بازار خودرو همزمان با شروع ماه محرم، به رسم هر سال با كاهش معاملات همراه شده است؛ این در حالی است که به گفته برخی مسوولان فروش در شرکتهای خودروساز، فروش خودرو در نمایندگیها با رشد 37 تا 40 درصدی همراه شده است.
به گفته فعالان بازار اگرچه کاهش خرید و فروش خودرو در این برهه از سال اتفاقی قابل پیشبینی است، اما بازار خودرو در حالی وارد این دوره شده است كه اتفاقات هفته گذشته نشانههایی از رونق معاملات در این بازار به همراه داشت. بر این اساس بازار خودرو طی این هفته از رونقی نسبی كه در هفته گذشته تجربه كرده بود، اندكی فاصله گرفت تا به این ترتیب قیمتها همچنان با ثبات و در برخی خودروها با كاهش اندك همراه باشند. به گفته فعالان بازار، اگرچه معاملات روند كندی به خود گرفتهاند اما قیمتها با كاهش چندانی همراه نشدهاند زیرا قیمتها هماكنون در كف قرار دارند و كاهش بیش از این به معنای زیان فروشندگان خودرو خواهد بود. آنطور كه از بازار شنیده میشود، فروشندگان خودرو پای قیمتهای فعلی ایستادهاند و حاضر به کاهش آن نیستند؛ اما با این وجود برخی محصولات داخلی با كاهش قیمت اندكی همراه بودهاند.
اما بازار خودرو در این هفته در حالی با افت معاملات همراه بوده است كه معاون بازاریابی و فروش یكی از خودروسازان بزرگ كشور، فروش كارخانهای خودروسازان را طی این هفته خوب ارزیابی میكند. او در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» در رابطه با تغییرات فروش خودروسازان در كارخانه میگوید: آمار فروش نشان میدهد كه این هفته یكی از خودروسازان بین 37 تا 40 درصد رشد فروش داشته است كه این به معنای بهبود فروش خودروسازان در كارخانه است. با كنار هم گذاشتن گفتههای این مدیر و اتفاقاتی كه بازار را بهنوعی از معاملات دور كرده است، میتوان به این نتیجه رسید كه اگرچه آغاز ماه محرم دلیلی بر كاهش معاملات خودرو بوده است، اما همین كاهش معاملات و كاهش فاصله قیمتها در كارخانه و بازار نیز بهنوعی سبب مراجعه مشتریان به كارخانه برای خرید خودرو شده است.
این مدیربازاریابی و فروش اما در كنار اشاره به این نكته كه رشد فروش در كارخانه نشاندهنده حركت مردم به سمت خرید از كارخانه است، میگوید: یكی از دلایلی كه باعث رشد خرید از كارخانه شده است، جو حاصل از مذاكرات هستهای است؛ زیرا این پیشبینی وجود دارد كه اگر توافقات با نتایج خوبی همراه نباشد، بار دیگر تولید خودرو با كاهش همراه خواهد شد، در چنین فضایی با توجه به ثبات قیمت و همچنین كم شدن فاصله قیمتها در كارخانه و بازار مشتریان ترجیح میدهند خرید خود از كارخانه را ادامه دهند.
نكته بعدی از نگاه این مدیر فروش این است كه با توجه به نزدیك شدن به انتهای سال، این تصور در میان مشتریان وجود دارد كه به دنبال افزایش تقاضا در بازار، قیمتها نیز رشد خواهند كرد؛ بنابراین بهتر است تا زمانیكه بازار در دوره آرامش به سر میبرد، خرید خود را از كارخانه انجام دهند.
