خودروهای پلیس ایران

خودروهای پلیس ایران

عملیات تعقیب و گریز بین پلیس و مجرمان بسیار مهم است؛ اینکه پلیسی بتواند در کمترین زمان ممکن فرصت ارتکاب جرم را از فرد بگیرد، بسیار مهم است و می‌تواند جنبه تنبیهی داشته و در کاهش وقوع جرایم بعدی نیز موثر باشد.
فارغ از نقش تجهیزات شخصی و آموزش‌های مقابله‌ای باید گفت که استفاده از خودروی مناسب در برخورد با مجرمان و حتی گشت‌های آشکار پلیس بسیار مهم است، چراکه علاوه بر ارتقا توان عملیاتی ماموران موجب هویت بخشی به پلیس نیز می‌شود و آن را می‌توان از زمان برچیده شدن خودروهای پلیس که پیکان بود و آمدن بنزهای کلاس C و E متوجه شد و حالا در دنیایی که پلیس کشورهای دیگر با آوردن بوگاتی، لامبورگینی و فراری حتی پورشه پانامرا سعی دارند تا مدت زمان رسیدن به مجرمان را کم و کمتر کنند، پلیس ما اخیرا عنوان کرده است که سعی دارد در برای تقویت ناوگان خودرویش از خودروهای تولید داخل استفاده کند! این تصمیم گرچه جز حمایت از صنعت داخلی توجیه دیگری نمی تواند داشته باشد، اما به جرات می‌توان گفت سرعت پلیس را در تعقیب و گریزها می تواند کاهش دهد.
به گزارش خبرنگار«انتظامی»، بر اساس اطلاعات، شهربانی تهران در ابتدا از مدل‌هایی چون فولکس‌واگن بیتل یا همان قورباغه‌ای استفاده می‌کرد. کم‌کم با تولید بومی پیکان و اما بعدها مدل‌های جدید مرسدس‌بنز نیز به خدمت نیروی پلیس درآمدند. از 170 گرفته تا 180 و حتی 190 اسطوره‌ای. دوره بعدی با ورود انواع 230‌ها و 240‌های پرابهت همراه بود.
در ایام جنگ به دلیل بازده قابل توجهی که تویوتاهای لندکروز از خود نشان داده بودند، پلیس نیز برخی اوقات از آن بهره می‌برد.
هم‌چنین تویوتاهای ‌لوکس نیز از این دست بود. با شروع دهه 80 نسل جدیدی از مرسدس‌بنز به خدمت پلیس درآمد. مدل‌های Cکلاس و Eکلاس و حتی دسته بندی شد، نیروهای ضربت، گشت ویژه، پلیس بزرگراه از Eکلاس بهره می‌بردند.
دوره بعدی با خرید تجهیزات بزرگ‌تری همراه شد. ون‌ها و استیشن‌های سایز بزرگ فولکس‌واگن موسوم به Transit. بدون تردید حضور سیتروئن زانتیا و ماکسیما و 206 به عنوان پلیس نامحسوس بزرگراه نقش موثری در کاهش ناهنجاری‌های ترافیکی داشت و حالا در کنار تردد تیانا و مگان‌هایی که روپوش راهور برتن دارند، شاهد جولان سمندها هستیم.
اولین بار سردار علی عسکر اللهیار نژاد، معاون آماد و پشتیبانی پیشین ناجا سال گذشته بود که در مصاحبه‌ای از توافق با خودروسازان برای تولید خودروهای خاص پلیس خبرداد و گفت: پلیس به سمت استفاده از تولیدات داخل رفته است و تمامی تجهیزات و خودروهای خریداری شده تولید ملی هستند و تجهیزات خارجی در پلیس به کمتر از یک درصد می رسد.
پس از آن صحبتی رسمی از هیچ یک از مسئولان نیروی انتظامی منتشر نشد تا اینکه تعداد و حضور خودروهای سمند پلیس افزایش یافت و شبهه تغییر خودروی رسمی پلیس در ذهن‌ها متبادر شد اما سردار احمدرضا رادان در یکی از آخرین مصاحبه های خود در کسوت جانشینی فرمانده ناجا با خبرنگار ما با بیان اینکه ناجا «نو شوندگی» را در دستور کار خود قرار داده است؛ در مورد استفاده از خودروی داخلی گفت: برخی از تولیدات داخلی جوابگوی ماموریت‌های ما است اما این موضوع که نوع خودروها کلا عوض شود، نداریم.
