با ارایه لکسوس RX هیبریدی به بازار، افرادی که معتقد به ماهیت حریص شاسی بلندهای (SUV) لوکس در مصرف بنزین بودند، از این تولید متحیر شدند؛ پس از آن بود که تولید شاسی بلندهای هیبریدی در بازار افزایش یافت. علی رغم افزایش رقبا در این میدان، لکسوس RX 450h همچنان یکی از انتخاب های برتر در این کلاس بود. این زیبای ژاپنی دارای نقاط قوتی است که هر فردی از یک شاسی بلند لوکس هیبریدی انتظار دارد: میزان مصرف عالی، عملکرد اصلاح شده، کابین جادار، و امکانات غنی رفاهی از جمله خصوصیات لکسوس RX هستند؛ مصرف سوخت ترکیبی 9 لیتری موجب از دور خارج کردن رقبای لوکس شاسی بلند (Crossover) گازسوز و یکی از برترین انتخاب ها در دنیای شاسی بلندهای (SUV) هیبریدی شد.
در برخی از خودروهای هیبریدی، مصرف سوخت مناسب در کنار عملکرد خودرو مطرح میشود، اما در مورد لکسوس اینگونه نیست؛ لکسوس RX به دلیل داشتن موتور شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری به همراه موتور برقی و باتری، انگیزه لازم را در راننده از نظر اطمینان خاطر نسبت به قدرت خودرو ایجاد میکند؛ عدم انتقال تاثیرات جاده به مسافران، تنها به دلیل کیفیت رانندگی لوکس این زیبای ژاپنی است؛ کابین جادار، ساکت و کثرت امکانات رفاهی با تکنولوژی بالا، برتری این خودرو را تکمیل میکند. علی رغم صلاحیت چشمگیر این خودروی زیبا، سایت Edmund رتبه "B" را در میان رقبای لوکس شاسی بلند (SUV) به این ژاپنی داده است؛ گفتنی است که لکسوس RX ردیف سوم صندلی را برای خودروی خود تعبیه نکرده است و در صورت اهمیت این موضوع برای خریدار، خودروی هیبریدی اینفینیتی QX60 میتواند گزینه بهتری باشد؛ آئودی هیبریدی Q5 با طراحی کابین زیبا و استادانه و پورشه کاین هیبریدی که در زمان شتابگیری بهتر از لکسوس عمل میکند، از دیگر رقبای این زیبای ژاپنی محسوب میشوند؛ علی رغم اینها، لکسوس RX از نظر مصرف سوخت برتر از رقبایش ظاهر شده است و از نظر قیمت نیز، یکی از بهترین ها در کلاس خود محسوب میشود؛ امتیازات این خودرو، آن را به انتخابی آسان برای خریداران در جستجوی خودرویی شاسی بلند (crossover) با خصوصیات قدرتمند، مصرف سوخت مناسب و قیمت قابل قبول تبدیل کرده است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
لکسوس RX 450h یا به صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک به خریداران عرضه و به صورت استاندارد تجهیزاتی همانند رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های جلوی خودکار، چراغ های مه شکن، چراغ های حرکت در روز LED، شیشه دودی، آینه های مجهز به گرمکن، صندوق پران برقی، دسترسی بدون کلید، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، صندلی های جلوی برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت و پشتی قابل تنظیم، فرمان با قابلیت خم شدن به بالا و پایین و روکش چرمی، تا شدن و عقب رفتن صندلی عقب با کشیدن یک اهرم، روکش پارچه ای و آینه الکتروکرومیک دارد. خصوصیات استاندارد الکترونیکی در این خودرو شامل نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، سیستم ارتباط خودکار با اماکن امدادی، سیستم صوتی مجهز به 12 بلندگو با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه و دارای CD Changer شش تایی با درگاه اتصال صوتی، رادیوی ماهواره ای و درگاه اتصال iPod/USB است؛ افراد دارای iPhone 4S یا 5 نیز، میتوانند از Siri Eyes Free استفاده کنند.
