منظور از خودروهای شاسی بلند همان شاسی بلندهای سبک، کوچک یا به عبارت دیگر، قد بلند است. تحلیل این خودروها تقریبا کار سختی است؛ چرا که پلت فرم این وسایل چهار چرخ محرک، بر اساس خودروهای سواری شکل گرفته است نه کامیون؛ همین امر، اگرچه باعث افزایش آسایش و راحتی و بهبود عملکرد خودرو میشود، اما قابلیت های آف رود آن را کاهش میدهد. به نظر می رسد که شاسی بلندها ماشین های کاملا جدیدی هستند ولی جالب است بدانید، اولین شاسی بلند در سال 1996 در آمریکا با نام تویوتا RAV4 تولید شد. نام این خودرو از عبارت Recreational Active Vehicle چهار چرخ محرک گرفته شده است (مدل های بعدی این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو نیز، تولید شدند). این خودرو زمانی که در سال 1994 در ژاپن روانه بازار شد، موفقیت بسیاری کسب کرد. حتی زمانی که هنوز نامی برای این کلاس از خودروها انتخاب نشده بود، طرفداران بسیاری برای این قبیل خودروها در بازار آمریکا وجود داشت.
سوبارو Forester در سال 1997 تولید، و در سال 1998 با شعار "شاسی بلند، خودرویی مناسب" به عنوان نمونه ای از این قبیل وسایل نقلیه وارد بازار شد. هوندا CR-V نیز، در سال 1997 به بازار معرفی شد. گفتنی است، فورد Escape نیز که به عنوان یکی از اولین شاسی بلندهای دنیا شناخته میشود، تا سال 2001 در صحنه رقابت حضور پیدا نکرد. اگرچه تمام این مدل ها هنوز در بازار حضور دارند، ولی حداقل یکبار دستخوش تغییرات و ارتقای کامل قرار گرفته اند.
همانگونه که سام بوتو (Sam Butto)، معاون تولیدی کمپانی تویوتا، میگوید: "مدل 2011 تویوتا RAV4، فقط کمی از نظر اندازه بزرگتر شده است. در این مدل امکان سفارش ردیف سوم صندلی نیز، وجود دارد؛ ولی به دلیل کوچک بودن صندلی ها، این شاسی بلند ژاپنی با این تجهیزات سفارشی فروش زیادی ندارد". وی در ادامه سخنان خود افزود: RAV4 نیز مثل اکثر خودروهای شاسی بلند امروزی، از محبوبیت خاصی بین خانواده های کم جمعیت برخوردار است.