بازار خودرو چشم به راه مشتری

بازار خودرو چشم به راه مشتری

آغازین روزهای فصل پاییز را در حالی پشت سر می‌گذاریم که بازار خودروی کشور نیز مانند این فصل، زرد و کرخت به‌نظر می‌رسد و بی‌میلی مشتریان به خرید خودرو همچنان ادامه دارد.
هرچند بی‌رونقی بازار خودرو در فصل پاییز، طبیعی به‌نظر می‌رسد و تقریبا رسم هر ساله است، اما این بازار مدت‌هاست مشتریان زیادی را به خود نمی‌بیند و حتی در مقاطعی از تابستان نیز که معمولا خرید خودرو اوج می‌گرفت، مشتریان باز هم سراغ چندانی از فروشندگان خودرو نگرفتند.
این در شرایطی است که قیمت‌ها نیز همچنان ثابت مانده و قهر مشتریان با بازار خودرو هم نتوانسته منجر به کاهش قیمت‌ها شود. طی روزهایی که از پاییز سپری شده، اگرچه افت و خیزی 500 هزار تومانی نصیب بازار خودرو شد، اما طی دو سه روز گذشته، قیمت‌ها تغییر خاصی را به خود ندیده و به نوعی ثابت مانده‌اند.
جدا از رخوت پاییزی، کارشناسان دلایل دیگری را نیز در بی‌میلی مشتریان به خرید خودرو دخیل می‌دانند، از جمله اینکه آنها (مشتریان) هنوز هم بلاتکلیف بوده و نسبت به آینده قیمت خودروها مطمئن نیستند. به‌عبارت بهتر، ازآنجاکه قیمت خودرو طی حدودا دو سال گذشته همواره دستخوش تغییر شده و حواشی زیادی دامان آن را گرفته است، آینده شفافی از بازار پیش روی مشتریان نیست و آنها نمی‌دانند الان خودرو بخرند بهتر است یا در آینده.
به اعتقاد کارشناسان، مشتریان به‌دلیل آنکه منتظر اتفاقات بهتری در آینده هستند و گمان به ارزانی بیشتر خودروهای داخلی می‌برند، فعلا تمایلی به خرید‌و‌فروش خودرو ندارند و این در  شرایطی است که کاهش قیمت‌ها (حداقل از سوی خودروسازان) بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.
در این شرایط، قطعی شدن قیمت‌گذاری خودرو اثر مهمی بر آینده بازار خودرو کشور خواهد داشت؛ به‌نحوی‌که اگر تکلیف قیمت خودروهای داخلی مشخص و مردم نسبت به عدم‌تغییر آن مطمئن شوند، تقاضای خاموش بازار خودرو به‌تدریج خود را نشان خواهد داد. طی یک سال و نیم گذشته، به‌دلیل آنکه تکلیف قیمت خودرو مشخص نبود و مردم نمی‌دانستند در آینده چه اتفاقی در این مورد خواهد افتاد، بازار خودرو به اصطلاح تق‌ولق بود و مشتریان در انتظار بهترین فرصت برای خرید به سر می‌بردند و هنوز هم می‌برند و از همین رو بازار ماه‌هاست رونق را به خود ندیده است.  البته کارشناسان یکی دیگر از دلایل بی‌میلی مشتریان به خرید خودرو را افت  قدرت خرید آنها می‌دانند و معتقدند این موضوع در کنار افزایش قیمت‌ها، امکان خرید خودرو را از بسیاری از مشتریان سلب کرده است. در این شرایط البته بانک مرکزی پیشنهاد افزایش وام خودرو از هفت میلیون به 15 میلیون تومان را ارائه کرده تا از این راه قدرت خرید مردم در بازار خودرو افزایش یابد.
این پیشنهاد البته باید در شورای پول و اعتبار مطرح شود و در صورت موافقت این شورا، وام 15 میلیونی در اختیار مشتریان بازار خودرو قرار خواهد گرفت.
به اعتقاد کارشناسان، وام 15 میلیونی در صورتی که کاملا صرف خرید خودرو شود و چند ده هزار نفر از مشتریان را پوشش بدهد، می‌تواند محرک خوبی برای بازار خودرو کشور باشد؛ هرچند در کنار آن می‌توان از اهرم‌های دیگری نیز برای تکان دادن بازار استفاده کرد. به عنوان مثال، تقویت لیزینگ‌ها می‌تواند تاثیر بزرگی بر انگیزه مشتریان برای خرید خودرو بگذارد، چه آنکه لیزینگ‌ها امکان خرید قسطی خودرو را آن هم در روزهایی که نقدینگی و قدرت خرید جامعه پایین است، فراهم می‌آورند.
 
