وقتی به فکر خرید یک خودروی جمع و جور میافتید، احتمالاً مسائلی چون مصرف کم و قابل اعتماد بودن در صدر اولویت های شما قرار دارند. البته بیشتر خودروهای مدرت و امروزی با این معیارها مطابقت دارند، ولی اگر یک سواری خوب و وجهه و کلاس میخواهید، به طور قطع باید مزدا 3 مدل 2015 را مد نظر قرار بدهید. قبل از هر چیز باید گفت، مزدا 3 برای خریدارانی که به کیفیت سواری اهمیت میدهند، بهترین گزینه است. شتاب زیاد، فرمان تند و تیز و یک سیستم تعلیق که به خوبی میزان شده است، باعث میشود مزدا 3 حتی هنگام گشت و گذار در شهر هم واقعاً سرحال و سرزنده باشد. این خودرو از چند جهت دیگر نیز واقعاً خاص است. قیافه ظاهری بسیار خاص و با کلاس است، علاوه بر این تجهیزات پیشرفتهای از جمله کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف و نمایشگر مجازی به مشتریان ارائه میدهد که در سایر خودروهای جمع و جور دیگر مشاهده نمیشود. چیزی که در مورد مزدا 3 بسیار جلب توجه میکند، این است که در حالی این تجهیزات را ارائه میدهد که از قیمتی بسیار رقابتی و مصرف سوختی پایین برخوردار است.
البته نکات منفی کوچکی نیز به چشم میخورند که از میان آن ها میتوان به سر و صدا و تکان های کوچک هنگام حرکت در بزرگراه اشاره کرد. اگر رینگ های بزرگ 18 اینچی زیر آن انداخته شده باشند، این ایراد هنگام عبور از مسیرهای ناهموار بیشتر خودش را نشان میدهد. کابین داخلی هم زیاد بزرگ نیست و جای صندلی های عقب و گنجایش صندوق عقب، متوسط و معمولی هستند. کمپانی مزدا، نسخه هاچ بک این خودرو را نیز به بازار عرضه میکند که انعطاف پذیرتر است. روی هم رفته، مزدا 3 در ارزیابی های صورت گرفته موفق به کسب رتبه A شده است که باید گفت تنها خودرویی نیست که موفق به کسب این رتبه شده است. از میان این خودروها میتوان از فورد فوکوس نام برد که از سواری بسیار خوبی برخوردار است . در کابین داخلی نیز، تجهیزات پیشرفته زیادی به چشم میخورند. کیا سراتو مدل 2015 نیز بسیار زیباست ولی سواری زیاد لذت بخشی ندارد و به سختی این رتبه را به دست آورده است. هوندا سیویک و فولکس واگن گلف مدل 2015 نیز بسیار قابل اعتماد هستند و ارزش آن را دارند که به آن ها فکر بکنید. البته شاید انتخاب قدری سخت باشد ولی اگر خودرویی میخواهید که با همه ملاک و معیارها همخوانی داشته باشد، باید گفت مزدا 3 مدل 2015 انتخاب خوبی است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
مزدا 3 مدل 2015 در دو نسخه هاچ بک و سدان چهار درب به بازار عرضه میشود. هر دو نسخه با تیپ های اصلی 3i و 3s در اختیار مشتریان قرار میگیرند که هر کدام به چند تیپ جزئی تر دیگر تقسیم میشوند. تجهیزات تیپ پایه 3i SV (فقط در نسخه سدان) عبارتند از: رینگ های استیل 16 اینچی، لوازم تمام برقی، تهویه مطبوع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، کامپیوتر سفری، صندلی تاشوی عقب، چهار بلندگو برای سیستم صوتی و درگاه USB و iPod. همه تیپ های دیگر، هم با نسخه سدان به بازار عرضه میشوند و هم با نسخه هاچ بک. تیپ 3i Sport دارای این تجهیزات است: کروز کنترل، صندلی تاشوی عقب با نسبت 40/60، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر 7 اینچی به همراه دسته کنترل، سیستم صوتی سی دی خوان به همراه شش بلندگو، رادیوی HD، رادیوی هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و درگاه USB و iPod. تیپ 3i Touring مجهز به سی دی خوان نیست، در عوض از این تجهیزات بهره میبرد: رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، چراغ های مه شکن، گرمکن آینه های جانبی، بادگیر عقب، دسترسی بدون کلید، روکش چرمی برای غربیلک فرمان، تکیه گاه دست در وسط صندلی های عقب، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار ترافیک عقب و دوربین دید عقب.
