جای خالی خودرو در بسته ضد رکود

جای خالی خودرو در بسته ضد رکود

دولت این روزها در حالی بسته ضدرکود را به بوته نقد گذاشته که برخی صنایع و بخش‌های بزرگ اقتصادی کشور از جمله «صنعت خودرو» در این بسته جایگاه شاخصی ندارند. در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند صنعت خودرو با توجه به سهمش در ارزش افزوده و اشتغال کشور، می‌تواند یکی از موتورهای محرک اقتصاد و در نتیجه نسخه شفابخش خروج از رکود باشد؛ اما در مقابل برخی نیز عنوان می‌کنند این صنعت از قابلیت‌های لازم به‌عنوان موتور محرک خروج از رکود برخوردار نیست.

كارشناسان نظر می دهند:

جای خالی خودرو  در بسته ضد رکود

مسعود نیلی: صنعت خودرو به شرط افزایش كارآیی می‌تواند موتور محرک اقتصاد باشد 
گروه خودرو: «بسته خروج از رکود دولت» در حالی هفته گذشته رونمایی شد و در معرض نقد اقتصاددانان و فعالان صنعتی کشور قرار گرفت که بحث بر سر محتوای آن بالا گرفته و اختلاف‌نظرهای زیادی در مورد اولویت‌های موردنظر دولت برای رها شدن اقتصاد کشور از رکود، به چشم می‌آید. درواقع یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف، محرك‌ها و اولویت‌هایی است که دولت برای خروج اقتصاد از رکود در نظر گرفته است، چه آنکه برخی این محرك را درست و حساب شده می‌دانند و برخی هم معتقدند دولت می‌توانست صنایع دیگری را نیز در قالب اولویت‌های خود قرار دهد. در این بین، به‌نظر می‌رسد «خودروسازی» چالش اصلی در این ماجرا به‌شمار می‌رود و قرار نگرفتن آن در «اولویت‌های چهارگانه دولت برای خروج اقتصاد از رکود»، محل بحث موافقان و مخالفان شده است.
البته مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، در پاسخ به این پرسش «دنیای‌اقتصاد» که چرا خودرو جزو محورهای خروج از رکود نیست، می‌گوید: ما خودروسازی را از بسته خروج از رکود، خارج نکردیم و اگر نام آن در فعالیت‌ها و محرك‌های موردنظر نیامده، به این دلیل است که برای این صنعت، قبلا برنامه‌ها و معیارهای خاصی در نظر گرفته شده است. به گفته وی، دولت فرض کرده که سیاست‌های قبلی، به خودی خود پیشرانه‌هایی را در درون صنعت ایجاد می‌کند و از همین رو چهار محور خاص را با هدف ایجاد تحرک از خارج از صنعت، در نظر گرفته است. نیلی این را هم می‌گوید که صنعت خودرو بخش بزرگی از صنعت کشور است و می‌تواند موتور محرک اقتصاد باشد، به شرطی که کارآیی خود را افزایش دهد.  اما با توجه به بیرون ماندن خودروسازی و برخی دیگر از بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور از اولویت‌های خروج از رکود، ممکن است این پرسش پیش بیاید که اصلا چرا برای صنایع و بخش‌های اقتصادی مهم است که نام آنها در لیست اولویت‌های خروج از رکود، قرار بگیرد؟ پاسخ بسیار روشن است؛ چه آنکه دولت نگاهی ویژه به این اولویت‌ها خواهد داشت و این «نگاه ویژه» شامل موارد مختلفی از جمله تامین نقدینگی و معافیت‌های مالیاتی و بهبود فضای کسب‌و‌کار و ... می‌شود.
به‌عبارت بهتر، فعالیت‌ها و محرک‌های خروج از رکود یا همان اولویت‌های چهارگانه، بیش از سایر بخش‌ها مورد عنایت دولت قرار خواهند گرفت و با این حساب، صنایعی چون خودرو حق دارند از عدم حضور خود در جمع محرک‌های موردنظر، ناخشنود و دلگیر باشند. خودروسازی در حال حاضر یکی از صنایعی است که نیاز شدیدی به نقدینگی دارد و فعالان این حوزه همواره از فضای نامناسب کسب‌و‌کار و هزینه‌ها و مالیات‌های دولتی گله کرده‌اند؛ بنابراین اگر نام صنعت خودرو نیز در جمع محرک‌های اصلی برای خروج از رکود، جای داده می‌شد، آنها می‌توانستند علاوه‌بر تامین بخشی از نقدینگی موردنیاز خود، به بهبود فضای کسب‌و‌کارشان نیز در سایه توجه ویژه دولت، امیدوار شوند. 
