آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

خودروهای مدرن و امروزی واقعاً کامپیوترهایی متحرک هستند؛ چرا که چیپ ها و حسگرهای موجود، تمامی بخش ها و قطعات خودرو، از موتور گرفته تا سیستم تفریح و سرگرمی، را کنترل می‌کنند. فناوری صنعت خودروسازی تا ساخت خودروهای بدون راننده نیز، پیشرفت کرده است؛ با این حال، ما برای دیدن پشت سرمان هنوز از آینه های کوچک و چهارگوش استفاده می‌کنیم؛ ولی با ساخت دوربین هایی با وضوح بالا که تصاویر را به نمایشگرهای کوچک روی داشبورد خودرو منتقل می‌کنند، این روند رو به تغییر است. کمپانی تسلا و چند خودروساز دیگر، در این راه پیشگام هستند. درست همان روزی که قانون‌گذاران فدرال در ایالات متحده اعلام کردند همه وسایل نقلیه جدیدی که کمتر از 4500 کیلوگرم وزن دارند، باید مجهز به دوربین دید عقب باشند، کمپانی تسلا و اتحادیه بین‌المللی خودروسازان خواستار بازنگری در مقررات مربوط به آینه بغل شدند. این خودروسازان از موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها خواستند، در قانون سال 1968 تغییراتی ایجاد کند و به خودروسازان امکان استفاده از دوربین، به جای آینه، را بدهند؛ لازم به ذکر است، طبق این قانون تمامی خودروها ملزم به داشتن یک آینه روی درب و یک آینه روی شیشه جلو بودند. استدلال آن ها این بود که دوربین با ارائه دید وسیع تر، سبب افزایش ایمنی می‌شود؛ از طرفی با افزایش آیرودینامیک بدنه، مصرف سوخت کاهش می‌یابد. از همین جا معلوم می‌شود که چسباندن یک تکه آینه روی یک قاب پلاستیکی و نصب آن روی درب ها واقعاً بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

دوربین ها از اوایل دهه 90 میلادی پای ثابت خودروهای کانسپ به شمار می‌رفت، ولی همین اواخر بود که هزینه تولید آن ها پایین آمد و قابلیت عرضه گسترده را پیدا کردند. سال گذشته، کمپانی فولکس واگن به همراه خودرو فوق کم مصرف خود، یعنی XL1 که در هر 100 کیلومتر فقط 1 لیتر سوخت مصرف می‌کرد، یک سیستم دوربین-پایه نیز به بازار معرفی کرد؛ ولی به دلیل وجود مقررات سختگیرانه در خصوص آینه ها، از این خودرو فقط در آلمان و اتریش می‌توان استفاده کرد. طبق گفته های اتحادیه خودروسازان، بسیاری از کمپانی های خودروسازی قبلاً هم برای تنظیم محل قرارگیری آینه های سنتی از دوربین استفاده می‌کرده‌اند؛ برای مثال، کمپانی های مرسدس بنز و نیسان، تا به حال از دوربین هایی استفاده می‌کرده‌اند که روی سپرهای جلو و عقب و همچنین زیر آینه ها نصب می‌شده‌اند و برای ردیابی خطوط جاده و اخطار به راننده در صورتی خروج از خط، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. با این حال، کمپانی تسلا و اتحادیه خودروسازان، که ده ها خودروساز بزرگ از جمله بزرگترین کارخانه های آمریکا و آلمان عضو آن هستند، بیشتر به جنبه آیرودینامیک قضیه، که باعث پایین آمدن مصرف سوخت می‌شود، علاقه نشان می‌دهند. دون آنیر (Don Anair) از انجمن Concerned Scientists می‌گوید: "آینه های بغل بر شکل آیرودینامیک و مصرف سوخت خودروها تأثیر می‌گذارند؛ به همین دلیل، به نظر می‌رسد دوربین ها، جایگزین خوبی برای آینه ها هستند و استفاده از آن ها می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت بکند". علم هم از این نظر پشتیبانی می‌کند؛ به اعتقاد کارشناسان، آینه های بغل به طور میانگین بین 2 تا 7 درصد از خصوصیت آیرودینامیک خودرو می‌کاهند که اگرچه مقدار زیادی به نظر نمی‌رسد، ولی خودروسازان به دلیل وجود فشارهای شدید جهت کاهش مصرف سوخت، مطمئنا به آن متوسل خواهند شد. به نظر شما آیا خودروسازان می‌توانند قوانین را تغییر بدهند؟ آیا روزی می‌رسد که ببینیم درست همانند آئودی R8 etron کانسپت و ماشین مسابقه‌ای R18 etron، صفحات نمایشگر جایگزین آینه ها شده‌اند؟

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

خودروسازان با ادغام سیستم های دوربین-پایه با آینه بغل های خارجی، و استفاده از لنزهای دید گسترده می‌توانند نقاط کور را به کلی حذف کنند و نسبت به آینه های سنتی، میدان دید وسیع‌تری در اختیار راننده قرار بدهند. صفحات نمایشگر را، بر خلاف آینه های بغل، می‌توان در جایی قرار داد که راننده به راحتی بتواند آن را ببیند ولی آینه ها باید طوری نصب بشوند که بهترین تصویر را از عقب خودرو ارائه بدهند. یکی از دلایلی که هنوز از آینه ها استفاده می‌کنیم این است که استفاده از آن ها برای همه آسان است؛ همچنین آینه ها ارزان قیمت، قابل اعتماد، و بادوام هستند و تعویض آن ها نیز، آسان است؛ آینه ها به راحتی نمی‌شکنند، خاموش نمی‌شوند و نمی‌توان آن ها را هک کرد، ولی با وجود تمامی این موارد، دید محدودی ارائه می‌کنند و به دلیل محل قرارگیری آنها، نمی‌توان نیم نگاهی به آن ها انداخت؛ همچنین، هیچکدام از آینه های محدب و اضافی که در داخل کابین نصب می‌شوند نیز، دید را افزایش نمی‌دهند. امروزه دوربین ها کوچک و ارزان شده‌اند و کیفیت بالایی هم دارند و در کلاه کاسکت دوچرخه‌سواری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ حتی تلفن های هوشمند هم، توانایی پردازش تصاویر ویدئویی را دارند. بعید نیست که آینه ها هم به همان جایی بروند که هندل های دستی و نوارهای کاست رفتند. به عقیده کارشناسان، چنانچه فناوری های بالا در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار بگیرد، خواهیم دید که بسیاری از تجهیزات ابتدایی خودروها کنار خواهند رفت و تجهیزات پیشرفته جایگزین آن ها خواهند شد؛ در این میان، آینه های جانبی خارجی جزو اولین مواردی هستند که جایگزین کردنشان مد نظر قرار گرفته است. از سال 2010 به بعد، یک کنسرسیوم بین‌المللی کارآمدی دوربین ها را مورد ارزیابی قرار داده  و خواستار وضع استانداردهایی برای تجهیزات آینده شده است. یکی از این استانداردها این است که، به محض این که راننده ماشین را روشن می‌کند، دوربین ها هم روشن بشوند و با دقت و شفافیت یک آینه، محیط اطراف را نشان بدهند. ولی حتی اگر فناوری با استانداردهای بین‌المللی مطابق باشد و قوانین فدرال را کنار بزند، باز هم قوانین ایالتی در بعضی از ایالات آمریکا وجود آینه بغل را اجباری می‌کند. برای مثال، قانون ایالتی کالیفرنیا وسایل نقلیه را ملزم می‌کند که حداقل دو آینه داشته باشند. موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها بر این موضوع تأکید می‌کند که سیستم های جایگزین آینه، باید کاربردی باشند و دقیقاً همان عملکرد را ارائه بدهند.

آیا دوربین جایگزین آینه جانبی می‌شود؟

با این تفاسیر، چنین به نظر می‌رسد که عوض کردن قوانین کار دشواری است و کمپانی تسلا، اگر بخواهد نقشه های خود در مورد مدل X را به اجرا بگذارد، وقت زیادی ندارد؛ گفتنی است، این خودروی استیشن که از سال آینده تولید خواهد شد، هیچ آینه‌ای ندارد. در عوض، روی هر درب و درست همان جایی که انتظار دارید آینه جانبی وجود داشته باشد، دروبین های کوچکی نصب شده است. الون ماسک (Elon Musk) مدیر کمپانی تسلا، آدمی نیست که سر تکنولوژی یا طراحی با کسی معامله بکند و مشتاق است که هرچه زودتر شاهد تغییر قوانین باشد. سخنگوی موسسه ملی ایمنی بزرگراه ها نیز، عنوان کرده است که این موسسه بررسی جدی این درخواست را در دستور کار قرار داده است. 


منبع

Wired

برچسب : دوربین , آینه , نقاط کور , عبور از خط , تسلا , فولکس واگن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محمد
2

فرض کنید گوش های یه آدم رو ببرند چقدر بی ریخت میشه؟!
16:38  1393/07/29
پاسخ دادن
مجید
0

به نظرم دسته طراحو میزاره تو پوست گردو ...
14:36  1393/03/21
پاسخ دادن
mb1909
11

رو طرح ظاهری تاثیر منفی میزاره.
22:49  1393/03/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 : ارسال پلاک یعنی چی مگه با ماشین نمیاد
تارا دستی : ببخشید عذرخواهی میکنم تحویل ۲۶ شهریور بودم مشکی ابنوس تبدیل زده بودم
ELXتبدیل به تارا v1p : تاراv1p واریز ۶ تیر موعد تحویل ۳ مهر هنوز روی فاکتور میچرخه👍👍👍
ELXتبدیل به تارا v1p : بله ، ما واریز ۶ تیر و تحویل ۳ مهر هستش . و هنوز ۵ روزه روی فاکتور میچرخه
محسن : سلام دوستان امیدوار باشید امروز برا یک عده پیامک تبدیل ساینا دوگانه سوز به شاهین دستی ارسال شده
محمد : سلام منم سامانه یکپارچه شاهین دستی زدم ولی الان زده اتومات (ارسال ب خودرو ساز)ولی واقعا بودجه اتومات ندارم همون دستی میتونم پرداخت کنم ،حالا چکار کنم نمیدونم
گیجی گیج : تا الان که دادن تا آخر سال هم میدم
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس33 فر‌وغ : با سلام احترام دوستان قدیمی. بنده تحویلم 16 مرداد بوده همه فکنم حفظید دیگه😂😂 میخاستم بپرسم کسی 16 مرداد مجوز خورده؟؟؟؟؟ اگر خورده بگه ؟؟؟ سپاس
مجید از تهران : عزیزمی 🎀
محسن : بله درسته منظورم دعوتنامه تکمیل وجه هست
محمد از سنندج : سلام خدمت دوستان . دنا اتومات آپشنال فروش فوری هستم . تحویل 16شهریور که هنوز هیچ خبری از فاکتور شدن نیست .
امیرحسین : معلوم نمیکنه مثلا این ماه هم مرداد داد هم اول شهریور بستگی به اداره تحویل و موجودیاشون داره
میثم : من 13 مهر هستم فاکتور نشدم ولی 29شهریور تاریخ دریافت پرونده به روز شد اما آماده برای فاکتور به روز نشده
حسام : خوب ملت رو اسکول کردی
MHZ دوگانه اسفند : مگر شما کدام شهری که نمایندگی روز تعطیل باز هست ؟؟؟
سعیدتیگو8 : آقای محترمی که پسرداییت تولندنه،بایدازروزی که پول رامیگیرندروزشروع قراردادباشه،بماگول 2ماه دادنددراصل دروغ گفتند.بعدش 5شنبه راهم جزروزتعطیل حساب کردند،وبااجازه خودشون وام راازبانک گرفتندومن تاحالا4تاقسط یعنی 103میلیون به بانک پرداخت کردم،ماشینی که تحویل نگرفتم 3ماه دیگه سررسیدچک بیمه بدنه سال دومش است،حالا بیمه ثالث وبدنه که ازخردادفعال شده به کنار،تا4ماه دیگه بایدبروم عوارض خودروی راکه سوارنشدم رابدهم.قراربودقبل ازتیرماه ماشین رابدهندتاتابستان بشه ازش استفاده کرد.ایکاش میشداین مطالب رابه رودروبه مدیران نالایق وحیله گرمیزدم،وابروی نداشتشون رامیبردم،که بگم خرخودیتون هستید،وازاعتمادماسواستفاده کردند.ضمناماشین ماازبرج2اماده تحویل است،وقصدشون ازتحویل ندادن، گرانترشدن خودرواست.
تحویلی 31شهریور : تکمیل وجه هشت مرداد ولی خبری از فاکتور نیست مهر اومد بی شرفا