او معتقد بود: یگان‌های تخصصی که باید مجرمان حرفه‌ای را تعقیب کنند باید از خوردوی چابک و تندرو استفاده کنند و اینگونه نیست که خودروی بنز را از این یگان خارج کنیم و صرفا از مجموعه‌ یگانها این خودرو تخلیه شد که هیچ نیازی به شتاب نداشت، همچون پلیس راهنمایی و رانندگی شهری که اساسا خود نیز در کمند ترافیک گیر کرده و برخورد با تخلف خشن ندارد.
رادان در مورد انتخاب خودروی مورد نظرپلیس نیز عنوان کرده بود: کارشناسان فنی از حیث سیستم‌های مختلف باید استاندارهای لازم را در نظر بگیرد، ضمن اینکه پلیس ایران اگر نخواهد از خودرو داخلی استفاده کند شاید مناسب نباشد و هرچند خودروهای داخلی وجود دارد که قابلیت یک خودرو مناسب و استاندارد را دارد و حتی زیبا هستند و رنگ ناجایی که به خود می‌گیرد، زیبا تر می‌شود. ما هیچ وقت در کلانتری از بنز استفاده نکردیم و سمند جایگزین پیکان در کلانتری‌ها شد. حتما قابلیت‌های سمند از پیکان بالاتر است و ماموریت‌ها را جواب می‌داد. ما برای واحدهای شتابی حتما خودروی مناسبی داریم اما جاهایی که می‌شود خودرو داخلی جایگزین کرد باید از آن استفاده کرد.
این اتفاق در حالی است که برهمگان واضح است که خودروی پلیس، خودرویی است به منظور کمک هرچه بیشتر به پلیس برای گشت‌زنی و انجام وظایف مربوطه در رویدادهای مجرمانه و غیرقانونی؛ خودروی پلیس باید سریع با شتاب و انعطاف پذیر باشد چراکه از این خودرو جهت رسیدن هر چه سریع‌تر نیروهای پلیس به محل جرم و انتقال مجرمان و مظنونان استفاده می‌شود.
خودرو پلیس
سردار زاده‌کمند جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا نیز در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه ترجیحا استفاده از خودروهای داخلی را مدنظر داریم و خودروهای قبلی نیز به دلیل استفاده بیش از حد از سیستم خودرویی ناجا خود به خود خارج می شوند و خودروهای داخلی جایگزین آنها می‌شوند، در پاسخ به این سوال که خودرو مدل بالا سبب افزایش شان پلیس می شود می‌گوید که مامعتقدیم شان پلیس صرفا به آن خودرویی نیست که برآن سوار می‌شود، هرچند خودرو در اجرای بهتر ماموریت‌ها نقش دارد اما آن چیزی که کمک به اجرای هرچه بهتر ماموریت می‌کند، سرمایه انسانی و توانمندی آنها است و تجهیزات و خودروی داخلی پاسخگو است.
زاده کمند می‌گوید: اگر زمانی به این نتیجه برسیم که خودرو و تجهیزات داخلی پاسخگو نیاز نیست فکر دیگری می کنیم.
او با تایید خبر فروش برخی از بنزهای پلیس می‌گوید که بخشی از بنزهای مستهلک قبلا فروخته شده چراکه وقتی خودروهای خارجی به حدی از مصرف می‌رسند، نگهدایشان مقرون به صرفه نیست.
او می‌گوید: برنامه خاصی برای تعویض کلی ناوگان خودرویی نداریم چراکه هرسال خودروها جایگزین می‌شود و در آخرنیز عنوان کرد آماری از خودروهای تعویضی ندارم.
سردار حسین اشتری، جانشین فرمانده نیرو انتظامی نیز با رد جایگزینی تیانا به جای بنزهای پلیس گفت: تمرکز ما بر استفاده از خودروهای داخلی است.
در حالی جانشین فرمانده ناجا عنوان کرده که سعی پلیس بر استفاده از خودروهای داخلی است که دعوا سر ایمنی برخی خودرو داخلی هرروز بالاتر می‌رود و یکی از منتقدین اصلی این مسله نیز خود پلیس است و حالا باید دید چه خودرویی جایگزین‌ بنزهای سبز پلیس که روزی با ورودشان سروصدای زیادی ایجاد کردند، می‌شود؟
خودروهای پلیس ایران
 