لکسوس 450h دارای چندین پکیج سفارشی است که خرید یکی مستلزم خرید دیگری است؛ دسترسی به این پکیج ها در هر منطقه متفاوت است و شما برای تهیه آنها باید به بنگاه های محلی خود مراجعه کنید. پکیج Premium تجهیزاتی همانند سانروف، آینه های تاشوی برقی و الکتروکرومیک، باربند، روکش چرمی و صندلی راننده با قابلیت ذخیره تنظیمات در حافظه را اضافه کرده است؛ با مدلی از این پکیج میتوانید سیستم هشدار نقاط کور را نیز، داشته باشید؛ پکیج Luxury با دربرگرفتن تجهیزات پکیج Premium، رینگ های آلومینیومی 19 اینچی، غربیلک فرمان مجهز به گرمکن، کفی صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت برقی، روکش چرمی ارتقا یافته، خروجی برق خانگی و سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک حساس به مه دود را به تجهیزات خود اضافه کرده است.
|
|
برای استفاده از تجهیزات پکیج Comfort باید پکیج Premium و یا Luxury را نصب کرده باشید و تجهیزاتی همانند برف پاک کن های خودکار، چراغ های جلوی زنون و سیستم تهویه صندلی های جلو را اضافه کرده است. برای استفاده از تجهیزات پکیج Navigation باید پکیج Premium و یا Luxury را نصب کرده باشید تا بتوانید از تجهیزاتی همچون سیستم مسیریاب ماهواره ای، کنترل صدا، کنترل کننده لمسی از راه دور، رادیوی HD و اپلیکیشن Enform کمپانی لکسوس که شامل سیستم امنیتی Safety Connect و سیستم هشدار تصادف است، بهره ببرید. بسته به نوع پکیج انتخابی، آپشن های مجزا شامل چراغ های جلوی LED، سنسور پارک عقب و جلو، کروز کنترل تطبیقی با سیستم هشدار برخورد از جلو، نمایشگر مجازی، سیستم سرگرمی عقب با نمایشگر دو گانه و سیستم صوتی Mark Levinson با 15 بلندگو هستند.
قدرت و عملکرد موتور
این زیبای ژاپنی دارای ترکیبی از موتور شش سیلندر گازوئیلی 3.5 لیتری و موتور الکتریکی است. تیپ دیفرانسیل جلو از دو پیشرانه استفاده میکند؛ یکی از آنها به عنوان آغازگر و دیگری نیرو محرکه عمل میکند؛ تیپ چهار چرخ محرک RX تجهیزاتی همانند موتور برقی سوم برای حرکت تایرهای عقب را اضافه کرده است؛ قدرت این پیشرانه در مجموع 295 اسب بخار است و از طریق گیربکس متغیر پیوسته (CVT) به پیش میرود. در تست شتاب، لکسوس در 7.6 ثانیه به شتاب صفر تا صد دست مییابد که نسبت به RX 350 چند دهم ثانیه کمتر و در مقایسه با شاسی بلندهای سایز متوسط لوکس کلاس خود، کمتر از میزان متوسط است. مصرف سوخت این زیبای ژاپنی در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 9، 8 و 9 لیتر برای تیپ دیفرانسیل جلو و در چهار چرخ محرک در هر سه مورد 9 لیتر اعلام شده است.