خودروسازان به‌خصوص طی دو سال گذشته، با مشکل شدید نقدینگی روبه‌رو بودند و همواره نیز از دولت تقاضای دریافت پول و تسهیلات داشتند، اما نه دولت قبل و نه دولت فعلی، هیچکدام حاضر به تزریق نقدینگی به خزانه صنعت خودرو نشدند و در نتیجه تولید در سال 92 به یک‌سوم سال 90 افت کرد. اوضاع مالی نامناسب خودروسازان به‌طور مستقیم صنایع قطعه کشور را نیز متاثر از خود کرد؛ به‌نحوی‌که قطعه‌سازان نیز در گرداب مالی فرو رفته و نتوانستند قطعات موردنیاز صنعت خودرو را مطابق با انتظار خودروسازان تامین کنند. با توجه به این شرایط، برخی معتقدند اگر دولت خودروسازی را نیز در جمع محرک‌ها و فعالیت‌های خروج از رکود قرار می‌داد، این صنعت به همراه قطعه‌سازی، تا حدی از اوضاع نسبتا بحرانی خود خارج می‌شد و از آن سو به خروج اقتصاد کشور از رکود نیز کمک می‌کرد.
با این حال، آن‌طور که در بسته خروج از رکود دولت آمده، «بهینه‌سازی مصرف نفت، گاز و پتروشیمی»، «صادرات غیر‌نفتی»، «صنعت و معدن» و «مسکن» چهار اولویت و محور مدنظر دولت یازدهم برای خروج اقتصاد کشور از رکود به حساب می‌آیند و خودروسازی جایی در این محرك‌ها ندارد.  حضور نداشتن «خودروسازی» در میان این اولویت‌های چهارگانه، حالا محل بحث کارشناسان شده و برخی این موضوع را منطقی و منصفانه می‌دانند و برخی ناعادلانه و به دور از واقعیت.
گروه اول (موافقان عدم حضور صنعت خودرو در جمع اولویت‌های دولت برای خروج اقتصاد از رکود) معتقدند که صنعت خودرو به خودی خود می‌تواند محرک و موتوری قوی برای خروج اقتصاد کشورها از رکود باشد؛ اما در ایران چندان نمی‌توان روی این صنعت برای رسیدن به اهداف موردنظر حساب کرد. به اعتقاد آنها، خودروسازی ایران قابل‌مقایسه با صنعت خودرو در کشورهایی مانند آمریکا و کره و آلمان نیست و به هیچ وجه نقش اثرگذار آنها را در اقتصاد کشورهایشان ندارد؛ بنابراین دولت به ناچار قلم قرمز روی خودروسازی کشیده و آن را در اولویت‌های بسته خود جای نداده است. «موافقان» اما این پرسش را هم نیز مطرح می‌کنند که وقتی خودروسازی ایران نمی‌تواند محصولاتی رقابتی تولید کند و کیفیت و قیمت تولیداتش فاصله‌ای بسیار از میانگین جهانی دارد، چطور می‌خواهد به خروج اقتصاد ایران از رکود کمک کند؛ آن هم در شرایطی که نیازی شدید به نقدینگی دارد و صادراتش نیز بسیار محدود است؟
به گفته آنها، دولت در بسته خروج از رکود خود، اولویت را به بخش‌هایی داده که نیاز به تزریق نقدینگی کمتر و قدرت صادرات بیشتری دارند، حال آنکه صنعت خودرو تقریبا از این دو مزیت محروم است. در این مورد، ترابی استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: خیلی‌ها صنعت خودرو را لکوموتیو صنایع می‌دانند، اما این به آن معنا نیست که همه کشورهای صاحب این صنعت می‌توانند از آن به عنوان لکوموتیو صنایع خود بهره ببرند؛ در کشورهای موفق در خودروسازی، شرکت‌های متعددی به تولید بخش‌های گوناگونی از خودرو اشتغال دارند و محصولات خود را به سراسر دنیا – و نه صرفا به داخل کشور خودشان- عرضه می‌کنند. وی با بیان اینکه در دنیا، این شرکت‌های خودروسازی هستند که تلاش می‌کنند شرکت‌های قطعه‌ساز را تاسیس و توانمند کنند، نه اینکه از مزایای وجود آنها بهره‌مند شوند، می‌افزاید:خودروسازان در ایران نه خصوصی هستند، نه تعاملی با صنایع دیگر در داخل دارند، نه حتی بخشی کوچک از زنجیره تولید جهانی خودرو هستند و نه حتی در داخل، بدون حمایت‌های گمرکی و انواع دیگر حمایت‌ها، توان یک روز ادامه حیات دارند. با این حساب خودروسازی چگونه می‌تواند موتور توسعه صنعت کشور باشد؟
