آئودی Q5 خودرویی رضایتبخش با اضافه شدن تجهیزات استاندارد ایمنی به بدنه، کیفیت بالای کابین و قدرت موتور بیشتر در Exhibit A به بازار معرفی شد. اگر به دید یک فروشنده به Q5 نگاهی بیندازید، متوجه میشوید که این خودروی آلمانی دارای ظاهری زیبا و کاملا لوکس است؛ این خودروی زیبا از نظر قدرت موتور دقیقا مورد دلخواه خریدار است؛ کمپانی آئودی چهار تیپ این خودرو را با موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر، موتور دیزلی شش سیلندر مجهز به توربوشارژر، موتور شش سیلندر خورجینی مجهز به سوپرشارژر و موتور هیبریدی چهار سیلندر به بازار ارایه کرده است.
جالب است بدانید که خودروی Q5 به عنوان یکی از قدیمی ترین اعضای این کلاس، تغییرات زیادی در طول سال ها روی آن صورت گرفته است. مهندسان این کمپانی پرطرفدار آلمانی سعی در تولید خودروهایی با هندلینگ مناسب و جذاب برای خریداران دارند؛ مسلما آئودی Q5 نیز، از این قاعده مستثنی نیست؛ این شاسی بلند (crossover) زیبا با بی باکی فراوان در پیچ ها و جاده های خارج شهر حرکت میکند؛ عملکرد ضعیف این مدل آئودی در جاده های ناهموار و پردست انداز یکی از نقاط ضعف آن در مقایسه با رقبایش به حساب میآید. با افزایش تب خودروهای شاسی بلند (crossover) جمع و جور همانند Q5 در بازار خودروهای امروزی، رقابت بین خودروهای این دست شدیدتر میشود؛ پورشه ماکان مدل 2015 به عنوان یکی از رقبای Q5 برای افراد خواهان خودرویی با خصوصیات فراوان اسپرت و بدون اهمیت به فضای کابین پیشنهاد خوبی است؛ دیگر رقیب این زیبای آلمانی، بی ام و X3 مدل 2015 است که همانند آئودی دارای تنوع موتوری و با فضای داخلی بیشتر است؛ آکورا RDX و ولوو XC60 مدل 2015 دو رقیب دیگر از نظر خودرویی مورد پسند خانواده هستند؛ آئودی Q5 در سایت Edmund رتبه A را به دست آورد؛ در مجموع این آلمانی زیبا دارای ظاهری مدرن و زیبا است که توجه هر خریداری را به سوی خود جلب میکند.
طراحی بدنه و ویژگی های خاص
آئودی Q5 مدل 2015 خودروی شاسی بلند (crossover) لوکس و جمع و جوری است که در هفت تیپ و با چهار موتور در دسترس خریداران قرار میگیرد: 2.0T Premium Plus، 2.0T Premium Plus، 3.0T Premium Plus، 3.0T Prestige، 3.0 TDI Premium Plus، 3.0 TDI Prestige و 2.0T Hybrid Prestige . در خصوص تیپ SQ5 که بالاترین عملکرد را دارد، در مبحثی جداگانه صحبت خواهد شد. تجهیزات استاندارد تیپ 2.0T Premium شامل موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر، تایرهای 18 اینچی (تایرهای 19 اینچی به صورت سفارشی)، چراغ های جلو خودکار زنون، چراغ های عقب و حرکت در روز LED، برف پاک کن های اتوماتیک، آینه های خارجی مجهز به گرم کن، باربند آلومینیومی با میله های عرضی، درب صندوق عقب برقی، صندلی های جلو برقی با قابلیت تنظیم در هشت جهت (با پشتی برقی قابل تنظیم در چهار جهت و مجهز به گرمکن در صورت سفارش)، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، روکش چرمی، کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطه ای، صندلی های عقب با نسبت 40/20/40، قابلیت اتصال به بلوتوث، درگاه Multi Media interface که به اختصار MMI نامیده میشود، آئودی با دکمه های کنترلی روی داشبورد و سیستم صوتی دارای 10 بلندگو با قابلیت خواندن CD، ورودی iPod/USB، جک صوتی کمکی و رادیوی ماهواره ای است.
