هفته گذشته طی مقاله ای با عنوان "انواع کلاس خودروها (قسمت 1)" به توضیح درباره انواع کلاس خودروها پرداختیم. در این مطلب نظر شما کاربران گرامی را به قسمت دوم این موضوع جلب می کنیم. باشد که بتوانیم نقش کوچکی در بالابردن دانش خودرویی شما عزیزان ایفا کنیم.
خودرو اسپرت (Sport car)
برای اتومبیل اسپرت تعریف خاصی وجود ندارد. ولی اغلب به خودروهایی اطلاق می شود که دارای شتاب و هندلینگ بالا هستند و البته برخی برای انواع دو نفره این لقب را به کار می برند. درکل به خودروهایی که دارای دو صندلی و دو درب بوده و دارای قدرت مانور بالا و وزن پایین می باشند، اسپرت می گویند. برای این کلاس نیز می شود از پورشه 911 نام برد.
جی تی (Grand tourer)
جی تی ها بزرگ تر، قدرت مند تر و سنگین وزن تر از اتومبیل های اسپرت هستند واغلب دیفرانسیل عقب می باشند. شاخصه دیگرشان این است که در بحث سرنشینان، 2+2 هستند. یعنی 2 صندلی با ابعاد و فضای کافی در جلو دارند ولی در عقب فضا بسیار کم است و فقط دو نفر به سختی و فقط در مسافت های کوتاه می توانند از آن بهره گیرند. جی تی ها از اسپرت ها گران قیمت تر هستند ولی نه به اندازه سوپرخودروها. آستون مارتین DB9 نمونه بارز یک GT است.
سوپرخودرو (Supercar)
اصطلاح سوپرخودرو به اتومبیل هایی اطلاق می شود که دارای قابلیت های فوق العاده و کارایی بسیار بالا می باشند. اسطوره این گروه بوگاتی ویرون است.
ماسل کار (Muscle car)
به دسته ای از اتومبیل های دیفرانسیل عقب با موتور هشت سیلندر خورجینی که در آمریکا تولید می شود ماسل کار می گویند که اغلب دو درب نیز هستند. ماسل کارها همچنان در استرالیا تولید می شوند که از میان آن ها می توان به فورد فالکون اشاره کرد. برای نمونه کلاسیک این گروه نیز می شود از پونتیاک GTO نام برد.
پونی کار (Pony car)
این اصطلاح نیز به گروهی از خودروهای آمریکایی اطلاق می شود که جمع و جور و مقرون به صرفه است و الهام گرفته از طراحی فورد موستانگ 1964 می باشد. شورولت کامارو نیز در این گروه جای می گیرد.
کروک (Convertible)
به اتومبیلی که دارای سقف قابل جمع شدن باشد کانورتیبیل یا همان کروک می گویند. البته Cabriolet یا Roadster نیز از نام های دیگر این کلاس از خودرو می باشند. برای مثال هوندا S2000 یک کروک است.
آف رود (Off-Road)
به اتومبیل های دودیفرانسیل شاسی بلند، آف رود می گویند. این کلاس نیز متشکل از 2 عضو می باشد.
1) اس یو وی (SUV)
اس یو وی (Sport Utility Vehicle) به خودروهای دودیفرانسیلی می گویند که نسبت به اتومبیل های دیگر، ارتفاع زیادی از سطح زمین داشته و توانایی عبور از جاده های ناهموار را دارند. لندروور دیسکاوری را می توان برای نمونه مثال زد.
2) کراس اور (Crossover)
کراس اور ها در حقیقت مابین استیشن و اس یو وی هستند و تمام توانایی های یک ُُSUV را ندارند و ارتفاع شان از سطح زمین نیز کم تر است. بی ام و X6 نمونه شاخص در میان این گروه است.
چند منظوره (MPV)
خودروهای چند منظوره (Multi-purpose vehicles) که به آن ها مینی ون نیز می گویند، از ون کوچک تر بوده و برای جا به جایی مسافر و یا بار طراحی گردیده اند. مثلاً فورد C-Max یک مینی ون است.
ون یا کمپر (Van or Camper)
یک ون از نظر ابعاد از یک MPV بزرگ تر بوده و گنجایش حمل بار یا مسافر بیش تری دارد. در بعضی موارد به آن ها مینی بوس هم گفته می شود. به این کلاس در آمریکا کمپر نیز اطلاق می شود. البته کمپر ها در اصل مجهزتر و دارای امکانات رفاهی بیشتری هستند و بیش تر مناسب سفرهای طولانی می باشند. از پیشکسوتان این کلاس می توان از فولکس واگن ترانسپورتر نام برد که جزء برترین ها و پرفروش ترین های این گروه در سراسر دنیا می باشد.
همانطور که دیدید کلاس های خودرویی بسیار متنوع است و هر شهروند بسته به میزان نیاز خود می تواند به راحتی مناسب ترین گزینه را انتخاب کند. متاسفانه در کشور ما این حق انتخاب بسیار محدود است. راستی اگر بخواهید سفری به شمال کشور داشته باشید ترجیح می دهید با کاروان سایپا سفر کنید یا پراید سفری؟ شاید هم پژو 405 استیشن را ترجیح دهید! البته متاسفانه یا خوشبختانه این خودروها در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 شمسی و به تعداد بسیار محدود تولید می شده اند و دیگر در دسترس نیستند!