چهار درب، موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر، سیستم چهار چرخ محرک و خودنمایی از جمله نقاط اشتراک آئودی A4 مدل 2014 و مرسدس بنز C300 4Matic محسوب میشوند؛ تزیینات داخلی متنوع و نوع طراحی بدنه، کیفیت رانندگی، صداهای تولید شده یا نشده از آنها و راحتی سرنشینان آنها جزو نقاط متفاوت این دو خودروی زیبا هستند. ارزیابی و تحلیل این دو خودرو از نظر عملکرد، قیمت، کارایی و ویژگی های خاص هر یک از آنها، اطلاعات زیادی در خصوص جایگاه هر دو در کلاس خودشان و انتخاب بهترین های آنها به دست داد.
باید گفت که مرسدس بنز C کلاس این کمپانی سرشناس تغییرات چشمگیری داشته است؛ علی رغم طراحی مجدد آن در سال 2007، با چهره ای کاملا جدید در سال 2015 به خریداران عرضه شد؛ یکی از مهمترین تغییرات صورت گرفته، اضافه شدن 8 سانتی متر به فاصله محوری است؛ افزایش طول 9 سانتی متری و عرض 4 سانتی متری از دیگر تغییرات این زیبایی آلمانی محسوب میشوند. مرسدس بنزهای C کلاس قدیمی از نظر ظاهری و عملکرد نسبت به رقبای اولیه خود فاصله زیادی داشتند؛ به همین دلیل این کمپانی سیاست های تولید خود را به طور کامل تغییر داد؛ به همین منظور تمامی مدل های C کلاس خود را به صورت چهار چرخ محرک و در آینده ای نزدیک به صورت دیفرانسیل عقب با موتور چهارسیلندر عرضه خواهد کرد.
دو تیپ برای مرسدس بنز وجود دارد: C300 و تیپ کاملا مجهز C400. تیپ مورد آزمایش ما دارای موتور چهارسیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر با توانایی تولید 241 اسب بخار بود؛ در حالی که در تیپ C400 موتور 6 سیلندر خورجینی 3.0 لیتری مجهز به توربوشارژر تعبیه شده است؛ گفتنی است که هر دو این مدل ها به صورت استاندارد دارای گیربکس اتوماتیک هفت سرعته هستند. قیمت پایه C300 حدود 41,325 دلار و با خریداری پکیج های سفارشی و آپشن های مستقل حدود 50,935 دلار است.
نسل کنونی آئودی A4 از زمان عرضه آن به بازار در سال 2009، نسبتا بدون تغییر باقی مانده است و علی رغم 1 سانتی متر طول بیشتر نسبت به بنز C300، فاصله محوری آن حدود 4 سانتی متر نسبت به رقیب آلمانی خود کمتر است. آئودی A4 تنها با موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر با توانایی تولید نیرویی معادل 220 اسب بخار به خریداران عرضه شده است؛ این خودروی زیبا با چندین نوع انتقال قدرت مختلف به بازار عرضه شده است: دیفرانسیل جلو با گیربکس متغیر پیوسته (CVT) یا چهارچرخ متحرک با گیربکس شش سرعته دستی و یا هشت سرعته اتوماتیک؛ گفتنی است که خودروی مورد آزمایش ما به صورت چهار چرخ محرک و با گیربکس اتوماتیک است.
قیمت پایه این آلمانی زیبا حدود 4,500 دلار کمتر از مرسدس بنز است و همین موضوع موجب فروش بالای این خودرو شده است؛ البته خودروی مورد آزمایش ما دارای آپشن های متعددی بود که موجب جذابیت و افزایش کارآمدی آن شده بود؛ پکیج Premium Plus Model و MMI Navigation Plus موجب افزایش قیمتی در حدود 43,845 دلار برای این سدان زیبا میشود. هر دو خودرو با ثبت شتاب صفر تا صد در 6.5 ثانیه، عملکرد بسیار مناسبی در جاده هموار از خود نشان دادند؛ همه نتایج به صورت مساوی پیش میرفت که در 400 متر، مرسدس حدود 0.1 ثانیه از رقیب خود پیشی گرفت، که البته این تفاوت ناچیز در شتاب قابل اغماض است.