 افت و خیز 500 هزار تومانی
 اما به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل بوده است.
آن‌طورکه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، اوایل این هفته قیمت ‌ها با افت و خیزی 500 هزار تومانی روبه‌رو شدند، اما در حال حاضر دو، سه روزی می‌شود که خبری از افزایش و کاهش قیمت خودروها در بازار نیست.
در حال حاضر خودرویی مانند مگان که البته بعید است به این راحتی‌ها قابل دسترس باشد، قیمتی برابر با 102 میلیون تومان دارد و این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. این میهمان فرانسوی، در نیمه نخست امسال تولید بسیار اندکی داشته و بر این اساس باید کمبود مگان را در بازار دلیل اصلی گرانی‌اش دانست.
همچنین سوزوکي گرندويتارا نيز که مانند مگان تولید بسیار کمی طی نیمه نخست امسال داشته، در حال حاضر 138 میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و نیسان تیانا هم با وضعی مشابه مگان و ویتارا در تولید، قیمتی برابر با 150 میلیون تومان را به خود می‌بیند.
در بین دیگر خودروها اما  تندر-90 نیز همچنان با قیمت بالایی در بازار خودرو خرید و فروش می‌شود هر چند تولیدش در نیمه نخست امسال افزایشی بوده است.
به گفته فعالان بازار، تندر-90 مدل E2 ایران خودرو در حال حاضر 38 میلیون تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز یک میلیون تومان گران تر به فروش می‌رسد. 
تندر مدل E1 هم 35  ميليون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت آن حکایت مي‌كند. پارس‌تندر نیز که فقط به لحاظ ظاهری با تندرهای معمولی تفاوت دارد، در حال حاضر 40 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
فعالان بازار در مورد تيبا نيز مي‌گويند که اين خودرو با تغيير قيمتي روبه‌رو نبوده و در حال حاضر 23 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. قیمت فعلی تیبا در شرایطی است که این خودرو در مقاطعی حتی قیمت 24 میلیون و 500 هزار تومان را نیز تجربه کرده است. 
از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر مي‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، 36  ميليون تومان خريد‌و‌فروش مي‌شود و مدل صندوقدار و V8 آن نیز قیمتی برابر با 37 میلیون تومان را دارا است. این دو خودرو البته در تابستان امسال به ترتیب قیمت‌های 38 میلیون تومان و 39 میلیون تومان را نیز تجربه کرده بودند.  
پژو 206 پیش تر مدل‌هایی به نام تیپ 2 و V9 و V20 نیز داشته که با توجه به توقف تولیدشان، دیگر در بازار یافت نمی‌شوند.  اما در بين ديگر مدل‌هاي پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قيمتي برابر با 29 ميليون تومان به فروش مي‌رسد که البته این قیمت به مدل SLX آن مربوط می‌شود.
405 در مدل GLX خود قیمتی برابر با 27 میلیون تومان دارد، هر چند پیش‌ترها تا مرز 33 میلیون تومان نیز پیش رفته بود.
همچنین سمند مدل LX که قیمت 32 میلیون تومان را در تابستان امسال تجربه کرده بود، در حال حاضر 28 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سمند در مدل سورن نیز قیمتی برابر با 34 میلیون تومان دارد.
از بازار پژو پارس هم خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون در مدل داشبورد جدید و یورو4 و مجهز به موتور TU5 خود قیمتی معادل 38 میلیون تومان دارد و این در شرایطی است که برخی مدل‌های دیگر پارس را می‌توان تا 34 میلیون تومان نیز خرید. 
از پارس که بگذریم، رانا هم روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند و  قیمت آن در مدل معمولی هم‌اکنون 30 میلیون تومان است. دیگر مدل رانا به نام LX اما یک میلیون تومان گران تر به فروش می‌رود.
در بین پرایدها نیز مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون تومان دارد و مدل 132 مجهز به یورو4 آن نیز 20 میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید 111 نیز در حال حاضر قیمتی حدود 21 میلیون تومان دارد. سایپایی‌ها یک محصول چینی به نام S300 نیز در بازار دارند که هم‌اکنون 74 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
 
 بازار وارداتی
  اما سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم و ببینیم قیمت‌ها در این بازار به چه شکل است.
آن‌طور که خبر می‌رسد، هم‌اکنون هیوندای مدل i20 قیمتی برابر 84 میلیون تومان دارد و این در شرایطی است که این خودرو پیش تر قیمت 91 میلیون تومان را نیز تجربه کرده است. همچنین هیوندای ix55 نیز که تا همین چندی پیش قیمتی برابر با 280 میلیون تومان داشت، هم‌اکنون 10 میلیون تومان ارزان‌تر قابل خرید است. دیگر مدل هیوندای به نام ix35 نیز در حال حاضر 141 میلیون تومان به فروش می‌رود و مدل جنسیس نیز قیمتی برابر با 250 میلیون تومان دارد. مدل‌های الانترا و اکسنت نیز به ترتیب 107 و 93 میلیون تومان قیمت دارند.
از هیوندای بگذریم و سری به بازار خودروهای کیا در ایران بزنیم. بنابر اخبار رسیده، در حال حاضر کیا اپتیما قیمتی برابر با 136 میلیون تومان دارد و مدل اسپورتیج نیز 145 میلیون تومان به فروش می‌رود. این دو خودرو پیش تر به ترتیب قیمت‌های 160 و 156 میلیون تومان را نیز تجربه کرده بودند.
دیگر مدل کیا به نام سراتو که در دو مدل وارد ایران شده، تغییرات قیمتی خاصی را طی دو سه روز گذشته تجربه نکرده است، به نحوی که مدل 1600 سی‌سی آن 98 میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل 2000 سی‌سی این خودرو نیز قیمتی برابر با 119 میلیون تومان دارد. 
همچنین مدل کوچک کیا به نام پیکانتو نیز هم‌اکنون 62 میلیون تومان در بازار ایران خرید و فروش می‌شود.
اما در بین محصولات تویوتا نیز هم‌اکنون مدل اوریون قیمتی برابر با 210 میلیون تومان دارد و کمری نیز 155 میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین یاریس هاچ بک نیز در حال حاضر 95 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و کرولا هم خودرویی 128 میلیون تومانی به حساب می‌آید.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : میلیارد , پلمپ , نگین خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

