واقعیت این است: یک رنو داستر جدید بخرید و تا ببینید با پرداخت پولی نه چندان زیاد، میتوانید صاحب یک شاسی بلند جمع و جور و زیبا بشوید. این خودرو از فورد Fiesta و اسمارت ارزان تر است. تنها خودرویی که از آن ارزان تر است، فیات Panda است. اشکودا Yeti ارزان قیمت هم موتوری دارد که قدرت آن همتراز با قدرت تیپ پایه رنو داستر است. میگویند این شاسی بلند برای اقشار متوسط ساخته شده است ولی اگر بخواهید خودرو شما دارای سیستم چهار چرخ محرک باشد، باید 2000 پوند پول بپردازید. تیپ پایه این شاسی بلند که Access نام دارد، مجهز به یک موتور 1.6 لیتری بنزینی است و اگر موتور دیزلی میخواهید باید تیپ Ambience را خریداری کنید که آن هم چهار سیلندر است ولی سیستم تهویه مطبوع یا رینگ های آلومینیومی در اختیار شما قرار نمیدهد. البته این روزها این گونه تجهیزات، جزو تجهیزات اصلی به شمار میروند ولی اگر بخواهید آن ها را داشته باشید، باید تیپ فول آپشن Laureate را خریداری کنید. لازم به ذکر است این تیپ تمام و کمال از رنو داستر، باز هم از اشکودا Yeti ارزان تر است. رنو داستر از اواخر دهه 80 میلادی به بازار عرضه میشود و قیمتی قابل قبول دارد. این شاسی بلند جمع و جور یک اثر هنری است که در شهر Chennai هند و تحت لیسانس کمپانی های رنو و نیسان ساخته میشود. ادامه مطلب را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درباره این خودرو به دست بیاورید.
طراحی
با این که این خودرو حتی از خواهرش، یعنی رنو ساندرو هم ارزان تر است، ولی روی پلت فرم رنو-نیسان B0) B صفر) سوار میشود. این شاسی بلند از اشکودا Yeti بزرگتر و پهن تر است و فاصله محورهایش از همدیگر هم بیشتر است. پلت فرم طوری است که میتوان موتورهای قوی روی آن گذاشت. موتور در دو نوع بنزینی 1.6 لیتری و توربو دیزل 1.5 لیتری عرضه میشود. موتور بنزینی 105 اسب بخار نیرو و حدود 148 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. موتور دیزل بسته به این که خودرو دارای دو یا چهار چرخ محرک باشد، بین 107 تا 109 اسب بخار تغییر میکند، شاید به این خاطر که سیستم اگروز آن ها متفاوت است. به هر حال، موتور دیزل در کنار یک گیربکس شش سرعته قرار گرفته است و با دور موتور 1750 ، حدود 240 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. داسترهای بنزینی دارای گیربگس پنج سرعته هستند. اگر سیستم چهار چرخ محرک (All-Wheel Drive) که توسط کمپانی نیسان ارائه میشود را انتخاب کنید، سه گزینه پیش رویتان قرار میگیرد: دیفرانسیل جلو، چهار چرخ محرک دائمی یا اتوماتیک که بنا به نیاز دیفرانسیل جلو یا عقب را فعال میکند. همانطور که انتظار میرود، سیستم تعلیق مدل دیفرانسیل جلو، بسیار عادی و معمولی است و دارای اکسل هایی معمولی در جلو و عقب است ولی مدل چهار چرخ محرک، دارای اکسلی چهار اتصالی و مستقل در قسمت عقب است که فرمان پذیری، سواری و هندلینگ بهتری در اختیار راننده میگذارد در عوض گنجایش صندوق عقب کمتر است و به 67 لیتر میرسد. و اما در مورد ایمنی. چند سالی است این طور جا افتاده که هر خودروسار بزرگی که میخواهد در بازار رقابت کند، باید از تست تصادف EuroNCAP پنج ستاره دریافت کند. البته رنو داستر وقتی در سال 2011 مورد تست قرار گرفت، توانست فقط سه ستاره به دست بیاورد. کمپانی رنو معتقد است شاید علتش این است که این خودرو مجهز سیستم کنترل پایداری ندارد. البته مدل دیزل مجهز به این سیستم است ولی باز هم خوب عمل نمیکند و فقط توانسته است چهار ستاره به دست بیاورد. اگر جدول امتیازهای رنو داستر را به طور کامل ببینیم، مشاهده میکنیم که در زمینه عدم آسیب دیدگی بزرگسالان، چهار ستاره، عدم آسیب دیدگی کودکان پنج ستاره و عدم آسیب دیدگی عابرین پیاده، چهار ستاره به دست آورده است.