به گفته این استاد دانشگاه، تولید خودرو در ایران بدون حمایت‌های دولتی امکان حیات ندارد و از طرفی، دسترسی به نوآوری و استفاده از تکنولوژی مدرن در این صنعت که کلید برتری غول‌های خودروسازی است، در کشور ما به‌دلیل عقب‌ماندگی تاریخی خودروسازان، هرگز محقق نشده است. ترابی همچنین با اشاره به آمارهای موجود از سهم صنعت خودرو از ارزش افزوده و اشتغال، تاکید می‌کند که این صنعت چون 13 درصد ارزش افزوده صنعت را دارد و 15 درصد از اشتغال را داراست؛ بنابراین صنعتی نسبتا کاربر به حساب می‌آید و نقش یک صنعت مدرن را در مقام تکنولوژی بری، چندان خوب ایفا نکرده است؛ به تعبیری شاید بتوان گفت خودروسازی دارای «اشتغال ناقص» و به‌عبارتی «بیکاری پنهان» است.
به گفته وی، فلزات اساسی و مواد و محصولات شیمیایی سهم به مراتب بالاتری از ارزش افزوده صنعتی و سهم به مراتب کمتری از اشتغال را در مقایسه با خودروسازی دارند و این یعنی بهره‌وری نیروی کار در خودروسازی بالا نیست؛ همچنین در بخش «صنایع مواد غذایی، آشامیدنی و پوشاک» و «صنایع تولید زغال کک» هم 23 درصد از ارزش افزوده صنعت را دارا هستند و هم 37 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را. صنایع شیمیایی با 85/23 درصد از کل ارزش افزوده صنعتی، 48 درصد از صادرات غیرنفتی را دارا است. فلزات اساسی 16 درصد ارزش افزوده صنعتی و 1/8 درصد صادرات غیرنفتی و حتی تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی به تنهایی 6/9 درصد ارزش افزوده صنعت و 7/2 درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.
این استاد دانشگاه می‌افزاید: مقایسه این ارقام با ارقام تولید وسایل نقلیه موتوری (خودرو) که با حمایت دولت و فروش تحمیلی به مردم صورت می‌گیرد، (یعنی 13درصد ارزش افزوده صنعتی و صرفا 9/0 درصد از صادرات غیرنفتی؛ کمتر از یک درصد و آن هم صرفا به عراق) موید این مطلب است که صنعت خودرو به‌رغم بیش از نیم قرن تجربه جایگاهی قابل‌ملاحظه و قابل‌دفاع در صنعت اقتصاد کشور ندارد و طبعا نمی‌تواند در لیست اولویت‌های دولت برای خروج از رکود قرار بگیرد.
اظهارات این استاد دانشگاه در شرایطی است که گروه دوم (معترضان به حضور نداشتن خودروسازی در اولویت‌های چهارگانه خروج از رکود)، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا خودروسازی صنعتی پیشران به حساب نمی‌آید و نمی‌تواند با توجه به گستردگی اش، صنایع بزرگ و کوچک بسیاری را به‌دنبال خود بکشاند و از رکود خارج کند؟ آنها می‌پرسند، چرا دولت با وجود آنکه خودروسازی حدود 60 صنعت و رشته-فعالیت را در پس و پیش خود دارد، این صنعت را در اولویت‌های خود برای خروج از رکود قرار نداده است؟  آنها همچنین با تاکید بر خاصیت لکوموتیوی خودروسازی، این پرسش را هم مطرح می‌کنند که آیا امکان دارد قطار اقتصاد کشور بدون این صنعت، از رکود به درآمده و به سرمنزل مقصود برسد؟ به گفته این دسته از کارشناسان، در ساخت تنها یك دستگاه خودرو بیش از دو هزار و 500 قطعه استفاده می‌شود، بنابراین رونق بخشیدن به تولید این محصول به معنای خروج صدها خط تولید از ركود است؛ برهمین اساس و با در نظر گرفتن ظرفیت تولید سه میلیون خودرو در سال توسط خودروسازان ایرانی، می توان گفت خروج از ركود صنعت خودرو به‌طور مستقیم بازاری به بزرگی 7.5 میلیون محصول را در كشور ایجاد خواهد كرد. تقریبا اگر همین تعداد را برای قطعات یدكی مورد نیاز خودروها لحاظ کنیم، در طول سال عددی به بزرگی 15 میلیون محصول صنعتی به دست خواهد آمد. 
