خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
دیپورت مگان
1393/06/08
08:36
دیپورت مگان
در حالی که آمارهای تولید نشان میدهد پارسخودرو تولید محصولی جدید از رنو را به نام «ساندرو» آغاز کرده است، خبر میرسد این شرکت گویا دیگر تمایلی به مونتاژ مگان (دیگر میهمان رنویی جاده مخصوص) ندارد. هر چند آمار چهار ماهه تولید از مونتاژ 19 دستگاه مگان حکایت داشت و از همین رو گمان میرفت این خودرو 102 میلیون تومانی دوباره به جمع جاده مخصوصیها بازگشته است، اما به گفته منابع آگاه، پارسخودرو دیگر قصدی برای ادامه تولید مگان ندارد.
شاهد این ادعا، بیمیلی پارسخودرو به ثبت سفارش قطعات منفصله مگان است، چه آنکه رنوپارس (تامینکننده قطعات محصولات رنو در ایران)، هیچ سفارش جدیدی بابت تامین و ارسال قطعات مگان، از این شرکت (پارسخودرو) دریافت نکرده است. این در شرایطی است که هماکنون یک پک بزرگ شامل قطعات منفصله یک هزار و 500 دستگاه مگان، در ترکیه قرار دارد و در صورت تمایل پارسخودرو، راهی خطوط تولید این شرکت خواهد شد؛ با این حال پارسخودروییها که همواره به واسطه رنوپارس، قطعات مگان را تامین میکردند، ظاهرا دیگر قصد این کار را نداشته و بهنوعی قید مگان را زدهاند.
زندگی مگان در ایران
مگان اما در شرایطی این روزها دیگر خواهانی در جاده مخصوص ندارد که هشت سال پیش نیز بر سر آمدن و نیامدنش به ایران، دعوا بود. طی سال 85 و در شرایطی که دولت نهم تازه سکان هدایت کشور را به دست گرفته بود، خودروسازان داخلی بهدنبال اجرای پروژه پلت فرم مشترک X90 بودند، پروژهای که قرارداد آن با رنوی فرانسه منعقد و تندر-90 نیز اولین محصول آن بهشمار میرفت. با این حال، دولت وقت که پروژه پلت فرم مشترک X90 را بر خلاف مصالح کشور میدانست و از آن سو سنگاندازیهای گاه بیدلیلی نیز از طرف نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی بر سر راه این پروژه انجام میشد، اجرای پروژه موردنظر به تاخیر افتاد و تولید تندر-90 در موعد مقرر آغاز نشد. از آنجا که مگان نیز محصول رنو به حساب میآمد و همزمان با تندر-90 قرارداد مونتاژ آن در پارسخودرو بسته شده بود، دولت و مجلس همان طور که اجازه تولید تندر را در موعد مقرر آن ندادند، مونتاژ مگان را نیز به تاخیر انداختند و از همین رو این دو پروژه مدتها بعد به خطوط تولید خودروسازان کشور راه یافتند. اتفاقا آن زمان نیز قطعات منفصله مگان، تامین و حتی به گمرک کشور نیز رسیده بودند، اما وزارت صنایع وقت اجازه ترخیص قطعات این خودرو را نداد تا مگان در کنار تندر-90، معلق بماند. در نهایت نیز حدود دو سال طول کشید تا تندر و مگان مجوز تولید بگیرند، مجوزی که البته بسیار دیر صادر شد؛ یعنی زمانی که نرخ یورو دو برابر شده بود و دیگر امکان تولید این دو محصول با قیمتهای پیشبینیشده وجود نداشت. در واقع بزرگترین ضربهای که آن زمان به تندر-90 و مگان زده شد، آغاز دیرهنگام تولید و مونتاژ آنها بود، زیرا این اتفاق اجازه نداد «تولید محصولات با کیفیت و در عین حال دارای قیمت مناسب»، به عنوان یکی از بزرگترین اهداف مشارکت خودروسازان ایرانی با رنو، محقق شود. هرچه بود، مونتاژ مگان در ایران پس از کلی کش و قوس و تاخیر، آغاز شد و اگرچه این محصول آن اوایل قیمتی حدود 35 میلیون تومان داشت، اما رفتهرفته گران شد تا در بازار به محصولی لوکس تبدیل شود. یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت تدریجی مگان تا قبل از افزایش شدید نرخ ارز و تعلیق فعالیتهای رنو در ایران، نوسان رابطه پارسخودرو و رنوییها بود، چه آنکه گاهی به دلایلی از جمله «مسائل مالی»، تامین قطعات نیز به مشکل برمیخورد و در نتیجه تولید نیز کاهش مییافت؛ تاثیر این «کاهش» نیز در بازار خودرو چیزی نبود جز افزایش قیمت مگان، چه آنکه این میهمان فرانسوی بهتدریج از مرزهای 40 میلیون و 50 میلیون و 60 میلیون و حتی 70 میلیون تومان نیز عبور کرد و برای بسیاری از مشتریان، غیر قابل دسترس شد. این اما پایان ماجرای مگان در جاده مخصوص نبود، چه آنکه این میهمان فرانسوی در توفان دو اتفاق مهم دیگر نیز گیر افتاد تا با سرعتی بیشتر، جاده قیمت را طی کند. اولین اتفاق، رشد شدید نرخ ارز بود که سبب شد قیمت قطعات مگان رشد کرده و در نتیجه هزینه تولید آن افزایش شدیدی را تجربه کند. حالا دیگر مگان را با قیمت 70 میلیون تومان هم نمیشد در بازار خرید و هر کس میتوانست تنها یک دستگاه آن را از نمایندگیهای