بازنگری قیمت چهار خودرو

بازنگری قیمت چهار خودرو

با توافق جدید میان وزارت صنعت، شورای رقابت و خودروسازان، قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی که کمتر از دو ماه پیش تعیین شده بود، دوباره تغییر کرد و سه درصد کاهش یافت. بر این اساس، قیمت چهار خودرو سمند، پژو 405، تیبا و پراید، حدودا بین 550 تا یک میلیون تومان ارزان شد و خودروسازان طی امروز و فردا، قیمت‌های جدید را در سیستم فروش خود اعمال خواهند کرد. این در حالی است که وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت به تازگی تاکید کرده بودند قیمت خودرو منطقی است و تغییر نخواهد کرد.

خودروهای پرتیراژ 3 درصد ارزان می‌شوند

بازنگری قیمت چهار خودرو

گروه خودرو: در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس شورای رقابت تا همین دو روز پیش بر تغییرناپذیری قیمت رسمی خودروهای داخلی تاکید می‌کردند، حالا خبر می‌رسد طبق توافق صورت گرفته میان آنها و خودروسازان، قیمت‌ها سه درصد کاهش یافته است.
آن‌طور که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، به خبرنگار ما می‌گوید، کاهش سه درصدی قیمت خودرو، نتیجه جلسه‌ای مشترک میان وی و خودروسازان و رئیس شورای رقابت بوده است. به گفته نعمت‌زاده، در این جلسه که اوایل هفته جاري برگزار و تا آخر شب نیز ادامه داشته، وی از خودروسازان خواسته تا قیمت محصولات خود را  سه درصد و از ناحیه آپشن‌ها (کیسه هوا و یورو4) کاهش دهند و آنها (خودروسازان) نیز پذیرفته‌اند.
کاهش قیمت توافق شده اما شامل همه خودروهای داخلی نیست و قرار است تنها قیمت خودروهای پرتیراژ یعنی سمند ، پژو 405 ، تیبا و پراید، سه درصد کاهش یابد.
توافق صورت گرفته در شرایطی است که تا همین دو روز پیش، نه تنها خودروسازان مایل به این کار نبودند، بلکه وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت نیز با صراحت تمام مخالفت خود را با کاهش قیمت خودرو اعلام و بر بسته شدن این پرونده تاکید کردند.
اوایل تیر ماه امسال بود که رئیس شورای رقابت خبر از افزایش 5/5درصدی قیمت رسمی خودروها داد و با دفاعی تمام قد از قیمت‌های جدید، به صراحت از تغییر نکردن آنها تا پایان سال صحبت به میان آورد. هرچند به نظر می‌رسید تصمیم شورای رقابت قاطعانه و تغییرناپذیر است، اما بلافاصله نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داده و تاکید کردند که قیمت خودرو بی‌دلیل بالا رفته و باید پایین بیاید. با وجود آنکه شورای رقابت برافزایش تنها 5/5درصدی قیمت خودروهای داخلی تاکید داشت، نمایندگان معتقد بودند قیمت‌ها در اصل 30درصد افزایش‌ یافته و هیچ دلیل و منطقی نیز پشت این صعود ناگهانی نیست.
از همین رو کارگروهی از بهارستان‌نشین‌ها تعیین و قرار شد با برگزاری جلساتی مشترک میان نمایندگان مجلس و شورای رقابت، قیمت خودروها همان‌طور که افزایش یافته بود، همان‌طور نیز کاهش بیاید. در طول حدودا یک ماه و نیم که مجلسی‌ها پیگیر کاهش قیمت بودند و هر چند روز یک بار نیز در گفت و گو با رسانه از قاطعیت و شدت عمل خود در گرفتن حق مشتریان از خودروسازها، می‌گفتند، رئیس شورای شورای رقابت هیچ نگفت و سکوت اختیار کرد تا این شائبه پیش بیاید که وی نیز موافق کاهش قیمت‌ها است.
از آن‌سو اما هرچند دولت پای خود را از ماجرای قیمت خودرو بیرون کشید و فقط اعلام تکدر کرد، اما وزیر صنعت ساکت نماند و تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش 5/5درصدی قیمت رسمی خودروهای داخلی را منطقي دانست. مشتریان نیز که در این بین میان مواضع متفاوت وزارت صنعت و شورای رقابت و خودروسازان و نمایندگان مجلس، سرگردان مانده بودند، بازار (خرید و فروش خودرو) را تحریم کردند تا شاید فشار مجلسی‌ها قیمت خودرو را بشکند و چنددرصدی ارزانی نصیب شان شود.
