اگر به دنبال خودرویی کوچک، با قیمت و مصرف سوخت مناسب هستید، هیوندای ولستر هاچ بک مدل 2014 پیشنهاد خوبی است؛ این خودرو با ظاهر اسپرت، برای خریداران خود یک سورپرایز جدید دارد: این زیبای کره ای به جای دو یا چهار درب، سه درب دارد. در طراحی جدید، یک درب مجزا برای راننده جهت سوار و پیاده و شدن راحت راننده و دو درب کوچک تر برای سرنشینان در نظر گرفته شده است که امکان دسترسی آنها به صندلی عقب خودرو را فراهم میکند. گفتنی است که با وجود طراحی بحث برانگیز آن، ولستر همچنان بالاتر از رقیبان خود قرار دارد. اگر ولستر را با هاچ بک های دو درب و کوپه های کوچک مقایسه کنیم، متوجه میشویم که وجود درب سوم برای وارد یا خارج شدن راحت تر به بخش پشتی، نصب صندلی کودک و گذاشتن راحت تر بار در عقب سودمند است؛ همچنین وجود ضمانت نامه طولانی مدت و لیستی جامع و سخاوتمندانه از تجهیزات استاندارد از دیگر خصوصیات این کره ای محسوب میشود؛ گفتنی است که در تیپ پایه ولستر سیستم بلوتوث، درگاه USB، دوربین دید عقب و صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی از جمله تجهیزات استاندارد این زیبای کره ای محسوب میشود.
|
|
تیپ توربو و توربو R-Spec به دلیل وجود توربوشارژر، از شتاب و قدرت بیشتری نسبت به تیپ پایه با 138 اسب بخار قدرت، برخوردارند؛ لازم به ذکر است که تیپ R-Spec مدل 2014 به دلیل وجود تجهیزاتی همانند سیستم تعلیق خشک تر، فرمان اسپرت و پدل شیفتر از قیمت بیشتر و عملکرد بسیار بالاتری برخوردار هستند. هر دو مدل توربو مجهز به سیستم مبدل گشتاور هستند که میتواند به ولستر جهت ترمز گیری و کنترل راحت خودرو در زمان افزایش شتاب و قرار گرفتن در پیچ های تند کمک کند. با وجود ارتقای تجهیزات در هیوندای ولستر مدل 2014 و رانندگی بهتر آن نسبت به مدل های قبلی، هیوندای کوپه سه درب در این بخش از ولستر پیشی گرفته است. اگرچه مصرف سوخت این خودرو با هر دو موتور مناسب است، اما نسبت به اکثر رقبا قیمت بیشتری دارد. از نظر کیفیت رانندگی، کوپه دارای رانندگی خشن با حفظ متانت در عبور از دست اندازها است. به یاد داشته باشید که با وجود چندمنظوره بودن هیوندای ولستر نسبت به دیگر هاچ بک های دو درب، اکثر هاچ بک های چهار درب به دلیل وجود فضای بار بیشتر از آن پیشی گرفتهاند.
ممکن است مایل باشید تا قبل از تصمیم گیری برای خرید ولستر مدل 2014، رقیبان این زیبای کره ای را امتحان کنید؛ از میان هاچ بک های چهار درب میتوان به فولکس واگن GTI با وجود قیمت بالاتر نسبت به ولستر اشاره کرد. کمپانی فولکس واگن مجموعه ای از ترکیب سرعت، راحتی و چابکی با فضای جادار و راحت برای سرنشینان را با تولید خودروهای خود با همین محدوده قیمتی عرضه میکند. اگر به دنبال خودرویی با فرمان پذیری تند و فرز، مصرف سوخت مناسب، رانندگی راحت و قیمتی کمتر از GTI هستید، فورد Fiesta ST و Focus ST انتخاب های بهتری هستند. اما اگر به دنبال یک خودروی دو درب کوچکتر هستید، مینی کوپر مدل 2014 و فیات 500 مدل 2014 را پیشنهاد میکنیم. هر دو این خودروها دارای رانندگی لذت بخش و هیجان انگیز هستند؛ گفتنی است که طراحی کابین مینی اخیرا مورد طراحی مجدد قرار گرفته است. با وجود هاچ بک های کنونی با قیمت های مشابه، هیوندای ولستر مدل 2014 حرفی برای گفتن ندارد اما جایگزینی مناسب برای سدان اقتصادی می تواند باشد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هیوندای ولستر مدل 2014، هاچ بکی سه درب (یکی در سمت راننده و دیگری در سمت شاگرد) و با ظرفیت چهار سرنشین است که در سه تیپ پایه، توربو و توربو R-Spec عرضه میشود. از جمله تجهیزات استاندارد تیپ پایه میتوان به رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، چراغ های حرکت در روز LED، آینه های جانبی مجهز به گرمکن، تجهیزات کاملا برقی، دسترسی و استارت بدون کلید، دوربین دید عقب، کروز کنترل، سیستم تهویه هوا، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، سیستم Blue Link، سیستم صوتی و تلفن همراه با قابلیت اتصال از طریق بلوتوث، نمایشگر لمسی 7 اینچی، و سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و شش بلندگو، رادیوی ماهواره ای، پورت کمکی و پورت صوتی و تصویری RCA، درگاه اتصال USB یا iPod و رادیوی اینترنتی Pandora اشاره کرد. پکیج سفارشی Style علاوه بر تجهیزات بالا شامل سانروف پانوراما، رنگ بدنه مشکی با قطعات به کار رفته از جنس کروم، روکش فرمان و پدل شیفتر همگی از جنس چرم، پدال های از جنس آلومینیوم، طراحی داخلی مشکی و سیستم صوتی LG Dimension با هشت بلندگو است. رینگ های آلومینیومی 18 اینچی مطابق با رنگ بدنه، سنسور پارک عقب، چراغ های تطبیقی جلو، دسترسی و استارت بدون کلید، خروجی برق 115 ولت و مسیریاب ماهواره ای از جمله تجهیزات پکیج Technology میباشند.
