نسل قبلی هیوندای سوناتا برای مدت کوتاهی در بخش سدان های سایز متوسط به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. طراحی جسورانه، عملکرد مناسب، لیستی سخاوتمندانه از تجهیزات استاندارد و کیفیت ساخت مناسب، به راحتی ما را متقاعد کرد که این خودرو رقیب مناسبی برای خودروهایی همانند آکورد و کمری است. اکنون در طراحی مجدد سال 2015، هیوندای سوناتا با تغییرات اندک، طراحی داخلی ارتقا یافته، تغییر شاسی و مشخصه های اصلی به بازار ارایه و در لیست خریداران خودرو باقی ماند.
طراحی بدنه و خطوط به کار رفته روی بدنه سوناتای جدید کاملا مشابه نسل قبلی این خودرو، و تنها تفاوت صورت گرفته بزرگتر شدن مدل جدید و بیشتر شدن فضای سر و پا برای سرنشینان عقب است؛ از دیگر نکات قابل ملاحظه در این زیبای کره ای، شاسی های آن است که روی هندلینگ و کیفیت رانندگی آن تاثیر به سزایی داشته است. در تیپ جدید Eco از پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر با مصرف سوخت کم اما با عملکرد پرقدرت استفاده شده است. افرادی که به دنبال عملکرد پرقدرت از یک سدان خانوادگی هستند، میتوانند سوناتای دارای موتور 2.0 لیتری مجهز به توربو شارژر را (قابل مقایسه با موتورهای 6 سیلندر خورجینی در سدان های رقیب) که تقریبا 30 اسب بخار کمتر نیرو تولید میکنند، خریداری کنند.
تیپ پایه چهار سیلندر نیز، با وجود قدرت کمتر، همچنان وجه رقابتی خود را با رقبایش حفظ کرده است. گفتنی است که علی رغم قدرت کم سوناتای مدل 2015، این خودرو دارای تجهیزات بسیار زیادی است؛ اکنون شما میتوانید تجهیزاتی همانند کروز کنترل قابل تنظیم، نور بالای اتوماتیک، درب خودکار صندوق عقب و تجهیزات ایمنی راننده همانند سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار برخورد از جلو را برای خودروی خود سفارش دهید. اگر به دنبال یک سدان خوش ترکیب سایز متوسط هستید، هیوندای سوناتا مدل 2015 را باید در لیست خرید خود قرار دهید؛ به دلیل امکان انتخاب های خیلی بهتر در این کلاس، شما را به رانندگی با خودروهای مختلف و بررسی خودروهایی همانند فورد Fusion، هوندا آکورد، مزدا 6، نیسان آلتیما و فولکس واگن پاسات ترغیب میکنیم.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای سوناتا مدل 2015 در تیپ های SE، Sport، Eco، Limited و Sport 2.0T به خریداران عرضه شده است؛ همچنین مدل هیبریدی این خودرو نیز که اکنون در هیبت نسل قبل ظاهر شده است، گزینه دیگری است که به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد. تجهیزات استاندارد تیپ SE شامل رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، بادشکن عقب، چراغ های حرکت در روز LED، دستگاه تهویه هوا، کروز کنترل، تجهیزات کاملا برقی، آینه های مجهز به گرمکن، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، پشتی قابل تنظیم صندلی با نسبت 40/60، سیستم صوتی و تلفن همراه با قابلیت اتصال از طریق بلوتوث با شش بلندگو، CD Player، رادیوی ماهواره ای، ورودی صوتی iPod یا USB و جک کمکی هستند.
تیپ Sport و Eco علاوه بر تجهیزات بالا دارای چراغ های جلوی خودکار، دوربین دید عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در هشت جهت، روکش های جدید برای درب ها، سیستم Blue Link (با قابلیت اتصال به تلفن های هوشمند) و ورودی صوتی با صفحه نمایش لمسی 5 اینچی هستند. جالب است بدانید که تیپ Eco بیشتر روی داشتن موتوری با مصرف سوخت کمتر و تیپ Sport روی رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، اگزوز دو گانه با لبه هایی از جنس کروم و طراحی هوشمندانه تاکید دارند. تیپ Limited علاوه بر تجهیزات تیپ Sport (به جز طراحی بدنه منحصر به فرد)، چراغ های عقب LED، کنترل آب و هوای اتوماتیک، روکش های چرم، تزیینات داخلی چوبی، صندلی سرنشینان با قابلیت تنظیم برقی در شش جهت، صندلی های عقب مجهز به گرمکن، دریچه های تهویه هوای عقب، آفتاب گیرهای شیشه عقب، غربیلک فرمان با روکش چرم، آینه الکتروکرومیک، سیستم صوتی ارتقا یافته و تجهیزات ایمنی راننده (سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار برخورد از عقب) را به این خودرو اضافه کرده است.