طراحی داخلی
وقتی سوار رنو داستر بشوید، خواهید دید که سرزمین موعود پیش روی شماست و به احتمال زیاد دهانتان از تعجب باز خواهد ماند. طراحی داخلی بسیار کامل و حرفه ای به نظر میرسد. وقتی میگوییم "به نظر میرسد"، منظور این است که وقتی قطعات پلاستیکی و پارچه ای را لمس کنید، متوجه میشوید که جنس زیاد مرغوبی ندارند. البته موقعیت راننده بسیار مناسب است ولی غربیلک فرمان زیاد قابل تنظیم نیست و ممکن است باعث دلخوری رانندگان قد بلند بشود. با این حال، صندلی ، راننده و پدال ها در فاصله مناسبی از یکدیگر قرار دارند. ارتفاع صندلی راننده قابل تنظیم است ولی نشیمن گاه بیش از حد، تخت، کوتاه و صاف است ولی برای رانندگی طولانی راحت نیست. بالشتک های کناری صندلی هم خوب از بدن حمایت نمیکنند، شاید دلیلش این باشد که داستر هیچ وقت سر پیچ ها، بدن راننده را به طرفین خم نمیکند. چیدمان ارگونومیک هم زیاد تعریفی ندارد. دسته دنده زیاد زیبا نیست، دکمه های کنترلی سیستم تهویه مطبوع بیش از حد پایین هستند ولی استفاده از آن ها ابداً سخت نیست. خوب است به یاد داشته باشید سیستم تهویه مطبوع فقط در تیپ فول آپشن Laureate ارائه میشود.
|
|
رنو داستر بسیار جادار است. چهار نفر بزرگسال میتوانند به راحتی روی صندلی های جلو و عقب بنشینند و به سفر بروند. البته اگر نفر پنجم هم سوار بشود زیاد راحت نخواهد بود چون مجبور است روی صفحه ای که وسط صندلی عقب قرار دارد بنشیند. همانطور که پیش بینی میشد، تیپ پایه رنو داستر، تجهیزات زیادی ندارد، با این حال، فرمان هیدرولیک، شیشه های برقی جلو و قفل مرکزی در اختیار خریداران قرار میگیرد. تزیینات و فضای داخلی بسیار مدرن و امروزی هستند و در میان تجهیزات داخلی، سی دی خوان، درگاه USB و اتصال بلوتوث نیز به چشم میخورند. صندلی راننده نیز از تنظیمات زیادی برخوردار است. فضای صندوق عقب هم چنگی به دل نمیزند. زیر کف پوش هم فضایی برای انباشتن بار و اسباب اثاثیه پیش بینی نشده است. البته مدل دیفرانسیل جلو دارای فضای نسبتاً مناسبی است و ازگنجایش آن از گنجایش صندوق عقب اشکودا Yeti، نیسان قشقایی و حتی رنج روور Evoque هم بیشتر است. اگر صندلی های عقب را بخوابانید، فضای بار حتی از فضای بار آئودی A6 Avant هم بزرگتر است.
عملکرد
وزن رنو داستر کمتر از آن چیزی است که فکر میکنید، حتی وزن مدل دیزل آن هم فقط 1205 کیلوگرم است (وزن مدل چهار چرخ محرک به 1249 کیلوگرم میرسد). روی کاغذ نمیتوان تفاوتی بین عملکرد موتور بنزینی و دیزل قائل شد، ولی در عمل موتور دیزل نشان میدهد که گزینه بهتری است. مصرف سوخت آن نیز کمتر است و با یک باک پر، مسافت بیشتری را طی میکند. رنو داستر خودرویی نیست که از عمکرد آن گله داشته باشید چون هنگام انجام کارهای روزمره، موتور خیلی سریع به فشردن پدال گاز واکنش نشان میدهد و دور موتور هر اندازه ای باشد، شما را ناامید نمیکند. موتور 1.5 لیتری دیزل ساخت نیسان-رنو، خوب از پس کارها بر میآید. این موتور گشتاوری بینظیر دارد و بی وقفه و به سرعت با دور موتور بالایی دست پیدا میکند. البته کمی درنگ دارد ولی همیشه خیلی خوب عکسالعمل نشان میدهد. این موتور در کنار یک گیربکس شش سرعته قرار گرفته که نیروی موتور را خیلی خوب به چرخ ها منتقل میکند. نقطه ضعف موتور دیزل این است که در همه سرعت ها، سر و صدای زیادی دارد. البته وقتی چنین خودروهایی میخرید، باید وقتی موتور سرد است و زیر بار زیادی است، مقداری سر و صدا را تحمل کنید تا وقتی که روی دور بیفتد و صدای موتور کم بشود. ولی بهتر است بدانید در مورد رنو داستر چنین اتفاقی نمیافتد.
سواری و هندلینگ
سواری و هندلینگ رنو داستر خوب است و شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد و نشان میدهد مهندسانی که شاسی و سیستم تعلیق را طراحی کردهاند، خیلی خوب از مواد اولیه ای که در اختیارشان بوده ، استفاده کردهاند. حتی اگر یک داستر دیفرانسیل جلو را هم برانید، متوجه خواهید شد که از سواری و هندلیگ خوبی برخوردار است. به احتمال قوی، سواری خوب و راحت برای شما در اولویت قرار دارد و با این که سیستم تعلیق رنو داستر در نگاه اول قدری پیچیده به نظر میرسد، ولی به راحتی همه پستی و بلندی ها را میخورد و پشت سر میگذارد. با همه این حرف ها و با این که کمک فنرهای نرم باعث میشوند کابین تکان نداشته باشد، در مورد فرمان نمیتوان این حرف را زد. به نظر میرسد فرمان زیاد تیز نیست و کمی هم سفت است. شاید این موضوع کمی شما را اذیت بکند و آن چیزی نباشد که انتظارش را داشتهاید. و اما در مورد کمک فنرها هم بهتر است بدانید سواری بسیار نرمی در اختیار سرنشینان میگذارند و در جاده های خارج شهر خیلی خوب پستی و بلندی ها را پشت سر میگذارند. سیستم ترمز هم خیلی خوب جواب میدهد، پدال ترمز نرم است و کمک فنرهای انعطافپذیر هم باعث میشوند هنگام ترمزگیری، وزن کمتری روی چرخ های جلو بیفتد و شتاب منفی کمتری ایجاد شود. البته ترمز های ABS کمی با تأخیر عمل میکنند ولی کل سیستم ترمز بسیار بی عیب و نقص است.
مصرف سوخت
با این که خریدن رنو داستر زیاد ارزان تمام نمیشود، ولی راندن آن هزینه چندانی ندارد. احساستان به شما میگوید فکر نیسان قشقایی که موتور دیزل مشابه با مصرفی کمتر دارد را از سرتان بیرون کنید، چون رنو داستر در این حوزه از خودروها بسیار پرفروش است و در سیکل ترکیبی 4.84 لیتر سوخت مصرف میکند که نسبت به مصرف فامیل دورش یعنی نیسان قشقایی با مصرف سوخت 5.04 قدری کمتر است. البته میزان مصرف موتورهای بنزینی 6.84 لیتر در هر صد کیلومتر است که بهانه دیگری به دست شما میدهد تا آن ها را نخرید. رنو داستر در بازار انگلستان با 96,000 کیلومتر/ 3 سال گارانتی عرضه میشود که میتوان آن را تا 96,000 کیلومتر/5 سال یا 160,000 کیلومتر / 5 سال افزایش داد. عملکرد رنو داستر بسیار بهتر از آن چیزی است که تصور میکنید و شاسی بلندهای کمی در جاده میبینید که قیمتی نزدیک به آن داشته باشند. بهتر است بدانید مالکانی که میخواهند این خودرو را بفروشند ابداً تخفیف نمیدهند، که البته برای کسانی که میخواهند یک داستر کارکرده بخرند خبر خوبی نیست.
نظر نهایی
قیمت یک خودرو چقدر میتواند بر قضاوت ما تأثیرگذار باشد؟ وقتی رنو داستر تقریباً با رقبایش هم قیمت است، باید یک برگ برنده داشته باشد تا بتوان آن را انتخاب کرد. واقعیت این است که رنو داستر در مقایسه با پیشرو این کلاس از خودروها یعنی اشکودا Yeti، جای بیشتری دارد ولی از بسیاری جهات از جمله: رفاه و راحتی، هندلینگ، و به ویژه در تست تصادف NCAP نسبتاً ضعیف ظاهر شده است. گذشته از این حرف ها، نکات مثبت را هم نمیتوان نادیده گرفت. رنو داستر جذاب و جادار است و موتور دیزلی اش هم نسبتاً کم مصرف است. جایگاه آن در بازار نیز هم واقعاً قابل توجه است و به محض این که به یک نمایشگاه اتومبیل مراجعه کنید میتوانید اقدام به خرید یا فروش آن بکنید. البته رکود اقتصادی باعث شده است خودروهای مشابه کمتر طرفدار داشته باشند ولی رنو داستر از این قاعده مستثنی است. البته شاید تکنولوژی اش زیاد به روز نباشد و کم و کاستی های هم در آن به چشم بخورند، ولی واقعاً مناسب، کارآمد و ارزان قیمت است.