از چند دهه قبل تاکنون، سدان ها و کوپه های مرسدس بنز به سنگ محکی برای صنعت خودروسازی تبدیل شده اند. مهندسی عالی، تجمل و هنر، حتی از مرسدس بنزهای ارزان قیمت نیز دریغ نشده است ولی سایر برندهای فعال در این صنعت چنین کاری انجام نداده اند. این امر به طور قطع در مورد مرسدس بنز S-Class مدل 2015 نیز اعمال خواهد شد، خودرویی که در مقایسه با اجدادش، بسیار خاص و ساختارشکن ظاهر شده است. سال قبل، بعد از این که نسل کاملاً جدید خودروهای مرسدس بنز معرفی شد، بسیاری از مدل های قدیمی نیز به جمع خانواده ملحق شدند. مرسدس بنزهای 12 سیلندر S600 و S65 AMG نیز دوباره و پس از یک سال وقفه به خط تولید S-Class پیوستند. جالب تر این که خودرو کوپه S-Class پس از حدود دو دهه به خط تولید بازگشت. این کوپه مانند سدان S-Class از کابین داخلی بسیار شیک و مجلل و سواری بسیار خوب برخوردار است ولی در ظاهر صیقلی و دو درب آن، ستون میانی حذف شده است. شاید بتوان گفت هیچ چیز لذت بخش تر از گشت و گذار با کوپه مرسدس بنزی که شیشه هایش پایین باشند نیست. همین ویژگی های خاص است که به مرسدس بنز S-Class وقار و شخصیت میدهد و آن را به یکی از بهترین خودروهای روی جاده بدل میکند. در واقع، نسل جدید سدان S-Class از نظر طراحی، کیفیت، فناوری و تجمل، یک گام جلوتر از رقبای سنتی و ارزان قیمتی چون آئودی A8 و بی ام و سری 7 قرار دارد. این طور به نظر میرسد که سدان و کوپه مرسدس بنز S-Class، بسیار به خودروی کلاس بالاتر خودشان،یعنی بنتلی Continental GT نزدیک شده اند. این سدان و کوپه را با هرچیز مقایسه کنید میبینید که از هر نظر دست برتر را دارند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
خودروهای کوپه و سدان مرسدس بنز S-Class مدل 2015 بسته به نوع موتوری که انتخاب میکنید، از تنوع زیادی برخوردار هستند. هر دو بدنه را میتوان روی موتورهای S550، S63 AMG و S65 AMG سوار کرد. البته مدل سدان از موتورهای S600 و موتور هیبریدی S550 نیز بهره میبرد که اوایل سال 2015 به بازار عرضه خواهد شد. تجهیزات استاندارد مدل هایی که مجهز به موتور S550 هستند، عبارتند از: سیستم تعلیق بادی، چراغ های LED، برف پاک کن های اتوماتیک (به همراه شوینده و گرمکن تیغه ها)، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای (به همراه سیستم تصفیه و خوشبوکننده هوا)، صندلی های برقی جلو با قابلیت حرکت در 12 جهت (به همراه گرمکن و حافظه تنظیمات)، روکش چرم، فرمان تلسکوپی برقی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، تودوزی داخل کابین از جنس چرم مصنوعی MB-Tex، آینه الکتروکرومیک، درب های وکیومی، درب صندوق عقب و آفتابگیر برقی عقب. سقف پانوراما به صورت استاندارد به همراه هر دو مدل سدان و کوپه عرضه میشود ولی مدل کوپه دارای سیستم Magic Sky Control نیز میباشد که با فشردن یک دکمه شیشه سقف را به درجات مختلفی تیره و روشن میکند. تجهیزات الکترونیکی که به صورت استاندارد عرضه میشوند عبارتند از: سیستم COMAND (به همراه دو نمایشگر 12.3 اینچی و جوی استیک)، دوربین دید عقب، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، مسیریاب ماهواره ای، اطلاع رسانی لحظه به لحظه وضعیت آب و هوا و ترافیک، کنترل صوتی، اتصال Wi-Fi، نرم افزار Mercedes mbrace، سیستم صوتی Burmester با صدای فراگیر به همراه 13 بلندگو و شش سی دی چنجر، دو درگاه USB، یک درگاه iPod، رادیوی HD و رادیوی ماهواره ای، رادیوی اینترنتی TuneIn و 10 گیگابایت حافظه دیجیتال برای ذخیره موسیقی. مدل سدان دارای رینگ های 18 اینچی و مدل کوپه دارای رینگ های 19 اینچی است. از دیگر تجهیزات مدل کوپه میتوان به این موارد اشاره کرد: حسگرهای پارک در جلو عقب، سیستم پارک دوبل اتوماتیک، دسترسی بدون کلید و روکش چرمی مرغوب. این موارد به صورت سفارشی برای مدل سدان نیز قابل خریداری است. پکیج 1 Premiumکه برای مدل سدان به فروش میرسد، این تجهیزات را در اختیار مشتریان قرار میدهد: حسگرهای پارک در جلو و عقب، سیستم پارک دوبل اتوماتیک و دسترسی بدون کلید، باز شدن درب صندوق عقب بدون دخالت دست، آفتابگیر برقی شیشه های عقب، گرمکن صندلی های جلو ( به همراه شش برنامه مختلف برای ماساژور). پکیج 1 Premium برای مدل کوپه، این تجهیزات را نیز به تجهیزات قبلی اضافه میکند: صندلی های برقی جلو با قابلیت حرکت در چند جهت، نمایشگر مجازی، دوربین پارک با دید گسترده. مدل S63 AMG همه تجهیزات فوق را دارد ولی از یک موتور و گیربکس متفاوت استفاده میکند.
تجهیزات دیگر آن عبارتند از: رینگ های 20 اینچی، سیستم تعلیق اسپرت، صندلی های راحت تر و تفاوت هایی در طراحی بدنه. موارد زیر را میتوان به صورت سفارشی برای سدان های S550 و S63 خریداری کرد: پکیج Driver Assistance کروز کنترل تطبیقی (به همراه سیستم شتاب گیری و توقف اتوماتیک) و تجهیزات ایمنی زیادی را ارائه میدهد که در پکیج Safety توضیح داده خواهند شد. پکیج Rear Seat دارای این تجهیزات است: کنترل آب و هوای اتوماتیک و چهار نقطه ای، کیسه هوای صندلی های عقب، محافظ سر و صندلی های برقی در عقب، گرمکن و مجرای هوا برای صندلی ها و تکیه گاه های دست در جلو و عقب و گرمکن غربیلک فرمان. پکیج Executive Rear Seat تنظیمات بیشتری برای صندلی عقب ارائه میدهد و این صندلی ها از فضای پای بیشتری نیز برخوردارند. مدل کوپه S550 و S60 دارای پکیج های Driver Assistance و Warmth & Comfort نیز میباشند که گرمکن صندلی های عقب و گرمکن غربیلک فرمان را در اختیار خریداران قرار میدهد. تجهیزاتی که به صورت تکی و سفارشی برای سدان و کوپه S550 و S63 قابل خریداری هستند عبارتند از: سیستم دید در شب، روکش چرمی اعلا، سیستم صوتی Burmester با صدای 3 بعدی فراگیر به همراه 24 بلندگو و گرمکن غربیلک فرمان. سیستم تعلیق Magic Body Control، دوربین دید گسترده و گرمکن صندلی های عقب نیز فقط برای مدل سدان قابل خریداری هستند. تجهیزاتی به صورت تکی و سفارشی برای همه سدان های S-Class قابل خریداری هستند عبارتند از: نمایشگر مجازی، کنسول عقب، گرمکن شیشه جلو و نمایشگر در وسط داشبورد. جا لیوانی های مجهز به سرد کن و گرمکن و دو میز تاشو شبیه میزهای هواپیما نیز با پکیج Executive Rear Seat Plus به فروش میرسند. دیسک ترمزهای سرامیک کربنی فقط با مدل های AMG ارائه میشوند.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران مرسدس بنز S550 مدل 2015 را یک موتور هشت سیلندر 4.7 لیتری تأمین میکند که قادر است 449 اسب بخار نیرو و حدود 700 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به صورت استاندارد برای مدل های سدان عرضه میشوند. سیستم چهار چرخ محرک 4Matic برای مدل سدان به صورت سفارشی به فروش میرود ولی جزو تجهیزات استاندارد مدل کوپه S550 به شمار میرود. در تست سرعت، یک سدان S550 با دیفرانسیل عقب، ظرف 4.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد که زمان کمی است ولی تفاوت چندانی با صفر تا صد سدان های لوکس مشابه ندارد. میزان مصرف در سیکل ترکیبی 13.69 لیتر (16.10 لیتر در شهر و 9.78 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. سیستم چهار چرخ محرک فقط کمی میزان مصرف را بالا میبرد. مدل S600 دارای یک موتور 12 سیلندر 6 لیتری است که 523 اسب بخار نیرو و حدود 830 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس اتوماتیک هفت سرعته و دیفرانسل عقب به صورت استاندارد ارائه میشوند ولی سیستم چهار چرخ محرک 4Matic برای این مدل به فروش نمیرسد. صفر تا صد این مدل 4.5 ثانیه و میزان مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 18.25 (22.81 لیتر در شهر و 13.03 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. مدل S65 از یک موتور 12 سیلندر 6 لیتری بهره میبرد که به توربوشارژر مجهز است و میتواند 621 اسب بخار نیرو و حدود 1000 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس آن مشابه گیربکس مدل S63 است و دیفرانسیل عقب در هر دو مدل سدان و کوپه به صورت استاندارد ارائه میشود. صفر تا صد ان حدود 4 ثانیه برآورد شده است، عدد و رقمی که در مورد قدرت بی نظیر این موتور جای بحث باقی نمیگذارد. مصرف سوخت مدل سدان در سیکل ترکیبی 18.25 لیتر (21.05 لیتر در شهر و 13.69 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. در آخر نیز پیشرانه هیبریدی S550 Plug-In قرار دارد که از یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است که در کنار یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک قرار گرفته اند. یک باتری لیتیوم-یونی زیر صندوق عقب تعبیه شده است که ظرف سه ساعت پر میشود. انتظار میرود وقتی موتور برقی به تنهایی کار کند، این خودرو قادر به پیمودن مسافتی حدود 32 کیلومتر باشد و صفر تا صدی برابر با 5 ثانیه داشته باشد.
