اگر ماشینی وجود داشته باشد که بتواند توجه همه مجلات خودرویی و تحلیلگران را به خودش جلب کند، آن ماشین چیزی جز MG6 نیست. جرمی کلارکسون، مجری برنامه Top Gear، در حال رانندگی با یک دستگاه MG6 در جاده غربی لندن بود که ماشین خاموش شد و هنگامی که نتوانست آن را دوباره روشن بکند، رفت و برای انتقامگیری مقاله شدیدالحنی در ساندی تایمز نوشت. کوئنتین ویلسون (Quentin Willson)، کارشناس خودرو و مجری تلویزیون، در یک کلیپ ویدئویی شگفتزدگی زیادش هنگام سواری با این خودرو را بیان میکند و به تعریف و تمجید از این خودرو میپردازد. ولی نکته اصلی این است که این افراط و تفریط ها غیر ضروری هستند. خودرو MG6 که اولین محصول کارخانه جدید MG Motor به شمار میرود، ققنوسی است که توسط SAIC، بزرگترین خودروساز چینی، از دل خاکسترهای کارخانه مستقر در Longbridge انگلستان بیرون آورده شده است.
این خودرو که در مدل های سدان Magnette و فستبک GT به بازار عرضه میشود، نمادی از یک خودرو اسپرت و موقر است و انتظار میرود با شور و حرارت جایگاه مناسبی را به دست بیاورد. طراحی و مهندسی این خودرو بر عهده یک تیم حرفهای و خوش ذوق از مرکز فنی کمپانی MG واقع در بیرمنگهام قرار دارد. مونتاژ نهایی خودرو هم، در همین مرکز صورت میگیرد. MG6 خطوطی مدرن و چشمنواز دارد که چین و شکنهای نافذ و برآمدگی گلگیرها آن را تکمیل میکند. خودرو MG6 از طراحی بسیار خوبی به خصوص در قسمت جلو برخوردار است؛ جالب است بدانید که نمای آن با تغییر رنگ، تغییر میکند: رنگ نقرهای آن، نجیب و سر به راه به نظر میرسد، در حالی که رنگ قرمز آن مثل یک اسقف واقعی است؛ رنگ مشکی هم، که زیبایی و جذابیت آن را صدچندان میکند.
داخل کابین آکنده از ظرافت های اسپرت است و با این که برخی قطعات پلاستیکی از کیفیت چندانی برخوردار نیستند، ولی از تزیینات آلومینیومی و پرداخت با مواد دیگر، به خوبی استفاده شده است. دکمه های کنترل سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک کاملاً در دسترس هستند و درست در جلو دسته دنده قرار گرفتهاند. دکمه های کنترل سیستم صوتی و مسیریاب ماهواره ای روی یک صفحه نمایشگر قرار دارند که در سمت چپ صفحه کیلومترشمار قرار گرفته و یک دکمه ولومی هم درست زیر آن نصب شده است. توجه داشته باشید که فرمان خودرویی که در تصویر میبینید، در سمت چپ قرار گرفته و مخصوص تردد در انگلستان و دیگر کشورهایی است که از سمت چپ جاده حرکت میکنند. شیشه شیبدار جلو، فضای سر مناسبی در اختیار کسانی میگذارد که هنگام رانندگی قوز میکنند. افراد قد بلند هم مشکلی ندارند و راحت جا میشوند؛ چون ارتفاع فرمان قابل تنظیم است. صندلی های چرمی مجهز به گرمکن، بسیار راحتند و تنظیمات زیادی دارند. سرنشینانی که روی صندلی عقب مینشینند، احساس میکنند در خانه خودشان هستند. طول بیشتر بدنه MG6، نسبت به سایر رقبایش، به آن اجازه میدهد تقریباً در تمامی جهات، فضای بیشتری داشته باشد. پنجره های بلند این احساس را القاء میکنند که در کابینی امن و محکم پناه گرفتهاید که رنگ و بوی اسپرت دارد. احساس کاملاً درستی است، چون MG6 سرشار از این احساس است.
این خودرو با دو موتور به بازار عرضه میشود: موتور بنزینی 1.8 لیتری مجهز به توربوشارژر که 156 اسببخار نیرو و 215 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. سرعت این خودرو ظرف 8.4 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت میرسد. موتور توربو دیزل 1.9 لیتری، از این هم جذابتر است. این موتور در انگلستان ساخته میشود و پاسخ کوبندهای است به هر حرف و حدیث ها و شایعههایی که این روزها به گوشتان میخورد. گفتنی است، این موتور مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر متغیر میباشد. آمار حیرتآور این خودرو نشان میدهند که 147 اسببخار نیرو و 350 نیوتن متر گشتاور دارد و سرعت آن ظرف 8.9 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت میرسد. البته اعداد و ارقام روی کاغذ فقط نیمی از داستان را میگویند و بدگویان وقتی عملکرد واقعی این موتور را بینند، مأیوس خواهند شد. حداکثر گشتاور وقتی به دست میآید که دور موتور به 1800 دور بر دقیقه رسیده باشد، ولی این موتور دیزل در دور موتور کمتر هم، از انعطافپذیری شگفتآوری برخوردار است. این ماشین با افتخار نشان میدهد که هیچکدام از دنده هایش گیج نیستند و وقتی عقربه دور موتور 1200 را نشان میدهد، دنده پنج به راحتی جا میرود؛ در جاده هم یک کارخانه تولید نیروی واقعی است. این خودرو بسیار تودار است؛ در شروع حرکت مانند یک موتور دیزل واقعی میغرد، ولی با عایقبندی مناسبی که دارد، حتی وقتی تخته گاز میروید هم، سر و صدای موتور به گوش نمیرسد. در واقع، کمپانی MG تصمیم گرفته است به MG6 یک اگزوز جذاب با صدای بم بدهد که شما را به یاد گلف GTI Mk2 میاندازد.
|
|
گیربکس شش سرعته، تعویض دندهای نرم ارائه میکند و به شما اجازه میدهد حداکثر استفاده را از گشتاور بکنید. دسته دنده کوتاه هم حس اسپرت به فضا میدهد. در واقع، تنها شکایتی که میتوان از سیستم انتقال نیرو کرد، لرزش خفیف پدال ها در سرعت های بالاست؛ به خصوص وقتی از سرعتتان کم میکنید، این لرزش بیشتر به چشم میآید. با این حال، این مورد خیلی کم اتفاق میافتد و مانع لذت بردن از هندلینگ عالی خودرو نمیشود. سال ها پیش وقتی هندلینگ خوب MG ZR را میدیدیم، شگفتزده میشدیم که چطور ممکن است مهندسانی که در کارخانه کوچکی در بیرمنگهام کار میکنند، بتوانند قطعات این خودرو را به گونه ای سر هم کنند که چنین عملکرد و تعادلی را از آن بیرون بکشند. بهتر است بدانید بسیاری از همان مهندسان، حالا برای کمپانی جدید MG کار میکنند و بسیاری از ویژگی های خوبی که در MG3 دیدهایم، اکنون در MG6 نیز، دیده میشوند. فرمان چنان تیز و فرز واکنش نشان میدهد و سر ماشین با چنان دقتی تغییر مسیر میدهد که دهانتان از تعجب باز میماند که مهندسان چطور به این کیفیت دست پیدا کردهاند.
|
|
شایان ذکر است، کمپانی MG شاسی و سیستم تعلیق را طوری تغییر داده است تا با وزن زیاد موتور دیزل هماهنگ باشند. به جزییات هم توجه زیادی شده است که باعث میشود MG6 عملکردی عالی داشته باشد. پستی و بلندی های مسیر خیلی خوب جذب میشوند و بدنه چنان نرم و آرام تکان میخورد که سرنشینان متوجه نمیشوند در حال عبور از روی دستانداز هستند. ماشین ثبات بسیار خوبی دارد و رینگ های بزرگ 18 اینچی در تیپ های بالا، ممکن است روی سطوح ناهموار کمی سر و صدا کنند. این خودرو فضای بار بزرگی با ظرفیت 498 لیتر دارد که اگر صندلی های عقب خوابیده شوند، به 1379 لیتر افزایش پیدا میکند. میزان انتشار گاز CO2 برابر است با 129 کیلوگرم در هر کیلومتر که رتبه خوبی را نصیب MG6 میکند. در هر دو مدل دیزل و بنزینی، سرعت به صورت الکتریکی به 274 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. اگر چه محدود کردن سرعت قدری مستبدانه به نظر میرسد، ولی همین امر باعث شده MG6 از نظر ایمنی رتبه بالایی را کسب کند.
قیمت MG6 GT با موتور 1.8 لیتری بنزینی از 15,455 پوند شروع میشود؛ قیمت موتور دیزل هم، 16,995 پوند است. برای خرید بالاترین تیپ یعنی GT TSE هم باید 20,590 پوند پول بپردازید. کیت TSE که به صورت استاندارد روی همه مدل ها نصب شده است، این امکانات را ارائه میدهد: سیستم مسیریاب ماهوارهای، اتصال بلوتوث، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک، دوربین دید عقب، گرمکن صندلی و رینگ های آلومینیومی 18 اینچی. تنها نکته ای که در مورد این خودرو باید مد نظر قرار دهید، این است که اگر در شرایطی مشابه جرمی کلارکسون قرار گرفتید و ماشین MG6 شما خاموش شد، تنها کاری که باید بکنید این است که دنده را خلاص کنید تا ماشین خودش دوباره به صورت اتوماتیک روشن بشود. اگر هم فراموش کردید دنده خلاص کجاست، MG6 یک صفحه نمایشگر کارآمد دارد که میتواند جای آن را به شما نشان بدهد.