اگر پکیج Touring Technology که به صورت سفارشی به فروش میرسد را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند: سانروف، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، مسیریاب ماهواره ای، کنترل صوتی، سیستم صوتی Bose به همراه نه بلندگو و صدای فراگیر و رادیوی ماهواره ای. تجهیزاتی که به همراه تیپ 3i Grand Touring ارائه میشوند، عبارتند از: روکش صندلی از جنس وینیل اعلا (leatherette)، گرمکن صندلی های جلو، آینه الکتروکرومیک و صندلی برقی راننده با قابلیت حرکت در شش جهت (قسمت نشمینگاه نیز به صورت دستی قابل تنظیم است). تجهیزات تیپ 3s Touring نیز شبیه تجهیزات تیپ 3i Grand Touring است و این موارد را نیز به آن ها اضافه میکند: موتور قوی تر، رینگ های آلومینومی 18 اینچی، پدل شیفتر تعبیه شده روی پایه فرمان و نمایشگر مجازی برای ارائه اطلاعات ضروری. تیپ 3s Grand Touring داستان را تکمیل میکند و این تجهیزات را به تجهیزات تیپ 3s Touring میافزاید: چراغ های زنون تطبیقی، برف پاک کن های اتوماتیک، آینه الکتروکرومیک و روکش های چرمی. پکیج Technology که برای تیپ 3s Grand Touring به فروش میرسد دارای این تجهیزات است: سیستم ترمز i-ELOOP، درپوش های برقی برای جلو پنجره، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم هشدار عبور از خط، نور بالای اتوماتیک و کروز کنترل تطبیقی.
قدرت و عملکرد موتور
تأمین نیروی پیشران مزدا 3 مدل 2015 بر عهده یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری گذاشته شده است که میتواند 155 اسب بخار نیرو و 203 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیرو و گشتاوری که این موتور تولید میکند از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل میشود. گیربکس اتوماتیک نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است. در تست سرعت، سدان مزدا 3 که به گیربکس اتوماتیک مجهز بود، توانست ظرف 8.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای این کلاس از خودروها، زمانی عادی محسوب میشود. میزان مصرف سوخت نیز بسیار جالب توجه است. مدل سدان به همراه گیربکس اتوماتیک، در سیکل ترکیبی مصرف سوختی برابر با 8.05 لیتر (9.12 در شهر و 6.68 در بزرگراه) دارد، این در حالی است که مصرف سوخت مدل سدان به همراه دنده دستی، اندکی کمتر است و در سیکل ترکیبی به 8.29 لیتر (9.44 در شهر و 6.68 در بزرگراه) میرسد. در مورد هاچ بک 3i نیز میتوان انتظار داشت مصرف سوخت قدری پایین بیاید. این هاچ بک در یک مسیر 186 کیلومتری 6.95 لیتر بنزین مصرف کرد. مدل مزدا 3s به یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری مجهز است که میتواند 184 اسب بخار نیرو و 251 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور را به صورت سفارشی میتوان در کنار گیربکس های دستی و یا اتوماتیک قرار داد، چه در مدل سدان و چه در مدل هاچ بک. میزان مصرف سوخت به طور میانگین 9.44 لیتر (10.95/7.40 برای سدان و 10.53/7.82 برای هاچ بک) برآورد میشود. مصرف موتور 2.5 لیتری به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک، در مدل سدان 8.55 لیتر (9.78 در شهر و 7.02 در بزرگراه) و در مدل هاچ بک 8.83 لیتر(10.14/7.40) برآورد شده است. برای تیپ 3s سیستم i-LOOP نیز ارائه میشود که انرژی پراکنده ناشی از ترمزگیری را متمرکز و جمع آوری میکند؛ به این ترتیب، مصرف سوخت این تیپ به همراه گیربکس اتوماتیک، به 8.29 لیتر (9.44 در شهر/ 6.84 در بزرگراه) میرسد.
ایمنی
تجهیزات ایمنی مزدا 3 مدل 2015 عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، محافظ گردن برقی برای صندلی های جلو، کیسه هوا برای صندلی های جلو و کیسه پرده ای جانبی. دوربین دید عقب، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار ترافیک عقب نیز، به جز در پکیج های SV و Sport، به صورت استاندارد با همه پکیج ها عرضه میشوند. پکیج Technology که فقط برای تیپ 3s Grand Touring به فروش میرسد، مجهز به این موارد است: سیستم هشدار عبور از خط، سیستم پیشگیری از تصادف و سیستم ترمز هوشمند در شهر (Smart City Brake Support) که مخصوص کمپانی مزدا است. این ترمز هوشمند در واقع یک سیستم پیشگیری از تصادف است که در سرعت های پایین، چنانچه راننده به یک تصادف قریب الوقوع واکنش نشان ندهد، به طور اتوماتیک ترمز میگیرد. در تست ترمز، یک مزدا 3i Grand Touring هاچ بک که با سرعت صد کیلومتر بر ساعت در حرکت بود، پس از طی حدود 37 متر متوقف شد، این مسافت در مورد مزدا 3s GT حدود 38.40 متر اندازه گیری شده است. میتوان گفت هر دو این اعداد و ارقام برای این حوزه از خودروها، متوسط به شمار میروند. موسسه ایمنی بزرگراه ها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو، عدم آسیب دیدگی از طرفین و مقاومت سقف، بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه "خوب" را به این خودرو داده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین داخلی مزدا 3 مدل 2015، دارای یکی از بهترین طراحی هاست. طراحی داشبورد و کنسول به گونه ای است که همه دکمه های کنترلی دم دست هستند، به این ترتیب راننده مجبور نیست برای انجام کارهای ساده، با دکمه ها یا منوهای زیاد ور برود. در مجموع، قطعات به کار رفته، روکش ها و دکمه ها بسیار اعلا و گران قیمت به نظر میرسند. بیشتر تیپ های مزدا 3 مجهز به یک صفحه نمایشگر رنگی هستند که بالای داشبورد قرار گرفته است. یک دسته کنترلی نیز وسط کنسول قرار دارد که بیشتر شبیه دسته هایی است که در خودروهای گران قیمت تری مانند آئودی، به چشم میخورد.
به هر حال، کمپانی مزدا پا را از این هم فراتر میگذارد و نمایشگر را به صورت لمسی ارائه میدهد، این امر موجب شده است تنظیم کردن و استفاده روزمره از این ابزار الکترونیکی بسیار آسان باشد. میتوان گفت این سیستم یکی از بهترین سیستم هایی است که به بازار عرضه میشود. تیپ پایه مزدا 3 به جای نمایشگر لمسی، دارای دکمه های کنترلی رادیویی است. صندلی های جلو بسیار راحت هستند، صندلی های عقب نیز دست کمی از آن ها ندارند ولی فضای کلی، قدری کم است. سدان های رقیب نظیر تویوتا کرولا و فولکس واگن Jetta جای بیشتری برای بزرگسالان دارند و میتوان روی صندلی های عقب صندلی کودک نصب کرد. گنجایش صندوق عقب مدل سدان، 0.35 متر مکعب است که برای خودرویی در این کلاس، قدری کم است. مدل هاچ بک نیز پشت صندلی های عقب از 0.57 متر مکعب فضای بار برخوردار است که اگر صندلی ها خوابانده شوند، این فضا به 1.33 متر مکعب میرسد.
تجربه رانندگی
موتور 2 لیتری که به صورت استاندارد روی مزدا 3 سوار میشود، در سرعت های بالا قدری خشک و خشن به نظر میرسد ولی از گشتاور قابل قبولی برخوردار است که باعث میشود این خودرو بسیار سرحال و سرزنده باشد. البته اگر جیب تان اجازه میدهد، بهتر است موتور 2.5 لیتری را خریداری کنید که سریع تر است، نرم تر کار میکند و سر و صدای کمتری هم دارد، مصرف سوخت آن هم از موتور 2 لیتری چندان بیشتر نیست. گیربکس اتوماتیک تعویض دنده هایی به جا، سریع و نرم دارد.
انتخاب حالت Sport در مدل های 3s Touring و 3s Grand Touring باعث میشود عملکرد گیربکس باز هم افزایش پیدا کند. مزدا 3 مدل 2015، یکی از بهترین خودروهایی است که در این بازه قیمتی میتوان خریداری کرد. این خودرو از هندلینگی بسیار خوب و فرمانی دقیق برخوردار است، کیفیت سواری نیز بسیار بالاست. تنها استثنایی که وجود دارد مدل های 3s هستند که به خاطر داشتن رینگ های 18 اینچی، در مسیرهای ناهموار قدری خشک به نظر میرسند. شاید بتوان گفت سر و صدای تایرها و باد نیز بیشتر از سایر خودروهای کوچک وارد کابین میشود.