دیپورت مگان

دیپورت مگان

در حالی که آمارهای تولید نشان می‌دهد پارس‌خودرو تولید محصولی جدید از رنو را به نام «ساندرو» آغاز کرده است، خبر می‌رسد این شرکت گویا دیگر تمایلی به مونتاژ مگان (دیگر میهمان رنویی جاده مخصوص) ندارد. هر چند آمار چهار ماهه تولید از مونتاژ 19 دستگاه مگان حکایت داشت و از همین رو گمان می‌رفت این خودرو 102 میلیون تومانی دوباره به جمع جاده مخصوصی‌ها بازگشته است، اما به گفته منابع آگاه، پارس‌خودرو دیگر قصدی برای ادامه تولید مگان ندارد.
 شاهد این ادعا، بی‌میلی پارس‌خودرو به ثبت سفارش قطعات منفصله مگان است، چه آنکه رنوپارس (تامین‌کننده قطعات محصولات رنو در ایران)، هیچ سفارش جدیدی بابت تامین و ارسال قطعات مگان، از این شرکت (پارس‌خودرو) دریافت نکرده است. این در شرایطی است که هم‌اکنون یک پک بزرگ شامل قطعات منفصله یک هزار و 500 دستگاه مگان، در ترکیه قرار دارد و در صورت تمایل پارس‌خودرو، راهی خطوط تولید این شرکت خواهد شد؛ با این حال پارس‌خودرویی‌ها که همواره به واسطه رنوپارس، قطعات مگان را تامین می‌کردند، ظاهرا دیگر قصد این کار را نداشته و به‌نوعی قید مگان را زده‌اند.

   زندگی مگان در ایران

مگان اما در شرایطی این روزها دیگر خواهانی در جاده مخصوص ندارد که هشت سال پیش نیز بر سر آمدن و نیامدنش به ایران، دعوا بود. طی سال 85 و در شرایطی که دولت نهم تازه سکان هدایت کشور را به دست گرفته بود، خودروسازان داخلی به‌دنبال اجرای پروژه پلت فرم مشترک X90 بودند، پروژه‌ای که قرارداد آن با رنوی فرانسه منعقد و تندر-90 نیز اولین محصول آن به‌شمار می‌رفت. با این حال، دولت وقت که پروژه پلت فرم مشترک X90 را بر خلاف مصالح کشور می‌دانست و از آن سو سنگ‌اندازی‌های گاه بی‌دلیلی نیز از طرف نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی بر سر راه این پروژه انجام می‌شد، اجرای پروژه موردنظر به تاخیر افتاد و تولید تندر-90 در موعد مقرر آغاز نشد. از آنجا که مگان نیز محصول رنو به حساب می‌آمد و همزمان با تندر-90 قرارداد مونتاژ آن در پارس‌خودرو بسته شده بود، دولت و مجلس همان طور که اجازه تولید تندر را در موعد مقرر آن ندادند، مونتاژ مگان را نیز به تاخیر انداختند و از همین رو این دو پروژه مدت‌ها بعد به خطوط تولید خودروسازان کشور راه یافتند. اتفاقا آن زمان نیز قطعات منفصله مگان، تامین و حتی به گمرک کشور نیز رسیده بودند، اما وزارت صنایع وقت اجازه ترخیص قطعات این خودرو را نداد تا مگان در کنار تندر-90، معلق بماند.  در نهایت نیز حدود دو سال طول کشید تا تندر و مگان مجوز تولید بگیرند، مجوزی که البته بسیار دیر صادر شد؛ یعنی زمانی که نرخ یورو دو برابر شده بود و دیگر امکان تولید این دو محصول با قیمت‌های پیش‌بینی‌شده وجود نداشت. در واقع بزرگ‌ترین ضربه‌ای که آن زمان به تندر-90 و مگان زده شد، آغاز دیرهنگام تولید و مونتاژ آنها بود، زیرا این اتفاق اجازه نداد «تولید محصولات با کیفیت و در عین حال دارای قیمت مناسب»، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اهداف مشارکت خودروسازان ایرانی با رنو، محقق شود. هرچه بود، مونتاژ مگان در ایران پس از کلی کش و قوس و تاخیر، آغاز شد و اگرچه این محصول آن اوایل قیمتی حدود 35 میلیون تومان داشت، اما رفته‌رفته گران شد تا در بازار به محصولی لوکس تبدیل شود. یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت تدریجی مگان تا قبل از افزایش شدید نرخ ارز و تعلیق فعالیت‌های رنو در ایران، نوسان رابطه پارس‌خودرو و رنویی‌ها بود، چه آنکه گاهی به دلایلی از جمله «مسائل مالی»، تامین قطعات نیز به مشکل برمی‌خورد و در نتیجه تولید نیز کاهش می‌یافت؛ تاثیر این «کاهش» نیز در بازار خودرو چیزی نبود جز افزایش قیمت مگان، چه آنکه این میهمان فرانسوی به‌تدریج از مرزهای 40 میلیون و 50 میلیون و 60 میلیون و حتی 70 میلیون تومان نیز عبور کرد و برای بسیاری از مشتریان، غیر قابل دسترس شد. این اما پایان ماجرای مگان در جاده مخصوص نبود، چه آنکه این میهمان فرانسوی در توفان دو اتفاق مهم دیگر نیز گیر افتاد تا با سرعتی بیشتر، جاده قیمت را طی کند. اولین اتفاق، رشد شدید نرخ ارز بود که سبب شد قیمت قطعات مگان رشد کرده و در نتیجه هزینه تولید آن افزایش شدیدی را تجربه کند. حالا دیگر مگان را با قیمت 70 میلیون تومان هم نمی‌شد در بازار خرید و هر کس می‌توانست تنها یک دستگاه آن را از نمایندگی‌های پارس‌خودرو بخرد، با فروش آن در بازار، یک شبه چند میلیون تومان کاسب می‌شد. در نهایت نیز وقتی رنو به دلیل اعمال تحریم مستقیم ایالات‌متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران، فعالیت‌هایش را در جاده مخصوص به حالت تعلیق درآورد، مگان بیشتر و بیشتر گران شد و قیمت آن از مرز 90 میلیون تومان نیز گذشت. از پس این اتفاق، اختلاف قیمت کارخانه و بازار مگان نیز بالا و بالاتر رفت و به بیش از 15 میلیون تومان رسید و این به آن معنی بود که «میهمان فرانسوی» حالا دیگر حکم طلا را در بازار خودرو داشت و البته کمتر کسی دستش به آن می‌رسید. با وجود آنکه گمان می‌رفت سرکشی‌های مگان پایان یافته، اما این خودرو همچنان در جاده قیمت پیش می‌رفت و کسی هم نمی‌توانست مانع آن شود و دلیل این موضوع نیز توقف تولیدش از ابتدای امسال بود.
طبق آمارهای موجود، مگان در سه ماه نخست امسال حتی یک دستگاه هم تولید نداشت، اما در تیر ماه 19 دستگاه از آن مونتاژ شد، آن هم در شرایطی که حالا قیمت مگان به بیش از 100 میلیون تومان رسیده است. تولید همین 19 دستگاه اگرچه امید مشتریان مگان را برای تداوم تولید این خودرو در جاده مخصوص زنده کرد، اما وقتی پارس‌خودرویی‌ها تمایلی به واردات قطعات مگان ندارند، این معنایی جز بی‌میلی سومین خودروساز بزرگ کشور به ادامه میزبانی از این میهمان فرانسوی ندارد؛ هر چند دلیل این «بی‌میلی» مشخص نیست، اما شاید «به‌صرفه نبودن تولید» یکی از دلایل پارس‌خودرو برای دیپورت مگان از ایران باشد. آن طور که پارس‌خودرویی‌ها عنوان می‌کنند، هزینه تولید مگان با توجه به نرخ بالای ارز و سایر مسائل، رشد شدیدی یافته و قیمت تمام‌شده آن بسیار بالا از آب درمی‌آید و با این شرایط، طبعا بسیاری از مشتریان مگان دیگر قدرت خرید آن را ندارند. مگان با وجود آنکه خودرو با کیفیتی به‌شمار می‌رود و مردم نیز از آن راضی‌ هستند، اما شاید برای خیلی‌ها قابل‌هضم نباشد که بیش از 100 میلیون تومان برای خریدش هزینه کنند و با این حساب، طبیعی است که مگان بخش قابل‌توجهی از مشتریانش را از دست بدهد. با این اوصاف، شاید پارس‌خودرویی‌ها نیز در حساب و کتاب خود به این نتیجه رسیده‌اند که مگان را از سبد محصولات خود کنار گذاشته و جا را برای خودروهای ارزان‌تری مانند «ساندرو» باز کنند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , دیپورت , مگان , تولید , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: Parsteam
9

مگان خودروی با کیفیت و خوبیه،ولی با اینکه یه خودرو برای مدت طولانی مثلا 4 یا 5 سال مونتاژ بشه و هیچ تغییری هم نکنه به شدت مخالفم
اگر بیان خط تولید مگان جدید و راه بندازن باز یه چیز ولی اگه بخوان همین مگان 30 سال ادامه بدن همون تولید نشه بهتره
11:59  1393/06/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G دهنمو سرویس کرد : دوستان خواهشا در اعتراض روز شنبه شرکت کنید.با ده نفر رفتن کاری درست نمیشه.۷ ماه شده و تازه با پررویی میگن ما تاخیر نداشتیم.واسه ۶۰۰ تومن نهایت ۱۵ تومن اگه بدن.همونو اگه همون روز طلا میگرفتیم الان اسپورتیج سوار میشدیم.خدا لعنت کنه این شرکت دزد و این مملکت بی در و پیکر رو.حالم از شنیدن سایپا بهم میخوره.این بلاهایی که سرمون میاد هم تقصیر خودمونه.چون هزار بار گفتن سمت این شرکت ها مردم نرن،ولی بازم میرن.اگه در ۲ طرح فروش مردم خرید نکنن،اینا اینجور پر رو نمیشن و میان همین ماشین رو قسطی میدن...
علی : نگران نباشید سفید شیری همون سفیده توی برگ سبز سفیدشیری مینویسه همه شاهینهای سفیدی که تو خیابون می‌بینید رنگشون سفید شیریه
خانعلی آچیلان : خونت خراب خانعلی تو که مارو کشتی خانعلی آچنگان
تارا اتو تحویلی اردیبهشت طرح فرسوده : سلام دوستان میشه راهنمایی کنید تارا اتو 26اردیبهشت پلاک شده ولی هنوز بارگیری نشده کسی اگه راهی بلده بتونم حضوری بگیرمش ممنون میشم راهنمایی کنید
خانعلی آچیلیان : محسن اسفند ماه من خانعلیم خانعلی بیا زابل بهت بگم کارت دارم من خان خانات زابلم
خانعلی اچنگان : مطالبه دارم از ایران‌خودرو زابلیم زابلی زابلیم زابلی خانعلیم خانعلی خانعلیم خانعلی مطالبه مطالبه مطالبه مطالبه خانعلیم خانعلی زابلیم زابلی آی ایران‌خودرو کجایی که خانعلی رو کشتن
خانعلی اچنگان : خانعلی اچنگان خانعلی اچنگان خانعلی اچنگان ماشین منو بدید برم درآ درآ درای را
طاهر : دوستانی که فاکتور شدن چند روز بعد ماشین رو تحویل دادن،حضوری یا نمایندگی رفتید،لطفا اعلام کنید ،من طرح نیمه شعبانم و تکمیل وجه و سخا ۹ اسفند،هنوز فاکتور نشدم
جی سون : سلام،دوستان به تازگی کسی جی ۷ تحویل گرفته؟!
اسفند با سهند : سلام اگر طرح تبدیل بزنم تا کی کوییک به دستم می‌رسه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا بهمن : آدرس بدم بیای قزوین از خجالت دربیایم
فوق العاده 28 بهمن : میگم داداش چیزی هم مابه تفاوت ازت گرفتن یانه پیام فاکتور برات اومد
207 پانا خرداد : سلام لطفا بگید 112 ت رو از چه طریق واریز کردید
مسعود : آره من آماده تحویل هست ولی بارگیری نشده
فوق العاده بهمن 6بهمن : بیمار کاش بودی 🖕 دوستان این بیمار بی محل کنید
ساینا : داداش چه ماشینی
نازی : سلام از طرح مادران فروش فوری رینک فولادی خرداد کسی از 20 تا 31 خرداد کسی فاکتور شده ممنون میشم دوستان خبر بدیت
زامیاد : سلام دوستان نیسان سوار آقا با دنده یک شروع به حرکت کنم یا با دنده 2 میشه تجربه بدین ممنون میشم از راهنمایی؟؟
17بهمن : بله راست میگم،خخخخخ
جلیل : اقا مهران شما هم طرح مادران فروش فوری پانا رینک فولادی هستین