تیپ Sport 2.0T دارای اکثر تجهیزات تیپ های Sport و Limited (به جز تنظیمات برقی صندلی سرنشین، صندلی های عقب مجهز به گرمکن و آفتابگیرهای عقب)، مجهز به رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، سیستم تعلیق و فرمانپذیری اسپرت، دیفیوزر عقب به همراه چهار خروجی اگزوز، چراغ های زنون، غربیلک فرمان اسپرت تخت و فرمان مجهز به پدل شیفتر است. گفتنی است که در تیپ های پایین تر برخی از تجهیزات بالا همانند چراغ های جلوی زنون، سانروف پانوراما، ترمز پارک الکترونیکی، کروز کنترل قابل تنظیم (با قابلیت Stop-Start)، صفحه کیلومترشمار جدید، صندلی های جلوی اسپرت، مسیریاب ماهواره ای (با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی)، سیستم صوتی دارای 10 بلندگو، سیستم تهویه هوا سرنشینان جلو، تنظیمات حافظه راننده، سنسورهای پارک عقب و جلو و سیستم هشدار عبور از خط بسته به نوع تیپ انتخابی به صورت سفارشی در دسترس خریدار قرار میگیرد.
قدرت و عملکرد موتور
تیپ های SE، Sport و Limited مجهز به موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری با قدرتی معادل 185 اسب بخار و گشتاوری معادل 241 نیوتن متر هستند. تمام مدل های سوناتا به صورت دیفرانسیل جلو ارایه و در همه تیپ ها به جز تیپ Eco، موتور با گیربکس اتوماتیک شش سرعته تطبیق یافته است. مصرف سوخت تیپ SE طبق برآوردهای EPA در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 9، 10 و 7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی میباشد؛ در تیپ های Sport و Limited این مقادیر به ترتیب 9، 11 و 7 لیتر تخمین زده شده است. تیپ Sport 2.0T دارای موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر است که قدرتی معادل 245 اسب بخار و 353 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 10، 11 و 8 لیتر تخمین زده شده است. تیپ Eco دارای موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر است که قدرتی معادل 177 اسب بخار و 264 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. همچنین این خودرو به صورت استاندارد دارای گیربکس اتوماتیک هفت سرعته (دستی-اتوماتیک) است. هیوندای میگوید که مصرف سوخت این تیپ در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 8، 9 و 7 لیتر است.
ایمنی
کمپانی هیوندای برای افزایش ایمنی خودرو تولیدی خود، کلیه تیپ های سوناتا 2015 را به ترمز ضدقفل، کنترل پایداری و کنترل کشش،کیسه هوا جانبی برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای زانویی راننده تجهیز کرده است. در همه تیپ ها به جز SE، تجهیزات دیگری همانند دوربین دید عقب و سیستم Blue Link نیز، تعبیه شده است؛ وجود این سیستم برای برقراری تماس خودکار با مراکز امداد بعد از بروز تصادف یا کنترل از راه دور خودرو برای والدینی که نوجوان در خانه دارند، ایمنی آن را به میزان زیادی افزایش داده است؛ مشاهده نقاط کور و سیستم هشدار برخورد از عقب از جمله تجهیزات استاندارد تیپ های Limited و Sport 2.0T، و سفارشی در تیپ های Sport و Eco هستند؛ گفتنی است سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستم کمکی پارک عقب در تیپ های Limited و Sport 2.0T جزو تجهیزات سفارشی محسوب میشود.
طراحی داخلی و امکانات خاص
علی رغم طراحی داخلی نسبتا قدیمی سوناتا SE، در تیپ پایه این خودرو از مواد با کیفیت در طراحی داخلی و ساخت استفاده شده است. درب هایی با طرح های کاملا زیبا و تجهیزات اضافی به کار رفته در آن، از نظر زیبایی و تجمل در مقایسه با رقیبان همکلاس خود کاملا برتر است. جای تعجب ندارد که تیپ Limited در دو رنگ و طرح مختلف و بکارگیری طرح چوب در طراحی داخلی در دسترس خریداران قرار گرفته است، که همین موضوع موجب جذابیت و خواستنی تر شدن این تیپ شده است. تیپ Sport 2.0T از صندلی های اسپرت بالشتکی بهره میبرد تا از راننده در هنگام رانندگی محافظت بیشتری کند. چیدمان و کلیدهای کنترلی داخل کابین همانند کلیدهای کنترل مسیریاب، تلفن، رادیو و سیستم رسانه ای بسیار مناسب و در دسترس راننده است؛ سادگی در استفاده از سیستم کنترل آب و هوا و عدم تغییر صفحه نمایش لمسی از دیگر نکات این زیبای کره ای است؛ صفحه نمایش لمسی 5 اینچی خیلی بزرگ نیست اما از نظر ساختاری برای سوناتا بدون سفارش مسیریاب ماهواره ای مناسب است.
برای تیپ هایی که به سیستم مسیریاب ماهواره ای مجهز هستند، این صفحه نمایش به 8 اینچ افزایش یافته است که همین موضوع به لوکس شدن کابین این زیبای کره ای کمک شایانی کرده است. همانند قبل، سوناتا همچنان از فضای کافی برای بزرگسالان برخوردار است. برای سرنشینان عقب نیز، فضای سر و پا کمی افزایش یافته است. علی رغم، فضای سر عقب بدون تغییر، سرنشینان قد بلند ممکن است به دلیل خمیدگی بیش از اندازه سقف، کمی احساس ناراحتی کنند. حجم صندوق بار 0.46 متر مکعبی، فضای بار این خودرو را نسبت به همکلاسان خود افزایش داده است و با تا شدن صندلی های عقب با نسبت 40/60 به صورت استاندارد به حجم صندوق اضافه میشود؛ شایان ذکر است که در تیپ های مجهز به درب بازکن خودکار صندوق عقب، چنانچه فردی با در دست داشتن ریموت، بیش از سه ثانیه پشت خودرو قرار بگیرد، درب صندوق به صورت خودکار باز میشود.
تجربه رانندگی
از خصوصیات چشمگیر سوناتا مدل 2015 میتوان به سکوت محض داخل کابین و آرامش زیاد آن در جاده های ناهموار و پر از دست انداز، کیفیت رانندگی مناسب بدون در نظر گرفتن تیپ خاصی، کنترل راحت خودرو توسط راننده و نشنیدن صدای خشن از موتور اشاره کرد. با این وجود، علی رغم عملکرد خوب این خودرو در پیچ ها، حتی در تیپ Sport 2.0T که دارای موتور 2.4 لیتری است، آنگونه که باید و شاید حس هیجان را به راننده منتقل نمیکند؛ البته به دلیل وجود فرمان تخت و خوش دست بودن پدل شیفتر آن احساس بهتری را نسبت به سایر تیپ های دارای فرمان های گرد دارد اما راننده ارتباط خوبی با آن برقرار نمیکند. هوندا آکورد اسپرت که مجهز به گیربکس شش سرعته دستی است، همانند مزدا 6 و فورد Fusion بیشتر راننده را درگیر خود میکنند. از همه عجیب تر اینکه تیپ Eco، علی رغم انتقال ضربات بیشتر به داخل کابین نسبت به خودروهای دارای موتور 2.4 لیتری، دارای شتاب زیاد و مصرف سوخت مناسب است. تمامی تیپ ها دارای سه حالت رانندگی هستند : Normal، Sport و Eco، که با گیربکس و میزان فشردن پدال گاز طبق نیاز راننده، تطبیق یافته است. همچنین فرمانپذیری این خودرو در حالت Sport افزایش مییابد. با این وجود، تفاوت میان حالت Normal و Sport چندان چشمگیر نیست و حتی اگر جزو افراد صبور در هنگام رانندگی باشید، از حالت Eco استفاده نمیکنید چون در این حالت عملکرد موتور به صورت قابل توجهی کاهش مییابد.
مشخصات فنی تیپ پایه سوناتا مدل 2015
|
تعداد سیلندر |
4 سیلندر مجهز به توربوشارژر |
حجم موتور (لیتر) |
2.4 لیتر |
قدرت موتور (اسب بخار) |
185 |
گشتاور (نیوتن متر) |
241 |
گیربکس |
هفت سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
9 |
گنجایش صندوق بار (لیتر) |
0.46 |
قیمت (دلار) |
21,150 دلار |
&nbs