فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

خودروسازان در حالی 20 درصد از تولیدات خود را به صورت فروش فوری و اینترنتی عرضه می‌کنند که بسیاری از مصرف‌کنندگان از این شیوه فروش خودرو ناراضی هستند.
در حدود دو سال اخیر افت تولید خودرو در کشور موجب بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای این محصول در بازار شده است.
جذابیت تفاوت چند میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها باعث شده تا علاوه بر دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای، بسیاری از مردم عادی و مصرف‌کنندگان نیز با هدف خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، به واسطه‌گری این محصول روی آورند.
در این زمینه عبدالله بابایی - معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:‌ در دور قبلی فروش اینترنتی محصولات این شرکت به طور لحظه‌ای حدود 70 تا 80 هزار تقاضای خرید روی سایت بود.
وی با بیان این‌که این در حالی است که کل خودروی عرضه شده در آن دوره 20 هزار دستگاه بود، خاطرنشان می‌کند: بدیهی است که تعادلی بین تقاضای بسیار بالا و عرضه 20 هزار دستگاهی وجود ندارد.
معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو ادامه می‌دهد:‌ در نتیجه بسیاری از کسانی که به امید خرید خودرو به سایت مراجعه کرده‌ بودند موفق به خرید خودرو نشدند و این موضوع نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از تقاضای خرید خودروها واقعی و مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی است؟ اظهار می‌کند: متاسفانه معیاری برای تشخیص این موضوع وجود ندارد با این حال ما برای جلوگیری از فعالیت‌های واسطه‌گری، خرید خودرو از سوی کسانی که در چند ماه اخیر نسبت به خرید محصولات اقدام کرده‌اند را ممنوع کرده و هر کد ملی نیز تنها یک بار موفق به خرید خودرو می‌شود.
بابایی خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که تفاوت چند میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار محصولات وجود دارد به طور طبیعی بسیاری از مردم به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین تنها راه از بین بردن این معضل، تعیین قیمت‌های منطقی برای از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها است.
وی اظهار می‌کند: علاوه بر آن ما سعی می‌کنیم با افزایش تولید و عرضه خودروها تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضای محصولات ایجاد کنیم به‌گونه‌ای که در چند ماه اخیر نیز تولید محصولات حدودا سه برابر شده است.
در این زمینه شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که خودروسازان چه راهکار دیگری برای فروش محصولات غیر از فروش اینترنتی دارند؟ خاطرنشان می‌کند: فروش اینترنتی یکی از راهکارهای متداول فروش خودرو در دنیا است.
وی با بیان این‌که مشکل فعلی در این زمینه نه مربوط به نحوه فروش بلکه به دلیل بالا بودن تعداد تقاضاهای کاذب در این بازار است، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط فروش خودرو از هر طریق دیگری نیز که صورت گیرد باز هم تعداد قابل توجهی از خودروها نصیب دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: بنابراین برای حل این معضل باید زمینه فعالیت‌های واسطه‌گری در این بازار از بین برود که راهکار آن نیز حذف تفاوت بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروها است.
آزادی با بیان این‌که متاسفانه بخش اعظم تقاضاهای خرید خودرو مربوط به تقاضاهای واسطه‌گری و نه مصرفی است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون شاهدیم که حتی بسیاری از کارمندان نیز به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد و کسب سود چند میلیون تومانی ناشی از آن اقدام به خرید خودرو می‌کنند که همین موضوع محدود شدن فرصت خریداران واقعی این محصولات را به دنبال داشته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , فروش , اینترنتی , مشتری , نفع , ضرر , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سامان
4

فکر نمیکنم که فقط دلال های معمولی سود ببرن از این گرگ و میش خودشون و اونایی که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارن خیلی بیشتر از این حرفا سود می کنن...
12:00  1393/03/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : چه مشکلی داشته خودرو؟
مهدی شاهین پلاس : من از برج 6 پارسال واریزی 370 داشتم 6 اردیبهشت 423800داشتم هنوز که هنوز منتظرم خدا لعنت تون کنه
شاهین gl : سلام‌‌دوستان‌کسی‌هست‌ماشین‌تحویل‌گرفته‌باشه‌سود‌تا‌خیر‌میدن‌یا‌نه
نوروزی : برگ سبز پست میشه من هنوز نگرفتم کارت ماشین رو پست آورد. ۵ روز بعد تحویل سند آمد نمایندگی
cvt 19اسفند : ثبت درخواست با موفقيت انجام شد . پس از تخصيص پلاك و آماده ساري خودرو ، مراتب جهت تحويل حضوري از طريق پيامك اعلام خواهد شد لغو 11 تحویل حضوری قبول کردم ببینم چی میشه
سلگی : سلام الان 26روزه فاکتورشده هنوز پلاک نشده دوستان کسی مثل من هست
V1پلاس آذر : مشکل من با تارا دستی رینگهاش و جلو پنجرش هست آینه را با دست جمع میکنم
مهدی : عین چیز تو پارکینگ هاشون کوییک ریخته.. اول شاهین G ثبت نام کردیم ی هو شد شاهین GL بعدش تبدیل کردیم به کوییک ک شاید زودتر بدن.. والا دیک کم آوردیم از دست این شرکت.. 2 ساله قراره بهمون ماشین بده ولی کو ماشبن...
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : سلام .۸ابان فاکتور شدم ۱۴ ابان تیک حمل به ساری سبز شد.سفید ‌ .تحویل ۹۰ روزه
راحیل : برادر من اطلس ثبت نام کرده و هشت ماه پیش تکمیل وجه کرده. هنوز به اینا ماشینی تحویل ندادن اون وقت دوباره پیش فروش گذاشتن. من خودمم که شش ماه قبل برای شاهین جی تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست.. فکر کنم سایپا میخواه از همه پول بگیره بعد یه دفعه مدیر عاملش غیبش بزنه 😂😂😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تک : واسه من امروز اومد
نیسان : 😂😂😂 خوش به حالت تحویل گرفتی دعا کن اکستند های ما ام پلاک بشه ، ماشین زیر پامو فروختم تو خونه دیوونه شدم
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : شماره پذیرش من 12075576 البته تحویل تحویل ممکنه منم فاکتور بشم دعوتنامه با11 روز تاخیر مردادماه اومد وتکمبل وجهمون رو انجام دادیم
ساینا دوگانه : سلام دوستان پذیرش بهمن ماه سال 403 ساینا دو گانه موعد تحویل هفته چهارم تیر تکمیل وجه 11 مرداد بنظرتون کی فاکتور میشوم لطفا جواب بدید
تک : حاجی من تحول گرفتم نمدونم چرا عادت کردم بیام تو سایت
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : فرسوده کسی فاکتور نشده خواهش میکنم جواب بدید ..
قمی : من تحویل برج 5هستم شهریور هم تکمیل وجه کردم
فروش فوق العاده تیر : سلام فروش فوق العاده کسی فاکتور شد تا چند فروش فوق العاده فاکتور شدن
دنده خراب : دوستان امروز تحویل گرفتم اما اصلا دنده نمیشه عوض کرد به نظرتون مشکل از چی هست کسی بوده که همین مشکل داشته باشه درست بشه
به سوسن : سوسن میگی الان فاکتور شدم و بعد 25 روزه معطل پلاکم؟؟؟؟یعنی چی؟؟؟