شرط ایران خودرو در سکوت پژو

شرط ایران خودرو در سکوت پژو

مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو روز گذشته و در مراسم رونمایی از توليد 206 تيپ2 گفت: پژو باید بداند تنها در صورتی می‌تواند بار ديگر به بازار ایران بازگردد که در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کند. هاشم يكه‌زارع در جمع مسوولان و خبرنگاران در حالي اين پيغام را به پژو و ديگر شركاي خارجي (رنو و سوزوكي) اعلام كرد كه مذاكرات هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5 و موفقيت آن به عنوان شرط شركاي خارجي، اگرچه مسير مثبتي را طي مي‌كند، اما همچنان نتيجه مشخصي در پي نداشته است. مذاكرات نیمه تمام هسته‌اي و درخواست خودروسازان براي سرمايه‌گذاري شركاي خارجي در ایران در حالي است كه طرف‌هاي خارجي براي شفاف كردن مذاكرات خود با خودروسازان به رفع تحريم‌ها عليه صنعت خودرو اكتفا نكرده‌اند و همچنان در انتظار روشن شدن نتايج قطعي مذاكرات هسته‌اي و شرايط بين‌المللي ايران هستند. اما شرط سرمايه‌گذاري براي ورود شركاي خارجي به صنعت خودرو کشور در حالي است كه موضوع "درجا زدن صنعت خودرو طي 12 سال گذشته" نيز از سوي يكه‌زارع در مراسم ياد شده مطرح شد. او در حالي تاکید می‌کند كه "در ۱۲ سال گذشته اتفاقی در توسعه صنعت خودرو نیفتاده است" كه به برنامه‌هايي براي توليد محصولات جديد بر پايه پلت‌فرم‌هاي داخلي نيز اشاره مي‌كند.  اما از آنجا  كه عدم تحرك صنعت خودرو به سمت توليد محصولاتي جديد با تكنولوژي روز دنيا طي سال‌هاي گذشته مورد اعتراف خود خودروسازان نيز هست، اين سوال مطرح مي‌شود خودروسازاني كه طي سال‌هاي گذشته و در كنار شركاي خارجي خود موفق به پيش بردن برنامه‌هايي از قبيل توسعه محصول يا طراحي و ساخت پلت‌فرم نشدند، حالا و در حالي كه هيچ‌يك از اين شركا را در كنار خود ندارند، چه برنامه‌اي براي پيش‌برد اهداف خود خواهند داشت؟ اگرچه به گفته خودروسازان اعمال تحريم عليه صنعت خودرو آنها را خودكفاتر از گذشته كرده است و يكه‌زارع نيز در اين زمينه تاكيد كرد که "برنامه‌هاي صنعت خودرو با فرض ادامه شرايط تحريم تنظيم شده است"، اما واقعيت صنعت خودرو در دنيا اين است كه پيشبرد برنامه‌هايي براي تنوع محصول يا توليد پلت‌فرم بدون همكاري يا همفكري يك شريك خارجي ممكن نخواهد بود. در اين زمينه یک كارشناس صنعت خودرو با توجه به اظهارات یکه‌زارع  عقيده دارد که به‌نظر مي‌رسد اطمينان خودروسازان براي ادامه برنامه‌هاي توليدي خود بدون حضور شركاي غربي، با حضور چيني‌ها در صنعت خودروي ايران توجيه مي‌شود.

