کروز کنترل خودکار

کروز کنترل خودکار

کروز کنترل خودکار (که گاهی کروز کنترل تطبیقی یا راداری نیز نامیده می‌شود)، سیستمی است که می‌توان آن را روی وسایل نقلیه جاده ای تعبیه کرد، این سیستم سرعت خودرو را به صورت اتوماتیک تنظیم و فاصله ایمن با وسیله نقلیه جلویی را حفظ می‌کند. این سیستم از امواج ماهواره ای یا تجهیزات کنار جاده ای استفاده نمی‌کند، بلکه فقط از اطلاعاتی استفاده می‌کند که توسط حسگرها تولید می‌شوند. چنانچه تجهیزات دیگری بخواهند با کروز کنترل هماهنگ بشوند و با آن کار کنند یا باید دارای زیرساخت‌هایی ثابت نظیر ماهواره یا دکل های کنار جاده ای باشند، یا دارای تجهیزاتی متحرک نظیر گیرنده ها و فرستنده هایی که در جلو یا پشت خودروهای دیگر نصب می‌شوند. این تجهیزات با نام های تجاری مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که بسته به شرکت سازنده، از امواج رادار یا لیزر استفاده می‌کنند. این گونه سیستم ها به خودرو اجازه می‌دهند وقتی به خودرو جلویی نزدیک می‌شود، از سرعتش بکاهد یا هنگامی که ترافیک اجازه بدهد، سرعتش را بالا ببرد. فناوری ACC جزء لاینفک نسل آینده خودروهای هوشمند به شمار می‌رود. فایده آن نیز این است که با تنظیم فاصله بین خودروها، ایمنی جاده در نتیجه ایمنی راننده بالا می‌رود. سیستم های مبتنی بر رادار و سیستم های مبتنی بر لیزر از نظر کیفیت و قیمت، رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. سیستم های مبتنی بر لیزر یا ACC در شرایط بد آب و هوایی و یا در صورتی که جاده یا خودرو جلویی کثیف و پوشیده از گل باشد (به طوری که امواج لیزر را منعکس نکنند) نمی‌توانند خودروها یا جاده را تشخیص داده و ردیابی کنند. حسگر این گونه سیستم ها باید خارج از کابین قرار بگیرند. این حسگرها که معمولاً به شکل یک جعبه سیاه بزرگ هستند، زیر جلو پنجره یا در یک طرف از خودرو قابل مشاهده هستند، از طرفی حسگرهای مبتنی بر رادار را می‌توان پشت پوشش های پلاستیکی مخفی کرد و به راحتی قابل تشخیص نیستند. به عنوان مثال، حسگرهای راداری خودروهای مرسدس بنز، پشت جلو پنجره و پشت یک صفحه پلاستیکی قرار می‌گیرند؛ این صفحه پلاستیکی نیز به گونه ای رنگ آمیزی شده است که شبیه بقیه قسمت های جلو پنجره به نظر می‌رسد.

کروز کنترل خودکار کروز کنترل خودکار

سیستم های راداری که از یک حسگر استفاده می‌کنند، بیشتر رایج هستند. سیستم هایی که از دو یا چند حسگر استفاده می‌کنند مانند سیستم آئودی A8 مدل 2010 یا فولکس واگن Touareg مدل 2010 از یک سخت افزار مشابه استفاده می‌کنند. در این سیستم، یک حسگر رادار دور برد در کنار دو حسگر رادار کوتاه برد در طرفین خودرو قرار گرفته اند. نمونه ای از این سیستم را می‌توان در بی ام و سری 5 و بی ام و سری 6 مشاهده کرد. سیستم ACC که با امواج رادار کار می‌کند، معمولاً دارای سیستم پیشگیری از تصادف نیز می‌باشد. این سیستم در صورتی که احتمال برخورد بالا باشد به راننده هشدار می‌دهد و یا ترمزها را درگیر می‌کند. این سیستم در بعضی خودروها، در کنار سیستم هشدار عبور از خط قرار می‌گیرد. این سیستم نیز در صورتی که کروز کنترل فعال باشد، هدایت فرمان را به دست می‌گیرد و و کمک می‌کند تا خودرو از خط خارج نشود.