تیپ 2.0T Premium Plus علاوه بر تجهیزات بالا، تزئینات خارجی آلومینیومی، سانروف پانوراما (در تیپ 2.0T Premium جزو تجهیزات سفارشی)، آینه های جانبی الکتروکرومیک و برقی، دسترسی بدون کلید، صندلی های جلوی مجهز به گرمکن، صندلی های برقی مجهز به حافظه جهت ذخیره سازی وضعیت و آینه الکتروکرومیک داخلی را اضافه کرده است. تیپ 3.0T Premium Plus موتور شش سیلندر خورجینی مجهز به سوپرشارژر، تایرهای 19 اینچی، طراحی بدنه S line، چراغ های جلوی مجهز به برف پاک کن و فرمان سه تکه را به تجهیزات خود اضافه کرده است. تیپ 3.0T Prestige چراغ تطبیقی جلو، سیستم صوتی Bang & Olufsen با 14 بلندگو، جا لیوانی های مجهز به گرمکن و سردکن، آفتابگیر درب های عقب و پکیج Technology (شامل نسیستم هشدار نقاط کور، دروبین دید عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، کامپیوتر مسافرتی رنگی، سیستم مسیریاب ماهواره ای با کنترل صدا، خدمات آنلاین Audi connect با قابلیت WiFi تلفن همراه و سیستم ارتقا یافته MMI با کنترل های تعبیه شده روی داشبورد) از جمله تجهیزات اضافه شده در این مدل هستند.
تجهیزات تیپ 3.0 TDI Premium Plus با موتور دیزلی، همانند تیپ 3.0T Premium Plus میباشد، با این تفاوت که در این خودروی دیزلی از طراحی داخلی S line و چراغ های جلوی مجهز به برف پاک کن (که در پکیج S Line Plus موجود است) خبری نیست؛ علاوه بر این، تیپ 3.0 TDI Prestige تجهیزاتی کاملا مشابه 3.0T Prestige دارد. در نهایت، تیپ 2.0T Hybrid Prestige شامل تایرهای 19 اینچی خاص، علامت هیبریدی و ویژگی های خاص خودروهای هیبریدی میشود؛ با این وجود این خودرو خصوصیات دیگر تیپ های Prestige را منعکس میکند. شایان ذکر است، تجهیرات پکیج Prestige-spec Technology که در بالا توصیف شد، بر روی تمامی تیپ های Q5 به غیر از تیپ پایه 2.0T premium قابل سفارش میباشند؛ کمپانی سازنده برای تیپ پایه این خودرو، پکیج Navigation را ارائه میدهد که اگرچه سیستم Audi Connnect و دیگر سیستم های ایمنی/ پارک در آن به چشم نمیخورد، اما شما میتوانید از سیستم ارتقا یافته MMI با کنترل های روی کنسول مرکزی بهره ببرید. همچنین، سیستم استریو Bang & Olufsen در تمامی تیپ ها به جز تیپ پایه خدمات ارایه میدهد؛ علت این امر، وجود پکیج Interior Sport (شامل فرمان سه پره مجهز به پدل شیفتر، صندلی های جلوی اسپرت، روکش مشکی پارچه ای برای سقف و Drive Select مختص کمپانی آئودی که چهار تنظیم قابل انتخاب برای پدال گاز، گیربکس و فرمان را در اختیار راننده قرار میدهد) در این خودروها است.
پکیج Luxury (شامل سیستم تهویه صندلی های جلو با قابلیت تنظیم پشتی، روکش چرم ارتقا یافته و نوارهای چرمی داشبورد) در تمامی تیپ های 3.0T/3.0 TDI و 2.0T Hybrid Prestige وجود دارد. تیپ 3.0T با پکیج High Gloss Black (شامل پکیج Sport Interior به اضافه تایرهای 20 اینچی، رنگ مشکی براق برای بدنه خارجی، باربند مشکی مات و فرمان تخت اسپرت) تجهیز شده است؛ تیپ 3.0 TDI دارای پکیج S line plus (شامل پکیج Sport Interior و High Gloss Black است و تجهیزات استانداردی همانند چراغ های جلوی مجهز به برف پاک کن و طراحی بدنه خارجی S line را اضافه کرده است. تیپ های Prestige فقط مجهز به پکیج Audi exclusive line (شامل پکیج Sport Interior به اضافه تزیینات سفید مشکی و روکش چرم ارتقا یافته با تقابل نوارها و کوک های تزیینی) هستند؛ در تیپ های 3.0T Prestige و 3.0 TDI Prestige فنرهای قابل تنظیم و پکیج Driver Assist (شامل Audi Drive Select، کروز کنترل تطبیقی و فرمان دینامیک) به چشم میخورد. لازم به ذکر است که کیسه هوای جانبی صندلی های عقب در تمامی تیپ ها جزو تجهیزات سفارشی محسوب میشود.
قدرت و عملکرد موتور
تمامی مدل های آئودی Q5 به صورت چهار چرخ محرک و با گیربکس اتوماتیک هفت سرعته به خریداران عرض شدهاند. تیپ های 2.0T Premium و Premium Plus به صورت استاندارد دارای موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر هستند که توانایی تولید قدرتی معادل 220 اسب بخار و گشتاوری معادل 350 نیوتن متر را دارد؛ مصرف سوخت آنها در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 11، 13 و 9 لیتر تخمین زده شده است؛ همچنین شتاب صفر تا صد Q5 2.0T حدود 6.7 ثانیه ثبت شده است که میزانی متوسط در این کلاس محسوب میشود. تیپ های Q5 3.0T دارای موتور شش سیلندر خورجینی 3 لیتری مجهز به سوپرشارژر هستند که قدرتی معادل 272 اسب بخار و گشتاوری در حدود 400 نیوتن متر تولید میکند؛ همچنین این خودورها دارای سیستم stop – start هستند که موتور خودرو را در زمان توقف و برای مصرف سوخت کمتر به طور خودکار خاموش و به محض حرکت روشن میکند؛ شتاب صفر تا صد 3.0T با این موتور حدود 5.8 ثانیه تخمین زده شده است؛ مصرف سوخت آن نیز، در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 13، 15 و 10 لیتر برآورد شده است. تیپ Q5 3.0 TDI دارای موتور دیزلی 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر و سیستم start-stop و قدرت 240 اسب بخار و 580 نیوتن متر گشتاور است؛ آئودی میگوید که این خودرو در 6.5 ثانیه به شتاب صفر تا صد میرسد این در حالی است که مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 10، 11 و 8 لیتر اذعان میشود. تیپ Q5 هیبریدی، موتور 2.0T را با موتور برقی 54 اسب بخاری و یک پک باتری برای خروجی کامل 245 اسب بخاری و 475 نیوتن متر گشتاور جفت کرده است؛ کمپانی آئودی شتاب صفر تا صد این خودرو را حدود 6.8 ثانیه و مصرف سوخت آن را در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 10، 11 و 9 لیتر تخمین زده است.