سام
1

بازار ماشین ایران کشش خوبی برای فروش داره هرچند توسالهای اخیر قدرت خرید مردم کم شده البته نزدیک عید بازار فعالتر میشه.
00:51  1393/07/11
پاسخ دادن
سعید
2

گندی که در بازار خودرو در ایران بالا آمده ، هیچ وقت پاک نخواهد شد.
مگر اینکه ملت و مردم همگانی علیه خودروسازها اعتصاب کنند و به مدت
4 تا 5 ماه هیچ محصولی از لگن های سایپا و ایرانخودرو خریداری نکنند.
اون موقع خودروسازان مجبور می شوند حداقل کیفیت قطعات و لوازم
خودرو و کیفیت سواری خودرو را بهبود ببخشند.
13:12  1393/07/10
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
9

و ما همچنان پراید مدل 83 خودمان را که 7 میلیون خریدیم دودستی چسبیدیم !! :|
09:41  1393/07/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 : ارسال پلاک یعنی چی مگه با ماشین نمیاد
تارا دستی : ببخشید عذرخواهی میکنم تحویل ۲۶ شهریور بودم مشکی ابنوس تبدیل زده بودم
ELXتبدیل به تارا v1p : تاراv1p واریز ۶ تیر موعد تحویل ۳ مهر هنوز روی فاکتور میچرخه👍👍👍
ELXتبدیل به تارا v1p : بله ، ما واریز ۶ تیر و تحویل ۳ مهر هستش . و هنوز ۵ روزه روی فاکتور میچرخه
محسن : سلام دوستان امیدوار باشید امروز برا یک عده پیامک تبدیل ساینا دوگانه سوز به شاهین دستی ارسال شده
محمد : سلام منم سامانه یکپارچه شاهین دستی زدم ولی الان زده اتومات (ارسال ب خودرو ساز)ولی واقعا بودجه اتومات ندارم همون دستی میتونم پرداخت کنم ،حالا چکار کنم نمیدونم
گیجی گیج : تا الان که دادن تا آخر سال هم میدم
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد از سنندج : سلام خدمت دوستان . دنا اتومات آپشنال فروش فوری هستم . تحویل 16شهریور که هنوز هیچ خبری از فاکتور شدن نیست .
امیرحسین : معلوم نمیکنه مثلا این ماه هم مرداد داد هم اول شهریور بستگی به اداره تحویل و موجودیاشون داره
میثم : من 13 مهر هستم فاکتور نشدم ولی 29شهریور تاریخ دریافت پرونده به روز شد اما آماده برای فاکتور به روز نشده
حسام : خوب ملت رو اسکول کردی
MHZ دوگانه اسفند : مگر شما کدام شهری که نمایندگی روز تعطیل باز هست ؟؟؟
سعیدتیگو8 : آقای محترمی که پسرداییت تولندنه،بایدازروزی که پول رامیگیرندروزشروع قراردادباشه،بماگول 2ماه دادنددراصل دروغ گفتند.بعدش 5شنبه راهم جزروزتعطیل حساب کردند،وبااجازه خودشون وام راازبانک گرفتندومن تاحالا4تاقسط یعنی 103میلیون به بانک پرداخت کردم،ماشینی که تحویل نگرفتم 3ماه دیگه سررسیدچک بیمه بدنه سال دومش است،حالا بیمه ثالث وبدنه که ازخردادفعال شده به کنار،تا4ماه دیگه بایدبروم عوارض خودروی راکه سوارنشدم رابدهم.قراربودقبل ازتیرماه ماشین رابدهندتاتابستان بشه ازش استفاده کرد.ایکاش میشداین مطالب رابه رودروبه مدیران نالایق وحیله گرمیزدم،وابروی نداشتشون رامیبردم،که بگم خرخودیتون هستید،وازاعتمادماسواستفاده کردند.ضمناماشین ماازبرج2اماده تحویل است،وقصدشون ازتحویل ندادن، گرانترشدن خودرواست.
تحویلی 31شهریور : تکمیل وجه هشت مرداد ولی خبری از فاکتور نیست مهر اومد بی شرفا
محسن : امروز تعطیلات چطور رفتی نمایندگی حجت جان
ایمان دوگانه اسفند : باز بودن؟چقدر مهلت پرداخت داریم؟
وحید : رسول جان، ماشینت چه رنگی بود؟