همه چیز از سال 1956 شروع شد، زمانی که تونی پاراوانو (Tony Parravano)، تاجر ثروتمند آمریکایی، در کمپانی ایتالیایی مازراتی سرمایه گذاری کرد تا با استفاده از پلت فرم خودرو مسابقه ای Kurtis Indy ، یک خودرو جدید هشت سیلندر تولید کند. از طرفی کمپانی مازراتی هم فرصت را مناسب دید تا پروژه قدیمی Tipo 54 را احیاء و یک موتور قوی تولید کند که مال خودش باشد. در ابتدای امر و به دنبال سفارش تاجر آمریکایی، یک موتور 6 سیلندر با استفاده از پلت فرم شماره 3501 مورد آزمایش قرار گرفت. خودرو مازراتی 450S برای اولین بار در آگوست سال 1956 در مسابقات گرند پری سوئد رونمایی شد و با سرعت و شتاب شگفت آورش همه را انگشت به دهان گذاشت. این محصول خاص از کمپانی مازراتی، هنگام زمان گیری توانست رتبه سوم را به دست بیاورد ولی این خودروی نارس به علت ضعف در سیستم برق رسانی به شمع ها نتوانست عملکرد زیاد خوبی از خودش به نمایش بگذارد.
|
|
پس از مدتی، مازراتی 450S به کارخانه Mondena رفت و پلت فرم جدیدی به دست آورد. ارتقاء این خودرو همچنان ادامه پیدا کرد تا در سال 1957، مازراتی 450S با چهره ای جدید وارد میدان شد تا در مسابقات 1000 کیلومتری بوینس آیرس شرکت کند ولی هنگام زمان گیری با اختلاف 10 ثانیه از خودرو مسابقه ای فراری عقب افتاد. گیربکس خوب عمل نکرد و این خودرو از دور مسابقات کنار رفت. به هر حال، این خودرو به ارتقاء ادامه داد تا در سال 1957 در مسابقات گرند پری سوئد نسخه نهایی خودش را به نمایش بگذارد. از بد حادثه، سال بعد فدراسیون اتومبیل رانی مقررات را تغییرات داد و باعث شد مازراتی 450S نتواند مجوز شرکت در مسابقات را به دست بیاورد. این خودرو بلافاصله خودش را برای مسابقات 1000 مایلی Mille Miglia آماده کرد که در سال 1956 برگزار شد. راننده افسانه ای استرلینگ ماس (Stirling Moss) در کنار دنیس جنکینسون (Denis Jenkinson) به عنوان نقشه خوان، ترمز بریدند و خودرو پس از برخورد به درخت آرام گرفت. راننده و نقشه خوان بدون این که خراشی بردارند پیاده شدند ولی خودرو مجبور شد برای تعمیر و ارتقاء سیستم دوباره به کارخانه برگردانده شود. کمپانی مازراتی تصمیم گرفت پلت فرم بهینه سازی شده 3501/4501 را زیر این خودرو بیندازد تا نسخه نهایی آن را روانه بازار کند.
به منظور این که مازراتی 450S در جاده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد، یک موتور 8 سیلندر شورولت کوروت روی آن نصب شد که در کنار گیربکس پنج سرعته Tipo 510 ساخت کمپانی فراری قرار میگرفت. شیشه جلو نیز از کروک فراری 250 GT قرض گرفته شده بود؛ سپس این خودرو به ایالات متحده رفت و به فردی به نام جرالد سترفیلد (Gerald satterfield) فروخته شد. در سال 1981، یک کلکسیونر ایتالیایی از ماجرای مازراتی 450S با خبر شد و آن را خریداری کرد و به ایتالیا بازگرداند. در سال 1978 این تغییر و تحول ها خاتمه یافت و پس از این که این خودرو چند بار در خیابان ها جولان داد، به یکی از با ارزش ترین خودروهای تاریخی تبدیل شد.
طراحی بدنه
خطوط منحی و مواج به وفور روی بدنه دیده میشوند و به سختی میتوان یک خط صاف روی آن پیدا کرد. این خودرو فراتر از محدودیت های زمانی است و میتواند بسیاری از خودروهای امروزی را سرافکنده کند. روی جلو پنجره یک لوگوی بزرگ مازراتی به چشم میخورد، دو طرف جلو پنجره نیز هواکش هایی گرد تعبیه شده اند. چراغ های بزرگ روی گلگیر ورم کرده ای قرار گرفته اند که به نظر میرسد تا انتهای خودرو ادامه پیدا میکنند. یک هواکش بزرگ هم وسط کاپوت قرار گرفته است. گلگیر عقب نیز با چهار شکاف روی آن بسیار زیبا به نظر میرسد.
طراحی داخلی
در مورد طراحی داخلی میتوان گفت همه چیز بی عیب و نقص است. وسط غربیلک فرمان سه پره ای، شش پرچ وجود دارد که وسط آن ها لوگوی مازراتی خودنمایی میکند. سه عقربه شمار با حاشیه هایی از جنس کروم جلوی غربیلک فرمان قرار گرفته اند و بسیار با شکوه هستند.
صندلی های سرخ رنگ نیز قدرت بالای خودرو را به نمایش میگذارند. شاسی را به آسانی میتوان دید، دسته دنده هیچ روکشی ندارد، پدال های فلزی سوراخ دار نیز از زیبایی خاصی برخوردارند.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران مازراتی 450S را یک موتور 8 سیلندر تأمین میکند که 5,657 سی سی حجم دارد. این موتور تنفس طبیعی قادر است 520 اسب بخار نیرو تولید کند، سوخت را هم یک کاربراتور Weber 45 IDM در اختیار موتور قرار میدهد و نیروی موتور به یک گیربکس پنج سرعته منتقل میشود. فاصله بین محورها 2,360 میلی متر (حدود 92 اینچ) است که باعث میشود خودرو هنگام شتاب گیری از ثبات و پایداری خوبی برخوردار باشد. با این که این خودرو نادر و کمیاب است، نمایشگاه داران تخمین میزنند قیمت آن چیزی بین 5.5 تا 8 میلیون دلار باشد. تصاحب کردن این قطعه منحصر به فرد از تاریخ واقعاً پول و شهامت زیادی میخواهد.
رقبا
با در نظر گرفتن این واقعیت که فقط چهار دستگاه از چنین خودروهایی در طول تاریخ تولید شده اند، میتوان فراری 335S را سرسخت ترین رقیب مازراتی 450S محسوب میشود. فراری 335S به یک موتور 12 سیلندر مجهز است که 4,023 سی سی حجم دارد و قادر است 390 اسب بخار نیرو تولید کند. این خودرو طعم برنده شدن در مسابقات گرند پری ونزوئلا را نیز چشیده است. فراری 335S زیبا و جذاب است و زیاد به جزییات پرداخته است، تاریخچه معتبری هم پشت سرش دارد.
نتیجه گیری
مازراتی 450S در تاریخ تکامل موتورهای 8 سیلندر مازراتی از جایگاه خاصی برخوردار است. این خودرو زیباست و به همه ریزه کاری ها توجه کرده است. هنوز موتور اصلی ساخت کمپانی مازراتی روی آن نصب است و دست نخورده باقی مانده است؛ گویی یک نفر با ماشین زمان آن را از گذشته به امروز آورده است. خریدن این خودرو به پول زیادی احتیاج دارد، علاوه براین، مراقبت و نگهداری زیادی هم میطلبد؛ از طرفی، برای مالکش افتخار و شهرت به ارمغان خواهد آورد چون صاحب بخشی از تاریخ خواهد بود.