زمانی اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار، کسبوکار پرسودی را برای دلالان ایجاد کرده بود حال آنکه این روزها نه تنها ركود در خرید و فروش جذابیت این بازار را برای سرمایهگذاری از بین برده است بلكه به نظر میرسد مشتریان واقعی بازار نیز تمایلی برای خرید و فروش خودرو ندارند.
بر این اساس برخی از دستاندرکاران، بازار خودرو این هفته را سوت و كورتر از هفته گذشته توصیف میكنند. نگاهی به قیمتها نیز واقعیت بازار را بهتر نشان میدهد زیرا برخی محصولات این هفته را در شیبی نزولی سپری كردهاند. كاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار این هفته به میزانی بوده است كه میتوان گفت قیمتها در این بازار شكسته شده است، برای مثال محصولی مانند پژو 206 كه زمانی در بازار كمیاب بود و اختلاف قیمت چشمگیری با كارخانه داشت، به روایت برخی فعالان بازار این روزها قیمت آن در بازار به زیر قیمت كارخانه رسیده است.
اگرچه برخی از فعالان بازار عقیده دارند فرارسیدن اربعین باعث شده است برخی مشتریان خرید خود را به بعد از این ایام موكول كنند و همین موضوع نیز باعث توقف بیش از پیش معاملات در بازار خودرو شده است؛ اما برخی دیگر از فعالان نیز میگویند روند فعلی بازار اتفاق تازهای نیست و از ماههای گذشته آغاز شده بود.
بر این اساس میتوان گفت حالا از حباب قیمتها در بازار خودرو كه زمانی بسیار بزرگ شده بود خبری نیست. كارشناسان با اشاره به این نكته كه به نظر میرسد قیمتها در بازار خودرو بیش از این با كاهش همراه نخواهند شد، عقیده دارند هماکنون زمان خوبی برای خرید خودرو است زیرا نه تنها فاصله قیمت در بازار با كارخانه بسیار كاهش یافته است بلكه قیمت برخی محصولات از قیمت كارخانه نیز كمتر شده است. اما چه اتفاقی باعث میشود كه فروشندگان خودرو حاضر به فروش خودرو زیر قیمت كارخانه شوند؟
یك فعال بازار در پاسخ به این سوال به دنیای اقتصاد میگوید: زمانی كه فروشندگان بازار را خالی از مشتری ببینند و از سویی به نقدینگی نیز نیاز داشته باشند، حاضر میشوند قیمتها را بشكنند تا به نوعی سرمایه خود را به گردش در بیاورند یا نیاز خود به نقدینگی را مرتفع كنند.
شرایط یاد شده در حالی از سوی فعالان بازار عنوان میشود كه خودروسازان عقیده دارند جریان فروش در نمایندگیها عادی است و عرضه و تقاضا با یكدیگر در هماهنگی كامل به سر میبرند.
خودروسازان در حالی این تحلیل را از فروش خود در كارخانه ارائه میدهند كه پس از رشد تولید در سال جاری، با توجه به پایین بودن قدرت خرید بخشی از مشتریان، آنها اقدام به طراحی مدلهای مختلف برای فروش كردند تا مشتریان بیشتری را برای خرید ترغیب كنند. اما در بازاری با این سطح از ركود، هنوز محصولاتی هستند كه شرایط متفاوتی دارند و قیمت آنها هر هفته روندی صعودی دارد، تندر 90 كه تولید آن با اما و اگرهای فراوان همراه و به كندی در حال انجام است، همچنان استثنا بازار خودرو به شمار میرود.
افت قیمت داخلیها ادامه دارد
هرچند «ركود» روایت ثابت این روزهای بازار خودرو است اما در رابطه با قیمت پژو 206 دو روایت متفاوت وجود دارد. پژو 206 تیپ 5 كه هفته گذشته قیمت آن 37 میلیون و 100 هزار تومان بود، به گفته فعالان بازار این هفته به 36 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. قیمت یاد شده در حالی است كه یك فعال دیگر بازار خودرو قیمت این خودرو در بازار این هفته را 36 میلیون و 100 هزار تومان عنوان میكند كه در واقع 300 هزار تومان زیر قیمت كارخانه است. برای مدل دیگر این خودرو یعنی 206 صندوقدار نیز دو قیمت متفاوت از سوی فعالان بازار عنوان میشود. یك فعال بازار قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومان را برای این خودرو عنوان میكند كه نشان از افت 300 هزار تومانی این خودرو نسبت به هفته گذشته دارد؛ اما یك فعال دیگر بازار قیمت V8 را 36 میلیون و 800 هزار تومان اعلام میكند كه در این صورت باید گفت قیمت این خودرو در بازار این هفته با كارخانه یكی شده است. همانطور كه اشاره شد، تندر 90 تنها خودروی بازار است كه با رشد قیمت همراه بوده است. بر این اساس تندر E2 با رشدی 500 هزار تومانی در بازار این هفته به 43 میلیون و 500 هزار تومان رسید و مدل دنده اتومات آن نیز با جهشی یك میلیون تومانی، در بازار این هفته 56میلیون تومان قیمت داشته است. رشد قیمت این دو مدل از تندر در حالی است كه قیمت پارس تندر روی 44 میلیون و 500 هزار تومان ثابت بوده است. اما دیگر خودروی بازار كه با كاهش قیمت همراه بوده است، پژو پارس با داشبورد جدید است. این خودرو با نیم میلیون تومان كاهش قیمت هماكنون 37 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. پارس سال تكایربگ اما ثبات قیمت داشته و 34 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد.
دیگر اعضای خانواده پژو نیز در بازار این هفته ثبات قیمت داشتهاند. پژو 405 بنزینی همچنان روی 29 میلیون و 700 هزار تومان ثابت مانده است و مدل دوگانهسوز آن با دو ایربگ نیز 31 میلیون و 500 هزار تومان در بازار موجود است. به گفته فعالان بازار سمند سورن ای.ال.ایكس نیز این هفته ثبات قیمت داشته و روی 35 میلیون تومان ثابت باقی مانده است و مدل دیگر آن یعنی ال.ایكس نیز 29 میلیون و 800 هزار تومان است و تغییری نداشته است. رانا هم این هفته از 32 میلیون و 700 هزار تومان كوتاه نیامده است. محصولات خانواده سایپا نیز این هفته بدون تغییر بودهاند. به گفته فعالان بازار پراید 111 در بازار این هفته روی 20میلیون و 700 هزار تومان ثابت بوده است. مدل 131 نیز مانند هفته گذشته 19 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد و مدل 132 نیز روی 20میلیون و 200 هزار تومان باقی مانده است. تیبا نیز در دو مدل صندوقدار و هاچبك خود ثبات قیمت داشته و به ترتیب 24 میلیون تومان و 26 میلیون و 800هزار تومان قیمت دارند كه نشان از فاصله اندك قیمت این خودروها در بازار و كارخانه دارد.