پازل گمشده بهره‌وری در شرکت‌های خودروساز

پازل گمشده بهره‌وری در شرکت‌های خودروساز

یكی از انتقادهایی كه در میان انبوه نقدهای موجود در صنعت خودرو وجود دارد، «پایین بودن میزان بهره‌وری» است. 
بیان گاه‌وبی‌گاه ‌این موضوع كه «صنعت خودرو از بهره‌وری پایینی برخوردار است» بدون اشاره به تعاریف اقتصادی این شاخص و همچنین شرایط حاكم بر صنعت خودرو كشور، این سوال را ایجاد می‌كند كه آیا چنین انتقادی به خودروسازان رواست؟  موضوع پایین بودن بهره‌وری تولید خصوصا پس از اعمال فرمول شورای رقابت، باعث شد تا بحث بهره‌وری در صنعت خودرو بار دیگر داغ شود.  بر همین اساس بسیاری از كارشناسان افزایش قیمت محصولات خودروسازان را به دلیل پایین بودن بهره‌وری در این صنعت، اقدامی نادرست ارزیابی می‌كنند و عقیده دارند افزایش قیمت در چنین صنعتی باعث كاهش بیش‌ازپیش بهره‌وری می‌شود.  بر این اساس در تعریفی ساده از بهره‌وری می‌توان گفت «بهر‌ه‌وری نسبت بازدهی به نهاده‌ها است به این معنا كه با مقدار معینی از سرمایه و نیروی كار می‌توان چقدر كالا تولید كرد.» از نگاه اقتصاددانان اگر با نسبت كمتری از سرمایه و نیروی كار بتوان محصول بیشتری به دست آورد، به این معناست كه در یك بنگاه تولیدی بهره‌وری بالا رفته است.  اما آیا در صنعت خودرو چنین اتفاقی در جریان است؟ اصولا بالا یا پایین بودن بهره‌وری در صنعتی مانند خودرو چگونه قابل بررسی است و اگر بهره‌وری در صنعت خودرو پایین است، علت آن را در كجا باید جست‌وجو كرد؟ 
 برای رسیدن به میزان بهر‌ه‌وری خودروسازان یكی‌ از روش‌ها، تقسیم تیراژ تولید در هر سال بر تعداد كاركنان است.   بر همین اساس برای داشتن یك بررسی اجمالی از میزان بهره‌وری ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز كشور در سال 90 می‌توان این روش را به كار برد.  در سال یاد شده كه خودروسازان بیشترین تیراژ تولید را به ثبت رساندند، با در نظر گرفتن تعداد كل كاركنان ایران‌خودرو كه چیزی حدود 54 هزار نفر است و همچنین تولید 770 هزار دستگاهی این شركت در این سال  می‌توان به این نتیجه رسید كه هر كارمند در ایران‌خودرو در سال 90 تعداد 14 دستگاه خودرو تولید كرده است.   اما با در نظر گرفتن تیراژ تولید این خودروساز در سال بعد از آن، كه تولید به دلیل مسائلی نظیر تحریم‌ها و همچنین كمبود منابع مالی خودروسازان با افتی نزدیك به 50 درصدی همراه شد، می‌توان به این نتیجه رسید كه هر كارمند در ایران‌خودرو نزدیك به 7 عدد خودرو در سال 91 به تولید رسانده است.  در سایپا نیز شرایط به همین شكل است. این شركت در سال 90 كه سال طلایی خودروسازان بود، با 48 هزار كارمند توانست تیراژی 800 هزار دستگاهی داشته باشد. در واقع در شركت سایپا در سال مذكور، هر كارمند كمی بیشتر از 16 خودرو به تولید رسانده است در حالی كه این عدد در سال بعد از آن به تولید نزدیك به 5 دستگاه در سال توسط هر كارمند رسید.   با توجه به ارقام یاد شده، واضح است كه بهر‌ه‌وری در صنعت خودرو با افت شدیدی طی دست‌كم دو سال گذشته همراه بوده است، روندی كه البته با ورود به سال 93 در حال اصلاح است. 
 در همین زمینه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به رشد بیش از 70 درصدی خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال، عقیده دارد خودروسازان به خوبی توانسته‌اند بهر‌ه‌وری تولید را افزایش داده و نسبت به سال‌های قبل با بهبود همراه كنند.   اما با توجه به وجود راهكارهای علمی مختلفی كه در دنیا برای افزایش بهره‌وری وجود دارد، چرا خودروسازان نتوانستند برای جلوگیری از چنین افتی در بهره‌وری، اقدامی انجام دهند؟ 
 خودروسازان در پاسخ به این سوال، به حفظ اجباری كارمندان از سوی دولت با وجود افت شدید تولید اشاره می‌كنند.   آنها در حالی به حفظ اجباری كاركنان در شركت‌های خود اشاره می‌كنند كه در كنار آن، به انبوهی از شرکت‌های اقماری (در ایران‌خودرو حدود ۱۵۰ و در سایپا حدود۹۰ شرکت) اشاره‌ای نمی‌كنند. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیق و تفحص مجلس، این شركت‌ها در داخل و خارج از كشور با مدیریت‌های ماتریسی، تو در تو، پیچیده و فاقد کارآمدی لازم یا غیر فعال هستند و تبدیل به محلی برای جذب منابع انسانی و و انجام معاملات خاص شده‌اند. چنین شركت‌هایی در حالی توسط خودروسازان گسترش داده شده‌اند كه این‌گونه عملکرد‌ها قطعا هزینه‌های سربار فراوانی برای خودروسازان به همراه داشته است.  

گم شدن بهره‌وری در میان نرخ تورم 

 اما یك مدیر ارشد در صنعت خودرو در رابطه با میزان بهره‌وری این صنعت به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: بهر‌ه‌وری به معنای شرایط تولید است و تنها به ارزان تمام شدن محصول بازنمی‌گردد، زیرا ممكن است در برخی محصولات مواد اولیه‌ای كه مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث گران تمام شدن قیمت محصول شود. این مدیر ارشد در ادامه می‌گوید: صنعت خودرو در سال‌های 89 و 90 از نظر بهره‌وری چه در مقایسه با خود و چه در مقایسه با سایر صنایع هم‌سطح در وضعیت خوبی قرار داشت، اما بعد از این سال‌ها تولیدات خودروسازان در حالی به نصف رسید كه هیچ کارگر یا کارمندی توسط خودروسازان اخراج نشد، بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است كه بهره‌وری نیز كاهش پیدا می‌كند. 
 حال با توجه به شرایطی كه بر صنعت خودروی كشور حاكم است (شرایطی نظیر بالا بودن تعداد كاركنان و پایین بودن تكنولوژی تولید) آیا می‌توان تنها با تكیه بر افزایش قیمت، رشد بهره‌وری به معنای تولید خودرو با سرعتی بالا نسبت به تعداد كاركنان را به دست آورد؟  چنین سوالی از آنجا مطرح می‌شود كه از نگاه مردم و منتقدان، خودروسازان به جای انجام هر كاری برای بهبود بهره‌وری در تولید خودرو، راهكار افزایش قیمت را انتخاب می‌كنند. دبیرانجمن قطعه‌سازان در پاسخ به سوالی كه مطرح شد، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: خودروسازان به خوبی با سیستم‌های بهره‌وری كه منجر به كاهش هزینه‌ها می‌شود آشنا هستند لذا قطعه‌سازان و خودروسازان برنامه‌های مدونی برای بهبود بهره‌وری و كاهش اتلاف هزینه و انرژی برای بنگاه‌های خود دارند. ساسان قربانی در ادامه با اشاره به اینكه با توجه به برنامه‌ریزی‌های موجود در صنعت خودرو، زنجیره خودروسازی هرساله با درصدی بهبود بهره‌وری همراه است، می‌گوید: هرچند بهره‌وری و بهبود مستمر در دستور كار است اما در حالی‌كه میزان بهره‌وری خودروسازان 2 تا 3 درصد در سال است و قطعه‌سازان نیز در سال به صورت میانگین تا 5 درصد بهبود بهره‌وری دارند، این میزان بهره‌وری نمی‌تواند پاسخگوی تورم 30 یا 40 درصدی سالانه باشد بنابراین بهبود بهره‌وری خودروسازان در این میان گم می‌شود و اصلا دیده نمی‌شود.   اما در نهایت با توجه به مشكلات موجود در صنعت خودروی كشورمان، سوال اصلی همچنان بر جای خود باقی است، اینكه آیا می‌توان با تكیه بر افزایش قیمت، بر پایین بودن بهره‌وری صنعت خودرو غلبه كرد؟ 
 به عقیده یكی از مدیران صنعت خودرو، زمانی كه قیمت‌ها افزایش می‌یابند، سودآوری شركت‌های خودروساز نیز بیشتر می‌شود به این ترتیب آنها می‌توانند با تكیه بر افزایش قیمت‌های رخ داده، برای سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام كنند، توسعه محصول و در نهایت بهبود بهره‌وری داشته باشند. این عقیده در حالی از سوی این مدیر وجود دارد كه بسیاری از مشتریان صنعت خودرو، با گذشت سال‌ها از فعالیت خودروسازان، انتظار رشد و بهره‌وری بیشتری از صنعت خودرو دارند. به این ترتیب با توجه به افزایش هرساله قیمت خودرو، رشد تورم و ثبات درآمد عموم مردم نسبت به نرخ تورم، مشتریان توقع دارند خودروسازان با بهبود بیش‌ازپیش بهره‌وری كه می‌تواند به معنای تولید خودرو با هزینه‌های كمتر و سرعتی بالاتر باشد، خودروهایی ارزان‌تر را در تعدادی بیشتر به دست مشتریانی برسانند كه تصور می‌كنند با افزایش قیمت‌های رخ داده شانسی برای خرید خودرو ندارند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , بهره وری , خودروساز , صنعت , اقتصاد , شاخص , شورای رقابت , قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سعید
3

