کامیون ایویکو Trakker در گذشته برای جاده های آف رود و کارهای ساختمانی طراحی و اکنون به عنوان یکی از کامیون های فراموش نشدنی برای انجام وظایف سنگین در بازار امروزی تبدیل شده است؛ آخرین تغییرات صورت گرفته در این کامیون به سال 2007 و بهبود و راحتی بیشتر کابین و نیز، اضافه شدن موتور Cursor 13 برمیگردد. کابین این کامیون براساس مدل Stralis است و هر دو آنها دارای نقاط مشترکی از جمله پیکر بندی کابین Active Time و Active Day هستند؛ برخلاف Stralis که گنجایش حمل بار آن به 44 تن محدود میشد، Trakker قابلیت حمل بار تا 72 تن را دارد و با مشخصات محوری 4x4، 6x4، 6x6، 8x4 در مدل های کامیونت و 6x4 در مدل کشنده به خریداران عرضه شده است.
طراحی بدنه
همانند Stralis، این کامیون ایتالیایی دارای کابین مشابه اروپایی در بالای پیکر بندی موتور خود با دماغه ای صاف است و راننده درست در بالای محور جلو مینشیند؛ درب های جلو در بالای تایرهای جلو و پنجره های جانبی با خطوط شیب دار برای افزایش دید راننده، حس دوست داشتنی را به افراد القا میکند. بزرگترین تغییر صورت گرفته در طراحی بدنه نسل جدید Trakker، در بخش جلویی این زیبای ایتالیایی صورت گرفته است؛ دو قسمت شدن جلو پنجره V شکل با دو خط افقی، حک شدن لوگوی ایویکو درست در وسط آن و برجسته نوشته شدن نام Trakker در انتهای شیشه جلو از دیگر خصوصیات بدنه خارجی این زیبای ایتالیایی است؛ برخلاف Stralis، این کامیون ایتالیایی به لطف ارتفاع زیاد 371 میلی متری از سطح زمین، دارای ظاهری محکم و مصمم است؛ قسمت پایینی Trakker برای تاکید بر انجام وظایف سنگین با مشکی رنگ شده است.
طراحی داخلی
همانگونه که انتظار میرفت، وجود ارتفاع 371 میلی متری از سطح زمین در این کامیون موجب ایجاد کمترین چالش برای راننده و سرنشینان جهت وارد یا خارج شدن از آن میشود؛ در این کامیون زیبا چندین پله مخوف برای وارد و خارج شدن از کابین وجود دارد که هنوز یکی از چالش های جدی در خصوص این خودروی سنگین است. در این خصوص نیز، Trakker شباهت های زیادی به Stralis دارد؛ خوشبختانه این موضوع نکته منفی نیست چون همین ارگونومی این کامیون زیبا را در مقایسه با خواهر و برادرانش دوست داشتنی کرده است؛ در مجموع میتوان گفت که در ساخت آن از طراحی و مواد باکیفیت استفاده شده است؛ علی رغم نداشتن نوار روی داشبورد همانند رنو Premium، اکثر کنترل ها و کلیدها کاملا در دسترس راننده هستند؛ کابین Active Day کاملا جادار است و محفظه های زیادی در پشت صندلی ها وجود دارد؛ فضای زیادی نیز، در بالای شیشه جلوی تعبیه شده است؛ کمپانی سازنده ولخرجی زیادی برای فضای سرنشینان به خرج داده است به گونه ای که بیش از دو یا حتی سه سرنشین به راحتی و با فضای زیاد در قسمت جلو و با سفارش صندلی وسط در آن قرار میگیرند.
احساس رضایت ما زمانی که متوجه قرض گیری نوع طراحی صندلی ها از Stralis شدیم، بیشتر شد؛ تنظیمات فراوان و پشتی های مناسب آنها به گونه ای است که خستگی کامل راننده را بعد از یک روز کامل رانندگی از تن وی به در میکند؛ ارتفاع بلند صندلی راننده و دماغه صاف کامیون دید وسیعی را در زمان رانندگی در اختیار راننده قرار میدهد؛ همچنین اندازه و لنز دوربین دید عقب و آینه های جانبی از دیگر نکات رضایتبخش این کامیون هستند. در مقایسه این کامیون با نسل قدیم خود، راحتی راننده با بهبود موقعیت کلیدهای کنترلی در آن افزایش یافته است : تقلیل دهنده فشار ترمز موتور، ترمز هیدرولیک، رادیو و کروز کنترل به گونه ای قرار گرفتهاند که راننده بدون برداشتن دست از روی فرمان میتواند آنها را به راحتی کنترل کند؛ همچنین اهرم تغییر وضعیت گیربکس Euro Tronic روی ستون فرمان تعبیه شده است.
قدرت و عملکرد موتور
ایویکو Trakker دارای موتور Cursor 13 با توانایی تولید قدرتی بین 380 تا 440 اسب بخار است که از استاندارد یورو 4 یا 5 تبعیت میکند؛ گفتنی است که تمامی مدل های آن به تقلیل دهنده فشار ترمز Cursor تجهیز شدهاند. گیربکس جدید این کامیون شامل گیربکس اتوماتیک 12 سرعته Euro Tronic 2 با تعبیه تغییر دنده اتوماتیک روی فرمان و گیربکس دستی 16 سرعته ZF Ecosplit با تغییر دنده خودتنظیم است. همچنین این کامیون به لطف وجود موتور Cursor و گیربکس خود توانایی بسیار بالایی از نظر تولید قدرت و گشتاور در سرعت های مختلف دارد؛ وجود توربوشارژر قابل تنظیم امکان تولید گشتاور زیاد در دور موتور پایین را دارد؛ از دیگر نقاط قوت این کامیون ایتالیایی قدرت بکسل عالی آن است؛ علاوه بر این، میزان قدرت موتور قبل از سرعت موتور اتفاق میافتد و بالاتر از سرعت موتور است؛ همین موضوع موجب عملکرد بالای این خودروی سنگین میشود و در دنده های بالاتر توانایی قدرت تولیدی بیشتر موتور را موجب میشود.
گیربکس اتوماتیک تعبیه شده در این کامیون، یکی از لذت بخش ترین بخش های آن محسوب میشود؛ با واکنش سریع و تعویض دنده راحت جای هیچ گونه اعتراضی را برای راننده خود باقی نمیگذارد؛ علاوه بر این، خوشحالتر خواهید شد اگر بدانید که هیچ نیازی به مداخله دستی ندارید و گیربکس وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد؛ گفتنی است که شتاب این کامیون حتی در زمان بالا رفتن از تپه و بار زیاد بسیار مناسب است. وجود دسته دنده تعبیه شده روی فرمان، امکان تعویض دنده راحت برای راننده بدون برداشتن دست از روی آن در حالت دستی، موجب افزایش ایمنی در زمان رانندگی و اطمینان خاطر بیشتر راننده شده است.
کیفیت رانندگی
در مدل های 6x4 و 8x4 به دلیل وجود فنر های تخت فلزی و فنر های چند لایه امکان و سیستم تعلیق بادی عملکرد مناسب این کامیون ایتالیایی را در انجام فعالیت های سبک در جاده های خاکی و آسفالت فراهم کرده است؛ همچنین در این دو مدل در کنار اکسل یکپارچه (بدون توپی چرخ) یک سیستم تعلیق بادی جدید نیز، برای داشتن عملکرد بهتر این کامیون در جاده های آف رود تعبیه شده است؛ همچنین یک سیستم تعلیق تثبیت کننده ضد چرخش در این کامیون برای تثبیت ارتفاع بار در جاده های ناهموار و صعب العبور تعبیه شده است. به لطف وجود این پیکربندی که از خودروهای سنگین جاده های آف رود گرفته شده است، Trakker دارای کیفیت رانندگی بسیار مناسبی است و از دست اندازها به راحتی عبور میکند؛ علاوه بر این، سیستم تعلیق بادی موجود در این کامیون نیز، در کشنده های AT دارای کابین طویل وجود دارد. وجود کابین بالای اکسل موجب هندلینگ خوب این کامیون و حرکت چرخ های بزرگ آن در جاده میشود؛ همچنین وجود کابین راحت یکی از نکات بسیار مهم برای راننده کامیون بعد از رانندگی طولانی مدت است. در خصوص ترمز میتوان گفت که پدال پایی Trakker در سمت چپ این کامیون قرار دارد که دیسک ترمزهای 436 میلی متری آن موجب عملکرد سریع و مناسب ترمز آن میشود.
نظر نهایی
نسل قبلی Trakker کامیونی قابل اعتماد و مناسب برای انجام وظایف سنگین بود، اما در مدل جدید این میراث با کمی تغییرات سودمند به ارث رسیده است؛ شاید شباهت خیلی زیادی به مرسدس بنز یا رنو نداشته باشد، اما چیزی هم کمتر از آنها ندارد؛ شاسی های محکم و سیستم تعلیق مناسب توانایی مقابله با این دو رقیب را به این کامیون ایتالیایی داده است. این کامیون دارای گستره فراوانی است و میتواند به راحتی نیاز شما را برآورده کند؛ وجود موتور Cursor یکی از نقاط قوت و کارآمد این خودرو در کلاس خود است و نشان دهنده استفاده از کیفیت بالای کمپانی سازنده در ساخت این کامیون است.
&nbs