این در حالی بود که شنبه همین هفته، ناگهان رئیس شورای رقابت سکوت خود را شکست و با قاطعیت اعلام کرد قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت. چهار روز پیش از وی البته وزیر صنعت نیز در حاشیه «همایش تبیین سیاست‌های بسته خروج از رکود» به صراحت اعلام کرد که با کاهش قیمت خودرو مخالف است. از پس همین اظهارنظر وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت بود که خیلی‌ها گمان کردند پرونده قیمت خودرو بسته شده و فشار نمایندگان مجلس نیز اثری در کاهش قیمت‌ها نخواهد گذاشت، حال آنکه ناگهان ورق برگشت و مخالفان (وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت) در جلسه مشترک با خودروسازان، با چرخشی 180 درجه‌ای از آنها خواستند تا قیمت محصولات شان را پایین بیاورند.
این جلسه گویا اوایل هفته جاری برگزار شد و خودروسازان نیز همان جا پذیرفته‌اند که قیمت‌ها را  سه درصد کاهش دهند، حال آنکه رئیس شورای رقابت دو روز پیش و پس از جلسه موردنظر، برای دومین بار بر تغییر نکردن قیمت‌ها تاکید کرد. 
حالا هم که خبر می‌رسد خودروسازان تا یکی، دو روز دیگر کاهش سه‌درصدی قیمت محصولات پرتیراژ خود را اعمال خواهند کرد و این معنایی جز ناپایداری تصمیم شورای رقابت و قاطع نبودن وزارت صنعت در ماجرای «قیمت خودرو»، ندارد.
آن‌طور که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرگزاری فارس عنوان کرده، از خودروسازان خواسته شده تا با توجه به سودی که در ماه‌های اخیر کسب کرده‌اند، قیمت برخی محصولاتشان را کاهش دهند. به گفته وی، از بین محصولات شرکت سایپا، پراید و تیبا و از بین محصولات شرکت ایران خودرو، پژو 405 و سمند با کاهش قیمت 3درصدی روبه‌رو خواهند شد که این کاهش در قیمت نهایی این خودروها لحاظ می‌شود و می‌تواند در قیمت کارخانه به 5درصد نیز برسد. به گفته شیوا کاهش قیمت خودروها احتمالا طی دو روز آینده از طرف خودروسازان اعلام خواهد شد.
اینکه تصمیم شورای رقابت در افزایش قیمت رسمی خودروها درست بوده یا نه و اینکه خودروسازان داخلی گران فروش هستند یا نیستند، بحث دیگری است که باید در جای خود بررسی شود، اما فعلا مساله اصلی اینجاست که چرا تصمیم‌سازان بازار خودرو در اظهارات خود ثبات ندارند. بازار خودرو ایران ماه ها است به دلیل ناتوانی مسوولان در اتخاذ تصمیمی نهایی برای قیمت، بلاتکلیف مانده و مردم نیز سرگردانند و تصمیم‌سازان به جای آنکه یکبار و برای همیشه حرف آخر را در این «بازار» بزنند، هرچند وقت یکبار مصوبات و تصمیمات شان را تغییر می‌دهند.
اوضاع به شکلی است که وزارت صنعت و شورای رقابت به جای آنکه مقدمات ثبات و آرامش را در بازار خودرو فراهم کنند، خود عامل تنش و بلاتکلیفی بازار شده‌اند و این چرخش‌های گاه و بیگاه آنها، سرگیجه مردم را سبب شده است.
بسی جای تعجب است که رئیس شورای رقابت در جلسه مشترک با خودروسازان و وزیر صنعت حضور می‌یابد و بر سر کاهش سه‌درصدی قیمت با آنها توافق می‌کند، اما یکی، دو روز قبل از آن به رسانه‌ها می‌گوید که شورا از تصمیم خود برنمی گردد و قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند. البته رفتار وزیر صنعت هم در این ماجرا در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد؛ چه آنکه وی نیز پی در پی از مخالفت با کاهش قیمت خودرو می‌گوید، اما خود به خودروسازان پیشنهاد پايين‌آوردن قیمت را می‌دهد، آن هم به فاصله تنها چند روز از اعلام مخالفتش با این موضوع.
از آن سو اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرده‌اند که کاهش سه درصدی قیمت خودرو کافی و قانع‌کننده نیست و خودروسازان باید بیش از اینها قیمت محصولات‌شان را پایین بیاورند؛ یعنی حداقل 15درصد.
در این بین اما مردم مانده‌اند و کلی ابهام بابت آینده بازار خودرو رفتارهای متناقض؛ به‌طوری‌که مسوولان گاهی به نعل و گاهی به میخ می‌زنند که این رفتار آنها مردم را بی اعتماد و به اصطلاح دچار سرگیجه کرده است.

  قیمت جدید خودروها

اما ببینیم با توجه به تصمیم جدید شورای رقابت و احتساب کاهش سه درصدی، قیمت خودروهای داخلی چه تغییراتی خواهد داشت.
طبق اعلام رئیس شورای رقابت، چهار خودرو پرتیراژ سمند، پراید، تیبا و پژو 405 مشمول کاهش قیمت شده‌اند و با این حساب، قیمت این خودروها در انواع مدل هایشان حدودا بین 550 هزار تا یک میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد.
بر این اساس، قیمت پراید 132 در مدل SX با افتی بیش از 600 هزار تومان مواجه خواهد شد و مشتریان می‌توانند این خودرو را حدودا 19 میلیون و 600 هزار تومان از نمایندگی‌ها خریداری کنند. مشتریان همچنین می‌توانند پراید 131 مدل SX را نیز که بیش از 610 هزار تومان کاهش قیمت خواهد داشت، حدود 19میلیون و 500 هزار تومان بخرند.
با توجه به تصمیم جدید شورای رقابت، قیمت پراید ۱۴۱ در مدل SX نیز با کاهشی تقریبا 580 هزار تومانی، حدودا به 18 میلیون و 720 هزار تومان خواهد رسید. همچنین قیمت تیبا نیز به عنوان یکی دیگر از خودروهای مشمول کاهش سه درصدی، به حدود ۲۳ میلیون و 475هزار تومان خواهد رسید و این یعنی قیمت تیبا بیش از 720 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.
در بین دیگر خودروها اما پژو 405 مدل SLX نیز کاهشی حدودا 910 هزار تومانی را تجربه خواهد کرد و با این حساب، مشتریان می‌توانند این خودرو را با قیمتی تقریبا معادل 29 میلیون و 400 هزار تومان از نمایندگی‌های ایران‌خودرو خریداری کنند. این قیمت البته متعلق به مدل بنزین سوز پژو 405 است، حال آنکه مدل دوگانه سوز این خودرو را با توجه به کاهش بیش از 900 هزار تومانی آن می‌توان از این پس حدود 29 میلیون و 215 هزار تومان خریداری کرد. محاسبات نشان می‌دهد قیمت سمند LX بنزینی EF7  نیز نزدیک به 885 هزار تومان کاهش پیدا مي‌كند و با این حساب قیمت این خودرو در نمایندگی‌ها به حدود 28 میلیون و 630 هزار تومان نزول خواهد کرد.
همچنین قيمت مدل دوگانه سوز سمند LX که به حدود 30 میلیون و 820 هزار تومان خواهد رسید که این موضوع از کاهش بیش از 950هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت دارد.
 
بازنگری قیمت چهار خودرو

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت , کاهش , بازنگری , صنعت , شورای رقابت , خودروساز , سمند , پژو , 405 , پراید , تیبا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: m.a7200
1

همه چی مسخره است . میگن قیمت 5.5درصد افزایش یافت پراید 5 میلیون رفت بالا
حالا میگن 3 درصد کاهش یافت پراید 500 هزار تومن کم شد!!!!
حالا چی شد نمایندها میگفتن 30 درصد کاهش میدیم ؟؟
22:18  1393/05/29
پاسخ دادن
میثم
1

هیچ نمخیری مفت بزرگترین دنیا!!!!
10:06  1393/05/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد