ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)
ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes) به جای روغن از هوا جهت اعمال فشار روی چرخ ها استفاده می شود. در این نوع ترمزها، هوا توسط کمپرسور فشرده می شود. کمپرسور، هوا را به داخل مخزن ذخیره هوا پمپ می کند. گفتنی است، کمپرسور نیروی محرکه خود را از طریق تسمه، زنجیر، یا چرخ دنده از موتور خودرو می گیرد. دقت داشته باشید که حجم مشخصی از هوا را می توان در مخزن ذخیره کرد؛ اما چون کمپرسور به طور مستقیم به موتور متصل است، هر زمانی که موتور روشن باشد، کمپرسور نیز شروع به پمپ کردن هوا می کند. بدین منظور از یک کنترل کننده فشار هوا استفاده شده است تا هر وقت فشار هوا به حداکثر میزان خود رسید، کمپرسور را غیرفعال کند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

در کمپرسور هوا، از فیلتر برای تصفیه هوای ورودی به داخل مخزن استفاده شده است؛ زیرا هوایی که به داخل مخزن پمپ می شود، باید تمیز باشد. البته رطوبت هوا را نمی توان با فیلتر گرفت و هوا را خشک کرد. ازاین رو در برخی موارد دیده می شود که در مخزن هوا آب وجود دارد. وجود آب در مخزن، مشکلات زیادی را در سیستم ترمز پنوماتیک به وجود می آورد. این مشکل در فصل های سرد آسیب بیش تری به سیستم ترمز می زند. بدین صورت که وقتی آب در مخزن یخ می زند، عملکرد ترمز پنوماتیک کاهش می یابد. برای رفع این مشکل، دریچه ای در زیر مخزن تعبیه شده است که باید به طور منظم توسط راننده باز شود تا آب اضافی به طور کامل از داخل مخزن خارج شود. در برخی مخازن، دریچه های اتوماتیک وجود دارد که در فاصله های زمانی مشخص، باز می شوند و آب اضافی از داخل مخزن خارج می شود. خودروها به ویژه ماشین های سنگین بسته به نوع و عملکرد سیستم ترمز پنوماتیک شان از یک یا چند مخزن هوا استفاده می کنند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

البته در برخی موارد برای جدا کردن آب و رطوبت از هوا، از دستگاه خشک کننده نیز استفاده شده است. این دستگاه که بین مخزن و کمپرسور هوا نصب می شود، هوا را پیش از انتقال به مخزن دریافت می کند و از طریق سیستم گرمایش آن را گرم می کند تا خشک شود. سپس هوای خشک وارد مخزن می شود.

              ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

گاهی ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سیستم کنترل کننده فشار هوا، هوای بیش  تری وارد مخزن شود و در نهایت مخزن را منفجر کند. ازاین  رو، یک سوپاپ اطمینان روی مخزن تعبیه شده است تا در چنین شرایطی از انفجار مخزن جلوگیری کند. نقش این سوپاپ در حقیقت این است که در مواقع اضطراری وقتی  که فشار هوای درون مخزن بیش از حد مجاز شده است، باز می  شود و هوای اضافی را تخلیه می  کند. پس از این  که فشار هوا به اندازه کافی کاهش یافت، سوپاپ بسته می  شود. دریچه سوپاپ اطمینان، در واقع توسط یک نگهدارنده توپی شکل که پشت آن یک فنر وجود دارد، باز و بسته می  شود. فنر با افزایش فشار هوا، فشرده و جمع می  شود. بدیهی است، با جمع شدن فنر، هوای اضافی خارج می  شود. پس از این  که هوای اضافی خارج شد، فشار وارد بر نیروی فنر نیز کاهش می  یابد و فنر باز شده و دریچه سوپاپ بسته می  شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می  دهد، با باز شدن دریچه هوا، فشار هوا به طرف ترمزها هدایت می  شود و ترمز روی چرخ ها عمل می  کند. با رها شدن پدال ترمز، فشار هوای وارد بر ترمزها از دریچه دیگری خارج می  شود و ترمزها آزاد می  شوند.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، هوا از مخزن به سمت ترمزها می رود و وارد اتاقک ترمز می شود. اتاقک هوا توسط یک دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است. فشار هوا باعث حرکت رو به جلوی دیافراگم می شود و پس از قطع شدن فشار هوا، دیافراگم توسط یک فنر به جای اول خود باز می گردد. با جلو رفتن دیافراگم، یک شفت به نام میله فشار که در تصویر زیر به رنگ قرمز نشان داده شده است، به سمت جلو حرکت می کند و قطعه نارنجی رنگ را به سمت به جلو حرکت می دهد.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)

همان طورکه در شکل زیر می بینید، حرکت قطعه نارنجی رنگ باعث چرخیدن قطعه زرد رنگ به نام S می شود. با گردش این قطعه S شکل، لنت های بالا و پایین در داخل کاسه چرخ، به سمت بیرون فشار داده می شوند و ترمز عمل می کند که در نتیجه این عمل خودرو متوقف می شود.

