترمز رو براساس نیاز میفشارد و شخصی که در حال باز و بست کردن پیچ هواگیری سیلندر است.
توضیح کلی بود دوست عزیز جزییات هواگیری یا از حوصله ی من برای تایپ خارج است یا از حوصله ی نوشتار.
14:51  1394/06/03

گزارش
رضا
6

با سلام:
اشتباها مایه دستشویی با روغن ترمز مخلوط شده ماشین بدونه آنکه حرکت کند روغن ترمز را تخلیه کردم ولی باز هم مقداری مایه دستشویی ماند آیا حرکت کنیم اشکالی پیش نمیاید
21:48  1394/04/30
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
23

سلام
یه سوال همیشه داشتم و این بوده که تفاوت روغن ترمز زرد رنگ با نمونه های آبی رنگ چیه و هر کدوم مناسب چطور خودروهایی است
با تشکر
12:49  1393/10/07
گزارش
پاسخ دادن
سهند
17

من از وقتی سمندو تحویل گرفتم سه سال پیش تاحالا عوض نکردم نظرشما؟
23:46  1393/09/29
گزارش
پاسخ دادن
مهندس میثم مختاری
18

سلام آقا سهند مطلب زیر مخصوص پاسخ شما

هر چند مدت اقدام به تعويض روغن ترمز كنيم ؟
سازندگان پيشنهاد ميكنن هر دو سال يك بار يا با طي هر 40 تا 50 هزار كيلومتر اقدام به تعويض روغن ترمز كنيد و اگر در جاهاي گرم مرطوب زندگي ميكنيد هر سال يكبار و يا هر 20تا 25 هزار كيلومتر اين عمل را انجام دهيد

چگونه تشخيص دهيم كه روغن ترمز نياز به تعويض دارد ؟
خيلي راحت و با چشم ميتوان تشخيص داد كه روغن ترمز اشباع شده
روغن ترمز تازه بسيار شفاف است اما روغن اشباع شده كدر به نظر ميايد
اما بهترين راه استفاده از دستگاه Bft است كه نقطه ي جوش روغن ترمز را تعيين ميكند
يك روغن ترمز تازه حد اقل نقطه ي جوشي معادل 205 سانتيگراد است اما روغن ترمز فاسد نقطه ي جوشي كمتر از 165.5 درجه دارد
23:12  1393/10/06

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
شاهین گی : شاهین پر سایپا پر دیگه یعنی چی من واسه اون پول جون کندم ایران و اسرائیل که هیچ کل دنیام جنگ بشه من شرکت دزد سایپارو رو سرش خراب میکنم حتی به قیمت جونمم که شده ولی نمیذارم پولمو بخوره
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : اول حالشو بپرسید بعد از ماشین سراغ بگیرید
تارا : با این وضعیت جنگ ماشین مون چی میشه؟؟ شانس نداریم،رفته تخصیصی پلاک به ناحا،هفته ی دیگه به احتمال زیاد تحویل میدن،ولی جنگ این وسط همه چی رو خراب کرد
ایران : به نظرتون ماشین ها تو این وضعیت حمل میشن؟
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل