وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!

 


وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد! وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
ژیان خودروی محبوب ایرانی‌ها پیش از انقلاب اسلامی بود. پس از آن رنو 5 جایگزین ژیان شده و چند سالی بعد پی‌کی پایان بخش نسل این خودروها در ایران شد.
ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد. تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد.
ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.
اما پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان‌های سربالایی برخوردار نباشد. علاوه بر آن فضای داخلی این خودرو نیز محدود بود.
البته از ویژگی‌های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه ‌است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه‌های شدید خودرو در جاده‌های ناهموار خبری نبود. ویژگی‌ منحصر به فردی که البته در تنها رقیب این خودرو در آن زمان (پیکان) وجود نداشت.
پس از انقلاب اسلامی شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین ژیان کرد. رنو ۵ نیز مانند ژیان در ایران به محبوبیت نسبی دست یافت. سایپا مونتاژ کننده رنو ۵ بود تا این‌که خط تولید رنو ۵ را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و این خودرو با نام جدید سپند وارد بازار شد. پس از آن نیز این خودرو با موتور ۱۳۰۰ سی‌سی پراید و طراحی جدید با نام رنو پی‌کی وارد بازار شد.
موتور این خودرو موتور پراید و بدنه آن مربوط به رنو (سپند) بود. بیشتر اسکلت و قطعات به کار رفته در این خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس، چرخ‌ها، رادیات و ... مربوط به پراید بود. سرانجام تولید این خودروی کم مصرف و مناسب سفرهای شهری متوقف شد.
قیمت پایین، مصرف پایین سوخت (6 لیتر در 100 کیلومتر) و پایین بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری از جمله مزایای خودروی رنو پی‌کی بود. در مقابل اما این خودرو دارای معایبی چون سبکی وزن (۸۱۰کیلوگرم) و از دست دادن تعادل در جاده در سرعت‌های بالا، کوچکی داخل اتاق خصوصاً برای سرنشینان عقب خودرو و طراحی بدنه ضعیف و ظاهری نامناسب بود.
سرانجام در دهه 80 تولید این خودرو متوقف شد. با توقف تولید رنو پی‌کی، نسل تولید خودروهای فرانسوی کوچک، ارزان و کم مصرف در ایران نیز به پایان رسید.
هم‌اکنون مدل‌های دست دوم این خودروها به سختی در کشور خرید و فروش می‌شود به‌گونه‌ای که در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودروهای دست دوم نامی از ژیان و رنو 5 موجود نیست. رنو پی‌کی نیز در موارد معدودی خرید و فروش می‌شود به عنوان مثال در یکی از معدود موارد قیمت فروش یک دستگاه پی‌کی به رنگ نوک مدادی، مدل 81 با 72 هزار کارکرد معادل 6 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.
اکنون نسل کوچک‌های خاطره‌انگیز فرانسوی به تاریخ پیوسته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , ژیان , رنو5 , پی کی , PK






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

نادر
0

من یکی دارم خدایی ماشینه باحالیه
00:42  1400/09/20
پاسخ دادن
امیر
0

من می خام یه پیشنهاد کی بخریم ارزان قیمت
16:45  1399/03/07
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
0

ژیان که به تاریخ پیوست ولی رنو پی کی اینقدر هم انگشت شمار نیست. من که همیشه تو دیوار آگهی های فروش اش می بینم و تمیزش همین حدود شش میلیون است.یه نکته مگفتی که برتری پی کی بر رنو،کولر دار شدن اش بود.
21:14  1395/05/07
پاسخ دادن
من
3

من می خواستم یه موتور بخرم 2750 هزار رفتنپم 4300 دادم یه پی کی کلی حال میده خداییی ماشین خوبییه از پراید بهتر
15:51  1395/05/07
پاسخ دادن
ناشناس
2

ما میخوایم یه پی کی بخریم بنظرتون سال بعد همین موقع چقدر ضرر میکنیم بفروشیمش
01:35  1394/04/27
پاسخ دادن
مجید
15

جونه من از این مقاله ها استفاده نکنین یهو دیدی خادمین ملت در صنعت خودرو سازی خودشون رو به سختی انداختن و دوباره این خودرو رو به خاطر بنده و شما وارد خط تولید کردن
14:45  1393/05/15
پاسخ دادن
کاربر: عليرضا جباری pl
8

گل گفتی
11:44  1393/05/19

Mj
8

ماشین بدی هم که نیست خدایی
12:01  1394/11/06

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمت J7 رضا ممنون عزیز ان شاء الله برای شما هم هرچه زودتر مراحل طی بشه وتحویل بگیرید.
شاهین اسفند : سلام اسفند ماهی ها دارن فاکتورمیشن اما برای من هنوز دعوت نامه نیومده واریزی خودم ۶/۸
شاهین پلاس : اقا درست میگن ۱۶ اسفند فاکتورشده امامن برای خودمن دعوتنامه هنوز نیومده ۸ شهریورم
دیانا : سلام این کسی که به اسم من پیام داده من هم فاکتور شدم دروغ میگه من موندم آی آدمها از رو قیامت نمیترسن
مریم j4 سفید : ثبت نام ۲۰ آبان تحویل سیستمی ۱۱ اسفند شاسی ۲۳ فروردین فاکتور ۲۵ فروردین در انتظار صدور پلاک همچنان متوقف شده
مبین 30 اسفند : معمولاً کمتر از یک هفته میرسه نمایندگی سلام تکمیل وجه شما کی بوده.
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین دوگانه 75 تحویل سی اسفند : سلام تو تبدیل 75 به 100 اگه ماباتفاوت رو پرداخت نکنیم فاکتور نمیکنن ؟ کسی اطلاعی داره ؟ یا از خسارت تاخیر کم میکنن خودشون ؟ من تبدیل زدم نوشت با موفقیت انجام شد
:))) : خودم براش زدم تا دیده بشه :)))
کیوکی : ایول فقط بگو چطور 200 هزارتا لایک زدی رو نظرت؟؟؟!!! 🧐🤔😁😁😁
22ابان : سلام به سلامتی چه رنگی هست
رضا : خدا خیرتون نده
متین : سلام آقا توحید ماشین ما 30 پلاک آنلاین شده هنوز همینطور مانده چند روز دیگر به دستمون میرسه شهرستان
اشترانکوه : سلام‌ راعی تا حالا به پست یه لر خوردی؟
207 طرح مادران اسفند : سلام 4 روزه تخصیص پلاک خورده اما هنوز روی اماده تحویل میچرخه واینکه بیمه نامه دانلود نمیشه کسی بوده اینطوری باشه
متین : سلام آقا توحید ماشین ما 30 پلاک آنلاین شده چطور هنوز چراغ تحویل روشن نشده وضعیت میزنه پلاک آنلاین چند روز دیگه به دستمون میرسه شهرستان
کارت سوخت : آقا محمد خیلی لایک داری. تشکر ویژه