امان از دست این سمبل های چهار چرخ، شمشیرهای دو لبه چرخ دار! اگرچه همه خودروسازان به دنبال ساخت یک مدل شاخص و مطرح هستند، ولی توجه داشته باشید که کار ارتقا یا تغییر دادن آن ها ارزان تمام نمیشود. پورشه در حال تبدیل 911 به یک اثر هنری است، ظاهراً دستی به سر و گوش ماشین چمن زنیشان کشیده و آن را به خودرو اسپرت تبدیل کردهاند. از آن طرف هم کمپانی پژو میخواهد براساس مدل 205GTi یک فرزند خلف برای خود بسازد. در این میان، فولکس واگن با مدل مطرح GTI بین این دو قرار گرفته است. گفتنی است، موفقیت شگفتانگیز مدل های Mk1 و Mk2 با عرضه Mk3 و Mk4 کنار گذاشته شد؛ مدل MK5 عالی بود ولی Mk6 دستاورد بزرگی نبود. اما آیا Mk7 نو رسیده، به ما اجازه میدهد بازگشت GTI را با خوشحالی جار بزنیم؟
وقتی از بیرون به آن نگاه میکنید، میبینید که در برچسب Mk7، فقط اعداد بالا رفتهاند و تنها تفاوت آن با مدل های قبلی، فقط در جزئیات است. نوار قرمز رنگ GTI، که در شبکه جلو پنجره و حتی داخل چراغ ها هم گسترش پیدا کرده است، همانند سرنخی است که تا Mk1 بازمیگردد؛ خود چراغ ها نیز، به روز شدهاند و مجهز به لامپ های زنون و لامپ های حرکت در روز LED میباشند؛
کالیپرهای ترمز قرمز رنگ، از میان رینگ های آلومینیومی 18 اینچی دزدکی بیرون را نگاه میکنند؛ گلگیرهای پهن، زیر سپر عقب، اگزوزهای دو قلو و چراغ های ترمز تیره، همگی درست همان چیزهایی هستند که یک GTI برای خاص بودن به آن ها نیاز دارد. شاید به روی خودتان نیاورید، ولی GTI علی رغم برخورداری از ویژگی ها و امکانات خاص و منحصر به فرد، همیشه دست کم گرفته شده است.
سوار آن بشوید تا دو جزء آشنای GTI باعث شوند یادتان برود کجا هستید: دسته دندهای که از توپ گلف الهام گرفته است و روکش صندلی هایی با طرح پیچازی. با همه این حرف ها، موتوری که زیر کاپوت قرار دارد، سبب تفاوت GTI میشود؛ درست همین جاست که کمپانی فولکس واگن تغییرات زیادی در آن داده است. یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر، که نسخه ارتقا یافته موتور 220PS است ولی در ظاهر تفاوتی با موتور GTI Mk6 ندارد، نیروی این خودرو را تامین میکند؛ تنها تفاوت آنها، افزایش نیروی گشتاور از 280 به 350 نیوتن متر است؛ شایان ذکر است، برای استفاده از حداکثر نیروی گشتاور دور موتور باید به 1500 دور بر دقیقه برسد. همین 70 نیوتن متر گشتاور اضافی، مدل جدید گلف را به یک حریف قدرتمند تبدیل میکند.
|
|
شتاب آن القا کننده حس انعطافپذیری است؛ با دنده چهار میتوان ظرف کمتر از 5 ثانیه به سرعت 80 تا 112 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. رسیدن به این سرعت با دنده شش، کمتر از 6 ثانیه طول میکشد. روی جاده هم، این احساس به شما دست میدهد که موتوری دارید که دائم میغرد. گشتاور 1500 دور بر دقیقهای، در طول مسیر افزایش یافته و به 4600 دور هم میرسد؛ معنایش هم این است که گلف GTI همیشه آماده خودنمایی است. عملکرد خوب کمک فنرها و سیستم تعلیق، حتی در جاده های ناهموار، به یادتان میاندازد که گلف GTI یک هاچبک معمولی نیست. فرمان، خیلی نرم و دقیق است و باعث میشود گلف GTI خیلی خوب به شور و هیجان راننده پاسخ بدهد و در سختترین مسیرها و جاده ها هم، باعث میشود همیشه لبخند روی لبهایتان باشد؛ وقتی محکم به فرمان میچسبید و گلف را سر یک پیچ تند میرانید، شما را مأیوس نخواهد کرد؛ البته میزان چسبندگی به سطح جاده، حد و حدودی دارد و وقتی به آن آستانه میرسید، با ملایمت به شما یادآوری میکند که قوانین فیزیک هنوز هم در مورد شما اعمال میشوند.
شاید بعضی افراد بگویند گلف GTI همه کار میکند ولی در هیچ کاری استاد نیست؛ ولی بهتر است بگوییم، این خودرو چیزی ارائه میکند که بسیار ارزشمند است: در دسترس بودن. راندن خودروهای اسپرتی که آتش از اگزوزشان زبانه میکشد و فرمان خیلی تیز و فرزی دارند، شاید در پیست مسابقه لذتبخش باشد، ولی در معابر عمومی، آن میزان از عملکرد بدون استفاده میماند. اگر 980 پوند بیشتر خرج کنید و پکیج Performance را بخرید، علاوه بر برخورداری از قدرت بیشتر، از دیسک ترمزهای بزرگتر و یک دیفرانسیل الکتریکی در جلو استفاده میکند که دارای یک واحد چند- صفحهای (multi-plate unit) است که بین پوسته دیفرانسیل و شفت انتقال نیرو قرار گرفته است. وقتی واحد کنترل تشخیص بدهد یکی از چرخ های جلو میلغزد، صفحات به کار میافتند و انتقال گشتاور به آن چرخ را به تدریج کم میکنند. اگر لازم باشد، کل گشتاور هم میتواند قطع شود. این واحد چند- صفحهای در واقع یک سیستم انتقال گشتاور است که به راننده اجازه میدهد در پیچ های تند، بدون این که از مسیر خارج بشود، نیروی بیشتری را به کار بگیرد. البته گلف GTI مجبور است به خاطر اسم و رسمش هم که شده، شخصیت جدیتری داشته باشد؛ معنایش هم این است که میتواند اجسام بزرگ را حمل بکند (وقتی صندلی ها خم شده باشند، فضای بار 1270 لیتر خواهد بود)؛ به جای بار زدن هم، میتوان اعضاء خانواده را به مسافرت برد.
فضای داخلی نیز، افزایش پیدا کرده است؛ به همین خاطر احتمال کمتری وجود دارد که بچه ها سر نشستن روی صندلی دلخواه دعوایشان بشود. یک سیستم ترمز ویژه تصادف نیز، روی مدل جدید این خودرو نصب شده است که در صورت برخورد، به طور خودکار ترمز میگیرد. بدین ترتیب، اگر ماشینی از عقب به شما برخورد کند، شما به ماشین جلویی نمیزنید. در صورت وقوع تصادف، تجهیزات الکترونیکی دیگری هم وجود دارد که به کار گرفته میشوند: کمربندها قفل میشوند و از برخورد سرنشینان به یکدیگر جلوگیری میکنند، شیشه ها بالا میروند و سانروف بسته میشود؛ در صورتی که زیاد به وسیله نقلیه جلویی نزدیک شوید، سیستم Front Assist به شما هشدار میدهد و ترمزها را آماده میکند تا در صورت لزوم از آنها استفاده شود؛ این سیستم دارای گزینه City Emergency Braking نیز هست که در سرعت های زیر 30 کیلومتر، در صورت وقوع تصادف به طور اتوماتیک ترمز میگیرد.
با استفاده از گزینه Automatic Distance Control شما میتوانید فاصله مجاز با خودرو جلویی را تعیین کنید. گلف GTI به لطف سیستم های امنیتی زیاد، پنچ ستاره ایمنی را از آن خود کرده است؛ همچنین، موفق به کسب گواهینامه هایی در زمینه حفظ محیط زیست نیز شده است. مدل جدید گلف، 42 کیلوگرم از مدل قبلی سبکتر است و بیشتر این کاهش وزن، به خاطر پلتفرم جدید کمپانی سازنده میباشد. سیستم Start-Stop به صورت استاندارد روی آن نصب شده است و در کنار گیربکس دستی شش سرعته، مصرف سوخت را در سیکل ترکیبی به 6 لیتر در هر صد کیلومتر میرساند و ماشین را برای استفاده روزمره بسیار مناسب میکند. Mk7 با قیمت پایه 25845 دلار، فقط 195 دلار از مدل قدیمی گرانتر است. عملکرد بالا، کاربرد روزمره، دلربایی و جذابیت بی رقیب گلف GTI در کنار قیمت مناسب آن، سبب میشود این خودرو در صدر جدول خرید و فروش باقی بماند.