«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان

«رنو» و «پژو» پشت سرعت گیر بهارستان

دو خودروساز بزرگ فرانسه در شرایطی این روزها به دنبال بازگشت به ایران هستند که همین ابتدای کار، دو مانع بزرگ را در مقابل خود می‌بینند؛ یکی تحریم‌های باقی مانده علیه ایران و دیگری مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
رنو و پژو که طی سال‌های گذشته شرکای اصلی خودروسازی ایران بوده‌اند و هر دو نیز پس از تشدید تحریم‌ها و به فاصله یک سال و اندی از هم، «جاده مخصوص» را ترک کردند، مزایای بازار خودرو ایران را از بر هستند و از همین رو رغبت زیادی برای بازگشت به آن دارند. اصلا اگر فشارهای غرب نبود، هیچ‌کدام از این دو خودروساز فرانسوی به‌خصوص پژو، مایل به ترک ایران نبودند، چون بازاری بی‌دردسر و پر سود را در اختیار داشتند و از این بازار بزرگ درآمد کسب می‌کردند. حالا هم که ایران و غرب در آستانه توافق بر سر مساله هسته‌ای قرار گرفته‌اند، رنو و پژو فرصت را مغتنم شمرده و در پی بازگشت به بهشت پیشین خود هستند؛ اما آیا آن دو مانع بزرگ (تحریم‌ها و نمایندگان مجلس) این اجازه را به دوقلوهای فرانسوی می‌دهد؟ در این بین، گفته می‌شود مانع اول در حال رفع شدن است، اما هنوز تضمینی قطعی از این بابت نیز وجود ندارد و همه چیز موکول شده به دو سه هفته آینده و مشخص شدن نتایج دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5. در حال حاضر مشکل اصلی خودروسازان خارجی به‌خصوص رنو و پژو برای بازگشت به ایران، تحریم‌های بین‌المللی است، چه آنکه آنها می‌خواهند با کسب اطمینان از حل‌و‌فصل مسائل میان ایران و غرب، دوباره به «جاده مخصوص» بیایند و این طور نباشد که دوباره پس از مدتی مجبور به رفتن و تعلیق فعالیت‌هایشان شوند. هرچند رنو و پژو با رصد مذاکرات هسته‌ای، تصمیم به بازگشت گرفته‌اند، اما اگر ایران و غرب به توافق نهایی دست نیابند، حضور دوباره آنها در صنعت و بازار خودرو ایران نیز به مشکل برخواهد خورد. از آن سو طبعا اگر مذاکرات، خوب و سازنده پیش برود، آشتی فرانسوی‌ها و خودروسازی ایران نیز اتفاق می‌افتد و مانع اول برداشته خواهد شد. در واقع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، به معنای چراغ سبز برای بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران است که در این بین، خودروسازانی مانند پژو و رنو جزو اولین داوطلبان به شمار می‌روند. آن طور که خبر می‌رسد، طی ماه‌های گذشته مذاکرات مثبتی میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی انجام شده و طرفین منتظر کنار رفتن مانع بزرگ «تحریم» برای آغاز دوباره همکاری و شراکت خود هستند.
اما بیاییم فرض کنیم مذاکرات ایران و گروه 1+5 طی دو سه هفته آینده به نتیجه قطعی برسد و خودروسازان فرانسوي به‌خصوص پژو مجوز لازم برای حضور دوباره در «جاده مخصوص» را از بزرگان خود دریافت کند؛ آیا این به معنای آغاز همکاری دوباره و بی‌دردسر با خودروسازان ایرانی است؟ آیا پژو می‌توند پس از کنار رفتن مانع خارجی (تحریم)، مانع داخلی (مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران) را نیز کنار زده و فعالیت دوباره خود را در ایران آغاز کند؟ پاسخ به این پرسش‌ها کمی سخت است و زمان می‌برد، اما اگر نگاهی به اظهارنظرها و مواضع اخیر برخی نمایندگان مجلس در قبال بازگشت خودروسازان فرانسوی بیندازیم، به خوبی متوجه کار سخت این دو شرکت به‌خصوص پژو برای به دست آوردن موافقت آنها خواهیم شد. دوقلوهای خودروساز فرانسوی در این ماجرا با دو مشکل مهم روبه‌رو هستند؛ یکی دلخوری شدید نمایندگان مجلس ایران از رفتاری که آنها در دوران تشدید تحریم‌ها، با خودروسازی ایران کردند؛ به‌خصوص پژو که فعالیت‌هایش را کلا در ایران معلق کرد و دیگری شروطی که مجلسی‌ها برای حضور دوباره خودروسازان فرانسوی در ایران گذاشته‌اند.
مشکل اول از آنجا نشات می‌گیرد که نمایندگان مجلس معتقدند رنو و پژو نباید در دوران تشدید تحریم‌ها، خودروسازی ایران را تنها می‌گذاشتند و حالا هم که قصد بازگشت دارند، باید گذشته شان را به نوعی جبران کنند. شاید بتوان این مشکل را با مذاکره و گفت‌و‌گو حل‌و‌فصل کرد، اما به‌نظر می‌رسد مشکل دوم به راحتی قابل حل شدن نیست، چه آنکه مجلسی‌ها شروط سنگین و البته به حقی را برای خودروسازان فرانسوی گذاشته‌اند، شروطی که چندان با روحیه رنو و پژو سازگار نیست. به‌عنوان مثال، یکی از شروط مجلس، ساخت داخل بودن خودروهای جدیدی است که قرار است با همکاری رنو و پژو ساخته شوند؛ یعنی بايد این خودروها مونتاژ نبوده و برای تامین قطعات آنها، وابستگی خارجی وجود نداشته باشد. یا مثلا شرط دیگر این است که خودروسازان خارجی به‌خصوص رنو و پژو، همان محصولاتی را که در فرانسه تولید می‌کنند، در ایران نیز به تولید برسانند؛ به‌عبارت بهتر، اگر قرار بر فعالیت دوباره این خودروسازان در ایران است، آنها باید محصولات روز خود را در ایران تولید کنند. این دو شرط در حالی است که پژو طی بیش از دو دهه شراکت با ایران خودرو، چنین سیاستی را در پیش نگرفت و در حال حاضر نیز محصولات قدیمی و از رده خارج این شرکت، در ایران به تولید می‌رسد.  اما در این زمینه، روز گذشته یک شبکه فرانسوی نیز به اشتیاق رنو و پژو برای حضور در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد که خودروسازان فرانسوی عادت کرده بودند که سالانه ۵۰۰ هزار خودرو در ایران پیش از سال ۲۰۱۲ که مجبور به خروج از این بازار شدند، بفروشند و اکنون تلاش‌هایی در فرانسه آغاز شده است تا بتوانند تجارت با ایران را از سر بگیرند. فرانس ۲۴ همچنین از تلاش پژو و رنوی فرانسه برای تصاحب دوباره جایگاه خود در بازار ایران خبر داد و اعلام کرد شرکت‌های فرانسوی در این زمینه در حال رقابت با شرکت‌های بزرگ آمریکایی نظیر کرایسلر و جنرال موتورز هستند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , رنو , پژو , مجلس , حضور , خارجی , کرایسلر , جنرال موتور , تحریم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن a5 : سلام من یک A5 در مرداد1403/5/14در نمایندگی عاکف مشهد ثبت نام کردم و 1404/2/8شاسی شد و در تاریخ1404/3/5تحویل گرفتم از دوست خوب و جناب وکیل خواهش میکنم که توضیح بدهند برای شکایت و دریافت همان خسارت 36درصد از کجا شروع کنم.. آیا میشه در مشهد و دفاتر قضایی مشهد شکایت کرد یا باید بیایم تهران؟ و اگر در مشهد شکایت امکان پذیر هست چه نکاتی را باید هنگامی که لایحه را تحویل می‌دهیم به کاربر دفتر بگوئیم تا کار اولی ودقیق انجام شود....متن لایحه را دوستان در گروه گذاشتند ومیشه از اون استفاده کرد فقط ادامه مراحل را لطفا راهنمایی کنید..سپاسگزارم
تارا اتو سرامیگ : سلام تاریخ تحویلتون کی بود ؟؟؟؟منظورم‌تاریخ‌طبق قرار داد هست...
محمد : خانعلی آچنگان چیز تو اونت تا تهران
X5 آبان : ۲۵ فروردین فاکتور شده تمام مراحل رو رفته اما هنوز تحویل ندادن ، مسخره ست یک ماه معطلی فقط بخاطر حمل خودرو از بم به تهران. واقعآ شاهکاره این همه ضعف و سو مدیریت
Puya : اگ ماشین نیس که بهتون بدند، پس شماره شاسی چیا تو فاکتورتون ثبت کردند؟؟
خدا از دهنت لشنوه : سلام واسه ما مهر 1402پرداخت اولیه قرار بود زمستان 1403تکمیل وجه بیاد ولی هنوز خبری نیست کسی نمیدونه کی میاد
تارا اسفند ماه سرامیک : سلام کسی تارا تحویل 30 اسفند سرامیک فاکتور شده
تارا اسفند ماه سرامیک : سلام اسفند کسی فاکتور شده
رز زرد : هیچ کاری از دستمون بر نمیاد بخدا کل دارایی و پس انداز زندگیم همین پول ماشینه... همه بدبختی به کنار ...انقدر اطرافیان پرسیدن ماشینتون کو؟ آبرو واسم نمونده از محمد و آل محمد تمنا دارم به دردی گرفتار بشن که تو هیچ کشوری نتونن مداواشون کنن
M. شاهین جی آبان : وقتی کاری از دستشون بر نمیاد چرا مارو 2 ساله بازی دادن خدا باعث و بانیش را لعنت کنه سرشون به خودشون برگرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : یجری میشه که دیگه برا هیشکی نصرفه که بره از بازار آزاد تهیه کنه مستقیم میره از کارخونه میخره ، قیمتهای بازار آزاد یه توپ که خود کارخونه هی لگد به این توپ میزنه که خودش دنبالش بیوفته اینا همش با برنامه اس از روز اول 207 با رینگ بود ارتقاء میدن رینگو جدا میفروشن رینگ بخری 2 برابر که 10 15 روز زودتر بدن چند نفر تو همینجا با اینکه میدونن رنگ تیتانیوم و مشکی که انتخاب کردن گرونتر از سفیده ولی اومده هم رنگ خودروشونو سفید زدن هم 20،600 پول اضافه دادن به خاطر رینگ میخوان کلا 15 روز زودتر تحویل بگیرن ببینید چه پولای اضافه ای در میاد این همه ام هرکی پرسید میصرفه خیلیا گفتن نه بیرو رینگش نهایت 10 تومن ولی خیلیا پرداخت کردن چرا دیگه باید بفهمیم حالا شما دنبال این هستید که طرف دلال یا کاسب همینه دیگه روز اول اصلا ثبت نام قالپاق گذاشت نمیخریدی همه نمیخریدم ولی ایران خودرو 4 تا لاستیک با 4 تا چراغ بده بگه این 207 بازم همه میخرن همه هرکیم میگه نمیخرم اتفاقا دوتا میخره طرف فاکتور نشده الکی میگه برا من فاکتور شده که بقیرم تحریک کنه 20 اضافه بزن زودتر تحویل بگیر خیلیام میرن میزنن خیلیا متاسفانه
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : قرار نیست تو این کشور چیزی ثبات داشته باشه یا حتی ارزون بشه اصلا اینو از تو ذهنتون بیارید بیرون طرف رفته 2 میلیاردو خورده ای ماشین وارداتی خریده 500 تومن پول حواله داده براش حدود 3 میلیار در اومده زمان تحویل خودرو که رسیده بهش گفتن 450 میلیون یا میدی یا پولتو پس میدیم ماشین بی ماشین سودش شده 700 تومن براش اون یکی رفته بی ام و خریده 1 میلیاردو 600 گفتن باید بدی تا ماشینو بدیم این از وارداتی فیدلیتی دوستم نوشته بوده بعد 2 سال اومدن بهش بدن 150 میلیون اضافه گفتن بده تا خودرو تحویل بدیم ندی نمیدیم پولتو میدیم بعد شما توقع دارید که تاثییری نذاره وقتی میان میگن اگه توافقم بشه تاثییری روی قیمتها نخواهد گذاشت یعنی تحریم ربطی به گرونی نداره در صورتی که قبلا میگفتن داره علت گرونی تحریم الان میگن نه ربطی نداره حرفه دیگه خیلی راحتتر از این حرفا میشه عوض کرد حرفو همه شرکتها افزایش قیمت دادن آریسان چی داره 500 خورده ای چرا میان میگن باهاش کار میکنی پول خوب میشه دربیاری چرا گرون نکنن و منتظر افزایش قیمت ایران خودروهم باشید قیمت کارخونه انقدر گرون میشه تا یجایی با بازار آزاد یکی بشه
ربابه آقایی : سلام 18 خرداد قراره تحویل بدن طرح مادران فوق العاده است ولی هنوز رویه فاکتور شده می چرخه جریان چیه
ربابه آقایی : 18خرداد قرار تحویل بدن فوق العاده است هنوز فاکتور شده میچرخه طرح مادران است
دانیال : سلام برا من آماده تخصیص..و عدم نقص پرونده
هومن پانا : خب الان به بنده تا تاریخ 31اردیبهشت وقت داده تکمیل وجه انجام بدم بنده خب 17 اردیبهشت تکمیل وجه انجام دادم یه فرد دیگه هم اومده 28 اردیبهشت تکمیل وجه انجام داده هر دو نفر تاریخ تحویل خورده 31 تیر میاد اول اونی که 28 اردیبهشت تکمیل وجه انجام داده فاکتور میکنه بد منو که 17 اردیبهشت تکمیل وجه انجام دادم فاکتور میکنه آیا به نظر شما این بی نظمی در یک مجموعه به این بزرگی نیست یا بی سواد بودن اون مدیر فروش بازار یابی ایران خودرو نیست شما بگید؟؟؟
ساینا10اسفند : به دانیال.ربطی نداره برای من موقع تکمیل وجه پیامک نیومد ولی تو پیگیری وضعیت که میرم همه چی ثبت شده و اوکیه.برای شما تو پیگیری وضعیت چه مرحله ایه؟
207 پانا مشکی دنده : سلام دوستان تاریخ من 12 خرداد بود قالپاق بود تبذیل به رینگ زدم فاکتور شد امروز خواستم ببینم چه قدر طول میکشه تا تحویل بدن تهرانم
ماهان : قیمت واقعی 300 میلیونه حاجی چی میگی این فرعون ها رو کسی نمیخره قیمت دلاری 207 زیر 4 هزار دلاره واسه خودت چی می بافی حتی با دلار 100 هزار تومانی هم میشه 400 میلیون
ایمان اطلس اسفند : سلام شما هم تکمیل وجه واستون نیومده؟ من وارد سایت میشم واسم زده خودرو قابل تحویل کوییک