خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان
1393/04/14
12:16
«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان
دو خودروساز بزرگ فرانسه در شرایطی این روزها به دنبال بازگشت به ایران هستند که همین ابتدای کار، دو مانع بزرگ را در مقابل خود میبینند؛ یکی تحریمهای باقی مانده علیه ایران و دیگری مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
رنو و پژو که طی سالهای گذشته شرکای اصلی خودروسازی ایران بودهاند و هر دو نیز پس از تشدید تحریمها و به فاصله یک سال و اندی از هم، «جاده مخصوص» را ترک کردند، مزایای بازار خودرو ایران را از بر هستند و از همین رو رغبت زیادی برای بازگشت به آن دارند. اصلا اگر فشارهای غرب نبود، هیچکدام از این دو خودروساز فرانسوی بهخصوص پژو، مایل به ترک ایران نبودند، چون بازاری بیدردسر و پر سود را در اختیار داشتند و از این بازار بزرگ درآمد کسب میکردند. حالا هم که ایران و غرب در آستانه توافق بر سر مساله هستهای قرار گرفتهاند، رنو و پژو فرصت را مغتنم شمرده و در پی بازگشت به بهشت پیشین خود هستند؛ اما آیا آن دو مانع بزرگ (تحریمها و نمایندگان مجلس) این اجازه را به دوقلوهای فرانسوی میدهد؟ در این بین، گفته میشود مانع اول در حال رفع شدن است، اما هنوز تضمینی قطعی از این بابت نیز وجود ندارد و همه چیز موکول شده به دو سه هفته آینده و مشخص شدن نتایج دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5. در حال حاضر مشکل اصلی خودروسازان خارجی بهخصوص رنو و پژو برای بازگشت به ایران، تحریمهای بینالمللی است، چه آنکه آنها میخواهند با کسب اطمینان از حلوفصل مسائل میان ایران و غرب، دوباره به «جاده مخصوص» بیایند و این طور نباشد که دوباره پس از مدتی مجبور به رفتن و تعلیق فعالیتهایشان شوند. هرچند رنو و پژو با رصد مذاکرات هستهای، تصمیم به بازگشت گرفتهاند، اما اگر ایران و غرب به توافق نهایی دست نیابند، حضور دوباره آنها در صنعت و بازار خودرو ایران نیز به مشکل برخواهد خورد. از آن سو طبعا اگر مذاکرات، خوب و سازنده پیش برود، آشتی فرانسویها و خودروسازی ایران نیز اتفاق میافتد و مانع اول برداشته خواهد شد. در واقع به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای، به معنای چراغ سبز برای بازگشت شرکتهای خارجی به ایران است که در این بین، خودروسازانی مانند پژو و رنو جزو اولین داوطلبان به شمار میروند. آن طور که خبر میرسد، طی ماههای گذشته مذاکرات مثبتی میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی انجام شده و طرفین منتظر کنار رفتن مانع بزرگ «تحریم» برای آغاز دوباره همکاری و شراکت خود هستند.
اما بیاییم فرض کنیم مذاکرات ایران و گروه 1+5 طی دو سه هفته آینده به نتیجه قطعی برسد و خودروسازان فرانسوي بهخصوص پژو مجوز لازم برای حضور دوباره در «جاده مخصوص» را از بزرگان خود دریافت کند؛ آیا این به معنای آغاز همکاری دوباره و بیدردسر با خودروسازان ایرانی است؟ آیا پژو میتوند پس از کنار رفتن مانع خارجی (تحریم)، مانع داخلی (مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران) را نیز کنار زده و فعالیت دوباره خود را در ایران آغاز کند؟ پاسخ به این پرسشها کمی سخت است و زمان میبرد، اما اگر نگاهی به اظهارنظرها و مواضع اخیر برخی نمایندگان مجلس در قبال بازگشت خودروسازان فرانسوی بیندازیم، به خوبی متوجه کار سخت این دو شرکت بهخصوص پژو برای به دست آوردن موافقت آنها خواهیم شد. دوقلوهای خودروساز فرانسوی در این ماجرا با دو مشکل مهم روبهرو هستند؛ یکی دلخوری شدید نمایندگان مجلس ایران از رفتاری که آنها در دوران تشدید تحریمها، با خودروسازی ایران کردند؛ بهخصوص پژو که فعالیتهایش را کلا در ایران معلق کرد و دیگری شروطی که مجلسیها برای حضور دوباره خودروسازان فرانسوی در ایران گذاشتهاند.
مشکل اول از آنجا نشات میگیرد که نمایندگان مجلس معتقدند رنو و پژو نباید در دوران تشدید تحریمها، خودروسازی ایران را تنها میگذاشتند و حالا هم که قصد بازگشت دارند، باید گذشته شان را به نوعی جبران کنند. شاید بتوان این مشکل را با مذاکره و گفتوگو حلوفصل کرد، اما بهنظر میرسد مشکل دوم به راحتی قابل حل شدن نیست، چه آنکه مجلسیها شروط سنگین و البته به حقی را برای خودروسازان فرانسوی گذاشتهاند، شروطی که چندان با روحیه رنو و پژو سازگار نیست. بهعنوان مثال، یکی از شروط مجلس، ساخت داخل بودن خودروهای جدیدی است که قرار است با همکاری رنو و پژو ساخته شوند؛ یعنی بايد این خودروها مونتاژ نبوده و برای تامین قطعات آنها، وابستگی خارجی وجود نداشته باشد. یا مثلا شرط دیگر این است که خودروسازان خارجی بهخصوص رنو و پژو، همان محصولاتی را که در فرانسه تولید میکنند، در ایران نیز به تولید برسانند؛ بهعبارت بهتر، اگر قرار بر فعالیت دوباره این خودروسازان در ایران است، آنها باید محصولات روز خود را در ایران تولید کنند. این دو شرط در حالی است که پژو طی بیش از دو دهه شراکت با ایران خودرو، چنین سیاستی را در پیش نگرفت و در حال حاضر نیز محصولات قدیمی و از رده خارج این شرکت، در ایران به تولید میرسد. اما در این زمینه، روز گذشته یک شبکه فرانسوی نیز به اشتیاق رنو و پژو برای حضور در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد که خودروسازان فرانسوی عادت کرده بودند که سالانه ۵۰۰ هزار خودرو در ایران پیش از سال ۲۰۱۲ که مجبور به خروج از این بازار شدند، بفروشند و اکنون تلاشهایی در فرانسه آغاز شده است تا بتوانند تجارت با ایران را از سر بگیرند. فرانس ۲۴ همچنین از تلاش پژو و رنوی فرانسه برای تصاحب دوباره جایگاه خود در بازار ایران خبر داد و اعلام کرد شرکتهای فرانسوی در این زمینه در حال رقابت با شرکتهای بزرگ آمریکایی نظیر کرایسلر و جنرال موتورز هستند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
رنو
,
پژو
,
مجلس
,
حضور
,
خارجی
,
کرایسلر
,
جنرال موتور
,
تحریم
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
0 نظر
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
محمد-::::::::
15 نظر
سوم بهمن
10 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
7 نظر
اطلاعات خودرو
دوگانه تیر
38 نظر
توحید ارومیه
27 نظر
تحویل ۳۱ تیر بود هنوز خبری نیس
22 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
.شاهین. خرداد
: دوستانکسیمیدونهایناشاهینGهایسانروفدار مدل404داخلدیوار و نمایشگاههاازکجامیاد ?
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین جی
: هر کسی که میخواد صاحب ماشین بشه حتما وقت بزاره بیاد وگرنه دوباره داستان جنگ شروع بشه ماشین دیدیم ندیدیم .سایپا هم دنبال همینه چون دزدتشریف دارن .داستان قطعه و سانروف و.... همه الکیه .مگه میشه دو تا خودروساز تو یه کشور فعالیت بکنن بعد یکی تمام قطعاتشو داشته باشه بعد سایپا بگه من قطعه ندارم حتما پول قطعه سازو مثل پول ما دزدیده اونم قطعه نمیده بهش .
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
حمزه شاهین جی
: هی لعنت ب آدم مغز پوک هرچی بدبختی میکشیم دست اینها هسته ا خدایا مارو دست اینها نجات بده ۱۳ آذر ۶۰۰ میلیون پول دادم کار گر بنا هستم چچی شر ور میکنین
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهینGl
: الانglتاچهتاریخیفاکتورشد
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین
: آقایسجاد ۲۷ماهانتظاربخاطرموتورپرایدکه توربوش کردن بسنیست اگهبنزGکلاسبودتاالاندادهبودنش شمااحتمالا کارگرسایپاهستید
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
یاسین
: سلام. بنده هم دقیقا شرایط شما رو دارم. تبدیل کردم به شاهین gl. درصورتی که درخواستم شاهین g بوده. پسرم 3 سالش بود که بحث خرید ماشین شاهین شروع شد... الان 5 سال و نیم شده و مدام میپرسه پس این ماشین شاهینمون رو کی سوار میشیم؟ خجالت میکشم که بگم فعلا دوره ابتدایی رو بخون... انشالله شاید دوره متوسطه!!!!!!!
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا
: تارا v4 که بهتره چرا دارید عوض میکنید؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
علی واریزی ۲۶اسفند
: سلام دوستان دیروز هم روبروی وزارت صنعت و معدن تجمع بوده فیلم هاش تو سایت هست
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین جی اردیبهشت
: سلام شنبه اگه تعطیل بشه که هیچ. اگه نشد همه باید جمع بشیم واسه اعتراض .البته تو گروه شاهین اتومات ساعت ۹ اعلام کردن واسه تجمع ولی تو گروه شاهین جی ساعت ۱۱ رو اعلام کردن به نظرم ساعتشو باید یکی کنیم تا تعداد معترضین زیاد بشه .
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
شاهینcvt_mojtaba
: امروز یا فردا اگر فاکتور شدید لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا LX
207
: شماره قراردادتون چنده؟
ساینا
ساینا دوگانه تکمیل 27 اسفند
: سلام شما پیش فروش چه ماهی بودین و کدوم نمایندگی
سایپا کوییک
عمار
: کوییییک s شهریور کی فاکتور میشه دعوتنامه 20 تیر پرداخت و سخا
سایپا کوییک
مونا s
: من اصن اردبیل نیستم این کیه به جای من چرت و پرت میگه
ساینا
خان
: بیمه طلایی واست زده برو بگو نمی خوام بعد اگه خواستی خودت تو بازار بگیر نصف قیمت
پژو 207i دستی
Asir
: 207 پانا مرداد امکانش هست توضیح بدی پیش فروش بودی ؟ تبدیل به رینگ المینیوم بودی یا قالپاق ؟ لطفا کامل توضیح بده و شش رقم اول قراردادت هم بگو
سایپا کوییک
کوییک GXL
: وضعیت فاکتور کوییکS و RS بهتر از کوییک GXL وGXRL هست
سورن ELX EF7
3تیر
: سلام داداش نگران نباش چند روز دیگ فاکتور میشی من تحویل 3تیر بودم ردیف قراردادم 1541040بود دیروز فاکتور شد پروندات دیر ارسال شده تا چند روز دیگ فاکتور میشی پرونده من ارسال 18فروردین بوده مال شما 26فرودین
سایپا اطلس جی
اطلس جی اسفند1403
: بنظرت راه انصراف هست که میگی مردم باز دارن واریز میکنن وقتی پول فاسد شده بی ارزش شده راه دیگه ی هم مانده
سایپا اطلس جی
انطلس
: سلام. تکمیل وجه 11 اسفند 403 سخا هم 11 اسفند 403 رنگ سفید مشکی هنوز فاکتور نشدم سایپا داره به ریخت همه ثبت نام کننده ها میخنده. جالب با این همه تاخیر و بی تفاوتی نسبت به مردم باز هم ملت شریف دارن پول میریزن برای شرکت مفت خور سایپا خلایی هر چه لایق