 

داخلي‌سازي  قيمت را کاهش نمی دهد

اما مديرعامل گروه خودروسازي ايران‌خودرو در ادامه مراسم آغاز خط توليد پژو 206 تيپ دو با موتور TU3 با تاکید بر اینکه کاهش ارزبری ناشی از داخلی‌سازی خودروی 206 تاثیری بر قیمت تمام شده این خودرو در بازار نخواهد داشت، گفت: این خودرو بعد از حل مشکلات شماره‌گذاری ظرف 20 روز آینده وارد بازار خواهد شد.  يكه‌زارع در رابطه با قيمت اين خودرو ادامه داد: ارزی که در فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت برای پژو 206 در نظر گرفته شده بود، ارز مبادله‌ای بود که خودروسازان هیچ‌گاه از ارز مبادله‌ای استفاده نکرده و ارز آزاد را از بازار تهیه کرده بودند؛ بنابراین هم‌اکنون با توجه به ساخت داخل این خودرو، قیمت پژو 206 تغییری نخواهد کرد. او ادامه داد: قیمت‌هایی که هم‌اکنون برای خودروی 206 اعمال می‌شود، با توجه به داخلی‌سازی تنها به قیمت تمام شده نزدیک‌تر شده است. به گفته يكه‌زارع در حال حاضر روزانه 400 دستگاه از این خودرو به توليد مي‌رسد كه در آينده براساس نیاز مشتری با موتور TU3 یا TU5 عرضه خواهد شد.

 

هر 6 ماه يك محصول جديد

یکه‌زارع در ادامه با تاکید براینکه امسال به کیفیت خدمات پس از فروش و صادرات خودرو توجه ویژه‌ای داریم تصریح کرد: بنا داریم هر 6 ماه یک محصول جدید را به بازار معرفی کنیم و هر سه سال یک موتور خانواده جدید را رونمایی کنیم. او نيمه دوم سال 94 را زمان آغاز برنامه ياد شده اعلام كرد و گفت: پژو 405 از انتهاي سال آينده از چرخه توليد خارج خواهد شد و برنامه‌هاي توسعه محصول و خروج خودروهاي قديمي به تدريج ادامه خواهد يافت. او همچنين از تولید اولین پلت‌فرم با قوای محرکه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و دو سال آینده را زماني دانست كه در آن زمان صنعت خودروي ايران پلت‌فرم با قوای محرکه خود را خواهد داشت؛ به‌نحوی‌که هیچ پلت‌فرم دیگری در ایران به جز پلت‌فرم داخلی اجرا نخواهد شد. 

 

افزايش گارانتي داخلي‌ها به 3 سال

یکه‌زارع در رابطه با بحث كيفيت خودروهاي داخلي گفت: برنامه ارتقای كيفيت خودروهاي داخلي در دست اجراست و ما براي اينكه نشان دهيم به كيفيت محصولات توليدي خود اعتقاد داريم، طي يك برنامه زمان‌بندي‌شده قصد داريم گارانتي قواي محركه را به 5 سال و گارانتي خودروهاي داخلي را نيز به 3 سال افزايش دهيم. او در رابطه با مشكل ايجاد شده در رابطه با شماره‌گذاري خودروهاي داخلي به دليل نداشتن كپسول آتش‌نشاني نيز گفت: در هيچ جاي دنيا نصب كپسول آتش‌نشاني بر روي خودروهاي توليدي قانوني اجباري نيست؛ بلكه نصب آن به‌صورت آپشن در اختيار خريدار است، ما نيز تلاش داريم اين استاندارد را از حالت اجبار خارج و به‌صورت يك آپشن عرضه كنيم. مديرعامل ايران‌خودرو در ادامه اين مراسم به اين موضوع اشاره كرد كه در سال‌های گذشته توجه صنعت خودرو کشور به میزان یا تیراژ تولید بوده و کمتر به موضوع کیفیت و صادرات اهميت داده شده است. او با اشاره به اين موضوع گفت: در سال‌های گذشته ما مدیران را بر اساس تیراژ محصول ارزیابی می‌کردیم که این مساله زمینه غفلت صنعت خودرو را از کیفیت و تنوع محصول فراهم آورد، به طوري كه با اعمال تحريم‌ها روی خودروهای تجاری در سال 89 و تشديد اين تحريم‌ها روي خودروهاي سواري در سال 90، به دليل نبود پشتوانه قوی در صنعت خودرو کشور مشکلات فراوانی برای تولید اين خودروها ایجاد شد. يكه‌زارع در عين حال اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد تنها 30 درصد مشکلات صنعت خودرو ایران به تحریم‌ها ارتباط دارد و مابقی مشکلات را باید در جاهای دیگر جست‌وجو کرد.به گفته يكه‌زارع، ايران‌خودرو با وجود رشد توليدي كه طي 6 ماه ابتدايي امسال در توليد به ثبت رسانده است تاكنون حتی یک ریال از بانک‌ها برای توسعه تولید خود دریافت نکرده‌ است و در یک سال گذشته نيز 500 الی 600 میلیارد تومان از بدهی‌های خود را به بانک پرداخت کرده‌ است. مدیرعامل ایران‌خودرو همچنين از قطعه‌سازان براي همكاري با خودروسازان تشكر كرد و گفت: امروز زمان آن فرا رسیده که از شرکت‌های قطعه ساز تشکر کنم؛ چرا‌که تمام بار تولید روزانه دو هزار و 500 دستگاه خودروی داخل برعهده این شرکت‌ها است. او ادامه داد: این درحالی است که در گذشته از تولید روزانه 2 هزار و 700 دستگاه خودرو تولید 1800 دستگاه آن بر دوش شرکت‌های قطعه‌ساز بوده است.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : ایران خودرو , پژو 206 , پژو , رنو , سوزوکی , مذاکرات هسته ای , گروه 1+5 , پلت فرم , پژو 405 , TU5 , TU3 , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