ایمنی
دوربین دید عقب، ترمز ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی جلو و عقب، کیسه هوای پرده ای و زانویی راننده از جمله تجهیزات استاندارد برای ایمنی لکسوس RX 450h محسوب میشوند؛ همچنین در این تجهیزات سیستم ارتباطی Safety Connect در مواقع اضطراری که شامل هشدار برخورد از جلوی اتوماتیک، دکمه ارسال کمک های امدادی و خدمات مکان یاب در صورت سرقت خودرو است، در نظر گرفته شده میشود. سنسور پارک، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم کروز کنترل تطبیقی که شامل هشدار برخورد از جلو و سیستم ترمز مقدماتی است، جزو تجهیزات سفارشی ایمنی محسوب میشوند. در تست ترمز، این زیبای ژاپنی بعد از طی 37 متر متوقف شد که حدودی متوسط برای خودرویی در این کلاس محسوب میشود. در تست تصادف، RX 450H دیفرانسیل جلو موفق به دریافت چهار ستاره از پنج ستاره برای ایمنی تصادف، چهار ستاره برای ایمنی برخورد از جلو و پنج ستاره برای برخورد از بغل شد؛ تیپ چهار چرخ محرک آن با کسب پنج ستاره برای ایمنی کل تصادفات و برخورد از بغل، و چهار ستاره برای ایمنی برخورد از جلو، کمی بهتر ظاهر شد؛ موسسه ایمنی بزرگراه ها به این زیبای ژاپنی رتبه "خوب" را از نظر ضربه از جلو، بغل و مقاومت سقف، تکیه گاه صندلی و مقاومت پشتی در ضربات خفیف را داده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
تجهیزات لوکس، کیفیت ساخت استثنایی و ویژگی های تکنولوژیکی منحصر به فرد از جمله خصوصیاتی است که به زیبایی ظاهری و قیمت بالای آن میافزاید؛ استفاده از طراحی چوبی داخل کابین و چرم با کیفیت و نیز، سیستم صوتی سفارشی Mark Levinson این خودرو را به یکی از زیباترین ها در بازار تبدیل کرده است. زمانی که پکیج Navigation را برای خودروی خود سفارش میدهید، سیستم Remote Touch را نیز، دریافت میکنید؛ این سیستم شامل دستگاهی موس مانند است که به کاربر امکان حرکت میان آیکون های تعبیه شده در نمایشگر مرکزی خودرو را میدهد؛ شاید این سیستم یک موفقیت تکنولوژیکی محسوب شود، اما منوی دشوار و استفاده از کنترل کننده های مبهم موجب حواس پرتی بسیار زیاد راننده از مسیر جاده میشود. کمپانی لکسوس میتوانست از تنظیمات متعددی برای صندلی های جلو بهره ببرد که قسمت زیری و پشتی آن از این موضوع بی بهره ماندهاند؛ این در حالی است که سرنشینان صندلی های عقب به لطف امکان تا شدن و خم شدن صندلی ها، کاملا جادار هستند و سرنشینان روی آنها احساس راحتی میکنند؛ علی رغم عدم وجود صندلی های ردیف سوم، این زیبای ژاپنی به دلیل فضای 1.13 مترمکعبی پشت صندلی های عقب تاشو با نسبت 40/20/40 دارای فضای بار گسترده ای است.
تجربه رانندگی
با وجود سیستم تعلیق بسیار خوب و عایق کاری مناسب کابین، هیچ صدایی به داخل منتقل نمیشود و رانندگی دلنشینی را در مسیرهای طولانی برای راننده خود به ارمغان میآورد. حتی موتور هیبریدی نیز، نسبتا ساکت است؛ ممکن است در ابتدا حتی با فشار دادن پا روی پدال گاز، شتاب کمی را شاهد باشیم، اما در مجموع حسی همانند RX350 به افراد منتقل میکند؛ علی رغم اسپرت بودن برخی شاسی بلندهای لوکس با موتور دیزلی، لکسوس RX 450h در پیچ ها عملکرد خوبی از خود به نمایش میگذارد و دارای فرمان پذیری سنگینی است.
مشخصات فنی تیپ پایه
|
تعداد سیلندر |
شش سیلندر + موتور الکتریکی |
حجم موتور (لیتر) |
3.5 لیتر |
قدرت موتور (اسب بخار) |
295 |
گیربکس |
گیربکس متغیر پیوسته (CVT) |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
7.6 ثانیه |
مسافت توقف از 100 کیلومتر بر ساعت (متر) |
37 متر |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
9 |
گنجایش صندوق بار (مترمکعب) |
1.13 متر مکعب |
قیمت (دلار) |
حدود 47,000 تا 48,000 دلار
|