کروز کنترل خودکار

سیستم ACC گاهی اوقات از GPS استفاده می‌کند: در این گونه سیستم ها، مسیریاب GPS هدایت ACC را به دست می‌گیرد. در بزرگراه، چنانچه خودرو جلویی از سرعتش بکاهد و راهنما بزند و به سمت یک خروجی بپیچد، یک سیستم ACC معمولی چنین برداشت می‌کند که خودرو جلویی تصمیم به توقف دارد و متناسب با سرعت آن، ترمزها را درگیر می‌کند، ولی در صورتی که سیستم توسط GPS ناوبری شود، خروجی بزرگراه تشخیص داده می‌شود و به طور همزمان تصاویری نیز از دوربینی که پشت آینه عقب نصب شده است دزیافت می‌گردد. دروبین، راهنما زدن خودرو جلویی را تشخیص می‌دهد، به این ترتیب، سیستم به جای این که ترمزها را درگیر کند، بدون ایجاد مزاحمت به راهش ادامه می‌دهد، چون می‌داند خودرو جلویی قصد دارد با از طریق خروجی بعدی از بزرگراه خارج شود. نسل جدید کروز کنترل ها که کروز کنترل تطبیقی نامیده می‌شود، از اطلاعاتی که خودرو جلویی ارسال می‌کند، بهره می‌برد. این سیستم نیازمند رعایت استانداردهایی از طرف خودروسازان است ولی هنوز هیچ استاندارد خاصی که مورد توافق همه خودروسازان باشد وضع نشده است. هیچ کدام از سیستم هایی که تاکنون ساخته شده اند از یک استاندارد خاص پیروی نمی‌کنند و به صورت مستقل عمل می‌کنند ولی  قابل اعتماد هستند. چنانچه یک استاندارد همگانی وضع شود، ایمنی خودروها و ظرفیت جاده ها بالا می‌رود. چنانچه خودروهایی که روی یک خط حرکت می‌کنند، به صورت وایرلس با هم در ارتباط باشند، سر عت ‌شان را با هم هماهنگ می‌کنند تا از تصادف و یا ایجاد گره های ترافیکی جلوگیری شود.

کروز کنترل خودکارکمپانی میتسوبیشی، اولین خودروسازی بود که در سال 1995 سیستم ACC مبتنی بر رادار را معرفی کرد. این سیستم ابتدایی که " سیستم کنترل فاصله" نام گرفته بود، ترمزها را درگیر نمی‌کرد بلکه سرعت را از طریق تنگ کردن دریچه سوخت یا دنده معکوس کشیدن کنترل می‌کرد. در اگوست سال 1997، کمپانی تویوتا "کروز کنترل راداری" را روی تویوتا Celsior نصب کرد. به دنبال آن و در سال 2000 سیستم "کنترل ترمز" و در سال 2004 سیستم "حرکت با سرعت کم" را روانه بازار کرد. سیستم "حرکت با سرعت کم" چنانچه خودرو جلویی ترمز می‌گرفت یا توقف می‌کرد، به راننده هشدار می‌داد و حتی چنانچه فعال باقی می‌ماند، ممکن را خودرو را متوقف کند. در سال 2006، کمپانی تویوتا سیستم "حرکت در تمام سرعت ها" را به بازار معرفی کرد که روی خودرو لکسوس LS 460 نصب شده بود. این سیستم میزان سرعت بین صفر تا صد کیلومتر را پیوسته کنترل می‌کرد و به گونه ای طراحی شده بود بتواند هنگام حرکت در ترافیک روان و خاموش و روشن های مکرر نیز کار کند. کمپانی لکسوس اولین خودورسازی بود که در سال 2000، کروز کنترل تطبیقی و کروز کنترل تطبیقی را به همراه لکسوس LS 430 به بازار آمریکا معرفی کرد.

