برای جذاب تر شدن مسابقه هفته شماره 79 و مشارکت شما کاربران در مشخص کردن نفرات برنده، تصمیم گرفتیم تا یک بازی قرعه کشی تدارک ببینیم. ناگفته نماند که یکی از اصلی ترین اهدافمان جلوگیری از ایجاد هرگونه شک و شبه ای در تعیین برندگان مسابقه بوده است. همه کاربران می توانند در تعیین نفرات برنده همکاری کنند، کافی است وارد سایت شده و یا در سایت ثبت نام کنید.
نحوه انتخاب برندگان مسابقات هفتگی:
در آخر این پست لیست کاربرانی را که پاسخ صحیح داده اند را مشاهده می کنید. به هر کاربر بر اساس پاسخ درست به هر سوال و به ترتیب زمان پاسخگوئی یک شماره شانس اختصاص داده شده است که در کنار نام وی نمایش داده می شود. هر کاربر می تواند عددی از بین 1 تا 9 را انتخاب کرده و آن را در زیر همین پست و در قسمت نظرات ارسال کند. در پایان روز پنج شنبه، تمامی اعداد انتخاب شده توسط کاربران جمع زده خواهد شد. اولین برنده کسی است که مجموع اعداد به دست آمده، شماره شانس وی را نمایش می دهد. دومین و سومین برنده از ضرب این عدد، به ترتیب در 2 و 3 به دست خواهد آمد.
سؤال این هفته:
پنج اجزای ECU را نام برده و در مورد آنها توضیح دهید؟
پاسخ مسابقه:
- مبدل های آنالوگ به دیجیتال: این دستگاه خروجی های برخی از سنسورها در خودرو همانند سنسور اکسیژن را میخواند. خروجی سنسور اکسیژن یک ولتاژ آنالوگ، معمولا بین 0 و 1.1 ولت است؛ به این دلیل که این ریزپردازنده تنها اعداد دیجیتال را میشناسد، این مبدل ها این ولتاژ را به یک عدد 10 بیتی دیجیتالی تبدیل میکنند.
- خروجی های دیجیتال سطح بالا: در اغلب خودروهای امروزی، ECU نقش شمع، باز و بسته کردن سیستم تزریق سوخت و روشن و خاموش کردن فن خنک کننده را دارد؛ برای انجام تمامی این اعمال به خروجی های دیجیتال نیاز است. این خروجی یا خاموش است، یا روشن و هیچگونه حد وسطی برای آن وجود ندارد. به عنوان مثال، خروجی کنترل کننده فن خنک کننده ممکن است 12 ولت و 0.5 آمپلی فایر در زمان روشن بودن و 0 ولت در زمان خاموشی آن باشد. خود خروجی دیجیتال نیز، همانند یک تقویت کننده میباشد. میزان قدرت ناچیزی که ریزپردازنده تولید میکند، با فراهم آوردن نیروی ترانزیستور، میزان نیروی بیشتری در اختیار رله فن خنک کننده قرار میدهد و بدین ترتیب، فن خنک کننده به حرکت درمیآید.
- مبدل دیجیتال به آنالوگ: برخی مواقع ECU باید خروجی ولتاژ آنالوگ را برای اجزای موتور فراهم کند. از آنجا که ریزپردازنده روی ECU یک دستگاه دیجیتالی است، به اجزایی برای تبدیل اعداد دیجیتال به ولتاژ آنالوگ نیاز دارد.
- سیگنال تنظیم کننده: برخی اوقات ورودی ها یا خروجی ها قبل از خوانده شدن به تطبیق نیاز دارند. به عنوان مثال، مبدل آنالوگ به دیجیتال که ولتاژ را از سنسور اکسیژن میخواند، ممکن است برای خواندن سیگنال 0 تا 5 ولت ایجاد شده باشد، اما خروجی سنسور اکسیژن سیگنال 0 تا 1.1 ولت باشد. سیگنال تنظیم کننده، مداری است که میزان سیگنال ورودی و خروجی را تنظیم میکند. به عنوان مثال، اگر سیگنال تنظیم کننده، ولتاژ سنسور اکسیژن را 4 برابر کند، ما سیگنال 0 تا 4.4 ولت را دریافت میکنیم که امکان خواندن دقیق تر ولتاژ را به مبدل آنالوگ به دیجیتال میدهد.
- تراشه های ارتباطی: این تراشه ها استانداردهای ارتباطی متعددی را که در خودرو استفاده میشود، به مرحله عمل درمیآورند . استانداردهای متعددی برای کاربرد وجود دارد، اما یکی از آنهایی که بر ارتباطات داخلی کنترل خودرو مشرف است، شبکه منطقه کنترل گر (CAN) نام دارد. این استاندارد ارتباطی امکان سرعت ارتباطی بالا تا 500 کیلوبیت در هر ثانیه را فراهم میکند که این میزان سریعتر از استانداردهای قدیمی است. این سرعت الزامی است، زیرا برخی اطلاعات واحدهای ارتباطی صدها بار در ثانیه بین گذرگاه ها جا به جا میشوند. گذرگاه CAN تنها از دو سیم برای ارتباط استفاده میکند.
شرکت کنندگان در قرعه کشی