هدف خودروسازان این است که هر محصولی به بازار عرضه میکنند عالی و بی کم و کاست باشد ولی گاهی اوقات همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود و دسته گل هایی به آب داده میشود. در ادامه مطلب چند خودرو به شما معرفی خواهیم کرد که بر چسب "افتضاح" بر آن ها زده شده است.
Edsel
شاید یکی از معروف ترین افتضاح های صنعت خودروسازی، خودرویی به نام Edsel باشد که البته از دید مهندسی زیاد هم بد نبود. این خودرو بین سال های 1958 تا 1960 توسط کمپانی فورد تولید شد و شبیه سایر خودروهایی بود که اواخر دهه 50 تولید میشدند. متأسفانه جلو پنجره آن تداعی کننده یوغی بود که بر گردن اسب ها میانداختند و به آن چهره ای ناخوشایند میداد و حرف و حدیث درباره اش زیاد بود. نوامبر سال 1959 بود که کمپانی فورد عطای تولید این خودرو را به لقایش بخشید.
Plymouth و دوج مدل 1962
حدود 15 سال قبل از این که "کوچک سازی" در کارخانه های مستقر در دیترویت متداول شود، کمپانی کرایسلر تلاش کرد دو خودرو کوچک و ارزان قیمت روانه بازار کند. البته آن دوره هنوز دوره ای بود که میگفتند: ماشین هرچه بزرگتر بهتر.
AMC Pacer
این خودرو بین سال های 1975 تا 1980 تولید شد. در آن دوره کمپانی جنرال موتورز تصمیم گرفت یک خودرو هاچ بک با موتور دوار تولید کند ولی متأسفانه این محصول خیلی عجیب و غریب از آب در آمد.
DeLorean DMC-12
وقتی جان زی. دلوریان (John Z.DeLorean) در سال 1973 از کمپانی جنرال موتورز جدا شد، کمر همت بست تا خودش کارخانه ای راه بیندازد که خودروهای اسپرت تولید کند ولی از بخت بد با دنیایی از انتقاد و بحران های مالی روبرو شد. خودرویی که او تولید کرد به خاطر بدنه استیل و درب های گالوینگ معروف بودکه وقتی باز میشدند، تصویر یک مرغ دریایی در حال پرواز به ذهن تداعی میشد.
Yugo GV
خودرو Yugo توسط کارخانه ای تولید شد که خودروهای فیات را مونتاژ میکرد. مدل GV که در سال 1985 به بازار آمریکا عرضه شد، ارزان ترین خودرو موجود در بازار بود که قیمت پایه آن از 3,990 دلار شروع میشد. مدتی بعد خریداران متوجه کم و کاستی هایی در این خودرو شدند: قدرت کم، کیفیت پایین و غیر قابل اعتماد بودن و زمختی این خودرو با بحران اقتصادی ایالات متحده در آن سال ها دست به دست هم دادند و این خودرو را به موطن اصلی اش یعنی یوگوسلاوی واگذار کند.
سوزوکی X-90
این خودروی اسپرت کوچک و دو نفره را هم کمپانی سوزوکی روانه بازار کرد. فاصله محورهای این شاسی بلند جمع و جور 86.6 اینچ (حدود 220 سانتی متر) بود، نیروی پیشران آن را هم یک موتور چهار سیلندر 95 اسب بخاری تأمین میکرد. این خودرو در سرعت های بالا سر و صدای زیادی داشت، سواری اش خشک بود و فضای بارش هم چنگی به دل نمیزد.
EV1
اوایل دهه هشتاد میلادی بود که صحبت جایگزین کردن موتورهای درون سوز بنزینی با موتورهای جایگزین سر زبان ها افتاد، کمپانی جنرال موتورز هم عزم جزم کرد تا به دنبال فناوری خودروهای برقی برود، حاصل کار هم شد خودرو EV1. این خودرو با این که یک خودرو دو نفره و اقتصادی بود، ولی قیمتی معادل یک خودرو لوکس را داشت، به همین خاطر فروش کمی داشت و کمپانی تولید کننده هم از تولید بیشتر آن دست برداشت.
پونتیاک Aztek
این خودرو اولین تلاش کمپانی پونتیاک برای تولید یک شاسی بلند بود. خودروهای شاسی بلند قابلیت حرکت در مسیرهای خارج جاده را دارند و در اوایل قرن بیست و یکم با استقبال گسترده ای روبرو شدند ولی پونتیاک Aztek بد اقبال که بر اساس پلت فرم مینی ون پونتیاک Montana ساخته شده بود، نامتقارن و زاویه دار از آب در آمد و به شدت با انتقاد روبرو شد. قابلیت های آف رود آن هم تعریفی نداشتند و کیفیت مواد مصرف شده در کابین داخلی هم رضایت بخش نبود.