کروز کنترل خودکارکمپانی مرسدس بنز اواخر سال 1998 سیستم Distronic را به همراه خودرو S-Class معرفی کرد و در سال 2006، این سیستم را به طور کامل مورد بازنگری قرار داد و آن را Distronic Plus نامید. این سیستم روی سدان های لوکس E-Class و S-Class نصب شده بود. سیستمی که امروزه توسط کمپانی Bosch ارائه می‌شود تحت عنوان ACC plus شناخته می‌شود و روی آئودی Q7، آئودی Q5 مدل های 2009 و آئودی A6 و آئودی A8 نصب شده است. آئودی A4 مجهز به نسخه قدیمی تری از سیستم ACC است که خودرو را به طور کامل متوقف نمی‌کند. در یکی از قسمت های برنامه Top Gear، مجری معروف، جرمی کلارکسون، کارآمدی کروز کنترل را با یک خودروی مرسدس بنز S-Class به نمایش گذاشت. در آن برنامه، خودرو در حالی که با سرعت در بزرگراه حرکت می‌کرد، بدون فشردن پدال ترمز به حالت توقف در آمد. کمپانی جگوار نیز در سال 1999 سیستم مشابهی به بازار عرضه کرد؛ کمپانی بی ام و نیز در سال 2000  کروز کنترل Active  را به همراه بی ام و سری 7 معرفی کرد و در اواخر سال 2007 از سیستمی به نام  Stop-and-Go رونمایی کرد که روی خودروهای بی ام و سری 5 نصب شده بود. کمپانی های فولکس واگن و آئودی نیز در سال 2002، سیستم های مبتنی بر رادار خاص خودشان را ارائه کردند. در ایالات متحده و در اواخر سال 2005، کمپانی آکورا سیستم ترمز پیشگیری از تصادف (CMBS) را به همراه خودرو آکورا RL به بازار ارائه کرد که فقط به صورت سفارشی قابل خریداری بود. این سیستم در سال 2010 نیز به صورت یک آپشن سفارشی به همراه خودرو آکورا MDX و آکورا ZDX به خریداران عرضه شد.

کروز کنترل خودکار


منبع

WikiPedia

برچسب : کروز کنترل , کروز کنترل خودکار , کروز کنترل تطبیقی , فناوری ACC






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

محمد
1

سلام و خسته نباشید
میخواستم ببینم میشه این سیستم را روی هاوال m4 هم نصب کرد
18:35  1394/03/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: farid458
16

در همون قسمتی که جرمی کلارکسن سیستم acc رو روی مرسدس بنز s class w221 آزمایش کرد و نتیجه هم کاملا موفقیت آمیز بود .در یک قسمتی جرمی گفت که " آزمایش ها نشون میده که قلب آدم در s class در دقیقه در حدود 5 یا 6 بار کمتر از مثلا ب ام و میزنه پس اگه یک از اینا بگیرین بیشتر عمر میکنین"☺
18:47  1393/07/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مراد : سلام تا چند وقت بعد تحویل ماشین سند و مارتش باید بیاد اگه نیاد ب کی باید بگیم
محسن : سلام بخواهیم آینه تارا رو برقی جمع کنیم هزینش کسی می دونه چند هست ت نمایندگی
نسترن : دوستان متوجه شدیم چند نفر جلوی ما هستند درسته اما باید بدونیم شرکت روند تولیدش چجوریه روزی چندتا تولید میشه این هم خیلی مهمه من هشت اردیبهشت هستم احتمالا نزدیک 400 نفر باید جلوی من باشند آیا روزی بیست نفر فاکتور میشوند که من هم 30 روز دیگ فاکتور بشم
مهدی : سلام دوستان کسی اطلاعی در مورد اینک چرا پلاک نمیکنن داره؟؟ هم سخا رو انجام دادم هم املاک اسکان رو...
مرتضی : سلام به همه دوستان من هم ۲۶ مهر ماه شاهین cvt سانروف فاکتور شده و هنوز پلاک نشده
شاهین تحویل مرداد : درود دوستان من دوشنبه قید سانروف زدم تبدیل بهglزدم و مبلغ ۳۱۶میلیون دیگه واریز کردم تحویل زده بود یک ماهه ولی نمایندگی گفت تاخیر داره ایشالا هرچی خیره براتون پیش بیاد
شاهین جی ال : خدا ریشه ظلم بکنه 25خرداد هنوز خبری از فاکتور نیس
علی : سلام تو گوگل بزن سایت پیگیری محصولات سایپا
هادی cvt : آره داش قبول دارم حرفتو. منم تبدیل به gl زدم. فروختم . روش گذاشتم تارا اتوماتت 1403 کم کار خریدم. گفتم شاید تبدیل به پلاس بیاد ولی به جاش تبدیل به دنده اومد🤦. ظاهرش رو خیلی دوس داشتم ولی فنیش رو نه. قبلا هم ساینا داشتم منو داشت سکته میداد از بس ایراد داشت. حتی قید گارانتی رو زده بودم و بیرون با قطعات درست حسابی تعمیرش کردم. شاهین پلاس هم خیلی گرون بود و نتوستم بخرم سراغ تارا اتومات رفتم و فعلا راضیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 فوری : سلام 12 ثبتنام و پول واریز کردم الان نگاه کردم فاکتور شدم.ولی تا پیامک برنده امد همون ثانیه واریز وجه انجام دادم یعنی به 2 دقیقه نرسید
سورن 30 مهر مشکی : دوستان دیروز ماشین فاکتور شده. هنوز تخصیص پلاک هم نشده امروز پیامک اومده که ظرف یک هفته بیاین سند رو بگیرین. معنیش چیه؟ متن پیامک: مشتری گرامی؛ صورتحساب فروش ( سند و فاکتور فروش ) خودروی شما آماده ارسال به نمایندگی می باشد. چنانچه نمایندگی محل تحویل خودرو، استان تهران می باشد، ظرف مدت 3 روز و در صورتیکه خارج از استان تهران می باشد، ظرف مدت 7روز، پس از دریافت این پیامک جهت اخذ، به نمایندگی مراجعه فرمایید.
ساینا پیش فروش 12 اسفند : مبارکت باشه خیلی سختی کشیدن دوگانه ها چرخش واست بچرخه اینشالله
هادی : ما دیگه رفتیم ایشالا چرخش برا همه به شادی بچرخه خدانگهدار
هادی : سلام دوستان من امروز تحویل گرفتم تبریز هستم ماشین خیلی خوبی هستش من دوگانه رادیال بود بعد این که پیامک بیمه بیاد یک روزه تحویل میدن
ابوالفضل : منم تیک تحویل حضوری زدم سه آبان پلاک شده ولی خبری نیست زنگ زدم به سایپا الان یه هفته میگه ماشین باید بره یه پارکینگ دیگه تا اونجا تحویل بدن میگه پیامک اومده بیاید تحویل بگیرید چه داستانی شده من 1402 نوشتم یه ماه بود ولی 20 روزه تحویل دادن اونم تیک حضوری زده بودم نمیدونم چرا اینوانقدر طولش میدن از سال 1396 دارم هر 2سالی نیسان می‌نویسم هیچ کدوم انقدر اذیت نشده بودم بار شرکت دارم هر روز داره زنگ میزه میگه بیا بار ببر موندم پیاده
31شهریور : بشینن تا ما تبدیل به gx قبول کنیم.
ابوالفضل : منم تیک تحویل حضوری زدم سه آبان پلاک شده ولی خبری نیست زنگ زدم به سایپا الان یه هفته میگه ماشین باید بره یه پارکینگ دیگه تا اونجا تحویل بدن میگه پیامک اومده بیاید تحویل بگیرید چه داستانی شده من 1402 نوشتم یه ماه بود ولی 20 روزه تحویل دادن اونم تیک حضوری زده بودم نمیدونم چرا اینوانقدر طولش میدن
کوییک آر اس : پارس خودرو هم به دنبال افزایش قیمت محصولات و به زودی ابلاغ می شود
Quik S + SBR : سلام وقت همگی بخیر ؛ درخصوص پلاک نشدن کوییک S نسخه SBR دار ، طبق استعلامی که گرفتم: 1- مشکل در "تبصره" که نمیدونم چیه ... 2- تمامی خودرو های SBR دار توسط راهور بازدید شده هست. 3- منتظر مجوز برای تایید SBR هستن پس از رفع مشکل همه رو درجا میخوان پلاک کنن. 4- خودرو ها به هیچ عنوان فیک نیستن و توسط افسر پلیس بازدید شدن. 5- مجوز تبصره حل بشه همگی پلاک میشیم... بچه های کافه هم استعلام گرفتن همینو گفتن این همه صبر کردیم تا آخر ماه صبر کنیم امیدوارم زودتر درستش کنن واقعا انتظار سخته...