ایمنی
تجهیزات ایمنی همه مدل های مرسدس بنز S-Class مدل 2015 عبارتند از: کنترل پایداری، ترمز ضدقفل، کیسه هوای جلو و عقب، کیسه هوای پرده ای و کیسه هوای زانوی راننده. تجهیزات ایمنی الکترونیکی عبارتند از: دوربین دید عقب، سیستم های هشدار خواب آلودگی و پیشگیری از تصادف. پکیج Driver Assistances (که به صورت استاندارد با مدل های S600 و S65 ارائه میشود) دارای این تجهیزات است: سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم تشخیص عابرین پیاده و کروز کنترل تطبیقی پیشرفته که سرعت حرکت خودرو را با سرعت خودرو جلویی هماهنگ میکند. تجهیزات ایمنی دیگر عبارتند از: سیستم دید در شب و دوربین دید گسترده برای پارک. نرم افزار mbrace دارای این تجهیزات است: هشدار برخورد اتوماتیک، پیدا کردن خودرو مسروقه، دکمه درخواست تعمیرات ضروری، محدود کننده مسافت برای رانندگان نوجوان و کنترل کردن خودرو از راه دور از طریق کامپیوتر یا اپلیکیشن تلفن همراه. در تست ترمز، یک سدان S550 با تایرهای چهار فصل که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حرکت بود، پس از ترمزگیری حدود 35 متر را پیمود، سپس متوقف شد که مسافت کمی محسوب میشود.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین داخلی مرسدس بنز S-Class تفاوت های آشکاری با سایر مدل های مرسدس بنز دارند و ثابت میکند که یک خودرو خاص وارد میدان شده است. حتی دکمه های کنترل صندلی نیز خاص و منحصر به فرد هستند. کابین داخلی چنان شیک و مجلل است که احساس میکنید داخل یکی از خودروهای رقیب نظیر بنتلی یا بی ام و نشسته اید. صندلی هایی که به صورت استاندارد ارائه میشوند بسیار نرم و راحتند ولی اگر پکیج Premium 1 را خریداری کنید، به مجرای هوا و ماساژور نیز مجهز خواهند شد.
صندلی های عقب نیز تنظیمات زیادی خواهند داشت و سرنشینان روی آن کاملاً راحت خواهند بود. سیستم تفریحات و سرگرمی توسط آخرین نسخه از سیستم COMAND کنترل میشود که بسیار کاربرپسند و استفاده از آن بسیار آسان است. این سیستم از یک نمایشگر مرکزی، گرافیک منحصر به فرد و صفحه کنترلی لمسی برخوردار است، چیدمان دکمه ها نیز تغییر کرده اند. گنجایش صندوق عقب نیز همان طور که از یک سدان 5.18 متری انتظار میرود، بسیار زیاد است و به 0.46 متر مکعب میرسد. البته اگر سیستم صوتی Burmester به همراه 24 بلندگو را خریداری کنید، گنجایش صندوق عقب به میزان قابل ملاحظه ای کاهش مییابد.
تجربه رانندگی
وقتی پشت فرمان مرسدس بنز S-Class مدل 2015 بنشینید، متوجه میشوید تنها چیزی که میتوانید بگویید این است: راحت و عالی. فرمان بسیار نرم و سبک است و اگر سیستم هشدار عبور از خط یا کروز کنترل Distronic Plus را خریداری کنید، خودرو بیشتر مطیع و فرمانبردار خواهد شد. شاید شگفت زده بشوید که این سدان یا کوپه بزرگ، چگونه این قدر راحت ناهمواری ها و پیچ ها را پشت سر میگذارد. این واقعیت در مورد مدل های AMG بیشتر صدق میکند. سیستم تعلیق بادی سواری بسیار نرم و راحتی در اختیار سرنشینان قرار میدهد و نا همواری ها را بسیار خوب جذب میکند. اگر سیستم Magic Body Control را خریداری کرده باشید، کیفیت سواری از این هم بالاتر میرود. این سیستم مجهز به دوربین هایی است که روی شیشه جلو نصب شده اند. این دوربین ها پستی و بلندی های مسیر پیش رو را تشخیص میدهند و سیستم تعلیق را متناسب با آن ها تنظیم میکنند. شاید اگر بگوییم دست اندازهای بزرگ مانند سنگریزه احساس خواهند شد، گزافه گویی نکرده باشیم. مدل S550 بسیار راحت و بدون دردسر شتاب میگیرد. شتاب موتور 8 سیلندر مجهز به توربوشارژر بسیار زیاد است و صدای آن در داخل کابین فقط به صورت یک نجوا شنیده میشود. شاید وقتی پشت فرمان آن بنشینید به راحتی مقررات سرعت را زیر پا بگذارید چون بسیار بیشتر از خودروهای اسپرت دیگر شتاب میگیرد.