هیچ یک از این دو خودرو علی رغم وجود سیستم تعلیق، در این قسمت مناسب نبودند؛ وجود پکیج Sport با قیمت 3,000 دلار در مرسدس بنز موجب واکنش پذیری قابل قبول این سدان شده بود که آئودی از فقدان آن رنج میبرد؛ همچنین وجود چهار وضعیت رانندگی در مرسدس موجب عملکرد مناسب پدال گاز، فرمان و گیربکس شده بود؛ این تفاوت های چشمگیر در این دو رقیب به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. مرسدس بنز واکنش و عملکرد بسیار مناسب خود را در جاده های ناهموار و کوهستانی با تایرهای تابستانی 19 اینچی بدون ایجاد لغزش و با کنترل بدنه، به رخ رقیب کشید؛ در حالی که آئودی A4 نیز، دارای تایرهای تمام فصل 18 اینچی بود.
هندلینگی که در خصوص مرسدس صحبت شد، در مدل های بالاتر هر دو خودرو یافت میشود؛ با وجود تمامی این قابلیت ها، باید بگوییم که مرسدس بنز نیز، همانند آئودی دارای نواقصی است؛ در 95 درصد مواقع، کیفیت رانندگی با C300 به گونه ای است که میتواند موجب آزار راننده خود میشود. وجود پدل شیفتر در مرسدس در هر موقعیت رانندگی موجب تعویض دنده راحت برای راننده بدون برداشتن دست از روی فرمان میشود؛ دور موتور هر دو خودرو در زمان دنده معکوس کشیدن با هم برابر است، اما در آئودی برای اجرای این حرکت باید دنده را در حالت دستی قرار داد. در تست ترمز نیز، مرسدس بنز در زمانی کوتاهتر (34 متر در مقابل 38 متر) از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به صفر میرسد؛ گفتنی است که پدال های این زیبای آلمانی نسبت به رقیبش واکنش پذیرتر و دارای عملکرد سریع تری هستند و حس اعتماد خوبی را به راننده خود میدهند.
طراحی داخلی بنز C300 به لطف وجود پکیج 2,300 دلاری به رنگ قرمز Cranberry که جایگزین MB-Tex با چرم واقعی شده است، شباهت زیادی به S Class دارد. برای خریداران امکان سفارش صندلی های دارای سیستم تهویه نیز، وجود دارد (با خرید پکیج 2,700 دلاری Premium میتوانید صندلی های مجهز به گرمکن را نیز، سفارش دهید). وجود پوشش مناسب داشبورد، زیبایی خاصی به طراحی داخلی مرسدس بنز بخشیده است که در آئودی وجود ندارد؛ وجود نمایشگر 7 اینچی از دیگر اقدامات مناسب کمپانی بنز برای این خودروی زیبا محسوب میشود؛ فرمان تخت در پکیج Sport نیز، احساس رضایت را در خریداران خود تمام کرده است. در مقابل آئودی دارای طراحی داخلی کم و با فضای زیاد است؛ علی رغم طراحی قدیمی آئودی در این کلاس، همچنان توانسته است جذابیت و کاربردی بودن فضای داخلی خود را حفظ کند؛ نمایشگر این خودرو به زیبایی با کنسول مرکزی ادغام شده است؛ تزئینات آلومینیومی به ایجاد حس طراحی امروزی و جدید در خریداران کمک کرده است.
|
|
علی رغم تفاوت چشمگیر فاصله محوری در این دو رقیب، هر دو آنها دارای فضای سر و پای مشابهی هستند؛ به گونه ای که افراد قد بلند نیز، در آن کاملا احساس راحتی میکنند؛ وجود بالشتک های صندلی مناسب و فضای کافی برای سرنشینان عقب از دیگر نقاط مشترک هر دو خودرو محسوب میشوند؛ اما در خودروی مورد تست ما، سقف عقب بنز موجب کاهش فضای سر سرنشینان این قسمت شده است. هر دو خودرو دارای صندلی عقب تاشو هستند که در مرسدس بنز جزو تجهیزات استاندارد محسوب میشود، و موجب افزایش بیشتر فضای بار این دو زیبای آلمانی شده است؛ گفتنی است، فضای بار مرسدس حدود 0.36 متر مکعب و در آئودی 0.35 متر مکعب است که تفاوت چشمگیری بین این دو نیست.