حیدر
0

تا وقتی که دولت سهم عمده ای داره توی صنعت بخصوص خودرو اوضاع همینه چرا؟؟؟؟؟چون دولت میتونه اعمال نفوذ بکنه برای جذب نیروهای جدید خودش توی صنعت یه نمونه هم اینکه حیدری مجری شبکه یک توی یکی از برنامه ای مناظره که در مورد خودرو و دلیل بالا بودن قیمتش بود گفت زمانی که وزیر سابق صنعت و عدن داشت میرفت بهش گفتم تو این مدت نیروی کار هم برشما تحمیل شد گفت بیش از هفت هزار نیروی کار از طرف نمایندگان مجلس بر من تحمیل شد و جالب اینجا بوده که طرفو میزاشته مدیر یه قسمتی فرداش از مجلس زنگ میزدن که اگه فلانی پستش کمتر از معاونت باشه وزیرو استیضاح میکنیم !!!!!!!!!حالا شما حساب کن که این مقدار نیرو چه هزینه ای تحمیل میکنه و قراره از کجا حقوق اینا تامین بشه؟؟؟؟؟؟؟؟راهی به غیر از جیب مردم سراغ دارین؟؟
10:54  1393/07/23
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
1

یه جملش بد جوری روی اعصاب منه!
ارزی که در فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت برای پژو 206 در نظر گرفته شده بود، ارز مبادله‌ای بود که خودروسازان هیچ‌گاه از ارز مبادله‌ای استفاده نکرده و ارز آزاد را از بازار تهیه کرده بودند
اینا دارن به بهانه تهیه ارز ازاد از بازار خودرو هاشون رو به قیمت ارز ازاد میفروشن!!
06:23  1393/07/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
M j s : من ۲۰ اسفند تکمیل کردم ۳۱ مرداد فاکتور شده مدارک هم اومده هنوز تحویل نگرفتم
جعفر : تارا دستی سفید ۱۳ شهریورفاکتور شده
S3 خاکستری تهران : هنوز خیلی مونده تا کاراتون انجام بشه بنظر من حالا حالاها اصلا به ماشین فکر نکنید. من که اسفند نوشتم هنوز خبری از ماشینم نیست
علی حاج محمد حسینی : چقدر یه شرکت خودرو سازی بی مسئولیت و دروغگو میتونه باشه من تیر ماه سال گذشته ثبت نام ساینا دوگانه کردم ‌که الان هفتادو دو روزه که مابقی پول را هموواریز کردیم ولی نه جوابی به ميدند و نه ماشین را آخه این چه مدیریتی که این شرکت داره چرا اینقده مردم آزاری میکنید من با همون ماشین داغون قبلی داشتم اسنپ کار می‌کردم گفتم ماشین را بفروشم که با ماشین بهتر،درآمد بهتری برای زن و بچه ام داشته باشم که الان چهارده ماهه که دارم کارگری میکنم ولی این از خدا بی خبرا ماشین منو ندادن خدا از سرتون نگذره.
X5 : موضوع به این سادگی هم نمیدونی