در پکیج RE:FLEX Edition نیز، علاوه بر تجهیزات استاندارد تیپ پایه ولستر، شما میتوانید از رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های مه شکن، چراغ های عقب LED، تزئینات خارجی از جنس کروم، تودوزی چرم، روکش چرمی فرمان و پدل شیفتر، پدال های از جنس آلومینیوم، طراحی داخلی مشکی و سیستم صوتی ارتقا یافته را مشاهده کنید. در تیپ توربو R-Spec جدید مدل 2014 که فقط با گیربکس دستی عرضه شده است، تمام تجهیزات RE:FLEX Edition، به جز تودوزی چرمی به چشم میخورد. همچنین این تیپ مجهز به موتور پرقدرت تر، ارتفاع کمتر، سیستم تعلیق و فرمان پذیری اسپرت، پدل شیفتر اسپرت B&M، سیستم مبدل گشتاور، و سیستم Active Sound Design است که صدای اگزوز را بلندگوهای استریو برای افزایش هیجان راننده در زمان راندن این خودروی زیبا بالا میبرد. در مقایسه با تیپ R-Spec، مدل توربو ولستر دارای تهاجم کمتر سیستم تعلیق و فرمان پذیری با ایجاد راحتی کمتر برای سرنشینان است. این تیپ علاوه بر تجهیزات بالا، مجهز به رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، طراحی داخلی متفاوت، دسترسی و استارت بدون کلید، صندلی های جلوی مجهز به گرمکن، تنظیمات پشتی صندلی راننده و روکش چرمی میباشد. پکیج Ultimate، تجهیزاتی چون سنسور پارک عقب، سانروف پانوراما، چراغ های تطبیقی جلو، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، خروجی برق 115 ولت و مسیر یاب ماهواره ای را به این تجهیزات اضافه کرده است.
قدرت و عملکرد موتور
هیوندای ولستر مدل 2014 در تیپ پایه به صورت دیفرانسیل جلو و مجهز به گیربکس شش سرعته دستی به صورت استاندارد و با موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری ارائه میشود که قدرتی معادل 138 اسب بخار و گشتاوری در حدود 167 نیوتن متر تولید میکند. در تیپ سفارشی با گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک (DCT) قدرتی معادل 132 اسب بخار و گشتاوری در حدود 163 نیوتن متر تولید میکند (این گیربکس در RF:FLEX Edition به صورت استاندارد وجود دارد). در تست شتاب انجام شده، ولستر مجهز به گیربکس دستی، توانست طی مدت 9.5 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که این مقدار برای هاچ بکی با قیمت متوسط خوب است اما شتاب خیلی زیادی ندارد؛ اما در ولستر مجهز به گیربکس DCT این میزان حدود یک ثانیه کمتر بود.
در تیپ مجهز به گیربکس دستی، مصرف سوخت حدود 9 لیتر در سیکل ترکیبی (10 لیتر در شهر و 7 لیتر در بزرگراه) ثبت شده است. در صورت استفاده از گیربکس DCT، مصرف سوخت حدود 8 لیتر در سیکل ترکیبی (9 لیتر در شهر و 7 لیتر در بزرگراه) ثبت شده است. تیپ توربو ولستر و توربو R-Spec با موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری مجهز به توربو شارژر ارائه میشوند که قدرتی معادل 201 اسب بخار و گشتاوری در حدود 264 نیوتن متر بدون توجه به جفت شدن آن با گیربکس دستی در تیپ استاندارد و گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک قدیمی که فقط در تیپ سفارشی وجود دارد، را در اختیار خریدار قرار میدهند. در تست شتاب انجام شده، تیپ توربو مجهز به گیربکس دستی توانست طی مدت 7.7 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد که این میزان کمتر از میزان متوسط هاچ بک های اسپرت است. در تیپ مجهز به گیربکس دستی، مصرف سوخت در تیپ های توربو و توربو R-Spec حدود 9 لیتر در سیکل ترکیبی (11 لیتر در شهر و 8 لیتر در بزرگراه) ثبت شده است؛ و در تیپ مجهز به گیربکس اتوماتیک، مصرف سوخت حدود 10 لیتر در سیکل ترکیبی (11 لیتر در شهر و 8 لیتر در بزرگراه) ثبت شده است.
ایمنی
تمامی تیپ های هیوندای ولستر 2014 به صورت استاندارد از ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو و کیسه هوای پرده ای برخوردارند. وجود سیستم Blue Link در این خودرو برقراری تماس خودکار با مراکز امداد بعد از بروز تصادف یا کنترل از راه دور خودرو برای والدینی که نوجوان در خانه دارند، ایمنی آن را به میزان زیادی افزایش داده است. در تست ترمز، تیپ پایه ولستر با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، بعد از پیمودن 36 متر متوقف شد؛ این در حالی است که در تیپ توربو خودرو بعد از طی 38 متر متوقف شد که میزان طولانی تری نسبت به کوپه اسپرت یا هاچ بک محسوب میشود. در تست تصادف نیز، ولستر موفق به دریافت پنج ستاره از پنج ستاره از نظر ایمنی به هنگام بروز تصادف، و چهار ستاره برای احتمال برخورد از جلو، و پنج ستاره برای برخورد جانبی دریافت کرد.
طراحی داخلی و تجهیزات خاص
یکی از نکات برجسته هیوندای ولستر 2014 سه درب بودن آن است. این در حالی است که درب کناری سمت راننده ظاهری شبیه کوپه به آن بخشیده است، دو درب کوچکتر در سمت شاگرد رفت و آمد افراد به داخل خودرو و گذاشتن بسته های خرید را آسان کرده است. زمانی که از درب تکی عقب عبور میکنید، متوجه صندلی عقب میشوید که کاملا جادارتر از اکثر کوپه های موجود است اما فضای پا و سر کمی نسبت به اکثر هاچ بک ها دارد. حجم صندوق عقب حدود 0.44 متر مکعب است که با تا شدن صندلی ها، این مقدار به حدود 0.98 متر مکعب افزایش پیدا میکند، که اگر چه در مقایسه با کوپه های دو درب میزان قابل قبولی است، اما اکثر هاچ بک های جمع و جور از 0.28 متر مکعب فضای صندوق بیشتری برخوردارند. از جلو، کابین این خودرو دارای طراحی جوان پسند و جدید است. با وجود استفاده از پلاستیک سخت در طراحی داخلی آن، ظاهر مورد پسندی به آن بخشیده است. ترتیب کنترل ها در داخل کابین بسیار مناسب است و پورت نمایشگر لمسی در تیپ استاندارد برای استفاده کاملا راحت است. در کنار درگاه USB و قابلیت اتصال از طریق بلوتوث، رادیوی اینترنتی Pandora نیز، در تیپ استاندارد وجود دارد.
تجربه رانندگی
با وجود ظاهر اسپرت ولستر، رانندگی با آن حس این نوع خودروها را به راننده القا نمیکند. در مدل پایه این خودرو، مخصوصا زمانی که به گیربکس نیمه اتوماتیک مجهز شده باشد، شاهد حرکت کند خودرو خواهید بود. با وجود بهبود شتاب آن در تیپ های توربو و توربو R-Spec، همچنان دارای عملکرد ضعیفی است و سرعت آن در مقایسه با فورد Fiesta ST و Focus ST و فولکس واگن GTI کم است. به عبارت دیگر، با وجود بهبود موتور 1.6 لیتری در هر دو تیپ و قدرتی معادل 201 اسب بخار، شتاب خودرو چندان رضایت بخش نیست. همچنین تغییر دنده در تیپ مجهز به گیربکس دستی به راحتی صورت میگیرد. در سرعت ملایم، هر دو تیپ توربو و توربو R-Spec عملکرد معقولی در پیچ از خود نشان دادند. اگر خودرو را با فشار زیاد در این پیچ ها برانید، متوجه تیزی یا بهتر بودن آن نسبت به اکثر رقبایش میشوید. علاوه بر این، فرمان پذیری نرمی دارد و به راحتی دست اندازها را بدون ضربه به اتاق رد میکند. این موضوع به معنای رانندگی نرم در موقعیت های معمول رانندگی است. هیوندای میگوید که سیستم تعلیق و فرمان پذیری را در مدل های جدید توربو R-Spec اصلاح کرده است.