در نمایشگاه خودرو نیویورک، دوج چلنجر و دوج چارجر مدل 2015 با ظاهر کاملاً جدیدشان، گل های سر سبد نمایشگاه بودند. برخلاف چهره ظاهری دوج چارجر که تغییر زیادی کرده است، دوج چلنجر تغییرات کمی کرده است، با این حال میتوان گفت عزمش را جزم کرده است تا از مدل قبلی اش جذاب تر باشد. شاید یکی از دلایلی که افراد جذب دوج چارجر میشوند این باشد که بسیاری از جزییاتش را از دوج Dart قرض گرفته است. میتوان گفت ظاهر دوج چلنجر 392HEMI Scat Pake Shaker از دوج های دهه 70 میلادی الهام گرفته است ولی کابین داخلی بسیار مدرن و امروزی است.
همانطور که از اسمش پیداست، این خودرو ترکیبی است از دوج Scat Pack و دوج Shaker که از موتور هشت سیلندر و 6.4 لیتری HEMI استفاده میکند. در مجموع میتوان گفت این خودرو عضلانی تصمیم دارد سال آینده توجه هواداران خودروهای کلاسیک را به سوی خودش جلب کند.
طراحی بدنه
مدل 2015 دوج چلنجر 392HEMI Scat Pake Shaker طراحی بدنه اش را از دوج چلنجر مدل 1971 الهام گرفته است، به همین خاطر از مدل 2014 تهاجمی تر است. این مدل واقعاً از همه مزایای دوج Shaker و دوج Scat Pack بهره میبرد، علاوه بر این از رینگ های آلومینیومی 20 اینچی بهره میبرد که دارای پوششی به رنگ سیاه براق هستند.
این خودرو روی گلگیرهایش تصویر یک زنبور وزوزو را دارد که ما را به یاد مدل Super Bee میاندازد که بین سال های 1968 و 1971 به بازار عرضه شد. دوج چلنجر 392HEMI Scat Pake Shaker را میتوان به هر رنگی سفارش داد، رنگ های کاملاً جدید B5 Blue و Sublime Green نیز در اختیار خریداران قرار میگیرند.
طراحی داخلی
در کابین داخلی مدل 2015، تغییرات کمی صورت گرفته است. شاید بتوان گفت تنها تغییر این است که روکش صندلی ها از چرم سوراخ دار هستند و لوگوی Shaker روی پشت سری ها گلدوزی شده است. موارد دیگری که در کابین داخلی به چشم میخورند عبارتند از: غربیلک فرمان اسپرت، پدال هایی کاملاً متفاوت، آرم Shaker بر روی داشبورد و تزیینات سیاه رنگ در قسمت های مختلف کابین. علاوه بر این موارد یک صفحه نمایشگر 7 اینچی نیز وسط داشبورد به چشم میخورد.
موتور
دوج چلنجر 392HEMI Scat Pake Shaker مدل 2015 دارای حجیم ترین موتوری است که تاکنون روی خودروهای دوج سوار شده است. هنوز در مورد این موتور 8 سیلندر 6.4 اطلاعات موثقی در دست نیست ولی کمپانی سازنده مدعی است قرار بر این است که 485 اسب بخار نیرو و حدود 644 نیوتن متر گشتاور از این موتور بیرون کشیده شود. اگر واقعاً این طور باشد، میتوان گفت این موتور نسبت به موتور مدل SRT از 15 اسب بخار نیرو و حدود 7 نیوتن متر گشتاور بیشتر برخوردار است. این میزان از قدرت و گشتاور، این دوج چلنجر جدید را قادر میسازد ظرف 4.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، به این ترتیب انتظار میرود این خودرو ظرف 12 ثانیه مسافت 400 متر را بپیماید. این خودرو نیز مانند سایر مدل های دوج چلنجر، با یک گیربکس شش سرعته دستی و یا گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF به بازار عرضه خواهد شد. بهتر است بدانید دوج چلنجر 392HEMI Scat Pake Shaker به صورت استاندارد از پکیج Super Track بهره میبرد. این پکیج شامل این موارد است: سیستم تعلیق ارتقاء یافته، ترمز و سیستم فرمان ارتقاء یافته، سیستم کنترل پایداری و تایرهای عملکرد بالای Goodyear Eagle F1. قیمت این محصول جدید از کمپانی دوج هنوز مشخص نیست ولی پیش بینی میشود قیمت آن کمتر از 40,000 دلار نباشد.
رقبا
شورولت کامارو SS: شاید بتوان گفت دوج چلنجر هیچ رقیب سرسختی ندارد به جز رقبایی از کمپانی شورولت مانند شورولت کامارو 2SS و شورولت کامارو ZL1. شورولت کامارو ZL1 به یک موتور هشت سیلندر 6.2 لیتری مجهز است که 426 اسب بخار نیرو و حدود 569 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قیمت پایه آن هم از 36,150 دلار شروع میشود. از طرفی، شورولت کامارو SS نیروی کمتری تولید میکند و شتاب صفر تا صد آن هم بیشتر است و به حدود 5 ثانیه میرسد. این خودرو با دو گیربکس به بازار عرضه میشود. یک گیربکس شش سرعته دستی که به صورت استاندارد اراءه میشود و یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک که به صورت سفارشی قابل خریداری است. دوج چلنجر با گیربکس اتوماتیک هشت سرعته، جذاب تر به نظر میرسد ولی باید صبر کرد و دید گیربکس جدید ZF چه عملکردی از خودش نشان میدهد، از طرفی، شورولت کامارو در سال 2014 تغییر چهره داده است و شاید در جلب مشتریان موفق تر باشد.
فورد موستانگ GT: فورد موستانگ GT مدل 2015 دارای موتوری است که حدود 420 اسب بخار نیرو 529 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که کمی از موتور دوج چلنجر قوی تر است، ولی انتظار میرود موستانگ GT جدید عملکردی بهتر از فورد موستانگ Boss 302 داشته باشد. اگر پکیج Performance را برای فورد موستانگ GT خریداری کنید روی جاده از عملکرد و ثبات بیشتری برخوردار خواهید شد. این فورد موستانگ بازنگری شده، بر خلاف دوج چلنجر از یک سیستم تعلیق مستقل و تجهیزات پیشرفته جدیدی بهره میبرد. قیمت آن هم حدود 40,000 دلار تخمین زده میشود. بهتر است بدانید نسل ششم این اسب قوی، سال آینده به یک موتور نیرومندتر مجهز خواهد شد که تمام قد رو در روی دوج چلنجر مدل 2015 خواهد ایستاد ولی هنوز اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد آن در دست نیست.
نتیجه گیری
دوج چلنجر مدرن و امروزی، میراث بزرگی دارد که میتواند به آن تکیه کند. کمپانی دوج از این واقعیت آگاه است و ویژگی های بارز مدل های Scat Pack و Shaker را برداشته و در قالب یک خودرو عضلانی جدید ریخته است. تا زمانی که از دوج چلنجر SRT که از موتوری 8 سیلندر بهره میبرد رونمایی شود، دوج چلنجر 392HEMI Scat Pake Shaker جذاب ترین و محبوب ترین خودروی این کمپانی باقی خواهد ماند.