طراحی داخلی مناسب، وجود دکمه Start-Stop به صورت استاندارد و مصرف سوخت مناسب از دیگر برتری های مرسدس بنز نسبت به آئودی محسوب میشوند؛ در تست صورت گرفته که در مجموع منجر به طی 3200 کیلومتر شد، نتیجه زیر حاصل شد: مصرف سوخت مرسدس بنز به ازای هر 100 کیلومتر مسافت طی شده 10 لیتر و آئودی نیز، 12 لیتر میباشد که نشانگر برتری مرسدس در این زمینه میباشد؛ در ادامه این دو خودرو را در جاده های مختلف تست کردیم که در آنها نیز، مرسدس بنز 2 لیتر کمتر از آئودی سوخت مصرف کرد و برتری خود را به رخ حریف کشید. سازمان EPA نیز، مصرف سوخت مرسدس بنز در سیکل ترکیبی را 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بر ساعت و 11 لیتر برای آئودی اعلام کرد. وجود 11 کیسه هوا در مرسدس بنز و 10 کیسه هوا در آئودی از دیگر برتری های مرسدس از نظر ایمنی است؛ سیستم ترمز ضدقفل، کنترل پایداری و دوربین دید عقب از جمله تجهیزات ایمنی هر دو خودرو هستند.
|
|
وجود سیستم هشدار برخورد از جلو در مرسدس بنز که با ترمز اتوماتیک از برخورد با اتومبیل جلویی اجتناب میکند، یکی از ابزارهای ایمنی در این خودرو است که در آئودی وجود ندارد. یکی دیگر از مزایای C300 وجود سیستم مسیریاب Garmin Map Navigation است که با پرداخت 600 دلار میتوانید آن را روی خودروی خود نصب کنید؛ این مسیریاب ماهواره ای دارای اندازه ای مشابه یک نمایشگر و همانند پکیج 3,050 دلاری MMI Navigation Plus در آئودی است؛ هر دو این سیستم ها دارای اطلاعات ترافیکی هستند، اما سیستم Garmin فاقد رزولوشن گرافیکی مناسب و نقشه سه بعدی است؛ سیستم سفارشی Command 2,690 دلاری، نمایشگر کوچک Garmin را با نمایشگر 8.4 اینچی جایگزین و خصوصیات بیشتری را به آن اضافه کرده است.
قابلیت اتصال به بلوتوث جزو تجهیزات استاندارد هر دو خودرو محسوب میشود، اما C300 پورت USB برای سیستم موسیقی را ارایه کرده است، در حالی که در آئودی نیاز به کابل اختصاصی وجود دارد. بین این دو رقیب هموطن شکاف قیمتی زیادی وجود دارد؛ اما در نهایت این خریدار است که باید تصمیم نهایی را بگیرد؛ در نظر داشته باشید که هر چقدر پول بدهید آش میخورید؛ در خصوص مدرن بودن، کارایی، چشمگیر و لوکس بودن مرسدس بنز هیچ جای بحثی وجود ندارد؛ به همین دلایل این زیبای آلمانی برنده تست ما است. با ورود مدل های جدید آئودی A4 در سال آینده و حتی مدل های بسیار جدیدتر بی ام و سری 3 با چهره ای کاملا جدید، این موفقیت مرسدس بنز دوام طولانی نخواهد داشت؛ همه میدانند که رقابت در این کلاس بسیار بالاست؛ با این وجود، مدل های جدید کلاس C یکی از بهترین سدان های موجود در این کلاس هستند.
&nbs