یكهتازی تندر در بازاری آرام
هرچند بازار خودرو این روزها را آرام سپری میكند، اما تندر 90 از این قاعده مستثنی است و برای تعیین قیمت روال خود را دارد. آنطور كه شنیده میشود تولید این خودرو به دلیل كمبود برخی قطعات مانند جعبه دنده به كندی پیش میرود. مدیر بازاریابی و فروش ایرانخودرو نیز در رابطه با تولید تندر 90 اتومات و دستی به «دنیای اقتصاد» میگوید: در حال حاضر تولید مدل دنده اتومات این خودرو متوقف است و تولید مدل دستی نیز به كندی در حال انجام است. به گفته عبدالله بابایی ایرانخودرو هماكنون با تعهدی 2 هزار دستگاهی برای تندر همراه است. این خودرو پر طرفدار در بازار، این روزها در مدل اتومات خود 53 میلیون تومان قیمت دارد كه نشاندهنده اختلاف قیمت 7 میلیون تومانی این خودرو در كارخانه و بازار است.
مدل E2 این خودرو كه در پارسخودرو تولید میشود 42 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد و تندر ایرانخودرو نیز 42 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
دیگر مدل تندر، یعنی پارستندر هم كه در واقع فیس لیفتی از این خودرو است 42 میلیون تومان قیمت دارد.
اما از تندرها كه این روزها یكهتازان بازار هستند بگذریم، به دیگر خانواده فرانسوی بازار یعنی پژو میرسیم. پژو 206 تیپ 5 طی این هفته با 100 هزار تومان كاهش قیمت به 36میلیون و 600 هزار تومان رسید و دیگر مدل آن یعنی V8 نیز روی قیمت 37 میلیون و 100هزار تومان ثابت باقی مانده است.
پژو 405 بنزینی نیز در بازار این هفته بین 29 تا 30 میلیون تومان قیمت داشته است. دیگر مدل 405 كه اس.ال.ایكس خوانده میشود این هفته 500 هزار تومان كاهش قیمت داشته است تا به قیمت 31 میلیون و 500 هزار تومان برسد. پژو پارس سال بنزینی نیز قیمتی برابر با 35 میلیون تومان دارد كه نشاندهنده رشدی 100 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته است. این خودرو در مدل 2 ایربگ با قیمت 38 میلیون تومان قابل معامله است. پژو پارس ال.ایكس با موتور TU5 نیز در بازار افتی 500 هزار تومانی را تجربه كرده است تا به 42 میلیون تومان برسد.
اما نگاهی به قیمت خانواده سمند نشان میدهد كه مدل ال.ایكس این خانواده كه در هفته گذشته با كاهش قیمت همراه بوده است، این هفته رشدی 100 هزار تومانی داشته و به 29 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. دیگر مدل سمند؛ یعنی سورن ای.ال.ایكس كه به خودرویی بدفروش در میان فعالان بازار مشهور است، طی این هفته قیمتی برابر با 36میلیون تومان داشته است. رانا كه عضو جوان خانواده سمند به شمار میرود، این روزها 500 هزار تومان زیر قیمت كارخانه در بازار قابل معامله است، آنطور كه فعالان بازار میگویند قیمت این خودرو در بازار برابر با 32میلیون و 500 هزار تومان است.
اما پرایدها در بازاری كه فعالان آن را آرام توصیف میكنند تا حدودی ثبات قیمت خود را حفظ كردهاند. پراید 111 طی هفته جاری نسبت به قبل تغییری نداشته و روی 20 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است. مدل 131 این خودرو نیز همچنان روی 20میلیون و 500 هزار تومان است در حالیكه مدل 132 آن با 300 هزار تومان كاهش قیمت به 19 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. تیبا هم خودرویی است كه 100 هزار تومان كاهش قیمت داشته و هماكنون با قیمت 24 میلیون و 100 هزار تومان معامله میشود؛ این در حالی است كه تیبا 2 كه مدلهاچبك این خودرو است هماكنون در بازار قیمتی برابر با 27 میلیون و 200 هزار تومان دارد كه نشان از اختلاف قیمت 300 هزار تومانی این خودرو در كارخانه و بازار دارد.