نازنین : سلام من 19اسفند 199میلیون ریختم الان برای بقیه پول باید چقدر پرداخت کنم فاکتور زده بود مهر ماه
سالار : پس خوشبحال کسانی که سایناثبت نام کرده بودن..چون الان میرن پول واریز میکنن
دادا : تو که به قول خودت اتومات نوشتی.. اینجا چیکار میکنی؟ معلومه حرفات دروغه همه
t8 : ارسال پلاک یعنی چی مگه با ماشین نمیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 22 : سلام وقت بخیر موعود تحویل شما کی بود در ضمن مبارکتون باشه
پارس tu5 : سلام هانیه خانم من الان پژو tu5 مدل 403 دارم من زمستان 402 بودم تبدیل زدم به سورن و پیامک تبدیل مجدد اومد رفت تفاوت پرداخت کردم دیدم پژو tu5 والان سه ماه زیر پامه
s7 : من طرح پیش فروش بودم.31 تیر زمان تحویل بوده تازه 29 شهریور فاکتور شده
رسول ef7p دستی پیش ت31 مرداد : جواب به آقا مصطفی و دوستان عزیز که در مورد نحوه ی محاسبه مبلغ سود تأخیر سوال داشتند سود تأخیر برای پیش فروش ها 1%کل مبلغ واریزی است 561/480/000×1%=5/614/800میلیون ماهانه این مبلغ تقسیم بر 30 روز کنید که میشه روزی تقریبا 187 هزار تومان، برای بدست آوردن مبلغ تأخیر 187 هزار تومان ضربدر تعداد روز تأخیر( از تاریخ تحویل تا روزی که فاکتور شده) مثل خودم که 187 هزار تومان ×29 روز = که شده مبلغ 5/537/000 همین روش برای دوستان فروش فو ری ها البته با سود 3% کل مبلغ واریزی محاسبه می‌شود.
ایکس33 فر‌وغ : با سلام احترام دوستان قدیمی. بنده تحویلم 16 مرداد بوده همه فکنم حفظید دیگه😂😂 میخاستم بپرسم کسی 16 مرداد مجوز خورده؟؟؟؟؟ اگر خورده بگه ؟؟؟ سپاس
ایکس 22 پرو نمایندگی بندر عباس : سلام امروز 200کیلومتر رانندگی کردم ماشین راحتی هست دنده راحت
شیراز 22 زارع : درود ،،خرید نقدی 15 اسفند تحویل سیستمی 6مرداد فعلا خبری از ماشین نیست ،خدا لعنت کنه سران مملکت رو ،،،،اقایون فرمول تاخیر چجوری حساب میکنن این خدا زدها،،،
x22 : آقای سعید تیگو 8 از روز قرارداد روزهای کاری رو میشمارن توی اروپا هم روزهای کاری در هفته 5 روزه یعنی از دوشنبه تا جمعه و شنبه و یکشنبه روزهای کاری نیستن اینجا هم همینطور پنجشنبه و جمعه روزهای کاری نیستن. این تو قرارداد اومده روزهای کاری و باید میپرسیدی. من نپرسیده میدونستم پنجشنبه جمعه روزهای کاری نیستن. ادعایی ندارم ولی وقتی قرارداد میذارن جلوتون دیگه چه لاستیک اتیش بزنین چه نزنین فایده نداره
مجید از تهران : عزیزمی 🎀
محسن : بله درسته منظورم دعوتنامه تکمیل وجه هست