ایمنی
کنترل کشش و کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی و پرده ای جلو، کیسه هوای جانبی عقب (تنها آپشن سفارشی در تمامی تیپ ها)، پکیج Technology شامل سنسورهای پارک، دوربین دید عقب و سیستم هشدار نقاط کور از جمله تجهیزات ایمنی کمپانی آئودی برای تمام تیپ های Q5 مدل 2015 هستند. در تست ترمز، تیپ Q5 2.0T با تایرهای 18 اینچی و تایرهای تابستانی در مسافت 34 متری متوقف شد که میزانی متوسط برای این کلاس و این تایرها محسوب میشود؛ تیپ 3.0T Prestige با تایرهای 19 اینچی و تابستانی با طی 33 متر متوقف شد که میزانی قابل توجه است. در تست تصادف، این زیبای آلمانی در مجموع موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره، با چهار ستاره در برخورد از جلو و پنج ستاره برای برخورد از بغل شد؛ در تست بزرگراه نیز، این خودرو از نظر جمع شدگی جلو، کنار و سقف موفق به کسب رتبه خوب شد، در حالی که رتبه خوب را نیز، از نظر محافظت سر در برخورد های عقب کسب کرد.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
همانگونه که انتظار داشتیم کمپانی آئودی از طراحی داخلی بسیار زیبا و با کیفیت برای Q5 استفاده کرده است؛ مجموعه کلیدهای کنترلی کاملا متمایل به سوی راننده است؛ البته ناگفته نماند که ترکیب کلی بستگی به سفارش دادن یا ندادن سیستم مسیریاب برای خودرو دارد؛ در صورت نبودن این مورد، کلیه کلیدها برای سیستم MMI کاملا متمایل به سوی راننده هستند؛ در صورت وجود آن، کلیه کلیدها روی کنسول مرکزی، درست بین دسته صندلی و دسته دنده برای دسترسی راحت تر راننده به آنها قرار میگیرند؛ لازم به ذکر است که مدل های مجهز به سیستم Navigation آخرین مدل سیستم MMI با منویی کاملا هوشمند، Google Map با تصاویر ماهواره ای و اهرم کنترلی هستند. علی رغم سایز کوچک این زیبای آلمانی، کابین آن به حدی جادار است که روی هر دو ردیف صندلی، سرنشینان احساس راحتی میکنند؛ یکی از موارد نایاب در خودروهای این کلاس، صندلی های عقب تاشو به جلو و عقب است که در Q5 وجود دارد؛ حجم صندوق پشت صندلی های عقب این زیبای آلمانی حدود 0.82 متر مکعب است در حالی که با خم شدن صندلی به پایین فضایی حدود 1.62 متر مکعبی در اختیار سرنشینان قرار میگیرد که میزانی کمتر از متوسط در این کلاس محسوب میشود.
تجربه رانندگی
بدون توجه به نوع موتوری که انتخاب میکنید، آئودی Q5 با نرمی، شتاب قدرتمند و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، عملکرد بسیار مناسب و خوبی را در اختیار راننده قرار میدهد؛ هر دو تیپ 2.0T و 3.0T با موتور بنزینی، از نظر شتاب و مصرف سوخت رقبای خاصی برای یکدیگر هستند؛ این در حالی است که مدل های هیبریدی و دیزلی Q5 دارای مصرف سوخت بیشتری هستند اما هنوز در شتاب فوق العاده و کاملا هیجان انگیز باقی ماندهاند؛ علی رغم وجود سیستم start-stop در این تیپ ها (تنها تیپ های 3.0T و 3.0 TDI) که به کارآمدی بیشتر موتور کمک شایانی میکند، اما در توقف های کامل همیشه موتور را کاملا خاموش نمیکند؛ چنین مواردی قابل اغماض است و به راحتی میتوانید برای مدتی آن را از کار بیندازید به این دلیل که این سیستم به راحتی قادر است خود را در هر چرخه رانندگی مجددا فعال کند. کیفیت رانندگی با Q5 خشک تر از حد مطلوب خودروهای این کلاس است، اما طبق تست ما اینگونه نبود؛ تنها کافی است آن را در سطح ناهموار تست کنید تا متوجه شوید که آیا رانندگی با آن مطلوب شما است یا خیر؛ این خودرو از هندلینگ بسیار عالی برخوردار است و میتوان آن را به عنوان یکی از شاسی بلند های (crossover) اسپرت بازار کنونی به حساب آورد؛ علی رغم فرمان سریع و عملکرد مناسب آن، کمی حسی کاملا مصنوعی را به راننده خود منتقل میکند.