وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!

 


وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد! وقتی ژیان، رنو 5 و پی‌کی شد!
ژیان خودروی محبوب ایرانی‌ها پیش از انقلاب اسلامی بود. پس از آن رنو 5 جایگزین ژیان شده و چند سالی بعد پی‌کی پایان بخش نسل این خودروها در ایران شد.
ژیان خودروی فرانسوی کوچک و ارزان قیمتی بود که تولید آن از اواخر دهه 1340 در ایران آغاز شد. تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد.
ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.
اما پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان‌های سربالایی برخوردار نباشد. علاوه بر آن فضای داخلی این خودرو نیز محدود بود.
البته از ویژگی‌های مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. سیستم تعلیق این خودرو بصورت دو استوانه ‌است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، سواری ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه‌های شدید خودرو در جاده‌های ناهموار خبری نبود. ویژگی‌ منحصر به فردی که البته در تنها رقیب این خودرو در آن زمان (پیکان) وجود نداشت.
پس از انقلاب اسلامی شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین ژیان کرد. رنو ۵ نیز مانند ژیان در ایران به محبوبیت نسبی دست یافت. سایپا مونتاژ کننده رنو ۵ بود تا این‌که خط تولید رنو ۵ را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و این خودرو با نام جدید سپند وارد بازار شد. پس از آن نیز این خودرو با موتور ۱۳۰۰ سی‌سی پراید و طراحی جدید با نام رنو پی‌کی وارد بازار شد.
موتور این خودرو موتور پراید و بدنه آن مربوط به رنو (سپند) بود. بیشتر اسکلت و قطعات به کار رفته در این خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس، چرخ‌ها، رادیات و ... مربوط به پراید بود. سرانجام تولید این خودروی کم مصرف و مناسب سفرهای شهری متوقف شد.
قیمت پایین، مصرف پایین سوخت (6 لیتر در 100 کیلومتر) و پایین بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری از جمله مزایای خودروی رنو پی‌کی بود. در مقابل اما این خودرو دارای معایبی چون سبکی وزن (۸۱۰کیلوگرم) و از دست دادن تعادل در جاده در سرعت‌های بالا، کوچکی داخل اتاق خصوصاً برای سرنشینان عقب خودرو و طراحی بدنه ضعیف و ظاهری نامناسب بود.
سرانجام در دهه 80 تولید این خودرو متوقف شد. با توقف تولید رنو پی‌کی، نسل تولید خودروهای فرانسوی کوچک، ارزان و کم مصرف در ایران نیز به پایان رسید.
هم‌اکنون مدل‌های دست دوم این خودروها به سختی در کشور خرید و فروش می‌شود به‌گونه‌ای که در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودروهای دست دوم نامی از ژیان و رنو 5 موجود نیست. رنو پی‌کی نیز در موارد معدودی خرید و فروش می‌شود به عنوان مثال در یکی از معدود موارد قیمت فروش یک دستگاه پی‌کی به رنگ نوک مدادی، مدل 81 با 72 هزار کارکرد معادل 6 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.
اکنون نسل کوچک‌های خاطره‌انگیز فرانسوی به تاریخ پیوسته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , ژیان , رنو5 , پی کی , PK






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: تیباران
0

ژیان که به تاریخ پیوست ولی رنو پی کی اینقدر هم انگشت شمار نیست. من که همیشه تو دیوار آگهی های فروش اش می بینم و تمیزش همین حدود شش میلیون است.یه نکته مگفتی که برتری پی کی بر رنو،کولر دار شدن اش بود.
21:14  1395/05/07
گزارش
پاسخ دادن
من
3

من می خواستم یه موتور بخرم 2750 هزار رفتنپم 4300 دادم یه پی کی کلی حال میده خداییی ماشین خوبییه از پراید بهتر
15:51  1395/05/07
گزارش
پاسخ دادن
ناشناس
2

ما میخوایم یه پی کی بخریم بنظرتون سال بعد همین موقع چقدر ضرر میکنیم بفروشیمش
01:35  1394/04/27
گزارش
پاسخ دادن
مجید
15

جونه من از این مقاله ها استفاده نکنین یهو دیدی خادمین ملت در صنعت خودرو سازی خودشون رو به سختی انداختن و دوباره این خودرو رو به خاطر بنده و شما وارد خط تولید کردن
14:45  1393/05/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: عليرضا جباری pl
8

گل گفتی
11:44  1393/05/19

گزارش
Mj
8

ماشین بدی هم که نیست خدایی
12:01  1394/11/06

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
رز زرد : سلام برای شما چندبار پیامک تبدیل اومده؟ آیا ۲۰ مرداد پیامک جی ال اومد؟
همون ناشناسهستم : 290 میلیون مهر 402 واریز اولیه بعداز 2 سال 7 ماه 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی البته تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم کد پستی ادرس که توی سخا بود همون ادرس کد پستی برای صدور بیمه توی املاک و اسکان ثبت کردم توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص ولی از فاکتور پلاک تحویل خبری نیست
نازنین واقعی : سلام برای من اومده بیا کوعیک ببر ۱۵۸ تومن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تکمیل وجه 30اردیبهشت : 5 آبان فاکتور شدم امروز هم تحویل بالاخره بعد 5 ماه تاخیر راحت شدم خداحافظ همگی امیدوارم شماهم راحت بشید
مظلومی : چرا به ترتیب پذیرش نیس اینم یجور پارتی بازیه دیگه بنده بجز خدا کسی رو ندارم توی نمایندگی از 10 تا ماشین 9 تا اومده بعد از من بعد نیگن ننمیدوتیم چرا اینجوریه
مظلومی : داداش گلم چرا پس و پیش پلاک میزنن، بنده 7 مردادم موندم دوگانه ولی برج 6 و 7 پلاک شدن اگه به ترتیب هست این کجاش ترتیبه، وشما میگی پلاک میشن کجا یه هفته راکت مونده لامصبا
سعید اتو فلز 30 دی : با سلام،207 اتوماتیک سفید. واریز اول 7 مرداد،تکمیل 5 ابان،9 آبان تبدیل به60611، 12 آبان فاتور،13 آبان پلاک،انشاالله واسه همه خیلی زود فاکتور بشه،
قباد : قول میدهم به شرفم قسم یک ماه اینده جلسه داریم با مدیران زامیاد و سایپا بخدا قسم ابرویی از اینها ببرم بخاطر اینکه این مردم اذیت شدن که نگو . کاری خواهم کرد که دیگه مردم را اذیت نکنند قول شرف
شهاب 4تیر : من 4تیرم هنوز پلاک نشدم جی ایکس ال کوییک
قباد : اگر اکسنت پلاک نمیشود چطور یکی از همین دوستان نوشته بود من اکسنت داشتم و پلاک هم شد . مگه میشه سرکت ماشینی را که پلاک نشه بفروشه به مردم
قباد : برادرا اکسنت هم پلاک مبشود مگر میشه تا مجوز پلاگ گرفته نشه تولید کرد . مجوز اکسنت هم تک هم دوگانه صادر شده دو ماه پیش هم صادر شده . گفتم خدمت شما علت اصلی اینکه این دو ماه مقداری عقب افتاد این بود که استاتدارد 9 هزار نیسان ابی از قبل تولید سده را پلاک نمیکرد که روی هم انباشت شده بود که خدا را شکر با دخالت دادستان حل شد و داره پلاک میشن چون زیاد هستند کمی زمانبر شد . انشاالله از این به بعد چون مجوزدائمی پلاک اکسنت صادر شد شک نکنید همان یک ماهه تحویل خواهد شد .
دنا : سلام کسی از دوستان میدونه که بعد از فاکتور چقد طول می کشه ماشین بیاد
دنا 6 دنده : سلام کسی از دوستان میدونه بعد از فاکتور شدن چقدر طول میکشه ماشینو تحویل بدن؟؟