آنها همچنین بر این نکته تاکید می‌کنند که برای ساخت یك مسكن از محصولات نزدیك به 20 رشته صنعتی استفاده می شود، حال آنکه خودروسازی حدود 60 صنعت و رشته فعالیت را به‌دنبال خود می‌کشاند و از همین رو، صنعت خودرو نه تنها در ایران، بلكه در تمام كشورهای دنیا به عنوان لكوموتیو تولید و عامل تحرك صنایع دیگر شناخته شده است. در این مورد، مهدی فتح‌الله،‌رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید می‌کند که خودروسازی در ایران سهم حدود 13درصدی از ارزش افزوده صنعت را داراست و به‌دلیل برخورداری از پتانسیل‌های بالا و داشتن ارتباط‌های پسین و پیشین قوی، نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال ایفا می‌كند.
فتح‌الله تاکید می‌کند که تحلیل روند تولید انواع خودرو طی سال‌های 91 و 92، نشان می‌دهد رشد تولید انواع سواری به‌ترتیب 5/44- و 8/20- درصد، رشد تولید انواع وانت به‌ترتیب 5/37- و 5/11درصد و رشد تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده به‌ترتیب 5/52- و 9/56- درصد بوده و این به‌آن معناست که به‌دلیل سهم بالای خودروسازی در ارزش افزوده بخش صنعت، رشد منفی تولید انواع خودرو طی سال‌های موردنظر، نقش موثری در رشد منفی ارزش افزوده بخش صنعت داشته است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , رکود , صنعت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی صدرا : سلام تماس داشتم به واسطه با شرکت ، در مورد عدم ارسال ماشین ، گفتند راننده های محترم تریلی در اعتصابند ، این دلیل اول و دوم اینکه باید بار به نماینگی شیراز تکمیل شود تا ماشین شما (منظورش x5 ما) را ارسال کنیم . فقط جهت اطلاع دوستان عزیز نوشتم
دیماه : سلام والا من ۲۶ام هستم هنوز فاکتور نشدم
قلی نیا : سلام اقا مسعود مبارکتون باشه شماره پذیرشتون لطفا و اینکه سخاتون کی ثبت شد؟؟؟؟؟
زهرا : ایا این صحیح هست که میگن 25 درصد افزایش قیمت خواهد داشت؟ اینکه میگین سخا رو تحویل دادیم من سخا ثبت نام کردم جایی تحویل ندادم :/// تازه هرروز بیشتر از دیروز تو پستای اینستاگرامی تو دلمون رو خالی میکنن که شاهین ماشین بدرد نخوریهست و شاهین نخرید والا دیگه نمیدونیم چیکار کنیم
مینا : ماشینی که 24 دی ماه شماره شاسی شده و همه کاراش باید انجام می شده و تحویل می شده چرا باید تا الان نگهش دارن و دیون دولتی بخوان، این دست تو جیب مردم نیست؟؟ و الان شماره شاسی رو از پروفایلم حذف کردن. یعنی چی؟ چرا برای تحویل خودرو میگن سه ماهه کاری ولی برای پرداخت دیون میگن 7 روز عادی؟؟؟؟ ماشینی که 1.437 تومان ثبت نام کردم 167 میلیون تومان دیون دولتی میشه؟ تازه اونم به عنوان مابه التفاوت؟؟؟؟؟ 5.5 ماه سود پول من رو برداشتن، از همون پرداخت کن خوب دست از جیب مردم بردار
تارا اتوماتیک سفید : باسلام تارا اتوماتیک سفید پیش فروش تحویل 31 تیر تکمیل وجه 24 اردیبهشت فاکتور 31 اردیبهشت تخصیص پلاک 31 اردیبهشت آماده جهت تحویل 1 خرداد الان در مرحله صدور اسناده و بعدش حمل خودرو از ایران خودرو انتظار نداشتم دو ماه زودتر تحویل بده فقط دوستان کسی میدونه میشه خودم برم تهران تحویل بگیرم دیگه نبرن شهرستان؟
خانعلی اچنگان : خانعلی هستم از زابل چهارم خرداد جلو ایران‌خودرو خودم را آتش خواهم زد ساعت 12 خانعلی اچنگان از زابل
خانعلی اچنگان : خانعلی اچنگان هستم از زابل همه اینجا مرا می شناسند فردا یک اتوبوس آدم جمع کردم برم تهران خودمو با بنزین جلو ایران خودرو آتش برنم، هر کس میاد بفرماید قدم سر چشم پس قرارمون شد چهارم خرداد راس 12 آن شا الله تعالی
اکبر : این چه مسخره بازی درآورید وقتی برج ۱۱ سال ۱۴۰۳ کل پول ماشین و نقد دادم و ۹۰ روز کاری تحویل ماشین بوده حالا موقع تحویل میگید دیون دولتی باید ۱۰۵ میلیون بدم خدا ازتون نگذره این قانون باید شامل کسانی که امسال ثبت نام می‌کنند بشه چه ربطی به ما داره ...
مصفی ترابی : سلام من ازخودروسازی فرداموتورماشین خریدگفته 2ماهه تحویل میدم شده یک سال پول خواب ندادماشین گارانتی داشته تصادف کرده نماینده گی گفت طقه نداریم ماشین پذیرش نگردحالا 2سال خوابیده ماشین تاقطعه خودنماینده گی داده پول خواب نمیده حالامناراهن منای
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
X33دستی : کسی ازمجوزها خبری نداره
فرهاد : نفرمایید این فرمایشات ناحق در مورد این شرکت عزیز درست نیست
فرهاد : در مورد تحویل خودروهای این شرکت محترم به شما مشتریان بزرگوار این شرکت خبرهای خوبی در راه هست صبور باشید و منتظر بمانید
تیگو 7 پرو پریموم سفید : سلام دوستان بابت دیون دولتی یعنی از این به بعد از 6 ماه دوم سال کسی از خودروسازی مدبران خودرو ماشین ثبت نام نکنه با اینکه قیمت قطعی هم باشه چون ازنقدر لفتش میده تا بکشه اوتور سال یه پولی هم بگیره کاسه گدایی دستش گرفته یا اینجوری کلاهبرداری میکنه دزدی میکنه وقتی ماشینی که ثبت نام کردی دی ماه بهمن ماه اسفند ماه اومدی شاسی زدی خوب یعنی فیزیک اون ماشین موجود هست و تو ابن ماشین رو تو سال 403وارد کردی دیون 403 رو هم گرفتی فاکتورش کن بذار بره چرا میخوای دزدی کنی کلاهبرداری کنی خود دولت اومد گفت خودروهایی که 403 اظهار شدن با همون قیمت ورودی حساب میشن باز اینا بازور خودرو فاکتور نکردن تا بیات پول اضافی بگیرن دشمن و دزد داخل کشور خودمون هست کشورهای دیگه رو مقصر میدونن
نیلوفر : دوستان که اسفند ماه تکمیل وجه کردن تحویل اردیبهشت ماه کسی تحویل گرفته
سحر : آدرس کجاست منم میام
محسن : سلام این ماه هم اگه دعوتنامه بیاد، با توجه به قطعی های برق بیشتر در ماه های تابستان و تعطیلات تابستانی ایران خودرو در مرداد، احتمال زیاد تاخیر در تحویل در ماه های تابستان دور از انتظار نیست.
کوییکrs اردیبهشت : سلام 1/31 تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده تحویل اردیبهشت هستمrs
فرهاد : برخی از نکات مهم مربوط به شرکت محترم مدیران خودرو که باید به آن توجه کنید 1-قیمت پایین خودروهای این شرکت عزیز 2- فراوانی قطعات یدکی و پایین بودن قیمت قطعات 3- خدمات پس از فروش در نمایندگی های فعال این شرکت عزیز 4-سرعت عمل نمایندگی های این شرکت بزرگوار در تعمیرات خودروها 5_ عمل به تعهدات خود در قبال شما مشتریان
آریزو 6 پرو : سلام کسی از فاکتور شدن های اریزو6 پرو خبر داره؟ من هفته بعد تحویل ماشینمه اما هنوز فاکتور نشده!