واردات رسمی خودروهای کم‌مصرف بدون تعرفه آغاز شد/ مذاکره وزارت صنعت با واردکنندگان رسمی خودرو
مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت از مذاکره این وزارتخانه با واردکنندگان رسمی خودرو به منظور واردات خودروهای کم‌مصرف خبرداد و گفت: براساس آمارها، برخی واردکنندگان برندهای مطرح، اقدام به واردات خودروهای کم مصرف بدون تعرفه کرده‌اند و به زودی در خیابان‌های پایتخت، این خودروها تردد خواهند کرد.

سیدعباس حسینی در گفتگو با مهر از کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و هیبریدی خبرداد و گفت: سود بازرگانی واردات این خودروها صفر است و به عبارت دیگر، این خودروها معاف از پرداخت سود بازرگانی در واردات هستند، این در حالی است که حقوق ورودی ترکیبی از سود بازرگانی و حقوق گمرکی است که بر این اساس، مجموع حقوق ورودی خودروهای کم مصرف، 4 درصد تعیین شده است.

http://khabarfarsi.com/ext/9954263
11:28  1393/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
A5 شهریور مشکی : سود تأخیر (ثبت شکایت در دفتر خدمات قضایی) احتراماً به استحضار می‌رساند، اینجانب ... به شماره ملی ... با استناد قرارداد پیش خرید خودرو در تاریخ ... طی قرارداد شماره سریال ... اقدام به پیش خرید یک دستگاه ... با ودیعه ... ریال و همچنین 10عدد چک با مبالغ ... ریال از شرکت کرمان موتور نموده ام که فروشنده تعهد نموده در ... روز کاری و درتاریخ ... خودرو را تحویل دهد ولی فروشنده به تعهد خود عمل ننموده و از وجه پرداختی اینجانب استفاده و از منافع آن برخوردار گشته و خودرو را در تاریخ ... تحویل داده است . همچنین طبق ماده 30 و31 قرارداد منعقد شده، عرضه‌کننده موظف است در صورت تأخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان صدور فاکتورخودرو به مشتری، مبلغ خسارت تأخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی که 36 درصد سالانه می باشد، محاسبه و پرداخت نماید. لذا باتوجه به تاخیر بیش از 4ماه از موعد تحویل خودرو و طبق ماده 30 و 31 قرارد داد منعقد شده، اینجانب نزدیک به .... ریال یعنی 36درصد مبلغ پیش پرداخت، مطالبه خسارات تاخیر در تحویل از تاریخ... لغایت... و همچنین کلیه هزینه دادرسی را خواست
شاهین‌ : با‌این‌وضعیت‌سال‌ ۱۴۰۵ماشینو‌‌تحویل‌میگیری‌داداش
A5 شهریور مشکی : سود تأخیر (ثبت شکایت در دفتر خدمات قضایی) احتراماً به استحضار می‌رساند، اینجانب ... به شماره ملی ... با استناد قرارداد پیش خرید خودرو در تاریخ ... طی قرارداد شماره سریال ... اقدام به پیش خرید یک دستگاه ... با ودیعه ... ریال و همچنین 10عدد چک با مبالغ ... ریال از شرکت کرمان موتور نموده ام که فروشنده تعهد نموده در ... روز کاری و درتاریخ ... خودرو را تحویل دهد ولی فروشنده به تعهد خود عمل ننموده و از وجه پرداختی اینجانب استفاده و از منافع آن برخوردار گشته و خودرو را در تاریخ ... تحویل داده است . همچنین طبق ماده 30 و31 قرارداد منعقد شده، عرضه‌کننده موظف است در صورت تأخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان صدور فاکتورخودرو به مشتری، مبلغ خسارت تأخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی که 36 درصد سالانه می باشد، محاسبه و پرداخت نماید. لذا باتوجه به تاخیر بیش از 4ماه از موعد تحویل خودرو و طبق ماده 30 و 31 قرارد داد منعقد شده، اینجانب نزدیک به .... ریال یعنی 36درصد مبلغ پیش پرداخت، مطالبه خسارات تاخیر در تحویل از تاریخ... لغایت... و همچنین کلیه هزینه دادرسی را خواست
شاهین : هماهنگ کنید یه روز مشخص کنید بریم دم اون خراب شده بلکه به خودشون بیان شما که نمیتونید به تعهداتون عمل کنید بیخود میکید ثبت نام میکنید الان یکسال ماشین زیر پام و فروختم به غلط کردن افتادم
شاهین : کی‌فاکتور‌شدید؟؟ gبود یا gl
شاهین gl : من 22 اردیبهشت تکمیا وجه کردم اعصابم خراب شد اگه تحویل بدن درجا میفروشم
امیر تکمیل وجه اردیبهشت : دوستان تهرانی هماهنگ کنید یه تجمع جلو شرکت سایپا کنیم بلکه اینا رسانه ای بشه فاکتور کنن ،دیگه واقعا شورش در آوردند
شاهین gl : سلام اهین جی یا جی ال ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آزیتا : منم 31 خرداد نشدم سفید هستم قالپاق پیش فروش
ساینا پیش فروش آذرماه 1403 : سلام دوست عزیز بله امروز پلاک شدم واریز اولیه 25 آذر تکمیل وجه 3 تیر ماه
16 اسفند : دمت گرم چقدر دقیق
اطلس نقره ای مهر : آقایانی که اطلس نقره ای مشکی دارن یکاری بکنن ساکت نن،به پشتیبانی زنگ بزنید ،بنده تکمیل وجه مهر هستم هنوز فاکتور نشدم،وای بحال اسفندیا
ماشین222 : سلام کسانی که تکمیل وجه بعد ار افزایش قیمت GXL انجام دادن چقد واریز کردن؟ میشه اعلام کننی ما هم بدونیم چقد باید واریز کنیم
ساینا اس تک...... : من 28تیر تکمیل وجه کردم سخا هم بعد ازدو روز انجام دادم چقدر باید منتظر بشیم تا ساینا اس فاکتور بشه
دناپلاس 1404 : دوستان همه چی تو کاستومر نوشته شده با کامپیوتر ورود بزنید
فوق العاده : دیروز تماس گرفتم 096550 گفتن روند فاکتور شدنتون شروع شده و دیگه چیزی طول نمیکشه منتظر باشید به زودی فاکتور و تحویل میشه.
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : من خودم نشدم هنوز ولی تو حواله یاب یکی امروز فاکتورشده بود
ماشین فقط سمند سورن 😅 : من موندم برام سواله این همه میگن انبار ایران خودرو در ماشینه از این طرف هم هر روز تاخیر در تحویل را باید جریمه بدن به مشتریان پس چرا ماشینا رو تحویل نمی دن ؟ کسی می دونه ؟