خودروهای پلیس ایران
 
خودروهای پلیس ایران
 
خودروهای پلیس ایران

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , پلیس , انتظامی , سردار رادان , سردار علی عسکر اللهیار نژاد , سردار زاده‌کمند , سردار حسین اشتری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: hm_hitcher
18

پليسهامون هم بايد درشكه سوار بشند تا مجرمان از ترس ابهت ماشين ديگه سمت خلاف نرن
درخصوص سمند بجاي پيكان نظر من بر روي تيبا و سايپا ١٣٢ بجاي سمند هست، هم چابك و چالاك و سريع و پر شتاب و پر سرعت و ايمن و با ابهته و هم وقتي رنگ ناجايي به خودش بگيره زيباتر هم ميشه
واقعا شان پليس به ماشين نيست...
خداياااا... ما رو ببين دلمونو به كيا خوش كرديم جون و مالمونو سپرديم دست كيا...
از mvm هم استفاده كنيد تو شتاب از ماشيناي پليس دبي بهتره و تو ابهت از داج چلنجراي آمريكايي
12:50  1393/05/28
گزارش
پاسخ دادن
سلطان جاده
4

سلام اولا کجای تیبا ایمنیه؟دوما شاید شتاب سمند از تیبا کم باشه ولی به جز زانتیا هیچ ماشینی نمیتونه کمر سمند بشکنه ک بشه ef7سمند ایمنیش 1000برابره تیباس من خودم پرشیا دارم ولی عشق سمند دارم و نظرمم اینه ک سمند بخرم
21:55  1394/09/14

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : تارا دستی ۳ آبان فوق العاده نقره ای تیتانیوم فاکتور شد
J̌7 : سلام بر عزیزان دو مرحله اردبشهت کسی شاسی شده
x5 سفید : جهت اطلاع دوستان ثبت نام ۲۵ فروردین دو مرحله ایی تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۲۸ مهر و امروز فکر میکنم بیمه شده رفته برای صدور پلاک
x5 سفید : من‌هم‌دقیقا شرایط شمارو دارم و ماشین ظاهرا بیمه شده رفته برای صدور پلاک
جواد : چجور وارد اینجا شدی ک این مشخصاتو اورد؟
شاهین : چه جالب نازنین سفید رنگ خیلی عالی بود حال نازی رو گرفتی جان برار
f x5 : سلام دوست عزیز وقتتون بخیر کامنت شما رو خوندم در خصوص خسارت خوب چرا از زمان شاسی تازه خسارت رو حساب کردند اگر مطابق قرارداد هم بخواهیم در نظر بگیریم تو قرارداد نوشته از زمان تکمیل وجه ظرف ۳۰ روز کاری باید خودرو رو تحویل بدن خب بعد از ۳۰ روز کاری وقتی خودرو تحویل ندادند بعد از پایان ۳۰ روز باید خسارت حساب بشه الان برای بنده ۲۰ روز از آن ۳۰ روز کاری هم گذشته هنوز شماره شاسی نشده یعنی ۲۰ روز اینجا باید خسارت به من بدن اگه قرار باشه الان شاسی کنند و من زمان شاسی تحویل بگیرم خب اینا زیر یک ماه ممکنه تحویل بدن و خسارت قابل توجهی دست من رو نمی‌گیره اگر شما اطلاعات بیشتری دارین ممنون میشم ارائه بدید که دوستانم استفاده کنن
شاهین پلاس۱ : داداش برو بپرس ببین چند نفر جلوتن چرا فاکتور نشدی
شاهین : اگه کسی فاکتور شده این دو روزه لطفا بگه ببینیم ادامه داره یا نه
شاهین پلاس۱ : من رفتم امور مشتریان شرکت سایپا شماره ملی دادم گفتم چند نفر جلومن گفتن انقدر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یاسر : 14 مهر ثبت نام کردم و 21 مهر پذیرش شدم 3 آبان پلاک و 11 آبان بیمه و بارگیری. فعلا خبری از تحویل نیست. حنی سوخت در سامانه سوخت ثبت نام کردم. ان شالله فردا میرم نمایندگی ببینم آوردنش یا هنوز توی مسیر هست.
مظلومی : خدا رو شکر کن پلاک شدی من از 7 مرداد هنوز پلاک نشدم
30 آبان : منم دور روز نو تحویل هست
کازی : خیلی مببارکتون باشه فقط یه سوال،فکر کنم شما هیچ آپشنی نزدی چرا؟ منی که همه آپشنارو زدم مثل(دزدگیر،کارت طلایی و سینی) بنظرتون کار درستی کردم؟
نیسان ex مهر : منم شرایط شمارو دارم اکستند فعلا پلاک نمیکنن داستان داریم انگار
اطلس اسفند : خدالعنتتون کنه خبرمرگتون وقتی نمیتونین تحویل بدین بیخود ثبت نام میکنین باهمین ماشینا آشغالتون یکسال ازموعد گذشت کی میخواهین تحویل بدین مملکت بی درو پیکر بی صاحاب همینه دیگه حماقت کردم دارو ندارمو دادم براثبت نام این آهن قراضه ازسایپادزد🤬😡🤬😡😡😡🤬
کوییک آر اس : دوست عزیز اصلا اینطور نیست که بخواید حساب کنید همه خودروها تاخیر داره و دقیقم نیست تاخیرش یکی دو ماه تاخیر داره یکی 85 روز یکی 140 روز بستگی به روند تولید داره من خودم الان 82 روزه که تو تاخیرم یعنی 112 روز از تکمیل وجهم گذشته
نیسان : سلام داداش فاکتور پذیرشت کی بوده
صادق : سلام مبارکه پرداخت اول چه ماهی بود آذر یا دیماه 1403؟!
مجید : امروز رفتم دور زدن باهاش هر یک کیلومتر از ماشین یه صدای جدید در میاد، زوزه گیربکس بلند شد دنده دو که میرم صداهای عجیب میده بلبرینگ گیربکس صدا میده ، موتور که سرده باید دور موتور بالای یک باشه اما یک خط پایین تره .قبلا هم گفتم باید رو سلیقه خودمون اوراق کنیم از نو بسازیم.