فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

فروش اینترنتی خودرو به نفع یا ضرر مشتریان؟!

خودروسازان در حالی 20 درصد از تولیدات خود را به صورت فروش فوری و اینترنتی عرضه می‌کنند که بسیاری از مصرف‌کنندگان از این شیوه فروش خودرو ناراضی هستند.
در حدود دو سال اخیر افت تولید خودرو در کشور موجب بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای این محصول در بازار شده است.
جذابیت تفاوت چند میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها باعث شده تا علاوه بر دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای، بسیاری از مردم عادی و مصرف‌کنندگان نیز با هدف خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، به واسطه‌گری این محصول روی آورند.
در این زمینه عبدالله بابایی - معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید:‌ در دور قبلی فروش اینترنتی محصولات این شرکت به طور لحظه‌ای حدود 70 تا 80 هزار تقاضای خرید روی سایت بود.
وی با بیان این‌که این در حالی است که کل خودروی عرضه شده در آن دوره 20 هزار دستگاه بود، خاطرنشان می‌کند: بدیهی است که تعادلی بین تقاضای بسیار بالا و عرضه 20 هزار دستگاهی وجود ندارد.
معاون فروش و بازاریابی گروه صنعت ایران خودرو ادامه می‌دهد:‌ در نتیجه بسیاری از کسانی که به امید خرید خودرو به سایت مراجعه کرده‌ بودند موفق به خرید خودرو نشدند و این موضوع نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از تقاضای خرید خودروها واقعی و مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی است؟ اظهار می‌کند: متاسفانه معیاری برای تشخیص این موضوع وجود ندارد با این حال ما برای جلوگیری از فعالیت‌های واسطه‌گری، خرید خودرو از سوی کسانی که در چند ماه اخیر نسبت به خرید محصولات اقدام کرده‌اند را ممنوع کرده و هر کد ملی نیز تنها یک بار موفق به خرید خودرو می‌شود.
بابایی خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که تفاوت چند میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار محصولات وجود دارد به طور طبیعی بسیاری از مردم به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد اقدام به خرید می‌کنند. بنابراین تنها راه از بین بردن این معضل، تعیین قیمت‌های منطقی برای از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها است.
وی اظهار می‌کند: علاوه بر آن ما سعی می‌کنیم با افزایش تولید و عرضه خودروها تعادل بیشتری بین عرضه و تقاضای محصولات ایجاد کنیم به‌گونه‌ای که در چند ماه اخیر نیز تولید محصولات حدودا سه برابر شده است.
در این زمینه شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که خودروسازان چه راهکار دیگری برای فروش محصولات غیر از فروش اینترنتی دارند؟ خاطرنشان می‌کند: فروش اینترنتی یکی از راهکارهای متداول فروش خودرو در دنیا است.
وی با بیان این‌که مشکل فعلی در این زمینه نه مربوط به نحوه فروش بلکه به دلیل بالا بودن تعداد تقاضاهای کاذب در این بازار است، خاطرنشان می‌کند: در این شرایط فروش خودرو از هر طریق دیگری نیز که صورت گیرد باز هم تعداد قابل توجهی از خودروها نصیب دلالان و واسطه‌های حرفه‌ای خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: بنابراین برای حل این معضل باید زمینه فعالیت‌های واسطه‌گری در این بازار از بین برود که راهکار آن نیز حذف تفاوت بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروها است.
آزادی با بیان این‌که متاسفانه بخش اعظم تقاضاهای خرید خودرو مربوط به تقاضاهای واسطه‌گری و نه مصرفی است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون شاهدیم که حتی بسیاری از کارمندان نیز به امید فروش مجدد خودرو در بازار آزاد و کسب سود چند میلیون تومانی ناشی از آن اقدام به خرید خودرو می‌کنند که همین موضوع محدود شدن فرصت خریداران واقعی این محصولات را به دنبال داشته است.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , فروش , اینترنتی , مشتری , نفع , ضرر , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سامان
4

فکر نمیکنم که فقط دلال های معمولی سود ببرن از این گرگ و میش خودشون و اونایی که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارن خیلی بیشتر از این حرفا سود می کنن...
12:00  1393/03/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین خرداد : سلام من دیروز تکمیل وجه کردم والله ترسیدم افزایش بخوره قطعا هم تو این هفته افزایش قیمتو داره سایپا ان شاالله برای شما افزایش نخوره ولی من ریسک نکردم و پولشم نداشتم خدا بهترینا رو نصیبتون کنه
شاهین 403 : سلام پس کم کم باید منتظر باشیم ما که اردیبهشت تکمیل وجه کردیم
سارا : سلام کسانیکه شاهین جی پیش فروش شد بهشون و نصف مبلغ رو دادن اگر افزایش قیمت صورت بگیره بعنوان مثال ۳۰ درصد برای این افراد ۱۵ درصد محاسبه میشه چون پول نصفشو دادن
دیانا : سلام از همه ی بزرگوارانی مثل اکبر آقا که این مدت واقعا سنگ تموم گذاشتن و همه ی کسانی که اطلاعات در خدمت گروه گذاشتند بسیار ممنون و سپاسگزاریم
X5 : سلام ثبت نام ابان کسی هست برای تحویل خودرو زنگ زده باشن که امروز خودرو بگیرن
عباسی : فک کنم دیگه همه اسفندی ها فاکتور شدیم
X5 : سلام بیمه خودرو اداره پست میاره یا زمان تحویل خودرو میدن
Mehrdad : دی یا بهمن اگر بیشتر تاخیر نخوره
یاسر : سلام خدمت همه عزیزان تکمیل وجه ۲۵ اسفند دیروز فاکتور شد
مهدی پلاس اسفندی : مبارک باشه دوستان مال هر کی فاکتور میشه شماره پذیرش بگه ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن فوروش فوری : سلام از تیر ماهی های فروش فوق العاده خبری نیست؟ کسی فاکتور نشده؟
سورن موتور جدید 29 خرداد : تکمیل وجه کی انجام دادین؟
محمد : سلام دوستان آدرس دقیق تجمع رو بزارید لطفا
دنا 6 دنده : چرا مال من نمیشه کل زندگیم فروختم پولشو ریختم
رانا 31 خرداد : سلام دوستان کسی جدیدا فاکتور شده؟
مجی : آقا داستانی که تبدیل اومده اگه تکمیل وجه کنند دیگه افزایش قیمت ندارن از اونور هم هر دو تاخیر داره
دنا آپشنال : سلام تیر ماه مگه ما به تفاوت کمربند رو دادن که فاکتور شن؟
کوییک شهریور : من ی جوانم خیری ندیدم چشم باز کردم فقط گرانی
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : کدوم شهر هستیند؟
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، کی ماشین شما پلاک شد؟؟؟