ترمزهای پنوماتیک (Pneumatic Brakes)


منابع

wikipedia     productsearch

برچسب : ترمز , ضدقفل , کلاچ , موتور , سیلندر , پیستون , کشش , پایداری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

21 نظر

حمید
4

خیلی خوب بود. فقط اگر می شه در مورد عملکرد سوپاپ چهار گوش ترمز سه راهی که روی دیفرانسیل عقب قرار می گیره هم اگر کسی مطلبی داره بزاره. و راه های تعمیرش
19:24  1396/07/05
گزارش
پاسخ دادن
دانش
3

چرا بعضی مواقع ترمز خودرو های سنگین عمل نمیکنه بخصوص در سرازیری ها
13:11  1394/12/26
گزارش
پاسخ دادن
11111
1

خوب دو دلیل داره :
1- اگه زیاد ترمز کنن لنتها داغ میشن و بشدت ترمز ضعیف میشه
2- پمپ ترمز ( اصطلاحا میگن پمپ زیرپا) گاهی وقتها بادو رد میکنه !!! که عملا ترمز از کار میفته
15:51  1394/12/26

گزارش
امیر شیراز
2

سیستم هیدرولیک یکی از بهترین سیستم های کشف شده هست.از نظر قدرت و ماکسیمم فشار فقط و فقط و فقط در سیستم هیدرولیک ایجاد میشه.
22:26  1393/09/04
گزارش
پاسخ دادن
داشمیث
6

سیستم هیدرولیک برای ماشینهای سواریه نه ماشینهای سنگین که طول آنها گاهی به هجده متر هم میرسد چطور میشه چندین متر لوله روغن رو براش طراحی کرد خیلی خطرناکه حسن
09:18  1392/11/04
گزارش
پاسخ دادن
وحید
2

به چند دلیل استفاده از ترمزهای هیدرولیک در خودروهای سنگین استفاده نمی شود 1 - هزینه بالا 2-پیچیدگی ساختمان 3- امنیت پایین 4-فشار پایین
23:26  1392/08/03
گزارش
پاسخ دادن
محسن
2

درود بر شما اسم این سیستم نیوماتیکه نه پنوماتیک ........ قصد توهین نداشتم .....
20:09  1392/07/24
گزارش
پاسخ دادن
ارمین
2

درسته مهندس
22:34  1392/07/24

گزارش
نیما
3

بازم مرسی. دارم پروژه کلاسی درس کارگاه ماشینم رو مینویسم که تا الان 7 تاش رو به این سایت میخوام مرجع بدم. خدا خیرتون بده. قبلش میخواستم برم کافی نت خداتومن پول بدم که برام پروژه انجام بدن.
15:53  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
sadegh
5

لطفا درباره گیربکس پراید وهمچنین گیربکس اتومات نیز بگویید
21:15  1392/02/15
گزارش
پاسخ دادن
علی
1

با سلام.کی به سوال اقا مسعود جواب میدین.منتظرم
23:42  1392/01/04
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
2

واقعا اموزنده بود ممنونم
22:59  1392/01/04
گزارش
پاسخ دادن
گویبان
1

منم همین سوال رو دارم چرا از هیدرولیک تو ماشین سنگینها استفاده نمیشه؟
11:58  1391/11/19
گزارش
پاسخ دادن
هومن
2

ایویکو (IVCO) یادش بخیر
16:47  1391/11/11
گزارش
پاسخ دادن
رضا
2

جالب بود ممنون
09:46  1391/11/11
گزارش
پاسخ دادن
محمد
1

عـــــــــــالی. منم سوال آقا مسعودو دارم
23:33  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
آرام
2

واقعاجالب و آزموزنده بود امیدارم این روند ادامه داشته باشه در ضمن من هم مثل مسعود این سوال برام پیش اومده که چرا داخل ماشینهای سنگین از سیستم استفاده میکنند مثلا چرا از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند؟
16:44  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
آزاد
1

واقعا کامل توضیح دادید. جالب بود.
13:43  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
9

چرا در ماشینهای سنگین از سیستم ترمز هیدرولیک استفاده نمیکنند ؟ مزایای ترمز پنوماتیک چیست ؟
13:38  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
ارمین
5

در خودرو های سنگین به دلیل پایین بودن سرعت هیدرولیک از ترمزهای پنوماتیکی استفاده میشود
22:32  1392/07/24

گزارش
Shayan
6

I do believe that you are unique in the world.
12:50  1391/11/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمزه شاهین جی ب اجبار تبدیل : داداش من چکار میشه کرد خب این مسولان بیشرف انشاالله زودتر برن گم بشن دیگه زشتیم افتاده از این مدیران
محمد : سلام. کسی اطلاع داره دقیقا شاهینglتا کی فاکتور شده؟؟؟؟؟؟؟؟
تارا v4 شیراز : ایران خودرو یکی زرنگه پول جلو جلو میگیره..هرماه مبلغی به عنوان مالیات میگیره.بعد حساب کنی تارا ۱۱۴۰پات اب میخوره...ودقعا حرم خور هستن
ابوالفضل : دوستان دعوتنامه های موعد مرداد شاهین پلاس برای کسی اومده؟
مهدی مشهد : سلام به همه برای من ۱۶شهریور فاکتور شد و امروز صبح پلاک شد حالا با این تعطیلات کی برسه دستمون. خدا داند
جواد : سلام و عرض ادب تارا دستی سی روزه تاریخ تحویل سه شهریور امروز نوزده شهریور فاکتور شد رنگ سفید
شاهین اتومات : بنده هم 16 اسفند cvt فاکتور شدم
شاهین G : سلام آیا شاهین G با موعد دعوتنامه برای هفته چهارم شهریور برای کسی ارسال شده؟
شاهین اسفند : اوفففففففففف بلاخره بلاخره بلاخره گوش شیطان کر فاکتور شدم باورم نمیشه ۱۶ اسفند سخا ۱۸
امیر مهدی ، شاهین پلاس تکمیل وجه اول اردیبهشت : آقا اینا که مث این بنده خدا خودشونو جای سایپا جا میزنن پیام مینویسن تو متنشونم پر از غلط تایپی املایی و مطالب بی پایه و معنی خدایی فازتون چیه به سرتون زده، چی شده ؟ مشکل از سایپا هست ، از دولتم هست ، منفعت طلبی و رانت یک مسئله سازمان یافته مشخص در این موضوعه وگرنه هیچ جای دنیا شبیه به این موضوع رو در هیچ زمینه ای پیدا نمیکنی ، ماشین به پلیس عراق میدن به مردم خودمون نمیدن تماس میگیری مستندات میدی پاسخ اینه ، برید از دولت مطالبه کنید . هر دفعه به تمامی شما ها که خودتونم شاهد هستید یک دروغ یا سرهم بندی یه چیزی میگن یا قطع میکنن ، عذرخواهی پیاپی چند مرحله ای مدیران بخش های مختلف شرکت ، برگزاری پرسش و پاسخ بی نتیجه ، کلی گویی در تعداد خودروهای تحویلی ، عدم ارائه آمار مشخص و تاکید صرفا کلامی ، تماما هماهنگ شده و همه اینها در راستای آرام کردن جو روانی موجود اذهان عمومی است ، ببنید دوستان ماشیناتونو که میدن آخرش ، تنها راه اینه اگر مطالبه ای هست فقط با ثبت شکایت قضایی هست . حالا یه عده میان میگن فایده نداره و فلان ولی این متن اینجا میمونه بعدش به حرف من میرسید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابی : بیرون خودت بخری ارزونتر 2 برابر
علی : بنده دو دستگاه صفر گرفتم ماشین خوبی از تجربیات کسایی داشتند نظر بگیر نه اونیکه فقط ماشین دیده نه سوار شده باشه خیلی ها شوند از حسادت
تیتانیوم : کجا تبدیل اومد براتون پیامک اومد؟
س : شما دیگه هیچ مبلغی قرار نیس بدی اونا باید جریمه دیرکرد بدن
محمدرضا : پلاک میشه داداش اگه مشکل داشت دوباره سایپا فروش نقدی و اعتباری نمیذاشت که الان شنبه دوباره سایت رو باز کرده اگه پلاک نمیشد باز نمیکرد که سایتو احتمال خیلی زیاد هفته اینده پلاک بشه و بیاد
حامد : دوستانی که فاکتور شدن ایا پلاک روی ماشین تون نصب شده یا خیر
سورن تحویل 31مرداد : سلام عزیزان الان نگاه کردم فاکتور شدم دوروز تبدیل زدم واریز وجه دی ماه 1403تحویل 31مردادتکمیل وجه26خردادالان فاکتور شد
مهدی : چند تا پیام پایین صالح توضیح داده برای کارت سوخت چی کار کنی
اکبر : مال من 17هم تبدیل اومد هم فاکتور شد 31مرداد تحویلی بود . پیش فروش بوده
حامد : هیچی داداش گلم فقط فقط جریمه تاخیرو بهت میدن روی چیز دیگه ای حساب نکنی فقط فقط جریمه تاخیر