پارسخودرو بخرد، با فروش آن در بازار، یک شبه چند میلیون تومان کاسب میشد. در نهایت نیز وقتی رنو به دلیل اعمال تحریم مستقیم ایالاتمتحده آمریکا علیه خودروسازی ایران، فعالیتهایش را در جاده مخصوص به حالت تعلیق درآورد، مگان بیشتر و بیشتر گران شد و قیمت آن از مرز 90 میلیون تومان نیز گذشت. از پس این اتفاق، اختلاف قیمت کارخانه و بازار مگان نیز بالا و بالاتر رفت و به بیش از 15 میلیون تومان رسید و این به آن معنی بود که «میهمان فرانسوی» حالا دیگر حکم طلا را در بازار خودرو داشت و البته کمتر کسی دستش به آن میرسید. با وجود آنکه گمان میرفت سرکشیهای مگان پایان یافته، اما این خودرو همچنان در جاده قیمت پیش میرفت و کسی هم نمیتوانست مانع آن شود و دلیل این موضوع نیز توقف تولیدش از ابتدای امسال بود.
طبق آمارهای موجود، مگان در سه ماه نخست امسال حتی یک دستگاه هم تولید نداشت، اما در تیر ماه 19 دستگاه از آن مونتاژ شد، آن هم در شرایطی که حالا قیمت مگان به بیش از 100 میلیون تومان رسیده است. تولید همین 19 دستگاه اگرچه امید مشتریان مگان را برای تداوم تولید این خودرو در جاده مخصوص زنده کرد، اما وقتی پارسخودروییها تمایلی به واردات قطعات مگان ندارند، این معنایی جز بیمیلی سومین خودروساز بزرگ کشور به ادامه میزبانی از این میهمان فرانسوی ندارد؛ هر چند دلیل این «بیمیلی» مشخص نیست، اما شاید «بهصرفه نبودن تولید» یکی از دلایل پارسخودرو برای دیپورت مگان از ایران باشد. آن طور که پارسخودروییها عنوان میکنند، هزینه تولید مگان با توجه به نرخ بالای ارز و سایر مسائل، رشد شدیدی یافته و قیمت تمامشده آن بسیار بالا از آب درمیآید و با این شرایط، طبعا بسیاری از مشتریان مگان دیگر قدرت خرید آن را ندارند. مگان با وجود آنکه خودرو با کیفیتی بهشمار میرود و مردم نیز از آن راضی هستند، اما شاید برای خیلیها قابلهضم نباشد که بیش از 100 میلیون تومان برای خریدش هزینه کنند و با این حساب، طبیعی است که مگان بخش قابلتوجهی از مشتریانش را از دست بدهد. با این اوصاف، شاید پارسخودروییها نیز در حساب و کتاب خود به این نتیجه رسیدهاند که مگان را از سبد محصولات خود کنار گذاشته و جا را برای خودروهای ارزانتری مانند «ساندرو» باز کنند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
دیپورت
,
مگان
,
تولید
,
پارس خودرو
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
1 نظر
کاربر: Parsteam
9
مگان خودروی با کیفیت و خوبیه،ولی با اینکه یه خودرو برای مدت طولانی مثلا 4 یا 5 سال مونتاژ بشه و هیچ تغییری هم نکنه به شدت مخالفم
اگر بیان خط تولید مگان جدید و راه بندازن باز یه چیز ولی اگه بخوان همین مگان 30 سال ادامه بدن همون تولید نشه بهتره
11:59 1393/06/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
مهدی تارا دستی v1 اذرماه
19 نظر
محسنj7
19 نظر
نازنین۱
6 نظر
اطلاعات خودرو
mosirankar
49 نظر
کوییک اس تحویل آذر بجنورد
36 نظر
207فلز قالپاق سی دی
18 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
شاهین سی وی تی
: هوالحق… ما 23 اسفند تکمیل وجه کردیم، امروز 29ام تحویل گرفتیم.انشالله آزادی همه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
999
: شیما صداقت جان عزیزم کور شوی انشالله با دو دختر هایت ما داریم شاهین ها مونو میگیریم همه دارن سوار میشن تو پیاده ای شیمی شیمی
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
احسان
: سلام داداش من هنوز تحویل نگرفتم اما اکثر ماشین های ایران خودرو از برند بارز استفاده میکنند.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J7/2
: سلام تقریبا بین ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از تکمیل وجه پیامک شاسی میاد بین ۱۵ تا ۲۰ روز بعد شاسی هم بیمه و پلاک میشه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
۲۷ اردیبهشت
: من با سایپا تماس گرفتم گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده و اولویت با شاهین پلاس های که داران فاکتور میشن من اردیبهشت هستم اینجور که دارن قطره چکونی cvt میدن تا عید زمان میبره تا فاکتور بشم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین g
: پاسخ به احلام خانم من فروش فوری بودم مثلا ....کل پول 11 اذر 403 واریز کردم قرار بود اسفند 403 تحویل بدن تا اینکه امروز فاکتور شدم عکس فاکتور تو گروه شاهین تلگرام گذاشتم .
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
میلاد
: سلام دوستان من هفته چهارم بهمن تو قرارداد بایستی تکمیل وجه کنم بنظرتون کی اعلام میکنن ماشینم شاهین gl و اینکه چقد باید پرداخت کرد؟ ایا از بهمن رد بشه سال اینده افزایش قیمت شامل میشه؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد
: سلام . وقت بخیر ؛ سوالی داشتم از محضر حضرات پیشکسوت : بفرمایید که تقریبا ۲۰ روز بعد از تکمیل وجه ماشین شاسی میشه(پیامک میاد) یا اینکه تقریبا ۲۰ روز بعد از گذشت تاریخ تحویل سیستمی ؟ دوستان پیشکسوت ( الخصوص واریز دو مرحله ای فروردین و اردیبهشت ) راهنمایی بفرمایید تا فیض ببریم . سپاس فراوان
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
15 اردیبهشت
: باعرض سلام خدمت دوستان
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
محمد
: سلام .واریز اولیه من ۳ مهر ۴۰۲ بوده، اشتباهی گفتم ۴۰۳ ببخشید اگه سردرگم شدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا کوییک
کوییکrs
: سلام، دوست عزیزی که کوییک آراس تحویل مرداد ماه بوده و تحویل گرفتی میشه بگی چندم تکمیل وجه کردی
پژو 207i دستی
207اتو سقف فلز30دی
: این دوسه روز بیشتر دنا فاکتور کردن،حالا خداکنه ازمارو همون 30 دی بدن زودتر نخاستیم
ساینا
ماندگارGxl
: اشکی! شماکه میگی درجریانی کوییک Gxl چرا خیلی کم فاکتور میکنن الان دوهفته است از 18 تا22 مرداد دارن فاکتور میکنن اگه اینجوری باشه کسانی که مهرماه تکمیل وجه کردن میره واسه سال بعد اطلاعی خبری داره بگو
سایپا کوییک
کوییک GXR-L
: سلام دوستان کسی gxrl فاکتور شده ,از پارس خودرو بی درو پیکر؟؟؟ اخرین فاکتور مال کی هست؟؟ کسی خبر داره؟؟
ساینا
مهر
: چطور میشه 21 مرداد و 3 شهریور؟
ساینا
تحویل مهر
: تکمیل وجه من پنج شهریور هست.بنظرت کی فاکتور میشیم مااا
ساینا
درود
: دوستان چندوقت پیش یه وانت آریسان دیدم بنده خدا بار سنگینم نداشت شیشه بر بود چندتا شیسه سکوریت عقب وانت بود . خداشاهده سر پیچ چرخ عقب در اومده بود واسادم پیشش طرف زنگزد مکانیک گفت اینا 90درصد بعد از چندسال کار کله پولوس میبره و کاسه چرخ کامل درمیاد . طرف میگفت پدرما درآورده 10سال کار بود ماشین . گفتم ببین چقدر بدبخت شدیم حالا اگه سرعت داشت هم خودش بکاه میرفت هم یکی دیگه . چرا هیچکی جوابگو نیست با این ارابه های مرگ
سایپا کوییک
ماندگارGxl
: ماشین که ندارن دعوتنامه ها را با تاخیر ارسال میکنن که سود تاخیر در تحویل کمتر بدن اینجوری سود مشارکت تنها را میدن که کمتره
سايپا کارا 151 TL
ارتقا
: آریسان هم کارخونه گرون کرد احتمال خیلی زیاد وانت هم افزایش داره
نیسان دیزل
خاکستری
: داداش مال من 20 روز بعد پذیرش شد