سكوت عميق بازار خودرو

سكوت عميق بازار خودرو

زمانی اختلاف قیمت‌ خودرو میان کارخانه و  بازار، کسب‌و‌کار پرسودی را برای دلالان ایجاد کرده بود حال آنکه این روزها نه تنها ركود در خرید و فروش جذابیت این بازار را برای سرمایه‌گذاری از بین برده است بلكه به نظر می‌رسد مشتریان واقعی بازار نیز تمایلی برای خرید و فروش خودرو ندارند. 
 بر این اساس برخی از دست‌اندرکاران، بازار خودرو این هفته را سوت و كورتر از هفته گذشته توصیف می‌كنند. نگاهی به قیمت‌ها نیز واقعیت بازار را بهتر نشان می‌دهد زیرا برخی محصولات این هفته را در شیبی نزولی سپری كرده‌اند. كاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار این هفته به میزانی بوده است كه می‌توان گفت قیمت‌ها در این بازار شكسته شده است، برای مثال محصولی مانند پژو 206 كه زمانی در بازار كمیاب بود و اختلاف قیمت چشمگیری با كارخانه داشت، به روایت برخی فعالان بازار این روزها قیمت آن در بازار به زیر قیمت كارخانه رسیده است.
اگرچه برخی از فعالان بازار عقیده دارند فرارسیدن اربعین باعث شده است برخی مشتریان خرید خود را به بعد از این ایام موكول كنند و همین موضوع نیز باعث توقف بیش از پیش معاملات در بازار خودرو شده است؛ اما برخی دیگر از فعالان نیز می‌گویند روند فعلی بازار اتفاق تازه‌ای نیست و از ماه‌های گذشته آغاز شده بود. 
بر این اساس می‌توان گفت حالا از حباب قیمت‌ها در بازار خودرو كه زمانی بسیار بزرگ شده بود خبری نیست. كارشناسان با اشاره به این نكته كه به نظر می‌رسد قیمت‌ها در بازار خودرو بیش از این با كاهش همراه نخواهند شد، عقیده دارند هم‌اکنون زمان خوبی برای خرید خودرو است زیرا نه تنها فاصله قیمت در بازار با كارخانه بسیار كاهش یافته است بلكه قیمت برخی محصولات از قیمت كارخانه نیز كمتر شده است. اما چه اتفاقی باعث می‌شود كه فروشندگان خودرو حاضر به فروش خودرو زیر قیمت كارخانه شوند؟ 
یك فعال بازار در پاسخ به این سوال به دنیای اقتصاد می‌گوید: زمانی كه فروشندگان بازار را خالی از مشتری ببینند و از سویی به نقدینگی نیز نیاز داشته باشند، حاضر می‌شوند قیمت‌ها را بشكنند تا به نوعی سرمایه خود را به گردش در بیاورند یا نیاز خود به نقدینگی را مرتفع كنند. 
شرایط یاد شده در حالی از سوی فعالان بازار عنوان می‌شود كه خودروسازان عقیده دارند جریان فروش در نمایندگی‌ها عادی است و عرضه و تقاضا با یكدیگر در هماهنگی كامل به سر می‌برند.
 خودروسازان در حالی این تحلیل را از فروش خود در كارخانه ارائه می‌دهند كه پس از رشد تولید در سال جاری، با توجه به پایین بودن قدرت خرید بخشی از مشتریان، آنها اقدام به طراحی مدل‌های مختلف برای فروش كردند تا مشتریان بیشتری را برای خرید ترغیب كنند.  اما در بازاری با این سطح از ركود، هنوز محصولاتی هستند كه شرایط متفاوتی دارند و قیمت‌ آنها هر هفته روندی صعودی دارد، تندر 90 كه تولید آن با اما و اگرهای فراوان همراه و به كندی در حال انجام است، همچنان استثنا بازار خودرو به شمار می‌رود. 
 

 افت قیمت داخلی‌ها ادامه دارد

هرچند «ركود» روایت ثابت این روزهای بازار خودرو است اما در رابطه با قیمت پژو 206 دو روایت متفاوت وجود دارد. پژو 206 تیپ 5 كه هفته گذشته قیمت آن 37 میلیون و 100 هزار تومان بود، به گفته فعالان بازار این هفته به 36 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. قیمت یاد شده در حالی است كه یك فعال دیگر بازار خودرو قیمت این خودرو در بازار این هفته را 36 میلیون و 100 هزار تومان عنوان می‌كند كه در واقع 300 هزار تومان زیر قیمت كارخانه است. برای مدل دیگر این خودرو یعنی 206 صندوقدار نیز دو قیمت متفاوت از سوی فعالان بازار عنوان می‌شود. یك فعال بازار قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومان را برای این خودرو عنوان می‌كند كه نشان از افت 300 هزار تومانی این خودرو نسبت به هفته گذشته دارد؛ اما یك فعال دیگر بازار قیمت V8 را 36 میلیون و 800 هزار تومان اعلام می‌كند كه در این صورت باید گفت قیمت این خودرو در بازار این هفته با كارخانه یكی شده است.  همان‌طور كه اشاره شد، تندر 90 تنها خودروی بازار است كه با رشد قیمت همراه بوده است. بر این اساس تندر E2 با رشدی 500 هزار تومانی در بازار این هفته به 43 میلیون و 500 هزار تومان رسید و مدل دنده اتومات آن نیز با جهشی یك میلیون تومانی، در بازار این هفته 56میلیون تومان قیمت داشته است. رشد قیمت این دو مدل از تندر در حالی است كه قیمت پارس تندر روی 44 میلیون و 500 هزار تومان ثابت بوده است.  اما دیگر خودروی بازار كه با كاهش قیمت همراه بوده است، پژو پارس با داشبورد جدید است. این خودرو با نیم میلیون تومان كاهش قیمت هم‌اكنون 37 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. پارس سال تك‌ایربگ اما ثبات قیمت داشته و 34 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. 
دیگر اعضای خانواده پژو نیز در بازار این هفته ثبات قیمت داشته‌اند. پژو 405 بنزینی همچنان روی 29 میلیون و 700 هزار تومان ثابت مانده است و مدل دوگانه‌سوز آن با دو ایربگ نیز 31 میلیون و 500 هزار تومان در بازار موجود است.  به گفته فعالان بازار سمند سورن ای.ال.ایكس نیز این هفته ثبات قیمت داشته و روی 35 میلیون تومان ثابت باقی مانده است و مدل دیگر آن یعنی ال.ایكس نیز 29 میلیون و 800 هزار تومان است و تغییری نداشته است. رانا هم این هفته از 32 میلیون و 700 هزار تومان كوتاه نیامده است. محصولات خانواده سایپا نیز این هفته بدون تغییر بوده‌اند. به گفته فعالان بازار پراید 111 در بازار این هفته روی 20میلیون و 700 هزار تومان ثابت بوده است. مدل 131 نیز مانند هفته گذشته 19 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد و مدل 132 نیز روی 20میلیون و 200 هزار تومان باقی مانده است. تیبا نیز در دو مدل صندوقدار و هاچ‌بك خود ثبات قیمت داشته و به ترتیب 24 میلیون تومان و 26 میلیون و 800هزار تومان قیمت دارند كه نشان از فاصله اندك قیمت این خودروها در بازار و كارخانه دارد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , بازار , سکوت , دلال , کارخانه , خرید , فروش , مشتری , سرمایه گذار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد