وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!

 


وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد! وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
ژیان خودروی محبوب ایرانی‌ها پیش از انقلاب اسلامی بود. پس از آن رنو 5 جایگزین ژیان شده و چند سالی بعد پی‌کی پایان بخش نسل این خودروها در ایران شد.
ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد. تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد.
ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.
اما پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان‌های سربالایی برخوردار نباشد. علاوه بر آن فضای داخلی این خودرو نیز محدود بود.
البته از ویژگی‌های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه ‌است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه‌های شدید خودرو در جاده‌های ناهموار خبری نبود. ویژگی‌ منحصر به فردی که البته در تنها رقیب این خودرو در آن زمان (پیکان) وجود نداشت.
پس از انقلاب اسلامی شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین ژیان کرد. رنو ۵ نیز مانند ژیان در ایران به محبوبیت نسبی دست یافت. سایپا مونتاژ کننده رنو ۵ بود تا این‌که خط تولید رنو ۵ را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و این خودرو با نام جدید سپند وارد بازار شد. پس از آن نیز این خودرو با موتور ۱۳۰۰ سی‌سی پراید و طراحی جدید با نام رنو پی‌کی وارد بازار شد.
موتور این خودرو موتور پراید و بدنه آن مربوط به رنو (سپند) بود. بیشتر اسکلت و قطعات به کار رفته در این خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس، چرخ‌ها، رادیات و ... مربوط به پراید بود. سرانجام تولید این خودروی کم مصرف و مناسب سفرهای شهری متوقف شد.
قیمت پایین، مصرف پایین سوخت (6 لیتر در 100 کیلومتر) و پایین بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری از جمله مزایای خودروی رنو پی‌کی بود. در مقابل اما این خودرو دارای معایبی چون سبکی وزن (۸۱۰کیلوگرم) و از دست دادن تعادل در جاده در سرعت‌های بالا، کوچکی داخل اتاق خصوصاً برای سرنشینان عقب خودرو و طراحی بدنه ضعیف و ظاهری نامناسب بود.
سرانجام در دهه 80 تولید این خودرو متوقف شد. با توقف تولید رنو پی‌کی، نسل تولید خودروهای فرانسوی کوچک، ارزان و کم مصرف در ایران نیز به پایان رسید.
هم‌اکنون مدل‌های دست دوم این خودروها به سختی در کشور خرید و فروش می‌شود به‌گونه‌ای که در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودروهای دست دوم نامی از ژیان و رنو 5 موجود نیست. رنو پی‌کی نیز در موارد معدودی خرید و فروش می‌شود به عنوان مثال در یکی از معدود موارد قیمت فروش یک دستگاه پی‌کی به رنگ نوک مدادی، مدل 81 با 72 هزار کارکرد معادل 6 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.
اکنون نسل کوچک‌های خاطره‌انگیز فرانسوی به تاریخ پیوسته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , ژیان , رنو5 , پی کی , PK






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: تیباران
0

ژیان که به تاریخ پیوست ولی رنو پی کی اینقدر هم انگشت شمار نیست. من که همیشه تو دیوار آگهی های فروش اش می بینم و تمیزش همین حدود شش میلیون است.یه نکته مگفتی که برتری پی کی بر رنو،کولر دار شدن اش بود.
21:14  1395/05/07
گزارش
پاسخ دادن
من
3

من می خواستم یه موتور بخرم 2750 هزار رفتنپم 4300 دادم یه پی کی کلی حال میده خداییی ماشین خوبییه از پراید بهتر
15:51  1395/05/07
گزارش
پاسخ دادن
ناشناس
2

ما میخوایم یه پی کی بخریم بنظرتون سال بعد همین موقع چقدر ضرر میکنیم بفروشیمش
01:35  1394/04/27
گزارش
پاسخ دادن
مجید
15

جونه من از این مقاله ها استفاده نکنین یهو دیدی خادمین ملت در صنعت خودرو سازی خودشون رو به سختی انداختن و دوباره این خودرو رو به خاطر بنده و شما وارد خط تولید کردن
14:45  1393/05/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: عليرضا جباری pl
8

گل گفتی
11:44  1393/05/19

گزارش
Mj
8

ماشین بدی هم که نیست خدایی
12:01  1394/11/06

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
شاهین گی : شاهین پر سایپا پر دیگه یعنی چی من واسه اون پول جون کندم ایران و اسرائیل که هیچ کل دنیام جنگ بشه من شرکت دزد سایپارو رو سرش خراب میکنم حتی به قیمت جونمم که شده ولی نمیذارم پولمو بخوره
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : اول حالشو بپرسید بعد از ماشین سراغ بگیرید
تارا : با این وضعیت جنگ ماشین مون چی میشه؟؟ شانس نداریم،رفته تخصیصی پلاک به ناحا،هفته ی دیگه به احتمال زیاد تحویل میدن،ولی جنگ این وسط همه چی رو خراب کرد
ایران : به نظرتون ماشین ها تو این وضعیت حمل میشن؟
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل